Ja, op de aaipet doet de plugin het misschien niet... my bad
Je kunt NIET in één keer het hele beeld scherp trekken. Je klikt op wat je wilt zien en dat focust de software dan voor je.
Ik vind het zo gaaf omdat ik houd van de mooie onscherptes in voor- en achtergrond, maar tegelijk bij modelspoor wel alle details wil kunnen zien. Lytro biedt beide
De fotoserie komt er aan.
Zal zo alvast ff 3 platen schieten waarop te zien is dat een compactje méér scherpte diepte bied en dat afstand en uitsnijden beter werkt dan er boven op.
Voor forum-doeleinde (denk ik) is dat voor de niet-fotografen onder ons al een helebak winst
Focusstacking biedt uiteraard nog meer scherpte, zij het met meer werk.
Dit setje ga ik schieten: compact afstand, groothoek en gecropt & SLR, afstand, groothoek en gecropt en SLR beeldvulend.
Edit:
Zo, 3 plaatjes: Allen zijn gefocust op de SBB CFF wagon met PANTHOGRAAF.
COMPACT afstand, groothoek (36mm), F2.8 dus qua diafragma minimaal vwb scherpte diepte (door de kleine sensor maakt dat niet uit) en dus gecropt:
SLR Zelfde afstand, zelfde beeldhoek (35mm op FullFrame), F4.0 (kleiner diafragma, dus méér scherpte/diepte máár toch wint de compact (mede door de agressieve JPEG verscherping in compactjes):
SLR gewoon 'hup' in één keer alles erop wat ik erop wil. Vlak bij het object geschoten en dus niet bijgesneden. Nog steeds F4.0.
Het verschil tussen de 2 door jouw gemaakte foto's is uiteraard duidelijk hoor en zeker in het voordeel van de stacking (in deze zie ik geen foutjes
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
)
Maar ook je tweede foto, anzich, vind ik voor hier al top!
Ik zie hier vaak foto's waarbij alles behalve het goede scherp is. De foto/software bobo's kunnen lekker met het stacken aan de gang (behalve ik dan. ik vind het teveel werk voor de foto's hier). De rest van de forumgenoten kan het met wat afstand, groothoek en croppen
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
.