Pagina 1 van 2

Fleischmann VT610 (VT628....) en DSB MR in wording

Geplaatst: 05 mar 2015 22:02
door garco
Hallo,

Volgende decoderinbouw, een Fleischmann Pendolino VT610 (als basis om een DSB MR te worden).

De decoderinbouwpagina's gevolgd, maar er klopt iets niet, waar moeten de zwarte en rode draad nou heen??

Iemand enig idee? De printplaat bij mijn model is anders als in de voorbeelden....

http://www.1zu160.net/digital/einbaubsp/gfn-610.php
http://www.mtkb.de/Umbau/Fl_Pendo.htm


Gr.
tjarco

Re: Fleischmann Pendolino VT610

Geplaatst: 05 mar 2015 22:10
door Ad_M
Tjarco,

Ik heb dit treinstel niet, dus even ruim meedenken aub
Op de plaatjes zie ik aan de zijkanten van het stel metalen plaatjes van de draaistellen naar boven lopen

Dat is je stroomvoorziening voor je rode en zwarte draad
Even kijken op welke baantjes die aangesloten worden op de banen van je printplaat
Daar kan je ze dan op vast solderen

PS, vergeet niet die ronde plaatjes weg te halen onder de pennetjes die naar je verlichting lopen
Scheelt een mogelijk rokende decoder

Succes

Mvg,
Ad

Re: Fleischmann Pendolino VT610

Geplaatst: 05 mar 2015 22:19
door garco
OK thanks, inderdaad totaal over het hoofd gezien, maar dan maakt een van de rood/zwart wel contact met de grijze draad die naar de motor gaat, is dat wel correct dan?

Ja plaatjes zijn vervangen door kartonnetjes :)

Re: Fleischmann Pendolino VT610

Geplaatst: 05 mar 2015 22:22
door Ad_M
De motor aansluiting moet je een eilandje van maken / isoleren (weet de juiste terminologie niet)
Dat kan door de banen door te krassen / slijpen die contact maken met de motor aansluit plaatjes, na waar je je draden gesoldeerd hebt
Er mag dus geen fysieke verbinding meer zijn tussen motor aansluiting en rij-stroom

Mvg,
Ad

Re: Fleischmann Pendolino VT610

Geplaatst: 05 mar 2015 22:29
door garco
Aha.
Even een nieuw plaatje toegevoegd, nu is het beter te zien.

Als ik het goed begrijp moet ik de baan linksboven onderbreken (massa??) zodat hij niet met de grijze draad (motor) in contact komt.
De baan met de twee rondjes en het uitstulpsel naar linksonder loopt helemaal door naar de andere kant van het treinstel (ook stroomafname). Het contact met de grijze draad trouwens ook. Moet ik deze beide banen ook onderbreken, of mis ik dan stroomafname? Op dit moment heb ik dat draaistel namelijk geïsoleerd (lipjes weggebogen)

Re: Fleischmann Pendolino VT610

Geplaatst: 05 mar 2015 22:42
door Ad_M
lipjes van je draaistel weer herstellen aub, ander loop je treinstel voor geen meter

Ik denk dat je het goed heb nu
Als je er voor zorgt dat de lipjes naar je motortje geen verbinding meer hebben naar wat voor baan dan ook
Dan zit je echt veilig

Mvg,
Ad

Re: Fleischmann Pendolino VT610

Geplaatst: 05 mar 2015 22:43
door Appie173
Klopt het treinstel wel? Die kap lijkt meer op een vt628. De neus is minder spits en de zijkant is vlak. De vt610 heeft een meer bolle zijkant.

Mvg, Albert Nijenhuis

Re: Fleischmann Pendolino VT610

Geplaatst: 05 mar 2015 22:49
door garco
Jemig!
Volgens mij heb je gelijk.... :oops:
Ik denk ook al, waarom klopt die printplaat toch niet...

Tjonge jonge, dit is wel heeeel triest, maar ik moet dus deze hebben:
http://www.mtkb.de/Umbau/Fl_VT628.htm

en dat brengt herkenning....
Nou weer opnieuw beginnen dan maar, maar dan wel morgen....

Thanks guys.

Re: Fleischmann Pendolino VT610

Geplaatst: 05 mar 2015 22:53
door Krab
Klik even op onderstaande link . :mrgreen:

http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.ph ... start=2730

Dit is van de wadloper ook van Fleischmann met foto's van de ombouw .
Zo ik het vergelijk is het de zelfde printplaat .


mvg Sjaak

Re: Fleischmann Pendolino VT610 (nee VT628)....

Geplaatst: 05 mar 2015 22:55
door garco
Kijk dat is even uitgebreid en dezelfde printplaat zo te zien.
Heb helaas wel de draden van mijn decoder nu te kort geknipt....
Aaahh.

Re: Fleischmann Pendolino VT610

Geplaatst: 05 mar 2015 22:58
door Krab
Gewoon verlengen en stukje krimp sleeve erover .

mvg Sjaak

Re: Fleischmann Pendolino VT610

Geplaatst: 05 mar 2015 23:10
door garco
Weet iemand wat ik hier moet doen?

http://www.mtkb.de/Umbau/Fl_VT628.htm
Masseblech herausziehen, damit is der Motor potentenzialfrei.

En begrijp ik het goed dat de stroomvoorziening nu uit maar een draaistel komt? Ook bij de wadloper trouwens? Door het onderbreken van de banen. Die middelste begrijp ik wel, maar welke heb jij bij de wadloper nog meer doorgeslepen? Dat kon ik op de foto niet goed zien.

Re: Fleischmann Pendolino VT610 (VT628....)

Geplaatst: 06 mar 2015 09:33
door Ratticus
Hey opletten bij het meermaals testen want soms begeeft de decoder of begint hij "raar " te doen (zie m'n flm Lufthansa topic).

Re: Fleischmann Pendolino VT610 (VT628....)

Geplaatst: 06 mar 2015 13:12
door dentheo
garco schreef:Hallo,

Volgende decoderinbouw, een Fleischmann Pendolino VT610 (als basis om een DSB MR te worden).

De decoderinbouwpagina's gevolgd, maar er klopt iets niet, waar moeten de zwarte en rode draad nou heen??
Rode en Zwarte draad moeten +-"standaard" naar de rails...langs daar komt de spanning binnen op de decoder
Geel achterlicht, wit licht vooraan.

Oranje en grijs naar motor.

Re: Fleischmann Pendolino VT610

Geplaatst: 06 mar 2015 13:20
door dentheo
garco schreef:Weet iemand wat ik hier moet doen?

http://www.mtkb.de/Umbau/Fl_VT628.htm
Masseblech herausziehen, damit is der Motor potentenzialfrei.
Fleischmann doet dikwijls een blik stukje onder de koolborstel contacten, zo leggen zij één van de polen van de motor aan de massa van de lok.
Stukje wegnemen en motor hangt niet meer aan rood of zwart, is "vrij" om aparte spanning te krijgen uit de decoder.
Plaatje laten zitten is meestal dodelijk voor de decoder. deze plaatjes zijn er in diverse vormen, soms ook borstelcontact met "vingertje"...

Re: Fleischmann Pendolino VT610 (VT628....)

Geplaatst: 06 mar 2015 14:55
door garco
Hm, vanavond maar eens kijken hoe ik dat plaatje er tussenuit haal dan.

En weet iemand nog hoe het zit met mijn vragen over het doorslijpen van de banen?
Nu komt de stroom van de rails van twee kanten zeg maar, uit twee draaistellen.
Als ik die banen doorslijp, krijgt de decoder dus maar van één draaistel stroom? Is dat een normale procedure.

Re: Fleischmann Pendolino VT610 (VT628....)

Geplaatst: 06 mar 2015 16:30
door Ad_M
garco schreef:En weet iemand nog hoe het zit met mijn vragen over het doorslijpen van de banen?
Nu komt de stroom van de rails van twee kanten zeg maar, uit twee draaistellen.
Als ik die banen doorslijp, krijgt de decoder dus maar van één draaistel stroom? Is dat een normale procedure.
Doorslijpen aan twee kanten en dan de baan terug doorverbinden met een klein draadje
Zodat je altijd stroom van beide draaistellen krijg

Mvg,
Ad

Re: Fleischmann Pendolino VT610 (VT628....)

Geplaatst: 06 mar 2015 16:52
door Krab
Kijk eens op de 7 de foto van de link wadloper , daar zie je de tandenstokers ook bij de lampjes .
Daar zijn ook twee banen doorgeslepen .


mvg Sjaak

Re: Fleischmann Pendolino VT610 (of toch VT628....)

Geplaatst: 07 mar 2015 22:15
door garco
OK snap ik, de stroom uit het draaistel gaat nu niet meer naar de motor.
Maar moet je dan geen extra draadjes trekken? (Zoals Ad zei) Hoe heb jij dat gedaan?
De stroom uit het linkerdraaistel gaat dan toch nergens meer heen?

Re: Fleischmann Pendolino VT610 (VT628....)

Geplaatst: 07 mar 2015 23:08
door Krab
Hoi ,
kwam door de vraagstelling van de stroom in mijn foto archief gaan kijken en kwam er achter dat ik een foto vergeten was :( .
Namelijk deze..

Afbeelding


Daar zie je een rode en zwarte draad van de lampkant komen die draden zitten achter het doorgeslepen verhaal van de tandenstokers.
Zij zorgen voor de doorverbinding van stroom .


mvg Sjaak

Re: Fleischmann Pendolino VT610 (VT628....)

Geplaatst: 07 mar 2015 23:14
door Ad_M
Mooi een tweetje Sjaak (en ik hou niet eens van voetbal :D )
Dus voor de overdreven zekerheid :lol:
De rode zit weer aan de rode vast en de zwarte aan de zwarte
Zo heb je weer van beide draaistellen stroomafname ;)

Dus als antwoord op je vraag: ja :ugeek:

Mvg,
Ad

Re: Fleischmann Pendolino VT610 (VT628....)

Geplaatst: 07 mar 2015 23:26
door Krab
Mooi een tweetje Sjaak (en ik hou niet eens van voetbal :D )

Hier ook zo Ad :mrgreen:

mvg Sjaak

Re: Fleischmann Pendolino VT610 (VT628....)

Geplaatst: 08 mar 2015 09:17
door garco
Een drietje dus! :)

Thanks mannen, ik ga er nu weer mee aan de slag...

Re: Fleischmann Pendolino VT610 (VT628....)

Geplaatst: 08 mar 2015 16:32
door garco
Het is gelukt!

Ik merk nog wel dat hij soms op hol slaat, en als ik de massaschroef te strak aandraai, doet de verlichting het niet meer....
En ik krijg de snelheid niet omlaag, ik dacht dat je dat met CV5 en 6 regelde, maar hij blijft 500 km/u rijden, wat ik ook instel.

Kan ik de verlichting van de bijwagen gewoon aftappen van de gele en witte draad trouwens? OF moet je een aparte functiedecoder inbouwen?

Re: Fleischmann Pendolino VT610 (VT628....)

Geplaatst: 08 mar 2015 16:42
door dentheo
garco schreef:
Kan ik de verlichting van de bijwagen gewoon aftappen van de gele en witte draad trouwens? OF moet je een aparte functiedecoder inbouwen?
Dat kan, wel soepele draad en wat "ruimte" geven voor de draad in de bochten.
Je kan de stroomafname ook nog doorverbinden.. dan heb je vier draaistellen voor spanningsafname van de baan.