Welk materiaal te kiezen bij shapeways
Welk materiaal te kiezen bij shapeways
Zoals de titel zegt vraag ik me af voor welk materiaal kan ik het best kiezen als ik een treinstel in schaal N wil laten printen.
En hoe kan ik deze het best ontvetten etc voor je deze kan spuiten ?
Iemand hier enige ervaring mee ?
Groeten Stefan
En hoe kan ik deze het best ontvetten etc voor je deze kan spuiten ?
Iemand hier enige ervaring mee ?
Groeten Stefan
Re: Welk materiaal te kiezen bij shapeways
Frosted Ultra Detail Stefan
O.a. Fred (3D Builder) en Rob Bisschop doen hier best wel veel mee hier op het forum, zoek hun draadjes / commentaren eens op...
Ontvetten van dit spul doe ik met een ultrasoon reiniger / wasbenzine en ammoniak (na elkaar )
Het is best wel pittig om die waslaag er af te krijgen
En ik gebruik een Acrylic-Polyuretaane primer van Vallejo als primer
Heeft voor mij voor goede resultaten gezorgd
Dit zijn mijn 2 cent, er zijn meerdere wegen naar Rome en die voor andere goed werken
Mvg,
Ad
O.a. Fred (3D Builder) en Rob Bisschop doen hier best wel veel mee hier op het forum, zoek hun draadjes / commentaren eens op...
Ontvetten van dit spul doe ik met een ultrasoon reiniger / wasbenzine en ammoniak (na elkaar )
Het is best wel pittig om die waslaag er af te krijgen
En ik gebruik een Acrylic-Polyuretaane primer van Vallejo als primer
Heeft voor mij voor goede resultaten gezorgd
Dit zijn mijn 2 cent, er zijn meerdere wegen naar Rome en die voor andere goed werken
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Ik heb onlangs een 2400 bij Shapeways besteld (een 3DBuilder ontwerp) en die heb ik met remmenreiniger ontglibberd. Een keertje drijfnat spuiten en droogblazen was voldoende. Remmenreiniger is bij automaterialenzaken te koop.
FUD is inderdaad het meest geschikte materiaal bij Shapeways. En om te ontvetten/de was te verwijderen gebruik ik wasbenzine + tandenborstel, CIF + tandenborstel en daarna primen met primer van de Action...
Suc6!
Fred
Suc6!
Fred
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Facebook, Instagram en Youtube
Volg 3Dbuildr ook op Facebook, Instagram en Youtube
Bedankt voor de reacties en de goede tips Nu weet ik weeral meer en kan ik het stel op shapeways bestellen.
Groeten Stefan
Groeten Stefan
Ik ben sinds een maandje ook aan het experimenteren met shapeways. Ik doe vooral kleine elementjes als scenery en loads. Ik maak die kleine dingen schoon met warm water met zeep en daarna nagellakremover op een wattenstaafje. Dat werkt vrij goed op kleine oppervlakken.
https://ngineer3d.com/ - 3D geprinte items
https://cults3d.com/en/users/ngineer3d/ ... ollections- STL downloads
Onlangs zag ik wat oudere berichten van Markenburg, waarbij zij destijds aangaven dat FUD alleen geschikt zou zijn voor prototyping. FUD schijnt volgens de berichten namelijk na verloop van tijd te desintegreren onder invloed van UV-licht. Op zich zou dat geen probleem moeten zijn, want onze modellen worden doorgaans goed in de verf gezet.
Zelf werk ik nog maar een jaar met FUD. Ik vraag me af of iemand al iets gemerkt heeft van desintegratieverschijnselen onder invloed van licht, temperatuur of gewoon ouderdom ?
groeten,
Pieter
Zelf werk ik nog maar een jaar met FUD. Ik vraag me af of iemand al iets gemerkt heeft van desintegratieverschijnselen onder invloed van licht, temperatuur of gewoon ouderdom ?
groeten,
Pieter
Materieel: NS, tijdperk IV, Peco-55
Digitaal: OpenDCC, MarDec
Ik vraag het me af, maar ik sluit niet uit dat het spul met de leeftijd slechter zou kunnen worden. Ze harden het met UV, dus waarom zou het dan onder UV weer zachter worden? Misschien een goede vraag aan de Shapeways klantenservice.
https://ngineer3d.com/ - 3D geprinte items
In het kort: na 4jaar is het materiaal nog steeds even sterk (of slap, als je hem te dun maakt)
Moeilijk om te zeggen, we hebben het materiaal pas +-4 jaar , wat het materiaal over 10 jaar doet durf ik niet te zeggen.
Maar hierbij een foto van een model van paar maanden geleden en 4 jaar geleden.
Het model is dus in die 4 jaar erg geel geworden, al is het wel zo dat in het begin de modellen in FUD zowizo een stuk geler waren dan zoals ze nu geleverd worden (beter schoonmaak techniek, nieuwere printer etc)
Het materiaal zelf is nog even sterk als het model van een paar maanden geleden.
Moeilijk om te zeggen, we hebben het materiaal pas +-4 jaar , wat het materiaal over 10 jaar doet durf ik niet te zeggen.
Maar hierbij een foto van een model van paar maanden geleden en 4 jaar geleden.
Het model is dus in die 4 jaar erg geel geworden, al is het wel zo dat in het begin de modellen in FUD zowizo een stuk geler waren dan zoals ze nu geleverd worden (beter schoonmaak techniek, nieuwere printer etc)
Het materiaal zelf is nog even sterk als het model van een paar maanden geleden.
Meer informatie op SpoorObjecten.nl
Klinkt goed, al is vier jaar nog wel relatief kort te noemen. Misschien dat we hier regelmatig onze ervaringen kunnen uitwisselen.
Ik ben eigenlijk nog wel benieuwd waar die geruchten over de beperkte houdbaarheid dan vandaan komen.
Mitchell: Zelf heb ik onlangs je SGM Sprinter besteld, maar deze had teveel reliëf op de buitenkant.
Dat heeft men bij Shapeways overigens erg netjes opgelost. Zowel qua communicatie als qua afwikkeling.
Groeten,
Pieter
Ik ben eigenlijk nog wel benieuwd waar die geruchten over de beperkte houdbaarheid dan vandaan komen.
Mitchell: Zelf heb ik onlangs je SGM Sprinter besteld, maar deze had teveel reliëf op de buitenkant.
Dat heeft men bij Shapeways overigens erg netjes opgelost. Zowel qua communicatie als qua afwikkeling.
Groeten,
Pieter
Materieel: NS, tijdperk IV, Peco-55