Pagina 1 van 2

waarvoor?

Geplaatst: 26 nov 2014 16:49
door Adriaan
Waarvoor, waarvoor is het digitaal zo moeilijk allemaal?
Waarvoor zijn er zoveel aansluitdraden nodig?
Waarvoor kan een signaal niet door gegeven worden met infra rood of met onhoorbaar geluid?
Waarvoor kan de loc zelf niet aangeven door een signaal, wat voor draadloos signaal dan ook, waar hij is?
Waarvoor zit er in een wissel alvast geen decoder ingebakken?
Waarvoor kan een loc draadloos iets zelf niet detecteren?
Als je heden ten dage kijkt wat er electronisch kan, dan is met onze treinenhobby rijden hopeloos ouderwets gesteld.

Ik heb totaal geen verstand van het digitale, maar denk er over na hoe het anders zou kunnen.
Of is de hobby te klein om daar in te innoveren?

Ik heb een aantal sites door gespit, er is van alles te koop, een heleboel componenten.
Maar alles moet met draadjes aan elkaar worden geknoopt.
De meest ingewikkelde schema's heb ik gezien, maar een baan die zichzelf makkelijk bestuurbaar maakt: ho maar.

Afijn, dat is mijn gedachtengang.
Misschien over 10 jaar als er iemand een helder ogenblik heeft en aan de gang gaat om bovenstaand te realiseren.
Dat zou wat zijn: alle systemen in een klap waardeloos!
En een rijk iemand er bij.

Ach, en zo droom ik verder.
Maar misschien is de oplossing dichterbij dan we kunnen bedenken.

Voor de kerst zal wel niet meer lukken.

Alhoewel?

Re: waarvoor?

Geplaatst: 26 nov 2014 19:31
door Pruts3r
Gewoon lekker analoog!

twee draadjes: van de aansluitrail naar je trafootje!
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Re: waarvoor?

Geplaatst: 26 nov 2014 19:36
door maarten
Met digitaal is het precies hetzelfde hoor, 2 draadjes van de aansluitrail naar je Mobile Station (bijvoorbeeld) en karren maar! :geek:

Re: waarvoor?

Geplaatst: 26 nov 2014 19:43
door Krab
Ja Maarten ,
het voordeel is dan je kunt gewoon meerdere treinen op het spoor laten staan en rijden met de ene terwijl de ander stilstaat .


mvg Sjaak

Re: waarvoor?

Geplaatst: 26 nov 2014 20:44
door FidOo
Tja waarom.. Ik gok vanwege het feit dat je geen 1000den euros wilt uitgeven voor het digitaal maken van je baan.

Daarnaast Is praktisch elke draadloze verbinding storingsgevoelig en per definitie niet geschikt om zo precies te functioneren.

En digitaal Is niet lastig.. En draadjes ook niet. Tis alleen tijdrovend.

Re: waarvoor?

Geplaatst: 26 nov 2014 21:25
door mdedeugd
Waar ligt je probleem ?

Martin de Deugd

Re: waarvoor?

Geplaatst: 26 nov 2014 21:29
door Adriaan
Martin, geen probleem.
Gewoon een gedachtegang.
Dat het beter, makkelijker te maken is.

Iets voor jou om dat te bedenken?
Volgens mij kan je dat.

Groet.

Re: waarvoor?

Geplaatst: 26 nov 2014 22:55
door anne w
Beste Adriaan,

Het zal best eens komen, net zoals het eens zal komen dat je geen lichtschakelaars meer hoeft te installeren omdat er een chip in je hoofd zit die de lampen kan besturen.

Terug naar het reële leven, als de modelspoormarkt groot genoeg zou zijn dan bestond het al, voordat er iets uitgevonden en gemaakt gaat worden dan wordt er eerst een kosten-baten analyse gemaakt, de baten zijn vanuit onze hobbymarkt te klein.

Groet, Anne W

Re: waarvoor?

Geplaatst: 27 nov 2014 05:45
door mdedeugd
Het enige wat ik me kan bedenken is :D

Waarom dan een topic openen met een vraag Waarom ?
Je komt met een verhaal over iets, maar ik begrijp totaal niet waar je heen wil :oops:
Martin de Deugd

Re: waarvoor?

Geplaatst: 27 nov 2014 10:27
door Adriaan
Gewoon anders denken.
Visie.
De bestaande wegen verlaten en bezien of het anders kan.
Als men zou hebben doorgegaan op het bestaande reden we nog met paard en wagen.

Het is niet meer dan een gedachtegang geweest van mij.
Kijken of er iemand vooruitgang bespeurt met de hobby.
Zonder draadjes.

Afijn, het slaat niet aan dus we kunnen dit draadje sluiten.

Groetjes.

Re: waarvoor?

Geplaatst: 27 nov 2014 14:42
door Jeroen
Waarvoor?
Bedoel je niet toevallig 'waarom'?

Re: waarvoor?

Geplaatst: 27 nov 2014 17:44
door Adriaan
Zou ook kunnen.

Re: waarvoor?

Geplaatst: 27 nov 2014 18:43
door erik
Marklin heeft een digitaal systeem met infarood afstand bediening en wisseldecoder in de wissel.

Re: waarvoor?

Geplaatst: 27 nov 2014 20:57
door Adriaan
Kijk, dat schiet op.
Als je nou Raptor gebruikt gaat het de richting op die ik bedoel.
Nou al die draadjes nog weg........

Re: waarvoor?

Geplaatst: 27 nov 2014 23:28
door anne w
Beste Adriaan,

Ik ben maar een domme zeer vroeg gepensioneerde scheepsmotoren verkoper, dus ik snap helemaal niet wat je bedoelt.....

Groet, Anne W

Re: waarvoor?

Geplaatst: 28 nov 2014 02:07
door Nico
Goeie vraag, leuk onderwerp :-)

Lijkt me ook niet onmogelijk om (embedded, low power) WiFi ontvanger/zender op een printplaatje te zetten (dan heet het geen decoder meer). De rails kunnen vervolgens gevoed worden met een statisch voltage. Voor blokherkenning een (per blok ander) hoogfrequent signaal erop, en de WiFi zender kan aan het systeem terugmelden in welk blok de loc op dat moment rijdt. Hier en daar een repeater rondom de baan voor goede verbinding. Alleen oppassen dat je trein niet gehackt wordt, al zou dat ook voor enige hilariteit kunnen zorgen.

Zal eens een nachtje slapen voor nog wat oplossingen.

Groet,

Re: waarvoor?

Geplaatst: 28 nov 2014 08:27
door FidOo
Ik ben maar een Elektrische Tekenaar/engineer voor bootjes.. Dus ik ben wel wat gewend qua draadjes.
Ik zit niet zo te wachten op draadloze meuk.. Veel te gevoelig voor storingen. Daarnaast hebben we al genoeg draadloze troep door de lucht vliegen.
Wi-Fi, 3G/4G, radio, GPS, etc... Nou ben ik niet direct bang dat mn hersens genuked worden, maar ik vraag me wel eens af of het her en der niet toch wat invloed heeft.
Dus laat mij maar lekker aan draadjes klootz*kken, dat kan ik zien, voelen en meten. Niks mis mee.

O en als je nou echt dacht dat je vernieuwend aan het denken was...
Klik dan vooral niet hier!

PS lees dit berichtje met de nodige sarcasme!

Re: waarvoor?

Geplaatst: 28 nov 2014 08:41
door Ad_M
FidOo schreef:Wi-Fi, 3G/4G, radio, GPS, etc... Nou ben ik niet direct bang dat mn hersens genuked worden, maar ik vraag me wel eens af of het her en der niet toch wat invloed heeft.
Ben het met je eens

Als men over tig jaar terug kijkt op hoe we nu leven, verklaren ze ons voor gek
Doet met denken aan Johnny Mnemonic :ugeek:

Geef mij maar draadjes, zeker voor netwerk

Mvg,
Ad

Re: waarvoor?

Geplaatst: 28 nov 2014 08:55
door maarten
Nico schreef: Voor blokherkenning een (per blok ander) hoogfrequent signaal erop, en de WiFi zender kan aan het systeem terugmelden in welk blok de loc op dat moment rijdt.
Dat is nog altijd minstens een draadje per blok, toch?

Re: waarvoor?

Geplaatst: 28 nov 2014 10:34
door Adriaan
anne w schreef:Beste Adriaan,

Ik ben maar een domme zeer vroeg gepensioneerde scheepsmotoren verkoper, dus ik snap helemaal niet wat je bedoelt.....

Groet, Anne W
Beste Anne, ik ben een zeer intelligente vroegtijdig niet meer werkende multimiljonair en het gaat hierom.
Gewoon een hoop treinen draadloos laten rijden zonder ingewikkelde programma's.
Zichzelf sturend als het ware.
Simpel toch.
Ennuh, Fidoo, hoeveel draadbreuken komen er wel niet voor die voorkomen hadden kunnen worden door.....inderdaad.
Evenwel, ik zie dat het begint te leven bij jullie.
De voorbeelden komen te voorschijn.
Leuk.

Groetjes.

Re: waarvoor?

Geplaatst: 28 nov 2014 11:08
door jowi
Ook elke lok(decoder) meteen van een GPS transponder voorzien die op de mm nauwkeurig is (dat wordt lastig :) ) hebben we ook geen (terug)melders meer nodig... kun je via TomTom traffic zien waar je treintjes op de baan staan.

Re: waarvoor?

Geplaatst: 28 nov 2014 12:33
door Ad_M
Deden ze zoiets al niet bij miniatur wunderland met de bootjes?
http://www.miniatur-wunderland.com/exhi ... m/control/

Heeft maar 75000 regeltje code nodig :twisted:

Mvg,
Ad

Re: waarvoor?

Geplaatst: 28 nov 2014 12:46
door Hoontje
FALLER is aan het pionieren met een draadloos Car System...
Wie weet komt het er ooit wel voor de treinen ook. Zou me niets verbazen.
Voor nu, ondanks alle frustratie, vind ik het ook wel boeiend en leuk om die draden-warboel te ontwarren en te snappen hoe het nu werkt.

Overigens vind ik het een leuk initiatief om de knuppel eens in het hoenderhok te gooien. Wie weet wat voor creatieve oplossingen eruit voortkomen. Doch laten we wel met respect voor elkanders ideeën, normen en waarden blijven reageren :)

Groet,

Hoontje

Re: waarvoor?

Geplaatst: 28 nov 2014 13:40
door BenQ
Als je geen draadjes meer wil onder de baan dan maak je ze toch aan de bovenkant vast, grapje. :P
Probleem is dat een goedkope manier om elektriciteit te transporteren is via een .. draadje.
Het kan ook op een andere manier via stralen, maar of dat nou zo goedkoop en bij deze kleine treintjes te doen is ???

Re: waarvoor?

Geplaatst: 28 nov 2014 17:15
door Nico
FidOo schreef:Wi-Fi, 3G/4G, radio, GPS, etc... Nou ben ik niet direct bang dat mn hersens genuked worden, maar ik vraag me wel eens af of het her en der niet toch wat invloed heeft.
Net als hoogspanningskabels. En kunstmatige troep door voeding. Maar vervolgens bedenk ik me ook wel eens, wellicht leven we er ook wel langer door. Dat we als het ware beter geconserveerd worden door alle invloeden. :-)

Ik ben sowieso met je eens dat ik me ook niet kan voorstellen dat het géén invloed heeft
O en als je nou echt dacht dat je vernieuwend aan het denken was...
Klik dan vooral niet hier!
Verdeurie, kan weer terug naar de tekentafel :<

maarten schreef: Dat is nog altijd minstens een draadje per blok, toch?
Ja, maar dat houdt je op een grote baan toch, omdat je dan meerdere stroombronnen nodig hebt, en geen gloeiende railstaven wilt :lol: GPS achtig kan natuurlijk ook, maar dat kan wel een potentieel ingewikkelde vertaling worden van coördinaat naar graaf
BenQ schreef:Het kan ook op een andere manier via stralen, maar of dat nou zo goedkoop en bij deze kleine treintjes te doen is ???
Iets met oude mannetjes, rikketik, pacemakers en snel-uitstervende hobbyisten ;)