Pagina 1 van 1
Arnold
Geplaatst: 06 apr 2015 12:00
door olan
hallo n spoorders
Ik heb een vraagje over het merk Arnold.
Ik zelf heb voornamelijk fleischman en trix.
Maar wat vinden jullie van het merk Arnold qua kwaliteit.
Is dit goed of waar moet je op letten ?
Alvast bedankt
Re: Arnold
Geplaatst: 06 apr 2015 13:13
door Ratticus
Ik heb zelf geen Arnold noch ervaring ermee maar ik geloof dat je wat geluk moet hebben heb ik gehoord.
Sommige zijn goed, sommige niet.
Fleischmann is beter qua kwaliteit maar voel je ook in je broekzak.
Vooral zoeken op het net, recensies op sites, forums of youtube.
Re: Arnold
Geplaatst: 06 apr 2015 18:34
door Timtrein85
Hoi,
Ik heb zelf een Trix, Piko en Arnold locomotief. Ik moet zeggen dat ik Arnold toch de beste van de 3 vind. De Arnold kruipt het allermooist en ik vind de Arnold het minste geluid maken. De mooiste rijeigenschappen voor de Arnold dus. Over de kwaliteit op de langere termijn kan ik geen uitspraken doen omdat ik de hobby nog maar een halfjaar uitoefen.
Re: Arnold
Geplaatst: 06 apr 2015 19:30
door hans-diesel
Ik heb meerdere Arnold lokomotieven. Zowel meerdere van ongeveer 30 jaar oud als ook modellen uit de huidige Hornby stal. Alle voldoen zeer goed voor hun leeftijd. De oudere dus minder vanwege slechtere detailering, het ontbreken van een vliegwiel en zelfs geen verlichting, maar voor toen rijdt het zeer goed. En van de nieuwe Hornby serie heb ik bijvoorbeeld een DB V 80: rijdt supersoepel, kruipt vloeiend, goede detailering. Kortom: allemaal prima lokomotieven, maar niet vergelijkbaar.
Hans
Re: Arnold
Geplaatst: 09 apr 2015 08:08
door Pruts3r
Ik heb meerdere arnold en ook het nieuwe HornbyArnold treinen.
Over t algemeen prima (ieder merk heeft zn missers).
Enkele waarvan ik weet dat ze qua rijden knudde zijn:
- RE4/4 II (Arnold 2415 gehad en binnen twee dagen gemoved)
- ice heeft tandwiel problemen
- Mak 1024 (dacht ik) ook knarsen en tikken door barstende tandwielen
- henschel wegmann loc, de Br61: Lawaai van hier naar groningen en stroeve rijder (zowel oud als nieuw staat deze bekend als een alleen-om-naar-te-kijken loc).
- uiteraard mag 'onze' motorpost niet onbreken: herrie, kapot gaande tandwielen, langzaam.
Ik ben er vast een aantal vergeten maar nu niet gelijk schrikken van bovenstaande rijtje.
Ieder merk, ook Minitrix, Roco en zelfs Fleischmann heeft zorgenkindjes en zelfs ook complete rampenbakken geproduceerd. Aan ons de taak daar voorzichtig tussen door te manoeuvreren.
Elk merk heeft ook zijn toppertjes
Een van mijn mooist rijdende locs is bijvoorbeeld óók een HornbyArnold, de Br18 201. Die rijdt zoooo mooi en kruipt zo rustig en langzaam. Droom loc (voor mij dan)
Op spurweite-n.de kun je van de meeste locs beoordelingen vinden. Heeft een loc 4 of 5 voor een van de vijf beoordelingscriteria dan is dat NIET goed. 1 is best, 5 is slechtst.
Maaruh WELKE loc is op je netvlies gekomen? Ik neem aan dat je niet 's ochtends wakker werd met de gedacht " ja, ik ga eens een Arnold loc kopen!".
Zal vast om een bepaald type gaan waar we dan weer specifieker over kunnen adviseren
Re: Arnold
Geplaatst: 09 apr 2015 08:19
door spoor65
Arnold,
niets slechter of beter dan andere bekende merken.
oudere exemplaren, uit de oude arnold tijd, gewoon goed voor die tijd, net zo als de minitrix en fleischmann modellen van uit de zelfde periode. Een Mercedes uit 1970 of 2015 kun je eigenlijk ook niet met elkaar vergelijken.
het beste, kijk en lees in de diverse fora over het model waar je interesse in hebt, de missers komen snel genoeg boven water.
ook
http://www.spurweite-n.de/ is aan te bevelen, hier kunnen mensen een korte review geven over materiaal met daarbij behorend cijfer voor bepaalde eigenschappen, waaronder rij eigenschappen digitaal ombouw, en of het waarheid`s getrouw nagebouwd is. (waardering van 1 tot 5, let op duitse site, dus een 1 is uitstekend en een 5 is bagger)
mvg
Freddy
Re: Arnold
Geplaatst: 16 apr 2015 21:27
door Bjor
Heb 30 jaar een Arnold baan gehad. Destijds vond ik het Arnold railsysteem fantastisch, omdat de rails een profiel met een ronde kop heeft, waardoor de stroomafname van de loks lang probleemloos blijft, omdat het vuil a.h.w. van de rail wordt afgereden. De wissels vond ik van redelijke tot goede kwaliteit, maar sommige oudere wissels vertoonden soms storingen, doordat de interne contacten die voor de ompoling zorgen soms losschoten. De wisselaandrijvingen vond ik ronduit slecht. Die heb ik de laatste jaren door Conradaandrijvingen vervangen.
Ik heb een aantal Arnold locomotieven uit de periode voor 2000, toen Arnold nog niet door Hornby was overgenomen. De BR95 was redelijk betrouwbaar, maar de motor maakt een rauw geluid. De P4 (latere BR36) heeft nauwelijks trekkracht. De wielkasten waarin de grote drijfwielen lopen moest ik uitruimen, omdat de wielen er in aanliepen. Maar ook dan is de lok luidruchtig en kan nauwelijks meer dan 4 tweeassers trekken. De T3 heeft geen verlichting en geen bewegende drijfstangen, maar rijd goed en stil. De BR96 (de vroegere Beierse Gt 2x4/4) is zelfs voor een N-lok groot en zwaar en zeult de zwaarste lasten een 3% helling op. Een mooi model met een relatief stille motor.
De nieuwere modellen van na de overname door Hornby doen niet onder voor die van de andere merken.
Na 30 jaar heb ik de Arnold rails vervangen door Peco, code 55; een verschil van dag en nacht met de hoge, afgeronde Arnold rails.
Ben
Re: Arnold
Geplaatst: 01 mei 2015 12:12
door Marcel
Ik heb hier een analoge verkeersrode BR 141414-3 E-loc art.2320 liggen,deze rijd echt supermooi,heeft metalen tandwielen op de assen maakt geen lawaai en mooi gedetailleerd met rijrichting wisselende frontseinen. (is eventueel te koop
Deze rijd beter dan een oude fleischmann BR110 die ik hier ook heb liggen.
Re: Arnold
Geplaatst: 05 mei 2015 19:30
door william
Heb slechts één Arnold loc (de V100), maar op mijn - analoge - baan is dit een racer.
Daarnaast heeft deze loc wat last van lichtlekkage. De naast de rode achterverlichting knippert af en toe ook frontverlichting (aan de achterkant).
Groeten,
William
Re: Arnold
Geplaatst: 09 mei 2015 20:26
door Frank_N
Heb een S3/6, 231A: oude Arnold 2535 Lob = 170mm en dat is veeeelste te lang
(omgerekend naar 1/160 zou dat 134 mm moeten zijn)
Loopt erg hard (hollen of stilstaan), grote trekkracht. Afwerking goed, metalen model. Gloeilampje voor en achter, lichtsterkte afhankelijk van de rijstroom.
Verder een T18 oude Arnold 2273 metaal, goed schaalgetrouw afgewerkt loopt erg goed. Je kan hem laten kruipen voor of achteruit
, grote trekkracht.
Niet te hard ermee optrekken, want dan lopen de antislipbandjes eraf
Gloeilampje voor en achter, lichtsterkte afhankelijk van de rijstroom.
Dan nog een Arnold Hornby V100 HN2019 Fraai model met simplexkoppeling (die alleen goed werkt op rechte rails
).
Loopt ook goed, met een "gewone" Minitrix trafo kan die lekker langzaam rangeren. Voor of achteruit maakt niet uit.
Met de Weistra regelaar doet hij het (helaas) niet zo goed.
Deze lok heeft wisselende kop en sluitlichten (led's), waarvan ik de front lichten te blauw vind.
Fraai is dat die lichten bij de minste of geringste rijstroom al aan zijn. Zelfs als de lok nog stilstaat
Re: Arnold
Geplaatst: 24 mei 2015 20:20
door william
De Arnold Hornby V100 HN2019 - die heb ik ook/bedoel ik. Leuke loc, maar helaas niet op mijn baan.
Groeten,
William
Re: Arnold
Geplaatst: 02 jun 2015 15:32
door Mack
ik heb er 3 de MP bruin, de 0203, en de V80
Rijden alle 3 goed
Re: Arnold
Geplaatst: 14 okt 2017 11:43
door MMG
Beste spoor N liefhebbers, Ik heb nog Arnold locs lopen uit de jaren 70 en 80. Van Fleischmann loopt niets meer van die leeftijd. Mijn conclusie is dat Arnold Rapido veel degelijker gebouwd is.
Re: Arnold
Geplaatst: 14 okt 2017 12:07
door TonN
De helft van de motorposters die ik heb zien rijden, loopt niet lekker.
En je moet altijd opletten of iets wel combineert met wagens van de andere merken. Arnold wagens zijn wat lager dan Fleischmann, Minitrix en Roco.
Re: Arnold
Geplaatst: 14 okt 2017 14:09
door Overdijk
MMG schreef:Beste spoor N liefhebbers, Ik heb nog Arnold locs lopen uit de jaren 70 en 80. Van Fleischmann loopt niets meer van die leeftijd. Mijn conclusie is dat Arnold Rapido veel degelijker gebouwd is.
Nou ja, daar sla je de plank mis. Als er één merk is wat in die jaren degelijke kwaliteit bouwde, dan is dat juist FLM.
Arnold en MTX waren toen alleen nog goed in koffiemolens bouwen, negen van de tien keer gecombineerd met grove modellen.
Ik heb hier diverse oudjes van FLM, sommige zelfs van voor 1980, en die kunnen nog goed meekomen met huidige producties.
Vergelijk maar eens een BR 103 of BR 218 tussen de diverse merken van toen. Kijk dan vooral naar loopeigenschappen en raaminzetten.
Re: Arnold
Geplaatst: 14 okt 2017 14:11
door Zaunkönigs Bahn
Bjor schreef:De P4 (latere BR36) heeft nauwelijks trekkracht. De wielkasten waarin de grote drijfwielen lopen moest ik uitruimen, omdat de wielen er in aanliepen. Maar ook dan is de lok luidruchtig en kan nauwelijks meer dan 4 tweeassers trekken.Ben
Even opgezocht, maar in het echt trok deze locomotief niet heel veel meer, beetje afhankelijk van het type. Met 4 tweeassers kom ik met passagiersrijtuigen op ongeveer 100t uit en dat is ook ongeveer het gewicht wat deze locomotief kon trekken op maximale snelheid.
Re: Arnold
Geplaatst: 14 okt 2017 16:30
door Bjor
Joop,
Dat wist ik niet, dus dat verklaart in ieder geval een deel. Maar de meeste N-lokjes hebben een (soms erg ruime) marge ten opzicht van hun grote voorbeeld. Deze P4 absoluut niet. Een helling kan ik hem al helemaal niet opsturen. Een mooi lokje om te zien, maar rijtechnisch een amechtig zwoegend meisje.
Ben
Re: Arnold
Geplaatst: 15 okt 2017 15:04
door Zaunkönigs Bahn
In het echt was het ook afgelopen bij 10/00 helling. Dat is dus 1%. Op de Duitse fora is er ook het nodige over geschreven. Daar kom ik de volgende oplossing tegen. Draai een van de aandrijfwielen om, zodat er aan twee zijden een wiel met een rubber bandje zit. Verder schijnt het te helpen om de cabine vol te stoppen met kneedbaar lood. Eea is te lezen op het 1:160 forum. De meeste stoom N-lokjes halen niet de specificaties van de echte machines, mogelijk dat de diesel en elektrische modellen beter zijn omdat door de locomotief bouw er meer ruimte is voor ballast. Van veel stoom modellen staan gegevens op mijn site waarmee eenvoudig bepaald kan worden hoeveel wagons er in het echt aan de haak gehangen konden worden. De BR36 staat er nog niet bij omdat ik er nog geen tekening van heb.