Hulp nodig: extra blok(ken) in klimspiraal
Hulp nodig: extra blok(ken) in klimspiraal
Ola,
Sinds enige maanden heb ik een klimspiraal in mijn baan, bij de bouw heb ik twee detectiepunten aangebracht, 1 aan het begin van de spiraal en 1 aan het eind samen 1 blok vormend. Dat werkt keurig voor de besturing. Ik merk echter dat mijn treinenverloop afhankelijk is geworden van de tijd die treinen er over doen om omhoog of omlaag te gaan in de spiraal. Het spiraal is een soort bottleneck geworden voor automatisch rijden. Ah... zullen jullie wellicht denken, even wat extra bezetmelders in het spiraal en extra blokken genereren en klaar is Edwin.
Het probleem is dat ik er niet goed meer bij kan om rails door te slijpen en kabels te solderen en om de boel af te breken gaat me te ver.
Ik heb gelezen dat een optie is om in het spiraal een of meerdere lichtsluizen te plaatsen. De werking snap ik wel maar hoe dit mijn besturing en bottleneck kan verhelpen (nog) niet.
Hoe zouden jullie dit oplossen? tips?
Sinds enige maanden heb ik een klimspiraal in mijn baan, bij de bouw heb ik twee detectiepunten aangebracht, 1 aan het begin van de spiraal en 1 aan het eind samen 1 blok vormend. Dat werkt keurig voor de besturing. Ik merk echter dat mijn treinenverloop afhankelijk is geworden van de tijd die treinen er over doen om omhoog of omlaag te gaan in de spiraal. Het spiraal is een soort bottleneck geworden voor automatisch rijden. Ah... zullen jullie wellicht denken, even wat extra bezetmelders in het spiraal en extra blokken genereren en klaar is Edwin.
Het probleem is dat ik er niet goed meer bij kan om rails door te slijpen en kabels te solderen en om de boel af te breken gaat me te ver.
Ik heb gelezen dat een optie is om in het spiraal een of meerdere lichtsluizen te plaatsen. De werking snap ik wel maar hoe dit mijn besturing en bottleneck kan verhelpen (nog) niet.
Hoe zouden jullie dit oplossen? tips?
Laatst gewijzigd door EdwinB op 16 aug 2015 07:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Hulp nodig: extra blok(ken) in klimspiraal
Is het een enkel- of dubbelspoor helix?
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Hulp nodig: extra blok(ken) in klimspiraal
Het is een dubbelspoor helix waarbij treinen op beide rails omhoog of omlaag kunnen. Mijn automatische besturing kiest zelf zijn weg.
Bij de oplossingen kan/mag/denk ik ook aan vaste routes te creeeren wat wellicht een deel van de bottleneck kan oplossen.
Bij de oplossingen kan/mag/denk ik ook aan vaste routes te creeeren wat wellicht een deel van de bottleneck kan oplossen.
Re: Hulp nodig: extra blok(ken) in klimspiraal
inderdaad omhoog en omlaag scheiden is een eerste oplossing. echter op highbury fields had ik ook een bottle neck, dit ging zo frusteren dat ik best wel momenten het plezier in de baan verloor.
als ik jou was zou ik ik je helix uit elkaar halen en opnieuw opbouwen, hoeveel werk is het, paar avondjes op zijn hoogst en het plezier wat je ervoor terug krijg is onbetaalbaar.
als ik jou was zou ik ik je helix uit elkaar halen en opnieuw opbouwen, hoeveel werk is het, paar avondjes op zijn hoogst en het plezier wat je ervoor terug krijg is onbetaalbaar.
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: Hulp nodig: extra blok(ken) in klimspiraal
Edwin,
De sporen in beide richtingen berijden is kiezen voor opstoppingen.
Gebruik gewoon één spoor voor omhoog en één spoor voor omlaag.
Een opstopping los je niet op met variabele treinroutes of vaste treinroutes, die werken dat alleen maar verder in de hand.
Ook los je dit niet op met extra melders in je blokken. Ik zou de koploper database aanpassen als ik jouw was en dat is het minste werk.
Groetjes
De sporen in beide richtingen berijden is kiezen voor opstoppingen.
Gebruik gewoon één spoor voor omhoog en één spoor voor omlaag.
Een opstopping los je niet op met variabele treinroutes of vaste treinroutes, die werken dat alleen maar verder in de hand.
Ook los je dit niet op met extra melders in je blokken. Ik zou de koploper database aanpassen als ik jouw was en dat is het minste werk.
Groetjes
Re: Hulp nodig: extra blok(ken) in klimspiraal
Ik ben nog even aan het denken....
Een klimspiraal verder in blokken indelen heeft alleen nut als je treinen achter elkaar laat klimmen of dalen. Laat je bij automatisch rijden de tweerichtingskeuze aan je software over dan moet hij toch de hele klim of afdaling reserveren omdat je anders deadlocks in je spiraal krijgt.
Dus ik denk er over om toch maar het tweerichtingsverkeer in de spiraal op te heffen. Ik ga dan wel extra blokken toevoegen die het mogelijk maken om twee treinen achter elkaar omhoog of omlaag in de spiraal te laten rijden. Zonder breekwerk......
Op onderstaande plaatje heb ik de spiraal wat uitgetrokken de zwarte bezetmelders zijn fysiek nu aangebracht aan het begin en eind van de spiraal. Als ik nu twee lichtsluizen plaats en de blok indeling zo maak dan ben ik er toch?.......
Een klimspiraal verder in blokken indelen heeft alleen nut als je treinen achter elkaar laat klimmen of dalen. Laat je bij automatisch rijden de tweerichtingskeuze aan je software over dan moet hij toch de hele klim of afdaling reserveren omdat je anders deadlocks in je spiraal krijgt.
Dus ik denk er over om toch maar het tweerichtingsverkeer in de spiraal op te heffen. Ik ga dan wel extra blokken toevoegen die het mogelijk maken om twee treinen achter elkaar omhoog of omlaag in de spiraal te laten rijden. Zonder breekwerk......
Op onderstaande plaatje heb ik de spiraal wat uitgetrokken de zwarte bezetmelders zijn fysiek nu aangebracht aan het begin en eind van de spiraal. Als ik nu twee lichtsluizen plaats en de blok indeling zo maak dan ben ik er toch?.......
Re: Hulp nodig: extra blok(ken) in klimspiraal
Ik weet niet wat voor systeem van bezetmelders je hebt maar het middenstuk is gescheiden van de melders aan de buitenkant maar die zijn waarschijnlijk te kort voor een behoorlijk blok en dat los je niet op met lichtsluizen.
Je krijgt dan twee blokken over elkaar.
Kan je helemaal niet met een dremel met diamantschijfje iets doen ?
Solderen is alleen een probleem als je niet bij de binnenbaan komen.
Je krijgt dan twee blokken over elkaar.
Kan je helemaal niet met een dremel met diamantschijfje iets doen ?
Solderen is alleen een probleem als je niet bij de binnenbaan komen.
Re: Hulp nodig: extra blok(ken) in klimspiraal
Hoi Ben,BenQ schreef:Ik weet niet wat voor systeem van bezetmelders je hebt maar het middenstuk is gescheiden van de melders aan de buitenkant maar die zijn waarschijnlijk te kort voor een behoorlijk blok en dat los je niet op met lichtsluizen.
Je krijgt dan twee blokken over elkaar.
Ik zou graag willen weten wat je hiermee bedoeld, waarom zou je als melder niet aan een kant een detectie punt in de rail kunnen gebruiken en als tweede punt een lichtsluis als melder?
Als je hiermee je blokken opnieuw indeelt, dan het toch prima?
Gaat voor het programma er om dat ie een een of nul binnen krijgt
Dus: |Melder| --------- rail spanning-------- lichtsluis - lichtsluis ------- railspanning --------|Melder|
Hoe denk jij hierover?
Mvg,
Ad
Laatst gewijzigd door Ad_M op 16 aug 2015 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Re: Hulp nodig: extra blok(ken) in klimspiraal
Ik gebruik Koploper en die reageert op iedere melding... Ik kan de lichtsluis gewoon aan mijn huidige bezetmelder koppelen en als inrij of uitrijmelder gebruiken. Het blok wordt gevormd door de railmelder/lichtsluis zoals Ad aangeeft. De blokken in het spiraal zijn lang dus geen overlap.
Re: Hulp nodig: extra blok(ken) in klimspiraal
Je hebt 2 melders nodig per blok: een aanmelder en een stopmelder. Ik vrees zoals al aangehaald, dat het plaatsen van 2 dubbele lichtsluisportalen (over elk spoor van het dubbelspoor), dat dat ingewikkelder is dan het doorslijpen van 4 spoorstaven op de meest bereikbare plaats, en het aansolderen van 4 draadjes.
Maar ik ken ook niet de specifieke situatie. Mogelijk dat een lichtsluis een betere keuze is.
Maar ik ken ook niet de specifieke situatie. Mogelijk dat een lichtsluis een betere keuze is.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Hulp nodig: extra blok(ken) in klimspiraal
Ad,
Hiermee bedoel ik dat zoals je in het plaatje kan zien dat de blokken overlappend zijn.
En dat lijkt mij niet juist.
Verder nadenkend blijkt dat ik denk zoals dat moet bij een dinamo-systeem.
Daarbij moet je de blokken galvanisch scheiden anders krijg je het niet werkend.
Hiermee bedoel ik dat zoals je in het plaatje kan zien dat de blokken overlappend zijn.
En dat lijkt mij niet juist.
Verder nadenkend blijkt dat ik denk zoals dat moet bij een dinamo-systeem.
Daarbij moet je de blokken galvanisch scheiden anders krijg je het niet werkend.
Re: Hulp nodig: extra blok(ken) in klimspiraal
Dank je voor je uitleg / toelichting Ben!
Fijn om te lezen hoe jij altijd probeert te helpen, wordt gewaardeerd
Mvg,
Ad
Fijn om te lezen hoe jij altijd probeert te helpen, wordt gewaardeerd
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Re: Hulp nodig: extra blok(ken) in klimspiraal
Even voor de duidelijkheid wellicht.....ik heb op het plaatje in mijn vorige reply maar 1 rail getekend in de spiraal zeg maar de buitenste. De binnenste ring krijgt exact hetzelfde dus ook daar twee lichtsluizen. In mijn spiraal dus totaal 4 lichtsluizen , 6 blokken en 4 fysiek railmelders.
Ik vervang dus het zaag en soldeerwerk voor extra melders voor 4 lichtsluizen die naar mijn Rosoft bezetmelder gaan. Dure oplossing dat wel maar ja alles voor de goede zaak...
Zo juist toch?:
Ik vervang dus het zaag en soldeerwerk voor extra melders voor 4 lichtsluizen die naar mijn Rosoft bezetmelder gaan. Dure oplossing dat wel maar ja alles voor de goede zaak...
Zo juist toch?:
Re: Hulp nodig: extra blok(ken) in klimspiraal
Edwin,
Als de bovenste helft goed dan is de onderste helft spiegelbeeld. (liedje opgemaakt )
Als de bovenste helft goed dan is de onderste helft spiegelbeeld. (liedje opgemaakt )
Re: Hulp nodig: extra blok(ken) in klimspiraal
Niet als hij hem in twee richtingen kan berijden, Ben
Maar dat blijft punt 1: Hef het tweerichtingsverkeer op! Als je dat niet doet moet je weer deadlock maatregelen gaan nemen, die effectief er toch weer één blok van maken. Alleen met het risico dat beide rails 'vast' komen te zitten in dezelfde richting: Afhankelijk van het aantal treinen dat bijvoorbeeld naar boven wil, worden ze van onderaf continu alvast aangevuld en kan er vanaf de andere kant dan niks in...
Maar dat blijft punt 1: Hef het tweerichtingsverkeer op! Als je dat niet doet moet je weer deadlock maatregelen gaan nemen, die effectief er toch weer één blok van maken. Alleen met het risico dat beide rails 'vast' komen te zitten in dezelfde richting: Afhankelijk van het aantal treinen dat bijvoorbeeld naar boven wil, worden ze van onderaf continu alvast aangevuld en kan er vanaf de andere kant dan niks in...
Re: Hulp nodig: extra blok(ken) in klimspiraal
Als de rest van de baan goed is aangesloten en er sprake is van wissels tussen de beide sporen ergens op de baan, dan is het juist aangesloten en getekend.BenQ schreef:Edwin,
Als de bovenste helft goed dan is de onderste helft spiegelbeeld. (liedje opgemaakt )
Dus zeker geen spiegelbeeld.
Groetjes
Re: Hulp nodig: extra blok(ken) in klimspiraal
Edwin, wat is nu toch eigenlijk het probleem, je hebt delen zonder detectie die tussen gedecteerde delen inzitten.
Ik neem zomaar aan dat aan de spoorstaaf van het niet gedetecteerde deel een draad gaat naar de gemeenschappelijke draad voor het voeden van de niet gedetecteerde delen.
M.a.w. je hebt de isolaties al in de baan zetten en het draadje zit al aan de rails, alleen moet dat draadje alleen nog naar de melder i.p.v. naar de gemeenschappelijke draad.
Helemaal geen lichtsluis bij nodig.
Groetjes
Ik neem zomaar aan dat aan de spoorstaaf van het niet gedetecteerde deel een draad gaat naar de gemeenschappelijke draad voor het voeden van de niet gedetecteerde delen.
M.a.w. je hebt de isolaties al in de baan zetten en het draadje zit al aan de rails, alleen moet dat draadje alleen nog naar de melder i.p.v. naar de gemeenschappelijke draad.
Helemaal geen lichtsluis bij nodig.
Groetjes
Re: Hulp nodig: extra blok(ken) in klimspiraal
Hoi,
Het gaat mij er om dat ik meerdere treinen achter elkaar kan laten klimmen en dalen in de spiraal ( buitenste ring is klimmen-binnenste ring is dalen heb ik nu bepaald). Als de hele spiraal 1 blok is dan is achter elkaar rijden niet mogelijk en wacht de volgende trein totdat de spiraal leeg is. Mijn treinenverloop is daardoor sterk vertraagd. Dat betekent meer blokken en dus inkepingen maken in de rails die ik in de spiraal aan elkaar gesoldeerd heb. En dat vergt ruimte om te manouvreren die heb ik niet.
Het gaat mij er om dat ik meerdere treinen achter elkaar kan laten klimmen en dalen in de spiraal ( buitenste ring is klimmen-binnenste ring is dalen heb ik nu bepaald). Als de hele spiraal 1 blok is dan is achter elkaar rijden niet mogelijk en wacht de volgende trein totdat de spiraal leeg is. Mijn treinenverloop is daardoor sterk vertraagd. Dat betekent meer blokken en dus inkepingen maken in de rails die ik in de spiraal aan elkaar gesoldeerd heb. En dat vergt ruimte om te manouvreren die heb ik niet.
Re: Hulp nodig: extra blok(ken) in klimspiraal
Wat wim bedoelt is dat je nu al feitelijk 3 secties heb. inrij melder, ongedecteerd stuk, stopmelder. samen vormen deze 1 blok.
als je nu het ongedecteerde stuk aansluit op je bezetmelder heb je dus 3 bezetmelders. Nu is er een truukje in koploper om per blok maar 1 melder te gebruiken en krijg je dus 3 blokken ipv het ene blok wat je nu heb. hoef je geen sluisjes of andere zaken te installeren, enige wat je moet doen is het draadje van het ongededecteerde stuk loskoppelen van je ringleiding en aansluiten op je bezetmelder.
als je nu het ongedecteerde stuk aansluit op je bezetmelder heb je dus 3 bezetmelders. Nu is er een truukje in koploper om per blok maar 1 melder te gebruiken en krijg je dus 3 blokken ipv het ene blok wat je nu heb. hoef je geen sluisjes of andere zaken te installeren, enige wat je moet doen is het draadje van het ongededecteerde stuk loskoppelen van je ringleiding en aansluiten op je bezetmelder.
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: Hulp nodig: extra blok(ken) in klimspiraal
Jaaaaaaaaa ik snap hem!! Dat zou inderdaad een goedkope oplossing zijn en zo te testen of mijn treinen wat soepeler gaan lopen. Alleen vertel even het truukje in koploper...
Thx all....de lichtsluizen gaan nog even in de w8 stand.
Thx all....de lichtsluizen gaan nog even in de w8 stand.
Re: Hulp nodig: extra blok(ken) in klimspiraal
Ed.
voorop gesteld, dit is een truukje wat ik alleen gebruik in mijn schaduw station en helix. normaal is het beter om je je aan de specificaties van koploper te houden.
wat ik doe is dat ik de stopmelder van het voorgaande blok gebruik als inrij melder voor het volgende blok. zie tekening
van belang is dat je deze inrij melder niet aanvinkt bij ' bezet bij ' ( want anders geeft koploper aan dat het volgende blok bezet is. ), dus 3.04 is de stopmelder van het voorgaande blok. wanneer blok 4 nu vrij is/ komt dan meldt koploper via bezetmelder 3.04 ( waar de trein dus nu stil staat ) de trein aan voor blok 4 en deze stop dan gewoon weer op de stopmelder 3.05.
voorop gesteld, dit is een truukje wat ik alleen gebruik in mijn schaduw station en helix. normaal is het beter om je je aan de specificaties van koploper te houden.
wat ik doe is dat ik de stopmelder van het voorgaande blok gebruik als inrij melder voor het volgende blok. zie tekening
van belang is dat je deze inrij melder niet aanvinkt bij ' bezet bij ' ( want anders geeft koploper aan dat het volgende blok bezet is. ), dus 3.04 is de stopmelder van het voorgaande blok. wanneer blok 4 nu vrij is/ komt dan meldt koploper via bezetmelder 3.04 ( waar de trein dus nu stil staat ) de trein aan voor blok 4 en deze stop dan gewoon weer op de stopmelder 3.05.
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: Hulp nodig: extra blok(ken) in klimspiraal
Je kunt en mag de stopmelder van het vorige blok niet gebruiken als inrijder van het volgende blok, geeft heel veel problemen en opstoppingen.
Je kunt wel een virtuele melder gebruiken op basis van lengte of tijd.
Groetjes
Je kunt wel een virtuele melder gebruiken op basis van lengte of tijd.
Groetjes
Re: Hulp nodig: extra blok(ken) in klimspiraal
Hallo Wim,
Even een klein zijspoor: klopt het als ik zeg dat je een virtuele melder niet ín een blok mag plaatsen als stopmelder (voor een kortere trein bijvoorbeeld)?
J.
Even een klein zijspoor: klopt het als ik zeg dat je een virtuele melder niet ín een blok mag plaatsen als stopmelder (voor een kortere trein bijvoorbeeld)?
J.
Re: Hulp nodig: extra blok(ken) in klimspiraal
Jeroen,
Je bedoeld voor een alternatieve stopplaats voor de eigenlijke stopplaats?
Nee, dat gaat niet je kunt die namelijk niet benoemen als alternatieve stopplaats melder.
Groetjes
Je bedoeld voor een alternatieve stopplaats voor de eigenlijke stopplaats?
Nee, dat gaat niet je kunt die namelijk niet benoemen als alternatieve stopplaats melder.
Groetjes