Digitaal z21 of multimaus - kan je analoog testen?
Digitaal z21 of multimaus - kan je analoog testen?
Hoi
Waarschijnlijk een domme vraag maar:
ik heb een analoge trein en een lot van 100 2dehands rails gekocht. (fleischmann 9100 reeks)
Ik wil iets digitaal aanschaffen, multimauss of z21.
Kan ik als ik multimauss of z21 ook analoog testen of moet ik een extra analoge aansluitrail aankopen met regelaar hiervoor en alles wisselen als ik wil schakelen tussen analoog en digitaal.
De reden hiervoor is dat ik de trein digitaal wil maken met een decoder maar eerst wil zien hoe hij analoog rijdt.
Waarschijnlijk een domme vraag maar:
ik heb een analoge trein en een lot van 100 2dehands rails gekocht. (fleischmann 9100 reeks)
Ik wil iets digitaal aanschaffen, multimauss of z21.
Kan ik als ik multimauss of z21 ook analoog testen of moet ik een extra analoge aansluitrail aankopen met regelaar hiervoor en alles wisselen als ik wil schakelen tussen analoog en digitaal.
De reden hiervoor is dat ik de trein digitaal wil maken met een decoder maar eerst wil zien hoe hij analoog rijdt.
Mvg,
Davy aka Ratticus
-----------------
There are no stupid questions, only stupid answers.
Davy aka Ratticus
-----------------
Re: Digitaal z21 of multimaus - kan je analoog testen?
Nee kan niet...! analoog testen gewoon met een trafo!
ok bedankt voor de bevestiging.
Modeltreinen is een dure hobby zeggen ze, lijkt me ook zo :/
Modeltreinen is een dure hobby zeggen ze, lijkt me ook zo :/
Mvg,
Davy aka Ratticus
-----------------
Davy aka Ratticus
-----------------
Elke hobby is duur... en een trafo kost +/- een tientje gebruikt!
Of gebruik anders gewoon een 9V batterij.
Groetjes
Groetjes
Ok dus als ik een 9v batterij met elk een pool op een rail met een kabeltje aansluit zou ik de trein ook kunnen testen?
Mvg,
Davy aka Ratticus
-----------------
Davy aka Ratticus
-----------------
Ja het kan zo, maar rijeigenschappen test je naar mijn mening, rijdend op rails via een trafo.
Nieuwe loks rijden wel goed met zon batterij, maar oude/vuile loks kunnen wel eens moeilijk doen.
Nieuwe loks rijden wel goed met zon batterij, maar oude/vuile loks kunnen wel eens moeilijk doen.
ok dan maar op zoek gaan naar een aansluit rail en een trafo kan je de aansluitrail van digitaal gebruiken om analoog aan te sluiten of is dit ook verschillend? (mits alles van digitaal afgekoppeld is natuurlijk)
Mvg,
Davy aka Ratticus
-----------------
Davy aka Ratticus
-----------------
Oude vuile locs doen dan met een trafo net zo moeilijk, dat maakt verder geen f*** uit.FidOo schreef:Ja het kan zo, maar rijeigenschappen test je naar mijn mening, rijdend op rails via een trafo.
Dat is ook wat je volgens mij wil testen, of de loc goed functioneert en dat gaat met een batterij net zo goed. Voor en achteruit testen kwestie van de batterij omkeren.
Groetjes
Doe maar eens een oproepje voor een trafo vlak voor een grotere beurs. Kans is groot dat een ander forumlid er ook wel heengaat en nog een trafo heeft liggen voor een knaak. Scheelt verzendkosten en ik denk dat als je van iedereen de trafo's krijgt die ze niet meer gebruiken, je slaapkamer vol ligt.
Met de batterij reed hij wel even, maar je moet goed contact hebben.
Dus een trafo lijkt me inderdaad een beter optie.
Ik hou wel in het oog of er een binnenkort een beurs is in België of Nederland die niet te ver is.
Dank je voor de hulp
Dus een trafo lijkt me inderdaad een beter optie.
Ik hou wel in het oog of er een binnenkort een beurs is in België of Nederland die niet te ver is.
Dank je voor de hulp
Mvg,
Davy aka Ratticus
-----------------
Davy aka Ratticus
-----------------