Pagina 1 van 1
Baanplan Enndingen
Geplaatst: 28 nov 2014 20:15
door Lucky Luke
Hallo lezers van het N-spoorforum.
Na al enkele jaren een actief lezer van dit forum te zijn wil ik ook jullie deelgenoot laten zijn van mijn laatste plan.
Dit is de derde baan waaraan ik begin in 5 jaar tijd.de eerste twee stranden op het punt dat ik teveel in 2 keer wou doen.
Hierom is het derde plan geheel anders van opzet, ik zal proberen het bestand met het baanplan bij te voegen als dit gelukt is zal ik het nader toelichten.
Re: Baanplan Enndingen
Geplaatst: 28 nov 2014 20:48
door Lucky Luke
Nu ik weet dat het overzicht leesbaar is zal ik hem proberen toe te lichten.
zoals ik al gezegd heb zijn de vorige banen gestrand op dat ik teveel in 1 keer wilde doen. De ruimte die ik op dat moment beschikbaar had was een l-vorm met de maten 350 x 90 bij 300 x 100, hierin was ik begonnen met een vaste opstelling. ik heb nu besloten om deze ruimte alleen te gebruiken als werkbank en mede hierop Enndingen als module/segmenten baan te bouwen.
Enndingen zal bestaan uit 19 segmenten opgesteld in de vorm die op de tekening is te zien. Elk segment heeft een afmeting van 50 x 100 cm.
Segment 1 ligt in het midden en is eigenlijk het begin van de baan. Op segmenten 1 t/m 3ligt een kopstation wat geheel fictie is.
segment 4 t/m 10 is een verbindingsgedeelte om het kopstation te verbinden met het station wat gebaseerd is op het sporenplan van station Memmingen.
De segmenten 11 t/m 14 zullen breder worden maximaal 80 cm en het schaduwstation wat zich bevindt op segment 15 t/m 19 kan eventueel nog onder dit station zijn plek kunnen vinden.
Segment 1 t/m 3 zijn al voorzien van rails en bedrading
Graag jullie reacties tot zover
Groet,
Lucky Luke
Re: Baanplan Enndingen
Geplaatst: 29 nov 2014 02:12
door Hoontje
Hoi Lucky Luke,
Wat een leuk baanplan. Persoonlijk zou het voor mij al veel te groot zijn.Maar dat boeit niet.
Wat me opvalt op segment 3 -4 zijn de bochtwissels. Waarom die niet na de samenkomst vd 2 hoofdlijnen als overloop aanleggen? Bochtwissels zijn vaak storingsgevoelige dingen qua ontsporen bij langere slepen.
Succes met de bouw en ontwikkeling.
Groetjes
Hoontje
Re: Baanplan Enndingen
Geplaatst: 29 nov 2014 12:10
door Lucky Luke
Hallo Hoontje,
Dank voor je antwoord, 1 van de redenen waarom ik dit plan hier geplaatst heb is het door jouw aangehaalde punt, ik begrijp alleen nog niet waar jij de overloop wil plaatsen.
Begrijp ik het goed voor de bocht al enkel sporig of in het rechte gedeelte de 2 wissels als normale wissels terug plaatsen?
groet,
Luc
Re: Baanplan Enndingen
Geplaatst: 01 dec 2014 14:52
door Pjedro
Hoi Luc,
Ik zou de bochtwissels bij het bovenste station eruit halen en een paar overloop wissels rechts na de engelse wissels neer leggen.
Daar heb je genoeg ruimte om nog steeds met een lange trein aan het perron te staan.
Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Baanplan Enndingen
Geplaatst: 03 dec 2014 10:59
door Lucky Luke
Bedankt Hoontje en Peter,
Ik heb de bocht wissels eruit gehaald en net na de overgang van segment 3 naar 2 gewone wissels terug geplaatst.
(op de tekening lijkt het dat er op segment 3 voldoende ruimte is, maar dat is schijn en heeft te maken met mijn manier van tekenen)
Ruimte voor het perron, tussen de wissels, wordt hiermee teruggebracht tot 130 cm.
Het volgende waar ik nog geen goede invulling aan kan geven is de omgeving van spoor 51.
Hier had ik in eerste instantie een onderhoudswerkplaats gepland, maar vond zelf de ruimte niet toereikend om geloofwaardig te zijn.
Ik weet niet of een eenvoudige tankplaats hier wel zou staan?
Suggesties?
groet,
Luc
Re: Baanplan Enndingen
Geplaatst: 03 dec 2014 11:01
door Lucky Luke
Nieuwe poging
Re: Baanplan Enndingen
Geplaatst: 07 dec 2014 13:11
door Zolderspoor
Hoi Luc.
Ik begrijp niet helemaal de noodzaak van de twee diagonale sporen. Kan je die niet combineren tot eentje? Dat ene dan resterende schuine spoor zou je dan wel kunnen completeren met een uithaalspoor/vangwissel zodat je kunt rangeren/omlopen zonder op de hoofdbaan te geraken. 't Is maar een idee ter overweging.
Re: Baanplan Enndingen
Geplaatst: 15 dec 2014 21:30
door Lucky Luke
Zolderspoor,
Het tweede schuine spoor stamt nog uit het begin, toen was spoor 51 en het daar tegenoverliggende stations spoor bedoeld om Ro-Ro of autoslaaptreinen te laten vertrekken, doordat dit voor mijn gevoel te klein zou worden heb ik de functie veranderd in "onderhoud" en het sporenplan zo gelaten.
Groet,
Luc
Re: Baanplan Enndingen
Geplaatst: 20 mei 2015 13:20
door Lucky Luke
Hallo lezers N-spoor forum,
enige tijd stil geweest bij het baanplan van Enndingen, mede om de aangedragen suggesties en opmerkingen te realiseren.
Met name de opmerkingen over de twee gebogen wissels bleken in de praktijk te kloppen. De bocht was op dit punt eigenlijk te krap.
Ik heb het baanplan daarom veranderd.
In grote lijnen komt het erop neer dat het spoor over het water enkelsporig wordt, dat is afgetakt van een dubbel sporige hoofdlijn.
In de bijgevoegde tekening is het geheel duidelijker.
Bij de grote rode pijl komt een spoorbrug over de rivier.
Groet,
Luc
Re: Baanplan Enndingen
Geplaatst: 20 mei 2015 16:44
door evo
Het boogwissels verhaal geldt niet voor alle merken rails. Als je Peco gaat gebruiken, geven de boogwissels absoluut geen problemen.
Leuk plan trouwens, wat mij betreft kun je het nog leuker maken door de rails niet kaarsrecht en parallel aan de tafelrand te leggen. Hier en daar een ruime flauwe boog doet wonderen.
Re: Baanplan Enndingen
Geplaatst: 23 mei 2015 13:20
door Lucky Luke
Hallo Evo,
Ik werk inderdaad met Peco, doordat ik met de bouw al gestart ben kwam ik erachter dat de 2 bochtwissels achter elkaar meer ruimte nodig hadden dan gedacht, hierdoor ligt de bocht erachter eigenlijk te scherp.
Het gehele baan plan is een schematische weergave getekend in Excel en dient eigenlijk als praktische weergave. Sporen vanaf segment 4 zullen inderdaad als gebogen sporen worden gelegd.
Groet,
Luc
Re: Baanplan Enndingen
Geplaatst: 23 sep 2015 15:53
door Lucky Luke
Een kleine up-date aangaande het sporen plan van Enndingen.
Een aantal kleine aanpassingen bij de bochtwissels, door deze na de bocht te leggen voor het rechte stuk, krijgen de wissels meer ruimte.
Tevens is het schaduwstation anders ingericht waarddoor er meer ruimte is voor het station =, zie afbeeldingen.
Re: Baanplan Enndingen
Geplaatst: 23 sep 2015 16:44
door Rob_Lochem
Hoi Luc,
Het ontwerp ziet er goed uit!
Groeten Rob.
Re: Baanplan Enndingen
Geplaatst: 23 sep 2015 20:31
door Hoontje
Mooi baanplan. Veel mogelijkheden.
Groetjes,
Hoontje
Re: Baanplan Enndingen
Geplaatst: 19 okt 2015 19:00
door Lucky Luke
Beste mede forum leden,
ter omschakeling naar de categorie "Mijn N-baan" de eerste foto van de bouw.
Groet,
Luc