Pagina 1 van 1
Brainstorm feedback topic Baanplan World Citizen :)
Geplaatst: 13 nov 2015 14:57
door World Citizen
Hoi,
Ik ben nog heel ver weg van het daadwerkelijk doorzetten van de bouw, maar om een bouwtekening te maken moet ik eigenlijk weten of mijn theoretische idee mij bied wat ik zoek.
Ik zou erg blij zijn met jullie feedback. Schiet me ook ongenuanceerd af als dat nodig is.. Ik ben niet bang voor wat negatieve feedback
Mijn doel is 2 rondjes maken waar straks bv 6 verschillende treinen hun ronde om en om over doen. Ik vind het niet leuk als telkens dezelfde trein voorbij komt, en zeker niet op de kleine baan die ik voor ogen heb. Ik wil dus ergens een aantal treinen parkeren, die afwisselen over de 2 banen gaan rijden. Ze hoeven niet te wisselen van loc, het zijn straks gewoon een aantal complete treinen met loc en wagons die om de beurt een rondje doen.
Mijn idee was dus zoals op de tekening. Je hebt 2 losse rondjes en een parkeerplek/schaduwstation. Vanuit dat schaduw gedeelte rijd dan een trein naar een rondje... doet daar zijn ronde, rijd weer terug en parkeert. Vervolgens vertrekt er een andere trein die een rondje doet en weer terug rijd. Er moeten wel altijd 2 treinen zichtbaar zijn. Dus altijd een trein op Baan1 en op Baan2.
Eventueel heb ik een optie ingebouwd dat een trein van het ene naar het andere rondje kan rijden als dat nodig is.
Zoals ik nu begrijp moet dat met onderstaand plan gaan. Zoals ik het nu zie kan ik straks elke trein overal krijgen met de loc voorop.
Hier zou ik graag feedback over willen. De uitwerking zal volgen, maar de vraag is of het volgende mogelijk is.
- ik kan keren
- ik kan parkeren
- ik kan enkel over baan1 of baan2 rijden.
- ik kan een rondje over baan1 dan naar baan2 en dan weer parkeren.
- Ik kan altijd de loc voorop laten rijden.
- Ik kan een trein in baan1 en een andere trein in baan2 hebben.
Ik vind het niet erg dat er maar 1 spoor is tussen de 2 zichtbare banen en het schaduwstation. Ik kan me voorstellen dat met een grotere bezetting je dan tegen problemen aanloopt. Maar mij lijkt het net leuk om met seinen te gaan werken en dus een trein te laten wachten op Baan1 totdat de trein van Baan2 in het schaduwstation is. Ik had natuurlijk simpel vanuit Baan1 en Baan2 een los spoor naar het schaduw station kunnen maken, maar dit kost meer ruimte, en ik vind het extra programeer werk eigenlijk wel leuk.
Alvast mega bedankt.
Re: Brainstorm feedback topic Baanplan World Citizen :)
Geplaatst: 13 nov 2015 15:57
door FidOo
3 dingen die me zo snel te binnen schieten:
1: 2 rondjes.. is nog al onnatuurlijk. Ik weet niet of dit schematisch is getekend of ook hoe je het gedacht had?
2: Wat zijn je afmetingen waar dit allemaal op moet passen?
3: Analoog of Digitaal of digitaal met de PC?
Je wensen zijn prima, alleen ik denk dat de vertaling naar je baan nog wel stukje beter kan.
Maar als je deze vragen beantwoord kunnen we vast wat beter advies geven.
Re: Brainstorm feedback topic Baanplan World Citizen :)
Geplaatst: 13 nov 2015 16:53
door World Citizen
FidOo schreef:3 dingen die me zo snel te binnen schieten:
1: 2 rondjes.. is nog al onnatuurlijk. Ik weet niet of dit schematisch is getekend of ook hoe je het gedacht had?
Nee dit is zeker schematisch. Ik heb het voor de tekening plat uitgetekend. Maar in werkelijkheid is straks het plan in 3 verdiepingen. Shaduw en keerlus op de bodem. Baan1 op verdieping 1 en baan 2 op verdieping 2. Er komt nog een helix in en de rondjes worden zeker niet rond. Maar al die info is niet nodig voor het techisch plan. Ontwerp/design komt later.
2: Wat zijn je afmetingen waar dit allemaal op moet passen?
Nou dat is het punt. Als ik dit duidelijk heb dan weet ik waar ik minimaal rekening mee moet houden. Dit zou dan minimaal zijn wat ik nodig heb aan functionele rails... en kan dan met de restruimte de baan groter maken of aanvullen met bv extra sporen in de 2 rondjes. Ik stuur aan op een baan van 100x100x50cm. Maar heb de vrijheid ruimer te gaan.
3: Analoog of Digitaal of digitaal met de PC?
Daar komt mijn IT achtergrond boven. Ik weet nog niet precies wat.. maar ik wil zo veel mogenlijk automatiseren. En dan nog wat extra
dus ik denk digitaal met PC.
Dank voor je input!
Re: Brainstorm feedback topic Baanplan World Citizen :)
Geplaatst: 13 nov 2015 20:40
door adg
Hallo world citizen, Niels?!
Ik vind het interessant baantje, maar ik kan er niet goed een voorstelling van maken. Zoals je het nu getekend heb, kan je volgens mij alleen maar via baan 1 en baan 2 terug naar het schaduw station, als je de loc alleen maar aan de voorzijde wil hebben.
Dus denk ik dat je het stukje spoor tussen de 2 "rondjes" ten alle tijden nodig heb.
Als je een "rondje" oprij, moet je er toch ook weer "af" kunnen rijden?
Maar nogmaals, ik kan mezelf er geen goede voorstelling van maken. Misschien zie ik het wel helemaal verkeerd of zie ik wat over het hoofd?
Mvg,
Ad
Re: Brainstorm feedback topic Baanplan World Citizen :)
Geplaatst: 13 nov 2015 22:57
door Zolderspoor
Hallo Ad.
Als je nu in je gedachten de kruisingen verandert in engelse wissels, is het probleem opgelost…..
Re: Brainstorm feedback topic Baanplan World Citizen :)
Geplaatst: 14 nov 2015 09:32
door maarten
Ik vrees dat je dit nooit op 1 vierkante meter gepropt gaat krijgen.
Met N heb je wel meer mogelijkheden dan in H0, maar ook N heeft wat ruimte nodig. Als je rekent dat de 2 'rondjes' links op je tekening al minimaal 40 cm in doorsnee zijn, dan is dat al bijna de de helft van je beschikbare ruimte per stuk. Twee naast elkaar en je meter is al bijna op.
Als je toch iets leuks wilt maken op een beperkte oppervlakte, kijk dan voor inspiratie eens op carendt.com.
Re: Brainstorm feedback topic Baanplan World Citizen :)
Geplaatst: 15 nov 2015 14:21
door World Citizen
Zolderspoor schreef:Hallo Ad.
Als je nu in je gedachten de kruisingen verandert in engelse wissels, is het probleem opgelost…..
Ja dat was ongeveer het plan. Al is het nu iets of wat anders geworden.
maarten schreef:Ik vrees dat je dit nooit op 1 vierkante meter gepropt gaat krijgen.
Bring it on!!
Al hier een opzet van hoe het eventueel zou kunnen.
Het is wat ingewikkeld omdat het allemaal over elkaar loopt, maar ik hoop het uitgelegd te krijgen. Ik zal eerst 2 plaatjes posten die Alles tonen wat straks uit het zicht is. Je ziet al deze rails dus niet. Je ziet hier het shaduwstation, keerlus en de helixen naar de 2 verdiepingen. de 2 spoortjes die nu buiten de blauwe lijnen uitkomen heb ik voor het gemak even naar buiten gebogen. Maar aan de 2 uiteindes komen dus 2 losse rondes waar treinen kunnen rijden. Ze steken straks dus niet naar buiten
In de volgende 2 plaatjes zie je enkel het schaduwstation en de keerlus. De 2 helixen heb ik erafgehaald om het duidelijker te maken.
Via de rails rechtsboven komen de treinen straks binnen. Ze rijden dan via de binnenste bocht in het schaduwstation de keerlus in. Daar draaien ze zicht rond en parken in een van de schaduwstation opstel banen. Als ze weer mogen vertrekken rijden ze de helix in en kiezen dan verdieping 1 of 2.
de keerlus en het schaduwstation valt straks onder de bodem. De 2 helixen verstop ik in bergen in het landschap. Beide uiteindes krijgen dus hun eigen rondje, en die 2 rondjes komen nog in verbinding met elkaar. Maar die laatste verbinding wil ik in het zicht zodat je mooi met seinen een activiteit voor het oog kunt creëren. Ik heb hier en daar een stuk flexrails gebruikt en de stijging is nergens meer dan 2.5%.. De totale oppervlakte is nu binnen de 1x1 meter...
Helemaal onderaan zie je nog een los spoor bij het schaduw station.. Dit gaat eventueel helemaal weg, of als het me lukt wil ik daar iets bijzonders mee doen. Maar dat is nog geheim
Ik kan nu de 2 verdiepingen bedenken naar hartenslust met alle ruimte die ik nog heb.
Thanks!
World!
Re: Brainstorm feedback topic Baanplan World Citizen :)
Geplaatst: 15 nov 2015 15:44
door spoor65
Ik zou bijna vragen, heb jij jouw inspiratie uit een bord spaghetti gehaald?
maar wel knap bedacht zo in theorie, hoop dat je tijdens het bouwen ook allemaal goed weg komt.
mvg
Freddy
Re: Brainstorm feedback topic Baanplan World Citizen :)
Geplaatst: 16 nov 2015 10:58
door World Citizen
Meh.... Spaghetti is het zeker. En dan zie je dit nog niet eens.. er komt nog een heel bord spaghetti bij.
Maaaaarrrrr helaas heb ik een fout gemaakt. Ik kom niet uit met mijn clearence in de helixen. Ofwel, hij stijgt niet hard genoeg en nu kunnen de treinen er niet tussendoor.
Ik ben nog even aan het vechten met de berekening... Ik moet eerst even uitvogelen hoe een R1 bocht met bedding en met de houten ring na 1 wenteling hoog genoeg zit en niet te stijl is. Wellicht kan het wel gewoon niet en moet ik naar R2 of nog erger.
We duiken weer de boeken in en stoffen de rekenmachine af. Wellicht ga ik ook eens een test helix maken zodat ik het gewoon zie en voel.... Theoretisch houd ergens op dan moet ik echt een praktijk voorbeeld hebben
Re: Brainstorm feedback topic Baanplan World Citizen :)
Geplaatst: 16 nov 2015 12:11
door daniel
Beste wereldburger,
Ik begrijp dat je de R1 bochten van Fleischmann wilt gaan gebruiken? Ik zou dit toch afraden. Wilde ze zelf eigenlijk ook gebruiken omdat ze in mijn startset zaten, maar na een test met een rijtuig dat iedere keer ontspoort in die bochten heb ik me toch maar bedacht...
Re: Brainstorm feedback topic Baanplan World Citizen :)
Geplaatst: 16 nov 2015 12:19
door World Citizen
daniel schreef:Beste wereldburger,
Ik begrijp dat je de R1 bochten van Fleischmann wilt gaan gebruiken? Ik zou dit toch afraden. Wilde ze zelf eigenlijk ook gebruiken omdat ze in mijn startset zaten, maar na een test met een rijtuig dat iedere keer ontspoort in die bochten heb ik me toch maar bedacht...
En had je dat dan al met 1 rijtuig of bv 5, of werd het pas lastig bij 15/25 rijtuigen. Want ik lees overal dat je met korte treinstellen wat meer marge kunt houden. Als dat niet is loop ik inderdaad echt tegen een probleem aan.
Met R1 bochten zou ik volgens mijn eigen berekening 3.5% stijgen. Ik verwacht dat een locomotief dit kwa vermogen wel trekt als er maar 5 rijtuigen aanhangen. Maar of de bocht te scherp is weet ik gewoon niet omdat ik geen ervaring heb.
Tevens rij ik met allemaal korte wagons. Dus niet volle lengte personen wagons bv. Enkel van die halve lengtes. Dit omdat de hele baan niet zo groot is, dus is het niet mooi om met volle lengtes te rijden.
Thanks
Re: Brainstorm feedback topic Baanplan World Citizen :)
Geplaatst: 16 nov 2015 12:37
door Maurits71
toen ik begon met het lezen van je topic was mijn eerste reactie gewaagd maar min of meer niet realiseerbaar, niet alleen kwa ruimte maar ook kwa stijgings percentage.
ik zie dat al meerdere mensen hier een opmerking over hebben geplaatst.
zwart/ wit zou je inderdaad met R1 aan de slag kunnen, ook een stijgings percentage van 3.5 % zou zelfs kunnen echter je gaat jezelf mega beperken in materiaal en trein lengtes.
Een klein 2 assertje met 2 of 3 wagonnetjes er achter zal nog wel te doen zijn, echter een 6 asser met 10 dubbel assers erachter gewoon vergeten. persoonlijk zou ik er niet aan beginnen, dit wordt een project tranen met tuiten
Re: Brainstorm feedback topic Baanplan World Citizen :)
Geplaatst: 16 nov 2015 12:39
door Andre de Ruiter
Een R1 cirkel heeft een omtrek van 120 cm dwz dat je maximaal 3,6 cm kunt stijgen in een omwenteling en daar moet de dikte van her hout nog van af. Nog los van de vraag of je locs 3% stijging zullen halen in een R1 boog. Je gaat dit niet redden met R1. Ikzelf werk voor m'n helixen met R3 end R4.
Re: Brainstorm feedback topic Baanplan World Citizen :)
Geplaatst: 16 nov 2015 12:49
door World Citizen
Maurits71 schreef:toen ik begon met het lezen van je topic was mijn eerste reactie gewaagd maar min of meer niet realiseerbaar, niet alleen kwa ruimte maar ook kwa stijgings percentage.
ik zie dat al meerdere mensen hier een opmerking over hebben geplaatst.
zwart/ wit zou je inderdaad met R1 aan de slag kunnen, ook een stijgings percentage van 3.5 % zou zelfs kunnen echter je gaat jezelf mega beperken in materiaal en trein lengtes.
Een klein 2 assertje met 2 of 3 wagonnetjes er achter zal nog wel te doen zijn, echter een 6 asser met 10 dubbel assers erachter gewoon vergeten. persoonlijk zou ik er niet aan beginnen, dit wordt een project tranen met tuiten
Van brainstormen ga je nooit huilen, dat voorkomt het net... Ik ben het overigens helemaal met je eens. Ik moet R1 bochten gewoon helemaal vergeten. Dit zal niet werken.
Andre de Ruiter schreef:Een R1 cirkel heeft een omtrek van 120 cm dwz dat je maximaal 3,6 cm kunt stijgen in een omwenteling en daar moet de dikte van her hout nog van af. Nog los van de vraag of je locs 3% stijging zullen halen in een R1 boog. Je gaat dit niet redden met R1. Ikzelf werk voor m'n helixen met R3 end R4.
Ja R1 ga ik gewoon niet halen. De stijging word dan meer als 4%, en dat wil ik simpelweg niet, en ik lees ook dat dit gewoon niet gaat. Nu heb ik mijn hele ontwerp aangepast naar R2 bochten. En dan lijkt het er al meer op.
Alleen, weet ik niet of ik nu de maten goed heb.
Ik heb dit sjabloon voor mijzelf gemaakt
Nu vraag ik me dus af of ik met 31mm van bovenkant rails tot aan dak genoeg ruimte heb om normale hoogte locomotieven en wagons te laten rijden. Zijn wagons en locomotieven dus hoger dan 31mm van bovenkant rails af gemeten. Als dat niet is kan het prima met R2 bochten. Ik zou dan namelijk in 1 helix 42 mm stijgen met een percentage van exact 3%. Ik heb er dan het hout bijgerekend, en zoals mijn illustratie dan weergeeft heb ik tussen bovenkant rails en hout 31mm ruimte.
Dit moet dan toch uitkomen?
Re: Brainstorm feedback topic Baanplan World Citizen :)
Geplaatst: 16 nov 2015 18:00
door shoven
Hallo wereldniels,
Misschien moet je even de normen NEM102 en NEM103 raadplegen (
hier te vinden), daar staat hoeveel ruimte je moet vrijhouden om geen problemen daarmee te krijgen.
Re: Brainstorm feedback topic Baanplan World Citizen :)
Geplaatst: 16 nov 2015 21:08
door evo
Hallo Breinstormer,
Ik herken jouw vragen, je probeert de grenzen op te zoeken van wat mogelijk is (of zou moeten zijn). Ik ben ook zo van start gegaan en ben uiteindelijk toch tot de conclusie gekomen dat hellingen en N-spoor geen grote vrienden zijn. Het ligt een klein beetje aan het type loks, maar mijn volgende baan krijgt 0% overal. Het zou toch erg jammer zijn als je favoriete lok niet meer dan 2 wagonnetjes de berg op gesleurd krijgt...
Re: Brainstorm feedback topic Baanplan World Citizen :)
Geplaatst: 17 nov 2015 11:49
door Zaunkönigs Bahn
Bedenk ook dat je met krap doorgevoerde hoogteprofielen je later op de baan te maken gaat krijgen met zeer enge toleranties zodra je steunen moet gaan zagen, plaatsen etc.
Re: Brainstorm feedback topic Baanplan World Citizen :)
Geplaatst: 17 nov 2015 23:17
door WimC
3% in bochten van straal 2 is niet echt haalbaar. Nou ja, het kan wel, maar veel stomers zullen dan niet veel kunnen trekken. Staat een beetje lullig als een BR01 of een BR50 maar met moeite drie wagonnetjes omhoog krijgt.
Re: Brainstorm feedback topic Baanplan World Citizen :)
Geplaatst: 18 nov 2015 11:41
door shoven
Als je er een ovaal van maakt lukt het wel in R2, maar dat kost uiteraard meer ruimte. Hier heeft zo'n ding jarenlang prima gefunctioneerd (maar was wel 60x120...).
Re: Brainstorm feedback topic Baanplan World Citizen :)
Geplaatst: 19 nov 2015 08:39
door Pruts3r
R1 beperkt je ook aardig in je keuze qua locs. Er zijn aardig wat locs die niet door R1 kunnen en bij R2 al moeilijk gaan doen.