NAM-sterdam, Nw-Asd & NAM Schoonebeek met een twist '55-'65.
Geplaatst: 28 dec 2014 16:15
Hallo allen,
Na veel omzwervingen tussen ideeën/schalen/landen/voorbeelden, ben ik tot de conclusie gekomen dat ik, voor de door mij gewenste enigszins realistische en ruimtelijke setting, aangewezen ben op N spoor, dus na pak 'm beet 30 jaar wil ik de draad weer op pakken waar de laatste baan gebleven was ...... in 1:160. De baan zal echter wel heel anders worden. Veel realistischer, ruimtelijker, langer, gestrekter, smaller, en absoluut geen spaghetti aan sporen. Ook zal de baan digitaal worden met een combinatie van software besturing en hand besturing.
NAM-sterdam, een samentrekking van NAM en Nieuw-Amsterdam, zal gebouwd worden in de inpandige garage van 6,85 x 2,70 meter. De baan zal gebouwd worden in een holle U vorm, met een baan diepte van 50 cm. De uiteinden van de achterwand zijn een halve cirkel met een radius van 25 cm. De 2 binnen hoeken van de U krijgen aan de voorzijde een radius van 50 cm, terwijl de achterwand daar een radius heeft van 1 meter. Het brede midden deel is 3,5 meter lang, de volle zichtbare breedte 5,5 meter, en inclusief beide schaduwstations 6,5 meter. De poten zijn 2,25 meter lang, en inclusief de schawustations 2,5 meter.
Iets rechts van het midden zal het station Nieuw-Amsterdam gesitueerd zijn, naar rechts zal het spoor verdwijnen richting Emmen. Aan het linker uiteinde zal NAM Schoonebeek laadstation te vinden zijn, terwijl het spoor naar Coevorden-Mariënberg-Zwolle/Almelo links tussen station en de NAM buiten beeld verdwijnt. Het station van Nieuw-Amsterdam zal ook een VAM laadstation voor de regio Emmen-Coevorden huisvesten.
De periode waarin e.e.a. zich afspeelt is 1955-1965, maar in tegenstelling tot de werkelijkheid is de stamlijn al wel geëlektrificeerd.
Personenvervoer wordt afgewikkeld met Piko Hondekop-2 stellen in zowel de bloedneus kleurstelling als de creme snor kleurstelling. Op ma/vr overdag in de spits passeren de personentreinen elkaar in Nieuw-Amsterdam, op ma/vr in de daluren, in de avonden en weekenden, bij de lagere frequenties, vinden in Nieuw-Amsterdam geen kruisingen plaats. Tijdens de ma/vr spitsen rijden de treinen om een om met 2 en 3 stellen, op zaterdag overdag rijden de treinen met 3 stellen, in de ma/vr dal met 2 stellen, in de ma/do avonden met 1 stel, op vr/za avonden met 2 stellen en zon-/feestdagen met 1 stel.
De NAM heeft voor haar olietreinen 55 (Liliput) ketelwagens ter beschikking. Hiervan zijn 4 stammen van 13 wagens gevormd en 3 reserve wagens. De komende lege olie trein en vertrekkende volle olietrein passeren elkaar telkens op het emplacement van Nieuw-Amsterdam. Dit vindt alleen plaats in de daluren. Tractie wordt gevormd door 2x Mesu 2000 in groen of 2x Piko 2200 in bruin in de oer-uitvoering zonder demper. 2 keer in de week komt er een VAM trein het regionale vuil ophalen. Tractie is hier ook 2x Piko 2200 in bruine oer-uitvoering. Een enkele buurtgoederentrein heeft als tractie 1x Piko 2200.
Digitaal systeem en software moet ik me nog in verdiepen. Een ontwerp/sporenplan hoop ik zo spoedig mogelijk te kunnen tonen.
Voor zo ver de eerste voorstelling van NAM-sterdam.
Hierbij het baanplan zoals ontworpen in Anyrail, in de varianten met alleen de zichtbare sporen, met alleen de onzichtbare sporen en met alle sporen.
Mvg, Michel
Na veel omzwervingen tussen ideeën/schalen/landen/voorbeelden, ben ik tot de conclusie gekomen dat ik, voor de door mij gewenste enigszins realistische en ruimtelijke setting, aangewezen ben op N spoor, dus na pak 'm beet 30 jaar wil ik de draad weer op pakken waar de laatste baan gebleven was ...... in 1:160. De baan zal echter wel heel anders worden. Veel realistischer, ruimtelijker, langer, gestrekter, smaller, en absoluut geen spaghetti aan sporen. Ook zal de baan digitaal worden met een combinatie van software besturing en hand besturing.
NAM-sterdam, een samentrekking van NAM en Nieuw-Amsterdam, zal gebouwd worden in de inpandige garage van 6,85 x 2,70 meter. De baan zal gebouwd worden in een holle U vorm, met een baan diepte van 50 cm. De uiteinden van de achterwand zijn een halve cirkel met een radius van 25 cm. De 2 binnen hoeken van de U krijgen aan de voorzijde een radius van 50 cm, terwijl de achterwand daar een radius heeft van 1 meter. Het brede midden deel is 3,5 meter lang, de volle zichtbare breedte 5,5 meter, en inclusief beide schaduwstations 6,5 meter. De poten zijn 2,25 meter lang, en inclusief de schawustations 2,5 meter.
Iets rechts van het midden zal het station Nieuw-Amsterdam gesitueerd zijn, naar rechts zal het spoor verdwijnen richting Emmen. Aan het linker uiteinde zal NAM Schoonebeek laadstation te vinden zijn, terwijl het spoor naar Coevorden-Mariënberg-Zwolle/Almelo links tussen station en de NAM buiten beeld verdwijnt. Het station van Nieuw-Amsterdam zal ook een VAM laadstation voor de regio Emmen-Coevorden huisvesten.
De periode waarin e.e.a. zich afspeelt is 1955-1965, maar in tegenstelling tot de werkelijkheid is de stamlijn al wel geëlektrificeerd.
Personenvervoer wordt afgewikkeld met Piko Hondekop-2 stellen in zowel de bloedneus kleurstelling als de creme snor kleurstelling. Op ma/vr overdag in de spits passeren de personentreinen elkaar in Nieuw-Amsterdam, op ma/vr in de daluren, in de avonden en weekenden, bij de lagere frequenties, vinden in Nieuw-Amsterdam geen kruisingen plaats. Tijdens de ma/vr spitsen rijden de treinen om een om met 2 en 3 stellen, op zaterdag overdag rijden de treinen met 3 stellen, in de ma/vr dal met 2 stellen, in de ma/do avonden met 1 stel, op vr/za avonden met 2 stellen en zon-/feestdagen met 1 stel.
De NAM heeft voor haar olietreinen 55 (Liliput) ketelwagens ter beschikking. Hiervan zijn 4 stammen van 13 wagens gevormd en 3 reserve wagens. De komende lege olie trein en vertrekkende volle olietrein passeren elkaar telkens op het emplacement van Nieuw-Amsterdam. Dit vindt alleen plaats in de daluren. Tractie wordt gevormd door 2x Mesu 2000 in groen of 2x Piko 2200 in bruin in de oer-uitvoering zonder demper. 2 keer in de week komt er een VAM trein het regionale vuil ophalen. Tractie is hier ook 2x Piko 2200 in bruine oer-uitvoering. Een enkele buurtgoederentrein heeft als tractie 1x Piko 2200.
Digitaal systeem en software moet ik me nog in verdiepen. Een ontwerp/sporenplan hoop ik zo spoedig mogelijk te kunnen tonen.
Voor zo ver de eerste voorstelling van NAM-sterdam.
Hierbij het baanplan zoals ontworpen in Anyrail, in de varianten met alleen de zichtbare sporen, met alleen de onzichtbare sporen en met alle sporen.
Mvg, Michel