Ecos central station 2 - servo's afstellen!!!

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Ton Duits

Ecos central station 2 - servo's afstellen!!!

Bericht door Ton Duits »

Beste,

Is er iemand die weet hoe ik servo's kan/moet afstellen op de ECos ESU Command Station2 om wissels te kunnen bedienen.

Ik heb van digikeijs 5 x DR4024 met daar op 4 servo's per decoder. Dus 20 servo's om de wissels om te zetten.
Er staat in het boekje wel hoe het werkt op een Intellibox, maar voor mijn centrale staat er niets in :!:
De servo's hebben ook vier standen A, B, C en D. Wie kan me in simpel NL uitleggen hoe dit in zijn werk gaat...

Met vriendelijke groet,
Ton Duits...

Fleischmann Z21 zwarte uitvoering, iTrain Pro software 5.1.13, Z21 met Pro Link.
Fleischmann Profie rails en Peco code55 in spoor N. MP1 wisselaandrijving…

EdwinB

Re: Ecos central station 2 - servo's afstellen!!!

Bericht door EdwinB »

De Ecos 2 heeft 2x rijsnelheid draaiknoppen net als de intellibox en pal daarnaast functie toetsen F1 tot en met F8 net als de intellibox. Met de draaiknop en F1 en F2 regel je alles in. Volg gewoon de handleiding en geef aan bij welke stap je het niet begrijpt dan kunnen we even inzoomen op je probleem.

De A, B, C, D standen even laten voor wat het is dat komt wellicht later als je dat al nodig hebt.
Dus gewoon a la de handleiding van de dr4024. Let wel Kies eerst LOK 9999 op je esu en let er op dat dat deze ingesteld staat op 128 rijstappen.
Bedien 1x de wissel op je Esu die je wil aanpassen,daarna direct de drukknop op de DR4024 indrukken ( led wordt rood)
Dan draaien op je esu tot eindstand links is bereikt F1 aan dan F1 weer uit. Draai naar rechts tot eindstand dan F2 aan en F2 weer uit.
Knopje op DR40424 weer indrukken en lampje gaat uit.
Klaar is Kees.

We horen het wel......geen paniek....:P gaat samen met dit forum vast wel lukken.

Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zugeheim2

Onderwerp starter
Ton Duits

Bericht door Ton Duits »

Beste Edwin,

Bedankt voor je reactie. Ik ga e.e.a. uitproberen.
Ik hou je op de hoogte.

Met vriendelijke groet,
Ton Duits...

Fleischmann Z21 zwarte uitvoering, iTrain Pro software 5.1.13, Z21 met Pro Link.

Willempie
Elektronica/Commercieel

Bericht door Willempie »

Ton,

En zo gaat het ook als je een z21 of een Z21 of een Multi-Maus gebruikt. De Intellibox is een CENTRALE net zoals een ECoS een CENTRALE is, met draaiknoppen en druktoetsen. ;)

Groetjes

Onderwerp starter
Ton Duits

Bericht door Ton Duits »

Edwin,

Na de zomerstop ben de afgelopen paar dagen weer bezig geweest met dit probleem.
Ik heb alle decoders DR4024 weer terug gezet naar fabrieks instellingen (zie pom pag5).

Daarna heb ik gedaan wat jij heb voorgesteld. Ik zie geen verschil in wat er eerst gebeurde na het schakelen v/d wissels.
Ik heb nog wel een vraag over het draaien naar het einde, bij de ESU is dat rijrichtings wissel. Dat heb ik niet gedaan.
ik heb gewoon bij max uitslag gestopt met draaien. Ben ik zo goed bezig!!!

Met vriendelijke groet,
Ton Duits...

EdwinB

Bericht door EdwinB »

Het gaat nog niet helemaal goed denk ik Ton dus maar even op volgorde:

1. Sluit servodecoder en decoders aan ( dat heb je gedaan...:D )
2. Schakel de Ecos in
3. Kies op de ecos lok 9999 en set in de settings dit lokadres op 128 stappen ( geen idee hoe dat moet op een Ecos want ik heb een Intellibox, dus pak je handleiding. Dit is heel belangrijk want bij 14 of 28 stappen werkt het niet!)
4. Kies op de Ecos de wissel die ingesteld moet worden hierdoor weet de decoder welke aangepast gaat worden. Je servo beweegt dus over zijn hele bereik 1x
5.Druk op de servodecoder de knop in de LED wordt rood de servo die afgesteld gaat worden loopt naar zijn middenstand en dat hoor je, ( let daar goed op!)
6. Draai de knop op de Ecos naar links, als het goed gaat hoor je de servo steeds in stapjes verplaatsen hou dat goed in de gaten totdat de tongen mooi aansluiten aan de rails
7. Druk op F1 ( AAN) en druk weer op F1 ( uit)
8. Wissel de rijrichting op je Ecos en draai naar rechts. De tongen gaan nu de andere kant op totdat ze weer netjes op de rails aansluiten. Ik weet niet precies hoe rijrichting en draaiknoppen werken op de Ecos maar het is hetzelfde als "je trein een andere richting op laten rijden".
9.Druk op F2 ( AAN) en druk weer op F2 ( UIT)
10. Druk op de LED knop op de servocdecoder LED wordt groen.
11. Test de wissel of de standen nu goed werken.

Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zugeheim2
Plaats reactie