MaK met kuren
-
Onderwerp starter - Berichten: 796
MaK met kuren
Een tijdje geleden heb ik een tweedehands Minitrix MaK 12217 gekocht en deze wil ik nu gaan digitaliseren.
Dus nadat ik hier een decoder DH10c in geplaatst had, heb ik de loc op de programmeerrails gezet.
CV1 uitlezen was geen probleem, hierna de andere CV's dezelfde waardes gegeven als bij mijn andere MaK's.
Vervolgens het bedrijfsnummer als lang adres ingevoerd en ter controle dit ook weer uitgelezen.
Tot nu toe alles oké, dus mag de loc de baan op.
En toen begon het gedonder.
Licht aan, geen probleem. Rijden, doet ie niet. Regelaar terug op "0", loc begint te rijden, raar.
Dus ik zet de loc terug op mijn programmeerspoor om de CV's nog eens na te kijken en ik krijg nu andere CV-waarden dan die ik had geprogrammeerd.
Ook het twee keer achter elkaar uitlezen van CV geeft verschillende waarden.
Dus heb ik een decoder uit een andere loc geprobeerd en toen kreeg ik weer hetzelfde verhaal.
Echter als ik de eerste decoder in een andere loc stop, dan lees ik gewoon de door mij geprogrammeerde waardes uit en rijdt deze gewoon, dus neem ik aan dat er met de decoder op zich niets mis is.
Daarna heb ik de analoogstekker er maar weer terug ingedaan, om de loc dan toch maar analoog te testen, wat ik dus beter eerst had gedaan.
De verlichting brandde toen wel, maar de loc reed niet.
Er is dus duidelijk iets mis met deze MaK, maar wat?
Graag hoor ik of jullie een idee hebben wat dit kan zijn, of wat ik er aan kan doen.
Groetjes: Robby
Dus nadat ik hier een decoder DH10c in geplaatst had, heb ik de loc op de programmeerrails gezet.
CV1 uitlezen was geen probleem, hierna de andere CV's dezelfde waardes gegeven als bij mijn andere MaK's.
Vervolgens het bedrijfsnummer als lang adres ingevoerd en ter controle dit ook weer uitgelezen.
Tot nu toe alles oké, dus mag de loc de baan op.
En toen begon het gedonder.
Licht aan, geen probleem. Rijden, doet ie niet. Regelaar terug op "0", loc begint te rijden, raar.
Dus ik zet de loc terug op mijn programmeerspoor om de CV's nog eens na te kijken en ik krijg nu andere CV-waarden dan die ik had geprogrammeerd.
Ook het twee keer achter elkaar uitlezen van CV geeft verschillende waarden.
Dus heb ik een decoder uit een andere loc geprobeerd en toen kreeg ik weer hetzelfde verhaal.
Echter als ik de eerste decoder in een andere loc stop, dan lees ik gewoon de door mij geprogrammeerde waardes uit en rijdt deze gewoon, dus neem ik aan dat er met de decoder op zich niets mis is.
Daarna heb ik de analoogstekker er maar weer terug ingedaan, om de loc dan toch maar analoog te testen, wat ik dus beter eerst had gedaan.
De verlichting brandde toen wel, maar de loc reed niet.
Er is dus duidelijk iets mis met deze MaK, maar wat?
Graag hoor ik of jullie een idee hebben wat dit kan zijn, of wat ik er aan kan doen.
Re: MaK met kuren
Ik heb de Minitrix MAK 1206 en daar zit nu een decoder in, je moet de pootjes iets krom naar beneden buigen om goed contact te krijgen.
Had deze loc ook analoog gekocht.
Had deze loc ook analoog gekocht.
Eerste prioriteit het ding analoog rijdend te krijgen.
Ik heb er eentje gehad, daar zat het kooltje een beetje vast in de kooltjeshuls.
Dan drukt dat ding soms niet goed op de kollektor en rijden wordt dan ook niets door dat slechte contact.
Gelukkig zit er achter in die huls een klein gaatje. Zoek een draadje dat daar doorheen gaat en druk het kooltje een fractie van een millimeter naar voren...
Bingo rijdt hij weer een tijdje, na een paar keer herhalen kwam het niet meer terug.
Bij zijn collega lukte het niet zo goed , daar kwam het zeer snel terug.
Uiteindelijk huls en kooltje eruit, toen bleek dat een van de veertjes, die de kooltjes naar voor drukken, lam te zijn.
Misschien door overstroom of zo, daar heb ik dan een ander veertje voor moeten zoeken.
Best moeilijk want Minitrix verkoopt geen kooltjes en veertjes voor dat "onverslijtbaar" motortje (wat in verschillende types van Minitrix zit)
Geluk ermee.
Verder best tevreden met mijn 3 6400en.
Ik heb er eentje gehad, daar zat het kooltje een beetje vast in de kooltjeshuls.
Dan drukt dat ding soms niet goed op de kollektor en rijden wordt dan ook niets door dat slechte contact.
Gelukkig zit er achter in die huls een klein gaatje. Zoek een draadje dat daar doorheen gaat en druk het kooltje een fractie van een millimeter naar voren...
Bingo rijdt hij weer een tijdje, na een paar keer herhalen kwam het niet meer terug.
Bij zijn collega lukte het niet zo goed , daar kwam het zeer snel terug.
Uiteindelijk huls en kooltje eruit, toen bleek dat een van de veertjes, die de kooltjes naar voor drukken, lam te zijn.
Misschien door overstroom of zo, daar heb ik dan een ander veertje voor moeten zoeken.
Best moeilijk want Minitrix verkoopt geen kooltjes en veertjes voor dat "onverslijtbaar" motortje (wat in verschillende types van Minitrix zit)
Geluk ermee.
Verder best tevreden met mijn 3 6400en.
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
-
@Ben,
Het lijkt me niet echt een probleem met het contact, want ik kan de CV-waarden uitlezen, ik krijg alleen iedere keer andere waardes voor dezelfde CV.
Ook rijdt de loc er tijdens het uitlezen vandoor, terwijl andere loc's dan alleen een beetje brommen of met de lichten knipperen.
Er is dus iets anders aan de hand, maar toch bedankt voor het meedenken.
@Theo,
Ik denk dat er op de print iets mis is, maar wat?
Maar zoals je zegt, eerst dat ding analoog aan de praat krijgen.
Het lijkt me niet echt een probleem met het contact, want ik kan de CV-waarden uitlezen, ik krijg alleen iedere keer andere waardes voor dezelfde CV.
Ook rijdt de loc er tijdens het uitlezen vandoor, terwijl andere loc's dan alleen een beetje brommen of met de lichten knipperen.
Er is dus iets anders aan de hand, maar toch bedankt voor het meedenken.
@Theo,
Ik denk dat er op de print iets mis is, maar wat?
Maar zoals je zegt, eerst dat ding analoog aan de praat krijgen.
ik weet even niet uit mijn hoofd welke cv waarde je moet hebben, maar er is een cv waarde waar je op kunt geven of een loc analoog en digitaal kan/mag rijden. Zet die eens op digitaal alleen......
Jos
Jos
-
Dat moet ik dan eens gaan opzoeken in de gebruiksaanwijzing, maar dacht dat dit CV29 is.
Ik ga dit zeker proberen.
Ik ga dit zeker proberen.
-
@Ben,
Ik heb de pennetjes van de analoogstekker een beetje verbogen zoals je zei, en nu rijdt de loc analoog weer zoals het hoort.
Dus wat dat probleem betreft, was het inderdaad een contactprobleem.
Met de decoder rijdt ie ook gewoon analoog, maar dan brand de verlichting maar één kant op.
Digitaal is het nog steeds een zootje.
Hierbij maakt het niet uit of bit2 in CV29 aan of uit staat.
Zou het kunnen dat er ergens een verbinding is tussen motor of verlichting en chassis?
Ik heb de pennetjes van de analoogstekker een beetje verbogen zoals je zei, en nu rijdt de loc analoog weer zoals het hoort.
Dus wat dat probleem betreft, was het inderdaad een contactprobleem.
Met de decoder rijdt ie ook gewoon analoog, maar dan brand de verlichting maar één kant op.
Digitaal is het nog steeds een zootje.
Hierbij maakt het niet uit of bit2 in CV29 aan of uit staat.
Zou het kunnen dat er ergens een verbinding is tussen motor of verlichting en chassis?
Misschien maakt het niet uit voor jou maar het kan hieraan liggen:
http://www.nproject.org/nl/modelspoor-d ... teeds.html
bij mijn 6400 heb ik gisteren deze weerstand ook verwijderd en sindsdien loopt de loc zoals het hoort. Eerst kwam de loc niet vooruit, alsof er geen contact werd gemaakt.
bij mijn 6400 heb ik gisteren deze weerstand ook verwijderd en sindsdien loopt de loc zoals het hoort. Eerst kwam de loc niet vooruit, alsof er geen contact werd gemaakt.
Klopt, die heb ik ook al bij één van mijn 6400 overbrugd.
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Je kan ook eerst testen of het 5x5 probleem er is, over de stroombegrenzer, want dat is het, een draadje solderen en zonder kap even rondtoeren.
Als de loc dan wel goed rijdt kan je het definitief maken.
Alle instellingen van CV29:
Als de loc dan wel goed rijdt kan je het definitief maken.
Alle instellingen van CV29:
Tipje, bij o.a. de Minitrix MAK altijd je pootjes solderen aan de print
Vroeg of laat krijg je gedonder als je dit niet doet met deze belabberde constructie, wat voor lok dan ook
Mvg,
Ad
Vroeg of laat krijg je gedonder als je dit niet doet met deze belabberde constructie, wat voor lok dan ook
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
-
De problemen die ik heb zijn anders dan hier beschreven, maar ik ga het proberen.Misschien maakt het niet uit voor jou maar het kan hieraan liggen:
Het lijkt net alsof het DCC-signaal gestoord wordt. Niet bij het programmeren, maar wel bij het rijden en uitlezen.
Ik krijg steeds anders CV-waarden, zonder dat ik deze zelf verander.
Maar ik ga dat groene dingetje (in dit geval 2x2) overbruggen en dan zien we wat dat voor resultaat oplevert.
Ik hou jullie op de hoogte.
Dat groene dingetje is een soort electronische zekering (stop ?), bij teveel stroomopname stopt het de loc.
Minuutje later doet hij het weer... Best vervelend, maar CVs verstellen ?
Minuutje later doet hij het weer... Best vervelend, maar CVs verstellen ?
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Misschien een overbodige en stomme opmerking, maar zit je decoder er niet verkeerd om in?
-
@Joost,
Pinnetje 1 (motor rechts) aan contactje 1 toch?
En als ie verkeerd om zat, zou ik toch niet kunnen programmeren?
Maar zoals ik al eerder aangaf, ga ik nu eerst dat groene 2x2 dingetje overbruggen, daarna zien we weer verder.
@Theo,
De CV's op zich worden niet versteld, want als ik de decoder in een andere loc uitlees, krijg ik gewoon de waardes die ik heb ingegeven.
Het is net alsof de loc de communicatie met mijn IB verstoort, waardoor ik bij het uitlezen van de decoder in deze loc steeds andere waardes krijg voor dezelfde CV's.
En met een decoder van een ander merk is het precies hetzelfde verhaal in deze loc.
Mocht het overbruggen van die "plomp" niet het gewenste resultaat geven, dan zit ik eraan te denken om de hele print eruit te halen en er een draadjes decoder in te solderen.
Pinnetje 1 (motor rechts) aan contactje 1 toch?
En als ie verkeerd om zat, zou ik toch niet kunnen programmeren?
Maar zoals ik al eerder aangaf, ga ik nu eerst dat groene 2x2 dingetje overbruggen, daarna zien we weer verder.
@Theo,
De CV's op zich worden niet versteld, want als ik de decoder in een andere loc uitlees, krijg ik gewoon de waardes die ik heb ingegeven.
Het is net alsof de loc de communicatie met mijn IB verstoort, waardoor ik bij het uitlezen van de decoder in deze loc steeds andere waardes krijg voor dezelfde CV's.
En met een decoder van een ander merk is het precies hetzelfde verhaal in deze loc.
Mocht het overbruggen van die "plomp" niet het gewenste resultaat geven, dan zit ik eraan te denken om de hele print eruit te halen en er een draadjes decoder in te solderen.
Robby, ja dat zou wel zo moeten. Maar je kan zeker wel programmeren en uitlezen. Gewoon eens proberen voordat je gaat solderen. Decoder er uit en er op z'n kop in. 10seconden werk.
En nee je kan niks slopen. Gewoon doen.
En nee je kan niks slopen. Gewoon doen.
-
Als eerste heb ik, zoals Joost voorstelde, de decoder omgedraaid, met als resultaat dat de loc ging rijden zodra ik de verlichting inschakelde.
En de verlichting ging branden wanneer ik aan de regelknop van mijn IB draaide.
Dus ik vermoed, dat de decoder eerst goed zat.
Na deze weer terug gedraaid te hebben, bleek dat het probleem met de steeds weer wisselende CV-waarden (bij uitlezen) verdwenen is.
Echter de problemen met het rijden zijn nog steeds aanwezig.
Daarna heb ik het 2x2 dingetje met een vertind draadje overbrugd, maar dit resulteerde in een kortsluitmelding op mijn IB.
Na het weer verwijderen van dit draadje, was dit weer verholpen.
De loc rijdt nu enkel met ingeschakelde verlichting en aan een vaste, niet te regelen, snelheid.
Vooruit begint ie pas te rijden, als ik aan de regelknop draai. Maar bij het omkeren van de rijrichting, gaat de loc vanzelf rijden en stopt zodra ik aan de regelaar draai.
Op http://www.1zu160.net/digital/einbaubsp/mtx-mak1206.php zag ik een beschrijving voor het inbouwen van een draadjes decoder.
Dus als er niemand nog andere suggesties heeft, ga ik dat maar proberen.
En mocht dit ook niet werken, dan wordt het een dummie-loc voor een dubbelspan.
En de verlichting ging branden wanneer ik aan de regelknop van mijn IB draaide.
Dus ik vermoed, dat de decoder eerst goed zat.
Na deze weer terug gedraaid te hebben, bleek dat het probleem met de steeds weer wisselende CV-waarden (bij uitlezen) verdwenen is.
Echter de problemen met het rijden zijn nog steeds aanwezig.
Daarna heb ik het 2x2 dingetje met een vertind draadje overbrugd, maar dit resulteerde in een kortsluitmelding op mijn IB.
Na het weer verwijderen van dit draadje, was dit weer verholpen.
De loc rijdt nu enkel met ingeschakelde verlichting en aan een vaste, niet te regelen, snelheid.
Vooruit begint ie pas te rijden, als ik aan de regelknop draai. Maar bij het omkeren van de rijrichting, gaat de loc vanzelf rijden en stopt zodra ik aan de regelaar draai.
Op http://www.1zu160.net/digital/einbaubsp/mtx-mak1206.php zag ik een beschrijving voor het inbouwen van een draadjes decoder.
Dus als er niemand nog andere suggesties heeft, ga ik dat maar proberen.
En mocht dit ook niet werken, dan wordt het een dummie-loc voor een dubbelspan.
Als ik heel het draadje terug lees, dan heb je de draadjes gebogen bij de analoogstekker, toen ging alles ok.
Heb je dat ook al eens geprobeerd met de decoder ?
Minitrix gebruikt een halve "stekker" die bevat slechts veertjes en drukt de decoderdraadjes op baantjes op de platine, inderdaad beetje "te" eenvoudig.
Heb je dat ook al eens geprobeerd met de decoder ?
Minitrix gebruikt een halve "stekker" die bevat slechts veertjes en drukt de decoderdraadjes op baantjes op de platine, inderdaad beetje "te" eenvoudig.
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Dag Robby.
Mijn ervaring is: ( en dit heb ik al ondervonden bij hobbytrain, minitrix en fleischmann)
COMPONENTJES van de printplaat slopen en overbruggen (enkel deze die niets met de verlichting te maken hebben)
Dus eigenlijk zoals bij een digitalisatie van een oude analoge loc.
En zoals Ad al aangaf: de decoder aan de printplaat solderen.
(vraagt wel wat ervaring als het een steekdecoder is zonder plastic beugel)
Probleem opgelost!
Mijn ervaring is: ( en dit heb ik al ondervonden bij hobbytrain, minitrix en fleischmann)
COMPONENTJES van de printplaat slopen en overbruggen (enkel deze die niets met de verlichting te maken hebben)
Dus eigenlijk zoals bij een digitalisatie van een oude analoge loc.
En zoals Ad al aangaf: de decoder aan de printplaat solderen.
(vraagt wel wat ervaring als het een steekdecoder is zonder plastic beugel)
Probleem opgelost!
Fabrice
-
Allen bedankt!!
Het probleem is opgelost.
Na de post van Brizbo, heb ik mijn oudere Mak's er nog eens bij gepakt, om te kijken of er daar iets aan de printjes veranderd was.
Deze waren namelijk allebei al digitaal toen ik ze kocht.
Bij de grijs/gele 6503 was er niets aan de print veranderd, maar deze rijdt gewoon goed.
Bij de rode 6408 was de condensator naast het groene 2x2 vierkantje verwijderd.
Ook was de groene draad naar de motor verplaats. Deze zit nu aan de motorkant van dat 2x2-tje gesoldeerd.
Dus heb ik deze veranderingen ook aan mijn 6494 doorgevoerd, en nu reageert hij zoals het hoort.
Ik moet nu nog wel even de snelheid aanpassen aan de andere MaK's.
Blijkbaar ben ik dus niet de eerste geweest die dit probleem had, maar het is nu opgelost.
Nogmaals, iedereen bedankt voor het meedenken.
Het probleem is opgelost.
Na de post van Brizbo, heb ik mijn oudere Mak's er nog eens bij gepakt, om te kijken of er daar iets aan de printjes veranderd was.
Deze waren namelijk allebei al digitaal toen ik ze kocht.
Bij de grijs/gele 6503 was er niets aan de print veranderd, maar deze rijdt gewoon goed.
Bij de rode 6408 was de condensator naast het groene 2x2 vierkantje verwijderd.
Ook was de groene draad naar de motor verplaats. Deze zit nu aan de motorkant van dat 2x2-tje gesoldeerd.
Dus heb ik deze veranderingen ook aan mijn 6494 doorgevoerd, en nu reageert hij zoals het hoort.
Ik moet nu nog wel even de snelheid aanpassen aan de andere MaK's.
Blijkbaar ben ik dus niet de eerste geweest die dit probleem had, maar het is nu opgelost.
Nogmaals, iedereen bedankt voor het meedenken.