Goedendag,
Zojuist heb ik het eerste deel van een nieuw project opgeleverd: Railbus Sound & Vision. De bedoeling is om een Minitrix Railbus te voorzien van geluid en beeld. Het eerste deel, het geluid, is gelukt en hier volgt het ombouw verslag.
Ik heb gekozen voor de ESU Loksound micro V4.0 decoder omdat ik deze ver boven alle sound decoders uit vind stijgen wat betreft geluidskwaliteit. Het onderwerp is een 3-delige railbus die ik over heb kunnen nemen van Wesley Munnik. Deze VT 98 is erg mooi gedetailleerd en heeft stroomvoerende koppelingen. Het grote nadeel van deze loc is dat de elektronica erg ongeschikt is om te digitaliseren. De printen zitten vol elektronica om de railbus analoog mooi te laten rijden dat de enige manier van goed resultaat behaald kan worden door alles te strippen en nieuw aan te leggen. Dit heb ik dan ook gedaan.
Als eerste heb ik deze printplaten verwijderd.
Van een 0,6mm dikke strokenboard heb ik een nieuwe printplaat geknipt en deze op de oude plaats weer gemonteerd. In deze print heb ik een sparing gefreesd voor de redelijk grote loksound decoder.
Ook heb ik de verlichting aan de voorzijde aangepakt. Op de plek waar voorheen de front- en sluitverlichting zat heb ik een double-chip LED 0805 geplaatst met 2 kleuren. Zoals te zien is op de foto rechts. De kleine ledje links ervan is het derde frontsein en tevens de cabine verlichting. Dit is een 0402 smd LED.
Alle draden heb ik afgewerkt op de stroken van de printplaat. Voor de speaker is geen ruimte in de motorwagen, datzelfde geld ook voor binnenverlichting. Dat vind ik best jammer en daarom heb ik gekozen om in de gehele stam geen binnenverlichting te plaatsen. 2 wagens wel en 1 niet is ook geen gezicht.
Omdat de speaker in de middelste wagen komt moest ik een oplossing maken voor de stroomdoorvoer. Standaard heeft de koppeling 3 contacten. 2 voor de rijspanning en 1 voor de verlichting. De speaker heeft er twee nodig dus heb ik 4 contacten nodig. De oplossing vond ik in deze 6-polige connectoren:
6-polige stekkers bedraad
Links van de foto zie je hem uitsteken richting de bijwagen. Ik heb van de zespolige stekker een vierpolige stekker gemaakt.
Daarna het geheel weer dichtgemaakt en het resultaat bekeken.
De vierpolige stekkerverbinding
De front verlichting
De sluitverlichting
Nadat dit gedeelte geslaagd was en ik de ESU soundfiles in de decoder had geladen was het de hoogste tijd voor de bijwagen en de speaker. Ook hierin heb ik de oude printplaat vervangen door een eigen gemaakte print. Voor de speaker heb ik gekozen voor een minispeaker met de afmetingen 15x11 mm. Deze past perfect in de standaard binnen plaat. Hier zit een vierkante kast in voor het interieur.
Om de speaker een goede klankkast te geven heb ik aan de onderzijde een vierkant uitgefreesd door het metalen wielstel en de interieurplaat heen
Het was een gokje maar het ging werkelijk perfect, je ziet het nu helemaal niet meer.
Nadat ik de bedrading netjes had afgewerkt kon ik de set eindelijk testen. Zie hier het resultaat: Filmpje
Ik ben er zeer tevreden over, al wil ik nog wel een keer samen met een railbus kenner de geluidsvolumes aanpassen. Standaard staat het uitlaat geluid te hard. Al met al ben ik zeer tevreden over het resultaat, jammer van de binnenverlichting maar met het volgende deel Vision voor de boeg maakt me dat niet meer uit.
Samen met een mede hobbyist ben ik bezig om oplossing te bedenken met onboard camera met WiFi stream mogelijkheden. Nu zal je denken dat is er al, klopt. Maar nog niet specifiek in N-spoor, mijn idee van Vision is best ambitieus in de vorm van HD kwaliteit en WiFi streaming. Of het ook daadwerkelijk gaat lukken dat zal de komende tijd ons gaan leren 1 ding weet ik al wel, lukt het in de Railbus, dan lukt in elk rijtuig in te bouwen.
Groetjes Martin
Minitrix railbus VT98 voorzien van Sound & Vision
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
Re: Minitrix railbus VT98 voorzien van Sound & Vision
weer een mooi klusje Martin..
mvg
Freddy
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
-
Re: Minitrix railbus VT98 voorzien van Sound & Vision
Dag Martin,
Als dit allemaal lukt zal dit dan ook werken met de lokfuhrer stand van de z21?
Groet Martijn
Als dit allemaal lukt zal dit dan ook werken met de lokfuhrer stand van de z21?
Groet Martijn