Servogestuurde loodsdeuren

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Servogestuurde loodsdeuren

Bericht door martindomburg »

Avond vrienden,

Zoals beloofd hierbij een verslag van de locloods met servo gestuurde loodsdeuren. Voor mijn testtrack van de Train Support heb ik een twee-sporige locloods van Vollmer geplaatst met de intentie om deze te voorzien van servo's.

Ik heb ervoor gekozen om elke deur van een servo te voorzien ipv 1 servo per twee deuren. Waarom? Omdat in mijn ogen dan de betrouwbaarheid ten goede komt. Nu word elke door elke keer goed open en dicht gestuurd. Vaak ie je als de deuren gecombineerd zijn dat e beide niet helemaal dicht staan maar altijd eentje geopend staat.

Afbeelding

Deze deuren hebben zoals de meeste deuren een boven aandrijving. Dat houd in dat de deuren aan de bovenijde van binnenuit worden bediend. Het is ook mogelijk om de deuren van onderuit op een as te laten draaien. In dit geval heb ik gekozen om de originele manier te behouden.

Als eerste heb ik een plateau aangebracht van styreen waarop de servo's komen te liggen

Afbeelding

Met styreen H-profiel twee dwarsliggers aangebracht waarop het plateau komt te rusten

Afbeelding

Ook aan het eind een H-profiel voor de stevigheid en daarna het geheel een zwart kleurtje gegeven.

Daarna de vier servo's gepositioneerd en met secondelijm gefixeerd

Afbeelding

Nu moest ik de overbrenging gaan maken. Op zich heel simpel zou je zeggen. Een rechte lijn van de arm naar de deur. Maar dan kom je bedrogen uit want de deuren gaan dan niet geheel open. Om een lange slag te realiseren heb ik de verenstaal (0,5 mm) een 30 graden knik gegeven net voor de deur. Omdat bij deze deuren de staaldraad van bovenaf erin word gedrukt kan hij er ook weer uitschieten. Zeker doordat de knik overlapt met die van de andere deur.

Om dat op te lossen heb ik een geleide profiel boven de staaldraad gelijmd tussen de wanden. Zodoende kan het verenstaal nooit uit de deur schieten.

Afbeelding

Het resultaat vanuit diverse ooghoeken

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Via de OC32 heb ik elke servo afgesteld op zijn minimale en maximale slag voor zowel open als dicht. Vervolgens heb ik de pin waar deur 1 op zit de opdracht gegeven om hetzelfde commando als wat hij krijgt ook aan deur twee te geven.

Ook de aansturing vanuit iTrain was vrij simpel. In het programma heb ik een relais aangemaakt en deze het adres van de deur gegeven. Dit relais heb ik vervolgens aan het blok toegekend. Telkens als iTrain dat blok reserveert gaan de deuren open, valt de reservering af gaan ze weer dicht.

het resultaat: http://youtu.be/0SmNHtB0L4k?list=UUKOFw ... trb5wH8Fgg

Maar er zit wel 1 groot falen aan mijn ontwerp. Je ontwerp is zo sterk als het materiaal wat het gebruikt, wat als er een loc nu blijft haperen in de deuropening. iTrain denkt dat hij al in zijn loods is en laat de reservering vallen. De bezetmelder is reeds actief maar toch steekt er nog een stukje in de opening uit. Nu gaan de deuren dicht maar zijn de servo's zo sterk dat hij de deur met scharnier en al uit de wand trekt.

Helaas heb ik dit al ondervonden, en reeds gerepareerd :D

Om dit op te lossen ga ik een lichtsluis toepassen. Een lichtsluis is een fotodiode die een radiografisch straaltje schijnt op een ontvanger. Als iets die straal onderbreekt dan heb je een melding. In mijn geval schakelt hij een relais waarmee ik de voeding van de servo's af ga schakelen.

Het idee heb ik hiervandaan: http://www.floodland.nl/aim/info_lichtsluis_1.htm

De lichtsluis komt strak achter de deur op de hoogte van de buffers. Rijd de loc niet ver genoeg door dan kunnen de servo's nooit dicht lopen. Inmiddels zijn de componenten besteld bij Conrad. Dit verhaal word dus vervolgt :)

p.s.: De testtrack zal binnenkort live te bewonderen zijn op de sNuffelmarkt in Lochem op 14 februari. Ook zal ik de testtrack mee gaan nemen naar de beurzen in Hoten voor op de stand van 9mm-shop.nl

Groetjes

Maurits71

Re: Servogestuurde loodsdeuren

Bericht door Maurits71 »

thanks

Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Jerome

Bericht door Jerome »

Martin,

Gaaf hoor! Met name die loodsdeuren en de ledjes aangestuurd door de OC32. Daar wil ik ook mee aan de slag, ik heb hier al een tijdje 2 stuks liggen. Eerst maar even testen met wat seinen.

Greetz, J.

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Jerome schreef:Martin,

Gaaf hoor! Met name die loodsdeuren en de ledjes aangestuurd door de OC32. Daar wil ik ook mee aan de slag, ik heb hier al een tijdje 2 stuks liggen. Eerst maar even testen met wat seinen.

Greetz, J.
Seinen zijn easy Jerome, gewoon de decive defenition laden :) De lichteffecten die je hier ziet heb ik zelf in moeten stellen. Beetje oefenen maar als je eens kijkt op dinamousers.net dan vind je al heel wat voorbeelden.

Greetz

FidOo

Bericht door FidOo »

Mooi verslag martin.

@ jerome, voor een stel lichtseinen is een oc32 flinke overkill. (en wat duur). Voor servoaandrijving en dag en nacht simulatie Is ie perfect. Verder Is het een verrekte handig ding zo'n oc32

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Jerome

Bericht door Jerome »

Joost,

Ik dacht dat de OC32 juist een (redelijk) goedkope oplossing was voor lichtseinen? Heb je goedkopere alternatieven? Ik heb voor DenFeld IV 2 rangeerseinen en 2 blokseinen met voorsein. Als er een goedkoper alternatief is kan ik namelijk die OC32´ers gebruiken voor andere dingen/ideeen die ik heb voor mijn baantje.

Greetz, Jerome

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

FidOo schreef:Mooi verslag martin.

@ jerome, voor een stel lichtseinen is een oc32 flinke overkill. (en wat duur). Voor servoaandrijving en dag en nacht simulatie Is ie perfect. Verder Is het een verrekte handig ding zo'n oc32
Hier moet ik op corrigeren. Joost bedoeld de Digikeijs 4018 (Klik hier. Deze kost 32,50 en daarmee kan je 8 blokseinen aansturen. In vergellijking de OC32 kost 60,- en je doet er 16 blokseinen mee.

Je kan op zoek naar aanbiedingen van digikeijs dan kan je er wel een twee scoren voor minder dan 60,-. Maar dan nog heb je niet de vrijheid als met de OC32 om der ook een vertreksein of een laslicht, servo of wat ever u like op aan te sluiten.

Groetjes

Jerome

Bericht door Jerome »

Martin, Thanks,

Dus eigenlijk zijn de kosten nagenoeg gelijk. Ik zal nog eens beide vergelijken, maar als het elkaar niet teveel ontloopt ga ik voorlopig de OC32´ers gebruiken.

Greetz, Jerome

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Enige voordeel wat je kan hebben bij de digikeijs is dat je niet op een subd connector hoeft te solderen. Maar de mogelijkheden met de oc zijn veel groter

Groetjes

Jerome

Bericht door Jerome »

Haha,

Martin, je heb mijn modulebaantje gezien 2 weken geleden in Zutphen, maar alleen de bovenkant. De onderkant hangt vol met gesoldeerde Sub-D connectoren dus dat is geen punt. :mrgreen:

Greetz, Jerome

Plaats reactie