Misschien toch digitaal?
-
Onderwerp starter - Berichten: 1392
Misschien toch digitaal?
Goedemiddag allemaal,
Ik heb een analoog baantje in aanbouw maar zit er over te denken om toch maar digitaal te gaan. Voornamelijk zodat we meerdere treinen of de zelfde rails kunnen laten rijden, verlichting aan/uit kunnen doen en langzaam optrekken/afremmen.
Nu ik hier helemaal niks van weet en me al door aardig wat draadjes heb heengeworsteld hier een paar vragen.
Ik heb een Flm LokBoss gekocht om het te proberen. Ik weet dat die maar 4 locs aanstuurd maar dat kan uitgebreid worden door een tweede LokBoss aan te koppelen en ik heb maar 6 loks die ik digitaal wil. Als het hele dcc gebeuren naar mijn zin is dan ga ik zoeken naar een Twin Center.
1. Welke decoders kan ik het best aanschaffen. Flm, Uhlenbrock of lenz?
2. Ik heb een Flm 7434 (614 DMU) ik las dat deze set twee decoders nodig heeft om het sluitlicht te wisselen? Neemt dit twee verschillende adressen in of hetzelfde adres van de lok?
3. Ik heb 3 rijtuigen met sluit verlichting. (8199 x 3) en 3 rijtuigen met wisselende verlichting.(8140 x 2, 8143 x 1) Hoe werkt dit me DCC?
4. Kan een DCC lok op een analoge baan rijden?
5. Kunnen de wissels en seinen gewoon ouderwets worden bediend op een digitale baan?
6. Moeten de lampjes in de loks vervangen worden door LEDs ivm warmte. Zelfde vraag voor de binnenverlichting in rijtuigen.
Ik denk dat er nog wel meer domme vragen komen. Het lijkt allemaal wat ingewikkeld.
Bij voorbaat dank
Raymond
Ik heb een analoog baantje in aanbouw maar zit er over te denken om toch maar digitaal te gaan. Voornamelijk zodat we meerdere treinen of de zelfde rails kunnen laten rijden, verlichting aan/uit kunnen doen en langzaam optrekken/afremmen.
Nu ik hier helemaal niks van weet en me al door aardig wat draadjes heb heengeworsteld hier een paar vragen.
Ik heb een Flm LokBoss gekocht om het te proberen. Ik weet dat die maar 4 locs aanstuurd maar dat kan uitgebreid worden door een tweede LokBoss aan te koppelen en ik heb maar 6 loks die ik digitaal wil. Als het hele dcc gebeuren naar mijn zin is dan ga ik zoeken naar een Twin Center.
2. Ik heb een Flm 7434 (614 DMU) ik las dat deze set twee decoders nodig heeft om het sluitlicht te wisselen? Neemt dit twee verschillende adressen in of hetzelfde adres van de lok?
3. Ik heb 3 rijtuigen met sluit verlichting. (8199 x 3) en 3 rijtuigen met wisselende verlichting.(8140 x 2, 8143 x 1) Hoe werkt dit me DCC?
5. Kunnen de wissels en seinen gewoon ouderwets worden bediend op een digitale baan?
6. Moeten de lampjes in de loks vervangen worden door LEDs ivm warmte. Zelfde vraag voor de binnenverlichting in rijtuigen.
Ik denk dat er nog wel meer domme vragen komen. Het lijkt allemaal wat ingewikkeld.
Bij voorbaat dank
Raymond
I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Re: Misschien toch digitaal?
komt ie.
1.op persoonlijke titel, neem Keuhn decoders, lekker bij Hans bestellen en in een enveloppe laten doen ( enveloppe hans geen doos )
2.beide krijgen zelfde adres
3. hetzelfde normaliter
4.ja kan geen probleem
5.ja kan ook, mits je ze een eigen stroom kring geeft
6. nee, dat hoeft niet.
Ray, het is niet ingewikkeld, het is hetzelfde als dc, ( bijna dan )
1.op persoonlijke titel, neem Keuhn decoders, lekker bij Hans bestellen en in een enveloppe laten doen ( enveloppe hans geen doos )
2.beide krijgen zelfde adres
3. hetzelfde normaliter
4.ja kan geen probleem
5.ja kan ook, mits je ze een eigen stroom kring geeft
6. nee, dat hoeft niet.
Ray, het is niet ingewikkeld, het is hetzelfde als dc, ( bijna dan )
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
-
Ta!
3. De rijtuigen moeten dus bij dezelfde lok blijven of opnieuw gecodeerd worden?
Die Keuhn decoders, gaat dat goed met een LokBoss? Loks zijn allemaal Flm btw.
3. De rijtuigen moeten dus bij dezelfde lok blijven of opnieuw gecodeerd worden?
Die Keuhn decoders, gaat dat goed met een LokBoss? Loks zijn allemaal Flm btw.
decoders, yes dat meer dan prima
rijtuigen dat hangt ervan af, zit er een decoder in de rijtuigen met hetzelfde nummer als de loc dan is het wel handig want je rijtichtingslichten reageren op elkaar, echter met normale dc trek/ duw rijtuigen maakt het geen fluit uit die reageren op de rijrichting
rijtuigen dat hangt ervan af, zit er een decoder in de rijtuigen met hetzelfde nummer als de loc dan is het wel handig want je rijtichtingslichten reageren op elkaar, echter met normale dc trek/ duw rijtuigen maakt het geen fluit uit die reageren op de rijrichting
Puntje 6 wil ik nog een aanvulling op doen:
De spanning op de baan is bij digitaal iets hoger dan bij normaal analoog bedrijf (rond de 14 en 18 volt, afhankelijk van het systeem wat je gebruikt en pin me hierop niet exact vast (gaat om de hogere spanning))
Dat betekend dat je hier wel rekening mee moet houden als je gloeilampjes als binnenverlichting gebruikt
Mvg,
Ad
De spanning op de baan is bij digitaal iets hoger dan bij normaal analoog bedrijf (rond de 14 en 18 volt, afhankelijk van het systeem wat je gebruikt en pin me hierop niet exact vast (gaat om de hogere spanning))
Dat betekend dat je hier wel rekening mee moet houden als je gloeilampjes als binnenverlichting gebruikt
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Jaa kan me iets herinneren van een plan E waar het lichtje door het dak een rond gaatje branden .
Dus uitkijken met lampjes beter ledjes erin doen .
mvg Sjaak
Dus uitkijken met lampjes beter ledjes erin doen .
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
-
Als ik een normaal dc trek/duw rijtuig op een dcc baan zet dan veranderd de verlichting niet toch met de rijrichting?Maurits71 schreef:echter met normale dc trek/ duw rijtuigen maakt het geen fluit uit die reageren op de rijrichting
Ik zie bij Hans een aantal Kuehne decoders op de site staan. Hoe kom ik erachter wat er in een flm 7238 gaat Maurits?
is hij digitaal voorbereid ?, zo ja dan zit er een plugje in, ff tellen hoeveel pinnen en hetzelfde aantal pinnen bestellen( zal wel 6 zijn )Raymond (UK) schreef:Als ik een normaal dc trek/duw rijtuig op een dcc baan zet dan veranderd de verlichting niet toch met de rijrichting?Maurits71 schreef:echter met normale dc trek/ duw rijtuigen maakt het geen fluit uit die reageren op de rijrichting
Ik zie bij Hans een aantal Kuehne decoders op de site staan. Hoe kom ik erachter wat er in een flm 7238 gaat Maurits?
-
Thanks Ad/Sjaak.
Moet het hele armatuur vervangen worden of alleen de gloeilampjes voor LEDs? Sommige hebben een print met twee lampjes en sommige één lampje met een soort geleider.
Ik las hier ergens iets over LED strips die je op maat maakt. Passen die onder de prietpraat die in de trek/duw rijtuigen zit.
Domme vragen en ik vrees dat er nog vele volgen….
Moet het hele armatuur vervangen worden of alleen de gloeilampjes voor LEDs? Sommige hebben een print met twee lampjes en sommige één lampje met een soort geleider.
Ik las hier ergens iets over LED strips die je op maat maakt. Passen die onder de prietpraat die in de trek/duw rijtuigen zit.
-
Maurits71 schreef:is hij digitaal voorbereid ?, zo ja dan zit er een plugje in, ff tellen hoeveel pinnen en hetzelfde aantal pinnen bestellen( zal wel 6 zijn )
Nee geen van alle zijn voorbereid. Er zit geen plug in en gen NEM logo op het doosje. Ik kan wel een plaatje schieten van de binnenkant van de lok als dat helpt?
Dat wordt dan een decoder met draadjes bestellen, je moet dan intern wat meer werk doen via het volgen van je printplaatRaymond (UK) schreef:Nee geen van alle zijn voorbereid. Er zit geen plug in en gen NEM logo op het doosje. Ik kan wel een plaatje schieten van de binnenkant van de lok als dat helpt?
De motor isoleren en e lampjes ontdoen van de diodes
Dat klinkt ineens eng, maar houd vaak niet meer in dan een paar banen op de print onderbreken
Hier zin verschillende manieren voor, zelfbouw (gelijkrichter (digitaal is een soort wisselspanning), optionele spanningsstabilisator, condensator, weerstandjes en ledjes)Raymond (UK) schreef:Thanks Ad/Sjaak.
Complete led strip waar dit moois al allemaal op zit
Led strip met decoder, dan kan je per rijtuig de boel aan en uit schakelen (en mooie licht effecten)
Met deze laatste is het meteen mogelijk je sluit en stuurstand verlichting aan te sturen
En ja, die zijn allen in te korten
Ik heb er laatste weer een ingebouwd in een BD stuurstand rijtuig en Martin D heeft er zelfs een filmpje van gepost
En gewoon doorgaan met vragen stellen, domme vragen bestaan niet
Domme antwoorden wel
Mvg,
Ad
-
Bedankt weer Ad,
Ik ga morgen even achter zo'n decoder aan om een en ander uit te proberen. Er zit wel een soort gebruiksaanwijzing bij de decoders toch?
Prietpraat is trouwens printplaat... iPad maakt er zelf wat van af en toe
Ik denk dat ik 1 van de binnenbanen gebruik om het DCC gebeuren uit te proberen en dan de rest analoog te laten rijden voordat ik alle loks ombouw. Dan kunnen we gewoon door blijven rijden. (zitten isolatie asjes tussen)
Ik ga morgen even achter zo'n decoder aan om een en ander uit te proberen. Er zit wel een soort gebruiksaanwijzing bij de decoders toch?
Prietpraat is trouwens printplaat... iPad maakt er zelf wat van af en toe
Ik denk dat ik 1 van de binnenbanen gebruik om het DCC gebeuren uit te proberen en dan de rest analoog te laten rijden voordat ik alle loks ombouw. Dan kunnen we gewoon door blijven rijden. (zitten isolatie asjes tussen)
heb ik ook vaak last van als ik via mijn telefoon zit te posten, dat kreng heeft een eigen willetje....
Bij de meeste decoders zit wel een beschrijving, anders is ie wel op het internet te vinden
Hier bijv. die van de Khuen 025
Bij het aanschaffen van een decoder kijk goed naar wat je allemaal wilt aansturen (zie verlichting) en hoeveel plaats je heb in je lok of stuurstand (formaat)
Het is soms creatief om gaan waar je de decoder plaatst
Ik adviseer om weg te blijven van de Flm decoders (te beperkt)
Voor stuurstand rijtuigen of ander materiaal wat je digitaal wilt aansturen, zonder motor, heb je functie decoders (scheelt weer in de prijs)
Voor de rest sluit ik mij aan bij Mau. zijn woorden
Succes!
Mvg,
Ad
Bij de meeste decoders zit wel een beschrijving, anders is ie wel op het internet te vinden
Hier bijv. die van de Khuen 025
Bij het aanschaffen van een decoder kijk goed naar wat je allemaal wilt aansturen (zie verlichting) en hoeveel plaats je heb in je lok of stuurstand (formaat)
Het is soms creatief om gaan waar je de decoder plaatst
Ik adviseer om weg te blijven van de Flm decoders (te beperkt)
Voor stuurstand rijtuigen of ander materiaal wat je digitaal wilt aansturen, zonder motor, heb je functie decoders (scheelt weer in de prijs)
Voor de rest sluit ik mij aan bij Mau. zijn woorden
Succes!
Mvg,
Ad
Zo, jij was er lekker op tijd bij vanochtend, Ad...
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Ray.
er zijn in de UK zat personen die voor een appel en een ei decoders inbouwen indien je zelf dit niet ziet zitten. ik gebruikte dougles van wickness models altijd. tegenwoordig doe ik het zelf
er zijn in de UK zat personen die voor een appel en een ei decoders inbouwen indien je zelf dit niet ziet zitten. ik gebruikte dougles van wickness models altijd. tegenwoordig doe ik het zelf
Ik ga ook nog even een duit in het zakje doen, want ik ben van mening dat de antwoorden die gegeven zijn nog niet compleet zijn.Raymond (UK) schreef:Goedemiddag allemaal,
Bij voorbaat dank
Raymond
Ik bengin even met je opmerking die eigenlijk voor vraag 1 begint (lokboss):
Waarom heb je deze gekocht.. juist voor iemand die de ballen verstand heeft van het digitaal rijden is dit echt onlogisch. Ik snap ook niet dat mensen (helemaal die hier al langer meelezen) eerst kopen en dan pas gaan vragen. (zelfde verhaal als eerst een porsche kopen, om dan te vragen of er een trekhaak onder kan, teleurgesteld zijn als het antwoord Nee is en mensen zeggen dat je beter een golf had kunnen kopen)
Lang verhaal kort. Je lokboss kun je mee rijden, maar beter mik je hem aan de kant en koop gewoon een Multimaus / profiboss / (of als je nooit met de PC gaat rijden een Trix Mobile Station)
Deze apparaten zijn veel gebruiksvriendelijker en zijn volwaardige centrales die nagenoeg alles kunnen. Met een lokboss kun je alleen lokadressen veranderen. Verder niets!!!
Nu je eigenlijke vragen:
1: Maakt geen bal uit, als ze maar DCC geschikt zijn. De ene zweert bij Kühn, de ander bij ESU.
2: Je gebruikt een gewone decoder in het deel met de motor, en een functiedecoder voor het deel zonder motor. Deze stel je allebei op het zelfde adres in.
3: Rijtuigen met sluitverlichting kun je eigenlijk zo laten, datzelfde geldt voor binnenverlichting. (als je het niet erg vind dat het altijd aan is.) Let wel op de warmte, zie vraag 6!
Stuurstandrijtuigen met wisselende verlichting of wagons met binnenverlichting die je wilt kunnen bedienen zul je moeten uitrusten met een functiedecoder. Als je altijd dezelfde lok er voor hebt staan geef je deze hetzelfde adres als de lok. Anders gewoon een eigen adres (werkt met een lokboss erg omslachtig omdat je alleen adres 1-4 kunt bedienen)
4: Ja dit kan, voorop gestelt dat de decoder goed ingesteld is. (je kunt analoge herkenning uitzetten, en dan reageert de lok dus niet) Geen paniek dit kun je programmeren, maar niet met een lokboss.
5: Ja kan. Minitrix als voorbeeld, gewoon precies aansluiten alsof het een analoge baan is (dus die groene kastjes en je wisselspoelen), alleen sluit je de rijspanning van je analoge trafo niet aan op de rails!!!! Maar sluit je de digitale centrale aan!
6: Mijn antwoord hier op is NEE! Maar hiervoor geldt dat dit per lok/wagon kan verschillen. Ik heb tot nu toe geen gesmolten kappen gehad. En heb toch aardig wat loks met gewone lampjes rijden.
Daarnaast kun je lampjes in een lok dimmen waardoor ze minder fel en dus minder warm worden.
Ik zou je bij loks niet zo druk maken, bij rijtuigen met binnenverlichting is dit wat anders, deze branden namelijk continue een altijd vol aan als deze niet via een decoder aangesloten zijn.
Nog wat losse vragen op je andere vragen in het draadje:
Over de 7238 zie voor een inbouwvoorbeeld hier: http://www.mtkb.de/Umbau/Fl_218_3.htmRaymond (UK) schreef:Als ik een normaal dc trek/duw rijtuig op een dcc baan zet dan veranderd de verlichting niet toch met de rijrichting?Maurits71 schreef:echter met normale dc trek/ duw rijtuigen maakt het geen fluit uit die reageren op de rijrichting
deze website heeft veel voorbeelden: http://www.mtkb.de onder decoder einbau, dan op het merklogo klikken en vervolgens je lok opzoeken.
In dit geval gebruiken ze een Kuhn N25, ik zou er een N45 inzetten en niet frezen maar gewoon boven op de printplaat passen of de kap nog dicht gaat. (wel plakband over de printplaat ivm kortsluiting) of gewoon een stukje uit de printplaat knippen/frezen.
Trek/duwtreinstellen (stuurstand rijtuigen); hiervoor geldt dat de recentere uitvoeringen een soort schakelaartje hebben op 1 van de assen om de rijrichting te wisselen. Deze hoef je dus niet om te bouwen met een functiedecoder.
Oudere modellen hebben dit niet en werken met 2 diodes. Deze werken op het wisselen van de rijspanning. Zet je zo'n model op een digitale baan, branden zowel de Rode als de Witte verlichting tegelijkertijd. (dit kun je dus heel makkelijk testen). Is dit het geval dan zul je een functiedecoder moeten inbouwen.
Ik hoop dat je zo weer een stuk wijzer bent geworden.
heb je al een bakje koffie op
-
Ad_M schreef: Dat wordt dan een decoder met draadjes bestellen, je moet dan intern wat meer werk doen via het volgen van je printplaat
De motor isoleren en e lampjes ontdoen van de diodes
Dat klinkt ineens eng, maar houd vaak niet meer in dan een paar banen op de print onderbreken
Hi Ad,
Hoe isoleer je de motor?
Verder, als ik het goed begrijp moeten de diode (1) en dat rode coil ding (2) eruit. Moeten de wafer diodes 3 & 4 er ook uit?
Laatst gewijzigd door Raymond (UK) op 15 jan 2015 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Maurits,Maurits71 schreef:Ray.
Ik heb geen probleem met draadjes solderen. Ik wil alleen wel weten precies wat er verwijderd moet worden etc. (voorkauwen)
De dichtstbijzijnde is 'Rails' in Sheffield. Dan verkloot ik het liever zelf....
Laatst gewijzigd door Raymond (UK) op 15 jan 2015 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Bedankt Joost. De link voor de inbouw beantwoord ook gelijk wat andere vragen
Ik was niet van plan om digitaal te gaan rijden maar ik was voor wat wagons aan het shoppen op eBay en kwam een LokBoss tegen voor £17.00 dus ik dacht dat is het proberen waard. Als ik het niks vind gaat ie gewoon weer op eBay en blijft ik analoog rijden en als ik het wel wat vind dan kan ik gaan speuren naar een Twin Center of iets dergelijks.
Eerst een decoder bestellen en de post afwachten.
Off topic: Porsche met trekhaak gaat goed trouwens. Voornamelijk om een utility trailer er achter te hangen met je tools en slicks voor track days. Dan hoef je niet je Porsche te traileren.
Ik was niet van plan om digitaal te gaan rijden maar ik was voor wat wagons aan het shoppen op eBay en kwam een LokBoss tegen voor £17.00 dus ik dacht dat is het proberen waard. Als ik het niks vind gaat ie gewoon weer op eBay en blijft ik analoog rijden en als ik het wel wat vind dan kan ik gaan speuren naar een Twin Center of iets dergelijks.
Eerst een decoder bestellen en de post afwachten.
Off topic: Porsche met trekhaak gaat goed trouwens. Voornamelijk om een utility trailer er achter te hangen met je tools en slicks voor track days. Dan hoef je niet je Porsche te traileren.
Ik snap dat er porsches zijn waarmee het kan. (en ook goed gaat).
Maar wat ik wil zeggen is dat je nu je mening van digitaal rijden gaat baseren op een systeem wat echt achterhaald is. Geloof me.. knal dat ding terug op ebay. Koop ondertussen een losse multimaus / Profiboss / Trix Mobile Station. (op het vaste land allemaal voor minder als €75,- te koop). Dat is je geld zoveel meer waard. Ik beloof je dat het de beste investering gaat zijn die je in je treinbaan kunt doen!
Maar wat ik wil zeggen is dat je nu je mening van digitaal rijden gaat baseren op een systeem wat echt achterhaald is. Geloof me.. knal dat ding terug op ebay. Koop ondertussen een losse multimaus / Profiboss / Trix Mobile Station. (op het vaste land allemaal voor minder als €75,- te koop). Dat is je geld zoveel meer waard. Ik beloof je dat het de beste investering gaat zijn die je in je treinbaan kunt doen!
-
Thanks Joost,
Ik zal vanavond even gaan speuren. Is een Flm Twin Center ook niks?
Ik zal vanavond even gaan speuren. Is een Flm Twin Center ook niks?
JA ook prima ding, alleen veel duurder (tenzij je er goedkoop 1 vindt, maar normaal rond de 175,-/ 200,- euro). En misschien ook onnodig uitgebreid voor jouw toepassing. (bediening is iets lastiger om door te krijgen denk ik zo, maar werkt verder prima!)
Als je ooit met de PC zou willen rijden kun je het overwegen. Als je dat niet van plan bent kun je beter een van de eerder genoemde opties overwegen.
Zo'n Twin Center verliest zijn waarde iig niet zo gauw!
Ook een goeie mogelijkheid: z21 van fleischmann. Nieuw vanaf ong. €100,- te koop
Als je ooit met de PC zou willen rijden kun je het overwegen. Als je dat niet van plan bent kun je beter een van de eerder genoemde opties overwegen.
Zo'n Twin Center verliest zijn waarde iig niet zo gauw!
Ook een goeie mogelijkheid: z21 van fleischmann. Nieuw vanaf ong. €100,- te koop
Raymond: mijn Trix Mobile Station 1 staat bij Vraag en Aanbod te koop. Ondersteunt rijden met DCC en Selectrix. Bedenk wel dat als je van plan ben om in de toekomst wissels digitaal te gaan schakelen en bezetmelders te installeren dit GEEN goede keuze is.FidOo schreef:Koop ondertussen een losse multimaus / Profiboss / Trix Mobile Station. (op het vaste land allemaal voor minder als €75,- te koop). Dat is je geld zoveel meer waard. Ik beloof je dat het de beste investering gaat zijn die je in je treinbaan kunt doen!
Rautenhaus RMX, NL, iTrain V5.0.15, Macbook Air