Pagina 1 van 2
Jagerskamp
Geplaatst: 23 mar 2015 15:20
door Wimhoo
Hier een overzicht van de testrit van de eerste trein die al redelijk over de rails rijd. Er zitten nog een paar plekken in die ik na moet kijken. Morgen verder met de volgende trein.
https://youtu.be/vRV1vNVjhyk?list=UUxkQ ... E7x4bs2YZQ
Re: Jagerskamp
Geplaatst: 23 mar 2015 16:25
door Wablo
Wim.
Leuk opgelost met die schoorsteen zo, en een leuk filmpje ook trouwens,
groetjes,
Bert
Re: Jagerskamp
Geplaatst: 23 mar 2015 16:28
door Wimhoo
Dankje Bert voor de reactie. Het is voor mij gewoon bouwen naar de omstandigheden. Kan het niet door de schoorsteen dan maar er om heen.
Re: Jagerskamp
Geplaatst: 25 mar 2015 09:09
door Wimhoo
Gisteren bezig geweest om de treinen goed te laten rijden. Koste nogal wat moeite. Door de vele kleine al vaker gebruikte stukjes rails die ik heb gebruikt zijn er nogal wat lassen die niet goed aansluiten. Aandrukken van het klemmetje helpt soms maar vaak moet ik toch solderen om een goede verbinding te krijgen. De lage baan is nu ingereden. Maar de hoge baan heb ik nog wel wat aan te doen. Daarna de zijsporen nog en dan kan ik met de opbouw beginnen.
Bij mijn vroegere banen heb ik voor elke wissel een aparte schakelknop gebruikt. (Ik rij analoog). Nu dacht ik er over om meerdere wissels in een keer om te zetten met 1 knop. Het komt vaker voor dat er voor een bepaald traject toch meerder wissels omgezet moeten worden. Doen jullie dat ook op die manier die ik noem of schakelen jullie elke wissel apart.?
Hier een filmpje van het inrijden van de benedenbaan.
https://youtu.be/uJxz1QQKHoM?list=UUxkQ ... E7x4bs2YZQ
Re: Jagerskamp
Geplaatst: 25 mar 2015 13:21
door Wablo
Wim,
Twee aansluitende wissels koppel ik wel eens kruislings,
gr.
Bert
Re: Jagerskamp
Geplaatst: 25 mar 2015 20:20
door Wimhoo
Een test gedaan met het maken van een berg. Eerst met dat groene zachtboard geprobeerd om het onderste gedeelte te maken. Dat was met lijmen en schroeven geen succes. Daarna met tempex . Verschillende delen op elkaar gestapeld. Gelijmd met houtlijm en kit, moet morgen kijken wat het beste werkt. Daarna een bus pur leeggespoten. Dat gaat het zeker niet worden. Is een kostbare zaak 1 bus pur is zo leeg en voor de bergen die ik wil maken kan ik beter een vracht tegelijk bestellen. Morgen maar eens testen met gips.
Re: Jagerskamp
Geplaatst: 27 mar 2015 08:11
door Wimhoo
Gister nieuwe test gedaan met de bergen. Dit keer heb ik staande latjes en zeildoek gebruikt waarover gips. Is al beter gelukt dan met purschuim.
http://trein-n.blogspot.nl/
Re: Jagerskamp
Geplaatst: 27 mar 2015 16:58
door Wimhoo
Vandaag bezig geweest met het testen van de rails en de treinen. De treinen omgewisseld, ze rijden nu dus op de andere baan. Gaat beter, zit nog 1 punt waar hij moeite mee heeft dus die moet ik morgen verhelpen. Daarna komt het testen van de wissels en de zijsporen aan de beurt.
Re: Jagerskamp
Geplaatst: 27 mar 2015 17:07
door Wablo
Wim,
Heb jij twee banen dan
daar hebben wij nog niets van gehoord of gezien
Bert
Re: Jagerskamp
Geplaatst: 27 mar 2015 17:13
door Wimhoo
Wablo, ja zo zie ik het wel een beetje er liggen twee aparte sporen 1 voor elke trein. Ik noem het maar het hoge en lage spoor. Wel fijn dat jij hier wel reacties geeft. De rest is nog verlegen denk ik. Nou ja het is niet anders.
Re: Jagerskamp
Geplaatst: 27 mar 2015 18:14
door Wablo
Wim,
Ik zit te veel op internet (solliciteren) en heb deze site 18 uur openstaan, vandaar, meeste van de vaste bezoekers hebben nog werk dus zijn minder online, en ook iets beter weer heeft invloed op het aantal reacties, plaats ook eens een of meerdere foto's bij je verhaal, dan komen er vanzelf meer reacties.
groetjes,
Bert
Re: Jagerskamp
Geplaatst: 27 mar 2015 18:47
door Wimhoo
hm, ik had in het begin ergens gelezen dat er werd gevraagd om geen foto's te plaatsen ivm de kosten voor het forum. Vandaar dat ik steeds linken plaats.
Re: Jagerskamp
Geplaatst: 27 mar 2015 19:14
door Wablo
Wim,
foto's als bijlage plaatsen kost onze site sponsor inderdaad veel geld, daarom maken wij gebruik van site's zoals photo bucket, lees bijgaande link maar eens door.
viewtopic.php?f=58&t=1444
Bert
Re: Jagerskamp
Geplaatst: 27 mar 2015 19:31
door mdedeugd
Hallo Wim
Ik volg je, en weet dat er zo heel veel volgers zijn.
Geen reactie betekend daarmede niet, dat we jou ook in de gaten houden, absoluut wel, het is hartstikke fijn te zien wat je daar doet.
Goed hier zijn de complimenten, goed bezig.
Martin de Deugd
Re: Jagerskamp
Geplaatst: 27 mar 2015 19:50
door Ad_M
Wim,
Hou je teller van je draadje maar in de gaten
Gelezen wordt het wel
Maar ik reageer ook niet overal op
Mvg,
Ad
Re: Jagerskamp
Geplaatst: 27 mar 2015 20:01
door Nighthawk
Ik kijk ook mee met dit draadje
is leuk om de vooruitgang te volgen
ik vind het een mooi baantje worden
ga zo door , ik blijf Uw lijntje volgen
Vr. Gr. Fred
Re: Jagerskamp
Geplaatst: 27 mar 2015 20:10
door Wimhoo
Oke, vanaf nu komen er foto's bij. Ik zal ook niet meer zeuren over reacties.
De tweede test met het maken van de bergen. Er komt nog een tweede laag overheen.
Groetjes Wim
Re: Jagerskamp
Geplaatst: 27 mar 2015 20:36
door Nighthawk
ziet er al netjes uit
nog even model in schrapen
en af schilderen , dat worden mooie bergjes
Vr. Gr. Fred
Re: Jagerskamp
Geplaatst: 27 mar 2015 22:12
door BenQ
Wim,
Op de film zag ik deze kolom met de baan eromheen:
Misschien een idee om de zijkanten schuin te maken je krijgt dan niet van die zware schaduwen.
Verder een leuke baan.
Re: Jagerskamp
Geplaatst: 28 mar 2015 07:25
door Wimhoo
Hallo BenQ
Die schaduw verdwijnt straks als ik de lichtslangen gemonteerd heb. Achter de balken met de rode kring maak ik die slangen dus dat schaduwprobleem komt wel goed.
groetjes wim
Re: Jagerskamp
Geplaatst: 28 mar 2015 13:05
door KennyR
Ziet er goed uit Wim!
Foto's zijn altijd goed
Re: Jagerskamp
Geplaatst: 29 mar 2015 15:37
door Wimhoo
Vandaag toch nog even tijd gehad om met de baan bezig te zijn. De draden aangelegd voor het omzetten van de wissels. Met 1 schakelaar veranderen 2 wissels de rijrichting van de trein. Nu heb ik gelijk het volgende probleem. Na de wissel genomen te hebben staat de trein gelijk stil. Dat stuk rail na de wissel is stroomloos. Moet dus kijken hoe ik dat morgen oplos. De verbindingen van de rail zijn goed. Het lijkt alsof de wissel de stroom niet doorgeeft. Maar goed morgen maar twee draadje vlak achter de wissel bevestigen en dan zou die weer door moeten rijden. Mijn kleinste stoomloc is ook weer in orde, die heeft een andere treinliefhebber voor me gemaakt. Dus binnenkort met trein nummer 3 gaan rijden.
Ook wil ik mijn loc die bovenleiding nodig heeft een keer omruilen voor een stoomloc. Lijkt me leuk om uitsluitend met stoomlocs te rijden.
Wim
Re: Jagerskamp
Geplaatst: 30 mar 2015 07:22
door Wimhoo
Vandaag ga ik bezig met de niet goed werkende wissel (1). Ook de bedieningstafel ga ik veranderen, er komt een sleuf in waar de kabel in kan zakken als ik hem onder de tafel rij (2). Daarvoor moeten 2 transformators een stukje naar rechts opschuiven. De berg bij de schoorsteen ga ik weghalen en opnieuw maken die is niet naar mijn zin (3). De schakelaar voor het omzetten van de wissels vastzetten en de bedrading definitief aansluiten (4).
Re: Jagerskamp
Geplaatst: 30 mar 2015 10:01
door bob vermeulen
Wim,
Veel hobby plezier, mooie klusjes en verbeteren heb je altijd plezier van
mvrgr Bob
Re: Jagerskamp
Geplaatst: 30 mar 2015 10:33
door Wimhoo
Klopt Bob
Verbeteren is altijd goed.
Loop nu alleen tegen het volgende probleem aan. Als de wissel aansluit op de wisselschakelaar en ik schakel hem om, dan heb ik achter de wissel geen stroom. Schakel ik hem weer terug dus rechtdoor zeg maar. Dan is er wel stroom. Dus er klopt iets niet volgens mij.
Vanaf de wissel komen 3 draden wit, geel en groen. Wit gaat naar de trafo, van daar, gaat wit verder naar de zijkant van de schakelaar. Geel en groen gaan vanaf de wissel rechtstreeks naar de schakelaar die plug ik in aan de achterkant van de schakelaar. De wissel reageert ook correct.
Alleen de stroom ontbreekt.
Als ik geel en groen omwissel dan blijft het probleem bestaan.
Wat doe ik niet goed??
wim