Snelheid ijken

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
walter

Snelheid ijken

Bericht door walter »

Mensen,
Ik ben even de weg kwijt. :( Help me hem even terug te vinden :?
Ik weet dat deze vraag eigenlijk op het Koploperforum hoort, maar ik ben daar alles van kwijt. Dom hé?

Ik heb, zoals het in de handleiding van Maliebaan staat, de snelheid van een loc geijkt. Koploper geeft aan dat stap 31 (Selectrix) 284km/uur is. Dit zou zomaar kunnen kloppen: jeetjemekreetje wat rijdt de V100 hard!
De snelheid loopt tijdens het meten keurig terug, totdat hij bij stap 19 57km/uur rijdt. Tot zover gaat ie goed!
Maar nu:
Uiteraard wil ik dat de loc op schaalsnelheid gaat rijden. Is het de bedoeling dat ik nu de loc gewoon handmatig over het ijkspoor laat rijden? Of dat ik hem automatisch moet laten rijden (al dan niet over het ijkspoor)? Moet ik de gemeten snelheid nog aanpassen of doet Koploper dit zelf?

Het is lang geleden en ik weet het gewoon niet meer.
Voor de duidelijkheid: ik rij Selectrix met een Rautenhaus decoder. Het ijkspoor is een spoor in mijn schaduwstation

Alvast bedankt.

Groeten,
Walter

Ad_M

Re: Snelheid ijken

Bericht door Ad_M »

Hoi Walter,

Eerst ga je de snelheid binnen je decoder aan banden leggen
Bij DCC doe je dat door je CV's aan te passen (zie je handleiding van je decoder)
Daarna ga je hiermee net zo lang spelen tot je loc de juiste top snelheid heeft (wat jij juist vind qua topsnelheid) en dan tot deze mooi kan kruipen in een vloeiende "lijn" bij het rijden (vanuit je besturing)

DAARNA ga je pas in koploper de boel ijken
Ik doe dat bij een goederen lok van 80 Km/h terug naar 0 Km
En tijdens het eiken zal ik ook nog wat CV's aanpassen tot dat ding zooo sloom kruipt dat je in slaap valt :twisted:
Natuurlijk hierna weer eiken, en hopelijk ban je dan tevreden

Je gaat naar onderhouden Locomotieven in koploper, kopje snelheid ijken

(plaatje als voorbeeld voor de locatie, je snelheid zet je hier dan op 0 (bij metingen tot) en je begint bij je maximale stap)
koploper1.JPG
koploper1.JPG (56.04 KiB) 2471 keer bekeken

Mvg,
Ad

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Onderwerp starter
walter

Bericht door walter »

Dank je wel, Ad.
Ben benieuwd of dit ook voor Selectrix telt.
Ik ga het in ieder geval proberen.

Groeten,
Walter

HTteG

Bericht door HTteG »

In selectrix 1 die jij hebt zitten geen cv waarde. Je moet op de programmeer rail je decoder uitlezen en dan de stand die nu waarschijnlijk op zeven staat terug zetten naar b.v. 3. Zit overigens ook in koploper bij te programmeren onderdelen. Op de site van Doehler&Haasse is een programma te downloadden om je trein decoders uit te lezen en te programmeren, de nieuwste hebben wel cv waarde in selectrix 2.

Henk

dentheo

Bericht door dentheo »

walter schreef:Dank je wel, Ad.
Ben benieuwd of dit ook voor Selectrix telt.
Ik ga het in ieder geval proberen.

Je moet niets met de hand rijden !!! Enkel lok plaatsen tussen de twee bezetmelders die je hebt ingegeven voor de ijkmeting, daarna nog klikken.
Ik zet in selectrix de maximale snelheid (SX1 slechts 7 stappen), stapgewijze lager en ijk op hoogste trap in decoder.
De snelheidsverdeling is bij Selectrix standaard logaritmisch, dus van 7 naar 3 geeft ongeveer 1/3 van maximum.
(Bij SX2 is het par13 en die heeft veel meer standen) Na elke andere instelling weer ijken!!
Dit doe ik tot de maximum snelheid ongeveer klopt met de maximum snelheid van de lok.
Dan pas ga ik ijken tot de minimale snelheid van de treinen in koploper (zie treintype) bv. 15 kmh.
Op die manier gebruik je de meeste stappen van de decoder en zijn de snelheidsstappen klein op lage snelheid en groter op hoge.

Dit doe ik opnieuw nadat de lok een tiental uren gereden heeft (koploper telt die wel voor jou) meestal zie je dan verschillen.

Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

Onderwerp starter
walter

Bericht door walter »

Henk en Theo,

Bedankt voor jullie antwoorden. Hier ga ik mee aan de slag.

Groeten,
Walter

Plaats reactie