Pagina 1 van 4

Treinendatabase

Geplaatst: 13 apr 2015 14:07
door Wimhoo
Ik wil proberen om samen met een kameraad een programma te schrijven die het volgende doet.

1) Invullen loc type of nummer.
2) enter en
3) je ziet de plaatjes van de rijtuigen die achter die loc hebben gereden.

Ben nu met een vooronderzoek bezig om te zien wat er allemaal bij komt kijken en waar we op moeten letten.

Tips en waarschuwingen zijn welkom.

Re: Treinendatabase

Geplaatst: 13 apr 2015 15:47
door FidOo
Wil je een eerlijk antwoord.. lijkt me nagenoeg onmogelijk.

Neem bijvoorbeeld de BR212/V100. Daar heeft ongeveer alles achter gehangen wat jij kan verzinnen, zowel goederen als personen.
Daarnaast zijn de combinaties zo eindeloos dat ik niet zou weten waar je moet beginnen of waar het eind is.

Re: Treinendatabase

Geplaatst: 13 apr 2015 15:50
door Wimhoo
Dan zou ik die kunnen omschrijven als bv. "Alles mogelijke".
Er zullen er toch genoeg zijn die meestal met dezelfde wagens reden, denk ik.

wim

Re: Treinendatabase

Geplaatst: 13 apr 2015 17:56
door walter
Ik vind het wél een goed initiatief. Er wordt best wel eens gevraagd welke lok voor welke wagons hoort. Zelf hang ik er maar wat achter, maar of dat historisch juist is.....
Goed idee.
Walter

Re: Treinendatabase

Geplaatst: 13 apr 2015 18:09
door Wimhoo
Dankje Walter.
Nu moet ik nog een goede site vinden waar ik die info kan vinden zodat ik weet hoe het programma moet worden.
Ben al lekker het internet aan het doorspitten.

wim

Re: Treinendatabase

Geplaatst: 13 apr 2015 21:36
door Ipio
Wimhoo,

Kijk eens op deze site, hoe een site opgebouwd kan worden.

www.traindb.nl

Groeten, Marc

Re: Treinendatabase

Geplaatst: 13 apr 2015 22:02
door martindomburg
Goed initiatief 8-) ben benieuwd

Re: Treinendatabase

Geplaatst: 13 apr 2015 23:32
door FidOo
Het makkelijkste is om op www.bahnbilder.de te kijken.

Zoek dan op het loktype. En je krijgt een berg foto's, hoofdzakelijk de lok maar meestal zijn er genoeg foto's te vinden met materieel er achter.

Re: Treinendatabase

Geplaatst: 14 apr 2015 08:01
door Wimhoo
Joost

Hier ben ik al een beetje mee geholpen. Ik zie inderdaad locs met wagens erachter. Maar ben helaas niet zo'n kenner dat ik ook weet welke wagen het is. Zelfs dan is het nog lastig om het type te vinden via google.

Dus wat ik zoek zijn lijsten waar ik meer in kan vinden wat betreft de combinaties.

wim

Re: Treinendatabase

Geplaatst: 14 apr 2015 10:29
door neudalhausenstadbahn
Een deel vind je hier op fernbahn.de. Let wel op, de info in de "Reihungspläne der DB" is niet volledig, het bevat niet alle technische info zodat je er niet direct uit kunt overnemen wat welke rijtuigen zijn.

Ik ben benieuwd of jou lijst er gaat komen want daar gaat heel wat jaartjes( seireus dat doe je niet in een paar maanden, dat is jaren als je het goed wil doen) werk in zitten.

Zie verder mijn PB, groetjes Michiel

Re: Treinendatabase

Geplaatst: 14 apr 2015 10:49
door [Patrick]
Mooi plan


Je kan laten zien wat gebruikelijk was / meest voorkomende want daar zal het de meesten om gaan en als toevoeging in tekst wat nog meer mogelijk was. Het noemen van een ongebruikelijke set is misschien ook leuk.

Re: Treinendatabase

Geplaatst: 14 apr 2015 11:58
door Wimhoo
We gaan ons best doen.

wim

Re: Treinendatabase

Geplaatst: 14 apr 2015 22:45
door neudalhausenstadbahn
[Patrick] schreef:Mooi plan


Je kan laten zien wat gebruikelijk was / meest voorkomende want daar zal het de meesten om gaan en als toevoeging in tekst wat nog meer mogelijk was. Het noemen van een ongebruikelijke set is misschien ook leuk.
Ik denk dat juist dat de minder standaard dingen hetboeiendste zijn. Kijk dat je bijna iedere tussen 1960 en 2010 rijdende Duitse loc blij kan maken met een setje n-wagen( Silberlinge en daaruit verbouwde rijtuigen) of m-wagen( de bekende Duitse D-trein rijtuigen die wij ook als ICK hebben gehad) mag wel algemeen bekend zijn( mits je niet je leven onder een steen doorbrengt).

Boeiender word het met treinen bestaande uit rijtuigen die uit meerdere families stammen.

Treinen met niet heel veel voorkomende tractie zoals IR's/IC's met Br211/212(West V100) of RB's met Köf III of West V60.

En ook de vele treinen die er zijn geweest met mixen van voormalig West en Oost Duits materieel in alle soorten en maten. Ten noorden van Hamburg waren veel leuke combinaties te vinden uit enkeldeks ex. DB rijtuigen en ex. DR dubbeldeks rijtuigen. Wanneer deze dan ook als trek/duw trein rijden word het echt feest. En daarbij ontstonden dan ook nog mixen van enkel en dubbeldeks. Voor in voormalig Oost Duitsland zag je die voorbij komen een Dubbeldeks stuurstandrijtuig altijd een DABgbuzf760 met eerst Bom/Bhm rijtuigen er achter en dan een Br143er, later met Bpmkz294 en 2 Bimz256ers en een Br114.0. In voormalig West Duitsland zag je het omgekeerde, wel Dubbeldeks rijtuigen maar te weinig met stuurstand dus wat dan????.............. is uw antwoord een enkeldeks stuurstandrijtuig ervoor zetten dan bent u in de race voor de wasmachine, wel een n-wagen met Wittenberg kop uiteraard die met karlsruhe kop hebben alleen Klasieke Wendezug Steuerung en we hebben hier toch echt Zeitmultiplexe Wendezug Steuerung nodig.

Of bijvoorbeeld EC's Dortmund-Wien die een aantal jaren reden met een DBAG Bpmbdzf297+10 ÖBB rijtuigen+DBAG Br101( lange leve de Zeitmultiplexe Wendezug Steuerung die dat mogelijk maakt en inmiddels de europese standaard aan het worden is).

Of vandaag de dag, EC Zwitserland-Hamburg die op vrijdagen en zondag versterkt worden en dan te zwaar zijn om met 1 loc door het Rhein dal te sturen. Tja 10 SBB bakken en 4 DBAG bakken, dus loc voor loc achter, ja maar niet de zelfde de ene is dan een Br120 en de ander een Br101( welke voor en welke achter zit weet ik even niet uit m'n hoofd).

Of lijnen met steile hellingen en lage max. snelheid en wat trof je daar jaren lang veel aan? Mwah cargo locs als Br151 en Br155 die zich prima vermaakte met alle soorten reizigers treinen tot IR's aan toe.

Oohja ook leuk, IR Frankfurt-Münster(westf.) over Gießen-Siegen-Hagen die een aantal jaren reed met br112.1 voor en achter door gebrek aan stuurstandrijtuigen. En laat die nu lang niet altijd volledig uit IR rijtuigen bestaan, een Bm235 er tussen door ging net zo makkelijk en door de eerder genoemde ZWS en daaruit ontwikkelde Zeitmultiplexe Doppertraktion Steuerung en Zeitmultiplexe Mehrzug Steuerung was ook dat geen probleem. 2 anders van de minimaal 13 polige UIC leiding is alles wat je nodig hebt.

Hebben jullie dr al genoeg van?????......................... :mrgreen: Mooi ik nie kom dr net lekker in, daar gaan we weer :mrgreen:

Uhm wat dachten we van een IR die in de spits een beetje erg druk word, ach verleng je die gewoon dus hop voor de loc( Br112.1) nog even 3 Bm235ers en een Br112.1 er voor en gaan. Ik geloof dat dat München-Stuttgart was en dat het spitsdeel daar er af ging.

Oohja sommige herrinneren zich Nijmegen-Kleve nog, was daar wat bijzonder aan??????????( is u antwoord ja dan gaat u nog steeds door voor de wasmachine) Wat dan? Nou zo had men in Krefeld 3 locs Br215 met electrische treinverwarming ipv stoom verwarming en waar waren die voor nodig?...............Juist de D-treinen op Köln-Krefeld-Kleve-Nijmegen-Arnhem. Oohja dan hadden we later ook nog heel gezellig al die oranje/grijze CityBahn locs gezellig rondzwerven hierzo. Ja tuurlijk die waren voor Köln-Gummersbach maar Bw Hagen zette ze in van het Sauerland tot Arnhem en Nijmegen-Kleve werd een echte stamlijn waarbij er foto's bekend zijn met 2 van zulke machines tegelijk in Nijmegen en ja het waren er maar 11 ofzo.

En waarom ben ik ooit 2001 gaan bouwen en speeld mijn hele wereld zich nu in 2001 af? Alle Duitse huisstijlen die vanaf 1975 gebruikt zijn bij rijtuigen waren nog in normale dienst te vinden en vaak door elkaar. En dan krijg je van die diesellijntjes met RB's bestaande uit een Br218 en een sleep voormalige D-trein rijtuigen in alle mogelijke kleuren. En lijnen als Braunschweig-Gifhorn-Wittingen-Uelzen waar de treinen bestonden uit alles wat maar wielen had, 26,4m was en waar mensen in pasten en je achter een Br218 kon hangen.

En ja treintjes bestaande uit een loc en 1 rijtuigen waren er ook zat, Duisburg Hbf-Duisburg Entenfang, Hagen Hbf-Iserlohn bijvoorbeeld of een aantal lijnen op de Außenring van Berlin.

Oohja laten we de term grijs verleden er eens bij pakken. Iemand nog zin in een Br211/212 met Silberlinge en wat railbussen(Br798/998) of akkutrieb/beiwagen(Br515/815) aan de haak? Ja ook dat was planmatig.

Zo heb ik ook ergens een foto gevonden van een setje silberlinge met ik dacht een br140 ervoor die dan weer getrokken word door een Br211 omdat dat omlooptechnisch zo was ingepland.

Ja en ook Railbussen(Br798) en Akkutriebwagen(Br515) kan je prima op pad sturen met een D-trein of Post rijtuig, ook dat soort dingen kwamen planmatig nog heel lang voor.

Begint al iemand een idee te krijgen waarom ik ooit fan ben geworden van de spoorwegen in Duitsland?

Goed nog 2 om het af te leren, meest briljante inzet ooit als je het mij vraagd. Kennen we de br65 018 van de SSN, wat is daar bijzonder aan? Nou de subserie Br65 012 t/m 018 is afgeleverd om met Silberlinge in wendezüge dienst te doen tussen Essen-DÜsseldorf/Wuppertal. Hadden daarom ook de nodige extra aperatuur aan boord. Als er 1 loc het in model verdient om van een setje silderlinge te worden voorzien is het deze wel. Als stuurstandrijtuig wel een BDnf738/Häsenkaste( u weet wel die met die doorloopkop, ja die noem je dus DBnf738) en niet die met Karlsruhe kop want dat kwam pas laten toen er bijna geen stoom meer was.

En dan de aller laatste, veel mensen zijn fan van de Br103 en ja wat hang je daar achter??? De meeste mensen een IC, IR of D-trein maar vergeet niet dat je zo'n loc al blij maakt met 1 enkele Silberling of zelfs een setje 4assige Umbauwagen. Ja ook met dat soort rijtuigen en dat soort korte treinlengtes werd planmatig gereden.

Goed jullie genoeg verveeld vandaag, groetjes Michiel

Re: Treinendatabase

Geplaatst: 15 apr 2015 06:45
door evo
Leuk initiatief! Je kunt ook veel info over samenstellingen vinden op fora, vooral duitse, maar ook beneluxspoor.
Wel een hele hoop werk!

Re: Treinendatabase

Geplaatst: 15 apr 2015 06:57
door Wimhoo
Inmiddels is de domeinnaam vastgelegd. http://treinendatabase.nl
De eerste gedachtespinsels over de opzet van de database zijn in gang gezet en worden deze week verder uitgewerkt.
Ben druk bezig om plaatjes te maken van de treinen en de daarbij horende wagons.

wim

Re: Treinendatabase

Geplaatst: 15 apr 2015 10:33
door neudalhausenstadbahn
Zou je die plaatjes niet gewoon van internet halen, scheeld een hoop werk zie hier.

Edit: aangezien vanuit daar doorklikken naar de homepage niet helemaal werkt, doe ik er even een linkje bij zie hier.

Groetjes Michiel

Re: Treinendatabase

Geplaatst: 16 apr 2015 10:27
door Wimhoo
Waar vind ik lijsten en foto's van goederenwagons.

Kan ik ook uit een catalogus voor modeltreinen de goederenwagens overnemen en klopt de code dan met de het echte spoor.

wim

Re: Treinendatabase

Geplaatst: 17 apr 2015 10:27
door neudalhausenstadbahn
Het moderne Duitse spul staat net als de rijtuigen in de pockets van GeraMond en er is ook een specials van Eisenbahn Kurier uit 1997/98 waar veel instaat, zie hier, hier en hier.

Zo'n pocket is er ook over locs en treinstellen en het is zeker ook nuttig 2e de oudere versies te kopen. Tenslotte staat daar voertuigen in die inmiddels buitendienst zijn. Dit soort boeken gebruik ik dusdanig veel dat ik er een hoop dubbel heb of probeer dubbel te krijgen omdat ik ze stuk lees. Vergelijkbare naslagwerken en dan vooral de pockets zijn er ook over trams.

De wendezüge special van Eisenbahn Journal is ook een stukje noodzakelijk naslagwerk. Het boek wendezüge van TransPress was tot de komst van de Eisenbahn Journal special het boek om te hebben maar die special van Eisenbahn Journal is beter. Er staat wel een goede lijst in van welke locs met welke soorten stuurstandrijtuigen overweg kunnen maar die lijst is niet compleet en ik heb er zelf inmiddels een verbeterde versie van gemaakt.

Ik hou me verder niet echt met cargo bezig, maar wat ik wel weet is dat het met alle informatie toch 90% op boeken en specials uitkomt, internet is onvolledig, onbetrouwbaar en onduidelijk.

Misschien dat je voor site over goederenwagens eens op rolandrail kunt informeren, dat is de cargo site van Nederland en daar zijn vast mensen die weten waar je betrouwbare info kan vinden neem ik aan.

Groetjes Michiel

Re: Treinendatabase

Geplaatst: 17 apr 2015 16:55
door Rob_Lochem
Een goede bron van informatie zijn de eerder genoemde Duitse specials. Deze zijn tegenwoordig relatief goedkoop op DVD verkrijgbaar. Bijvoorbeeld https://shop.vgbahn.info/eisenbahn-jour ... 3-_88.html of https://shop.vgbahn.info/eisenbahn-jour ... -_312.html.

Verder staat er in het blad N-Bahn Magazin van uitgeverij Alba ook regelmatig voorbeelden van treinsamenstellingen.

Zoeken op het Duitse woord Zugbildung en/of Reihungsplan levert ook een schat aan informatie op.
Informatie over de verschillende oudere type rijtuigen en wagons van de Duitse Spoorwegen kun je ook vinden in het "Merkbuch für die Fahrzeuge der Reichsbahn/ Deutsche Bundesbahn (939 d Teil A / Teil B)".

Veel suc6!

Mvgr.

Rob.

Re: Treinendatabase

Geplaatst: 21 apr 2015 07:23
door Ontspoord
Mooi initiatief dit. Goed bezig!!! Aangezien ik met materiaal wil gaan rijden dat echt hier rijdt op dit moment, ga ik hier zeker gebruik van maken.


Maar over je geregistreerde domein he... Er staat dit op de site:

Treinendatabase op dit moment in ontwikkeling......
even geduld a.u.b.


Na 3 kwartier naar dit scherm te hebben gekeken ben ik toch maar gestopt met kijken, ging me te lang duren :mrgreen:

Re: Treinendatabase

Geplaatst: 21 apr 2015 09:23
door Wimhoo
Ja was eigenlijk meer een grapje dat "Even geduld" We waren in een melige bui.

Maar binnenkort zal er toch al iets meer te zien zijn. Er wordt op dit moment aan de site layout gewerkt en we zijn druk bezig om de verschillende databases op te zetten voor de

1) locomotieven.
2) Treinstellen
3) Wagons

Dus nog even wachten.

wim

Re: Treinendatabase

Geplaatst: 24 apr 2015 12:55
door Wimhoo
Wij zijn al vrij ver gevorderd met de aanzet van de treinendatabase. Nu is mijn vraag voor de gene die google account hebben. Zouden jullie eens willen kijken op
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... edit#gid=0

Zijn er nog andere items die er bij moeten komen. Of misschien staan er items bij die geen zin hebben.
Dit gedeelte is alleen voor de locomotieven.
Het linkergedeelte heeft te maken met wat voor die locserie belangrijk is. bv NS 1100 - 1160
Het rechtergedeelte is voor de loc zelf. bv. 1147

wim

Re: Treinendatabase

Geplaatst: 24 apr 2015 12:59
door FidOo
Hij is niet zichtbaar. Moet eerst toestemming hebben. Je zou hem even opbaar kunnen zetten.

Re: Treinendatabase

Geplaatst: 24 apr 2015 13:09
door Wimhoo
Zou nu goed moeten zijn

Re: Treinendatabase

Geplaatst: 24 apr 2015 13:41
door Zolderspoor
DM Diesel Meganisch = mechanisch
DE Diesel Electrisch = elektrisch
DH Diesel Hydraulisch.= zonder . (is geen af- of verkorting)

Verhuurt = verhuurd

Afgezien hiervan geen opmerkingen.