Multimaus probleem

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Timtrein85

Multimaus probleem

Bericht door Timtrein85 »

Goedenavond,

Zojuist even mijn 4 locomotieven, voorzien van decoders, weer eens van stal gehaald en op een gedeelte van mijn baan in aanbouw laten rijden. Alle 4 de locomotieven deden het goed. Bij 1 loc was de snelheid aan de hoge kant en na terugdraaien een lange uitloop door de vliegwielen tot gevolg. Deze stopafstand was iets langer dan ik dacht, dus de loc schoot te ver door en verloor contact met de centrale. Toen ik de loc weer op de rails zette, reageerde hij nergens meer op. Gek genoeg reageerde de andere 3 locs ook nergens meer op. Zelfs na het opnieuw opstarten van de multimaus niet.

Oke, er zal wel iets fout zijn gegaan en heb nu een vermoeden dat ik alle locs weer opnieuw moet invoeren. Maar wat is de oorzaak precies? Alvast dank.

Groet,
Tim

Nieuwe baan (2024 - nu)
ALSACE 160 viewtopic.php?t=18232

Oude baan (2015 - 2017):
Miniatuur Elzas: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8054

Pino

Re: Multimaus probleem

Bericht door Pino »

2 dingen snap ik niet. Je zegt dat ze lang uitliepen door de vliegwielen? Dat is onmogelijk, de vliegwielen hebben een zodanig kleine massa dat de loks daar echt niet op kunnen rijden. De vliegwielen zorgen er alleen voor dat de motor niet tussen 2 polen in blijft steken, maar een klein zetje krijgt, zodat ie niet in zijn eigen magneetveld blijft plakken. Zonder spanning stopt de motor dan ook onmiddelijk, hij rijd echt niet door. Nou ja, miscchien 1mm meer dan zonder... als ze lang uitlopen heb je cv3/cv4 gewoon erg hoog staan.

Daarnaast zeg je dat ie het contact met de centrale verloor? Wat moet ik me daar bij voorstellen? kwam ie op een stuk rail zonder spanning? Viel hij van de tafel af? ;)

Andre de Ruiter

Bericht door Andre de Ruiter »

Heb je de adressen van je locs al gecontroleerd, het lijkt er op dat je dcoders terug zijn op adres 3. Je kunt met de multimaus de adressen weliswaar niet uitlezen maar je kunt via trial and error kijken of ze wel reageren op adres 3.

Met vriendelijk groeten André.

Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)

Onderwerp starter
Timtrein85

Hoi bedankt voor de reacties,

Die locs van mij rijden bij hoge snelheid nog een flink stuk door wanneer de regelknop op 0 gezet wordt. Geen idee hoe de cv 3 en 4 ingesteld staan.
Met het verliezen van het contact bedoelde ik dat de loc tegen de tijdelijk gesoldeerde spanningsaansluiting op reed. Daar zat dus ook het probleem, want na even nalopen kwam ik erachter dat 1 soldeerverbinding had losgelaten. Ik had de aansluiting er vanwege de tijdelijkheid er even snel op gesoldeerd. Waarschijnlijk dus niet goed genoeg waardoor hij los schoot. Draadje weer gesoldeerd en het werkt gewoon weer :oops: :oops: :oops: stom he....

Groet,
Tim

Nieuwe baan (2024 - nu)

Oude baan (2015 - 2017):

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Bedoel je met de uitloop niet gewoon de remvertraging?

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
Timtrein85

Ik denk het wel ;)

Groet,
Tim

Nieuwe baan (2024 - nu)

Oude baan (2015 - 2017):
Plaats reactie