Pagina 1 van 1

rail scheiding

Geplaatst: 01 jan 2015 16:38
door Maarten1975
Allen,

Net begonnen met de eerst N baan. Prachtige rails van Peco, wissels met servo aandrijving en een forum met veel tips en info.
Mijn rails slijp ik door met een dremel alleen vind ik dat hier behoorlijke gaten mee ontstaan. Hoe vullen jullie die op? Is er spul voor en zo ja waar is dat te koop?

Alvast bedankt voor het antwoord!

Re: rail scheiding

Geplaatst: 01 jan 2015 17:00
door shoven
Je vraag was "Hoe vullen jullie dat op?" Antwoord: niet. Ik gebruik dunne diamantschijfjes die ik ooit bij Conrad heb gekocht, en die laten een vrij dunne snede achter. Nog nooit een probleem geweest. Wel heb ik er last van gehad dat bij grote warmte de 2 helften van de doorgesneden spoorstaaf weer tot elkaar kwamen, met onverwachte effecten tot gevolg... Volgens mij heeft Martin (forumnaam Hookies) een spulletje dat hij in het ontstane gat doet om dit soort effecten tegen te gaan.

Re: rail scheiding

Geplaatst: 01 jan 2015 17:40
door Wablo
Steven,
Arco :!: :mrgreen: :mrgreen:
Bert

Re: rail scheiding

Geplaatst: 01 jan 2015 20:49
door martinb
Stukje dun styreen er tussen plakken met secondelijm en als het goed vastzit de restjes styreen eraf snijden waar het nodig is. Je plakt dus altijd eerst een net te groot rechthoekig stukje er tussen.

Re: rail scheiding

Geplaatst: 01 jan 2015 20:57
door robraak
zijn ook mensen die er lijm tussen doen

Re: rail scheiding

Geplaatst: 01 jan 2015 22:16
door Marco_
Hier zijn toch kunststof raillasjes voor uitgevonden ?

Re: rail scheiding

Geplaatst: 01 jan 2015 23:11
door shoven
Wablo schreef:Steven,
Arco :!: :mrgreen: :mrgreen:
Bert
:?: :?: :?:

Re: rail scheiding

Geplaatst: 03 jan 2015 13:41
door janiegein
mijn ervaring met de openingen in de rails na het doorslijpen met een dremel is nihil wat betreft het overbruggen van de opening omdat ik de snede altijd diagonaal maak.
Het loopvlak van de wielen zal dan altijd hetzij aan de binnenzijde of aan de buitenzijde een draagvlak hebben en als dan de gleuf relatief breed is heeft dat ook geen invloed op het onverhoopt elkaar raken door uitzetting.
Ik heb op mijn baan met behoorlijk grote temperatuurverschillen te maken en heb nog nergens last van gehad.

Re: rail scheiding

Geplaatst: 03 jan 2015 14:00
door Maarten1975
Slimme tip, Jan.

Ga ik toepassen en dan slijpen met een dun diamant schijfje.

Re: rail scheiding

Geplaatst: 26 jan 2015 15:43
door janiegein
wilde nog wel even de opmerking plaatsen dat zo mogelijk bij het diagonaal doorslijpen dit in de meest gebruikte rijrichting moet plaatsvinden.
waarbij de keuze is om dit in beide dan wel enkele spoorstaaf te doen en maak de snee van buiten naar binnen, dus als er in beide rails wordt geslepen dan altijd de punten naar elkaar.

en als extra waarschuwing:

zorg er wel altijd voor dat ontstane puntjes wat afgerond worden omdat als je met een doekje of iets dergelijks de rails later gaat poetsen deze puntjes dolken blijken te zijn en gegarandeerd bloed aan de vingers.

Re: rail scheiding

Geplaatst: 28 jan 2015 01:01
door jeepney
Marco_ schreef:Hier zijn toch kunststof raillasjes voor uitgevonden ?
Zo denk ik er ook over, maar wellicht dat er voor Peco geen kunstof raillasjes zijn en/of men wil de scheidingen aanbrengen op een willekeurige plek van het railstuk.

Henk

Re: rail scheiding

Geplaatst: 28 jan 2015 07:33
door evo
Die zijn er wel van Peco (http://www.n-spoorstore.nl/rails-en-wis ... geisoleerd), maar doorslijpen is handig als je een raillasje vergeten bent, of als je later toch blokken aan gaat brengen in een baan.

Re: rail scheiding

Geplaatst: 28 jan 2015 10:20
door FidOo
Midden in een flex-rails een kunststof raillasje zetten is best wel een kunst hoor!

ik slijp de volgende keer alles diagonaal zoals Janniegein uitgelegd heeft!

Re: rail scheiding

Geplaatst: 11 feb 2015 17:37
door Wim H
Normaal zaag ik Peco 55 gewoon met de hand door (fijn ijzerzaagje). Het kost iets meer werk (minuutje of zo) maar je hebt veel meer controle over de zaagsnede. Geen probleem met warm worden van de rails of smeltend kunststof. Het enige echte nadeel is dat je moet zagen voordat je de rails legt. Dus wel goed plannen. Als ik er één vergeten ben en de rail is al vastgelijmd, pak ik de dremel/proxon met een flexibele aansluiting zodat ik toch haaks kan doorslijpen. De zaagsnede wordt dan wel iets groter.
Groet, Wim

Re: rail scheiding

Geplaatst: 14 feb 2015 19:50
door george
Diagonale onderbrekingen gebruiken ze bij onze zuiderburen ook, getuige dit filmpje (nou ja, filmpje, 1u 47...).
Tussen minuten 8 en 9 komt het verschijnsel diverse malen in beeld. Zouden deze in twee richtingen te berijden zijn?

Re: rail scheiding

Geplaatst: 14 feb 2015 22:09
door BenQ
Moet je wel een flinke dremel voor hebben, vind het ook knap hoe ze die duiven hebben nagemaakt, kunnen nog vliegen ook. :lol:
In 2000 die rit ook gemaakt maar dan vanaf Parijs. Daarvoor met de TGV naar Parijs vanuit Zuid-Frankrijk, ergste waren de tunnels, knal op je oren, deed gewoon zeer.