Na lang alleen op dit forum te hebben gereageerd op bouwsels en plannen van anderen, ben ik nu ook zelf eindelijk begonnen met een N baan. Zoals te lezen is in mijn voorsteldraadje (viewtopic.php?f=23&t=4756&p=75383#p75305) van 3 jaar geleden was ik al begonnen met het bouwen van de eerste 3 modules. Vanwege drukte op zowel mijn werk als persoonlijk leven zat er niet veel schot in de zaak. En eerlijk gezegd, helpt mijn luie aard ook niet heel erg mee...
Inmiddels is het rustiger. Ik ben een paar maanden geleden naar het buitenland verhuisd en heb nu iets meer tijd om een modelbaan te bouwen. Na een periode van planning om de bestaande 3 modules in te passen in een baantje dat in de nieuwe ruimte past, kon ik aan de slag met de onderbouw. Hopelijk zorgt het posten op dit forum er voor dat ik actief blijf bouwen. We zullen zien...
Omdat ik het interessant vind om een modelspoorweg in een (fictieve) realiteit te plaatsen, heb ik ook wat achtergrondverhalen van de spoorweg en de omgeving opgezocht en verzonnen. Die zal ik hieronder in het kort beschrijven.
Situering en thema van de modelbaan
De modelbaan bestaat uit een enkelsporig lijntje in het Duitse Westerwald, een middelgebergte ten noorden van Koblenz, aan de oostzijde van de Rijn. Het jaar dat ik als richtlijn aanhoud is 1970 dus op de grens van tijdperk 3 en 4. De lijn is niet geëlektrificeerd en momenteel rijd ik alleen met diesels en accutreinstellen.
Hieronder een overzichtskaartje van de regio (met dank aan Michelin):
![Afbeelding](https://farm5.staticflickr.com/4309/35900777400_151b134c04_b.jpg)
Westerwald by Wim Hesselink, on Flickr
Eerst een historische (deels fictieve) achtergrond van de regio. Zo’n 15 km ten noorden van Koblenz stroomt het riviertje de Wied in de Rijn. Hier aan de monding ligt de stad Neuwied. De Wied ontspringt in het Westerwald en kronkelt zo’n 100 km door een smal dal naar de Rijn.
Het Westerwald staat bekend om het basalt dat ook vandaag nog in open groeves wordt gedolven. Het wordt gebruikt als ballast voor het spoor en voor de wegenbouw. Vrijwel al het ballast van de NS komt uit het Westerwald. Het meeste basalt wordt per spoor vervoerd. Naast basalt zit er her en der ook een goede kwaliteit leem (“Ton” op z’n duits) in de grond. Ook dit wordt nog steeds gedolven en voor keramiek gebruikt. Een deel wordt het direct in het Westerwald verwerkt, maar de grootste hoeveelheid wordt per spoor geëxporteerd, o.a. naar Italië. Verder zijn er veel bossen (houtvervoer) en zijn er her en der kleine industrieën. Ook is er personenvervoer.
Door een deel van het Wiedtal ligt een spoorlijn (zie ook het schetsje hieronder): een deel van de Unterwesterwaldbahn (Altenkirchen-Siershahn). Deze is nog steeds in gebruik voor goederenverkeer. Vroeger was er ook een spoorverbinding van Altenkirchen via Neustadt (aan de Wied) naar Linz am Rhein, die deels door het Wiedtal liep. Deze lijn werd opgeheven nadat meerdere bruggen in WO2 waren beschadigd. In het laatste stuk van het Wieddal tussen Neustadt en Neuwied lag nooit een spoorlijn. In 1892 was er wel een plan om hier een smalspoorlijn aan te leggen, maar uiteindelijk werd de Steilstrecke vanuit Linz naar Neustadt gekozen en gebouwd. Alleen bij Neuwied lag sinds 1891 een 4 km kort industrielijntje door het Wieddal naar de industrie in Niederbieber. Een deel van dit lijntje ligt er ook nu nog en is nog steeds in gebruik (tot aan de metaalfabriek van Rasselstein).
Schetsje met bestaande en fictieve spoorlijnen:
![Afbeelding](https://farm5.staticflickr.com/4321/35461397334_fe0b982034_b.jpg)
Westerwald Eisenbahnnetz by Wim Hesselink, on Flickr
Alternatieve geschiedenis
In mijn alternatieve geschiedenis is de lijn van Neuwied naar Neustadt (en verder via Flammersfeld naar Altenkirchen) wèl aangelegd, en niet als smalspoor maar als normaalspoor. De lijn is 42 km lang en werd in 1893 geopend. Naast het aansluitingsstation aan de Rijndalspoorweg in Neuwied zijn er stations (met kruisingsmogelijkheid) in Niederbieber, Datzeroth, Niederbreitbach, Waldbreitbach, Rossbach en Neustadt. Haltes zijn er in Altwied, Bürder, Alsau en Kodden.
Er zijn enkele zijlijntjes vanaf de Wiedtalbahn die smalle zijdalen met basalt en Tongroeves ontsluiten. Eén daarvan is de 8 km lange Laubachtalbahn, die in 1895 werd geopend. Deze takt bij Altwied van de Wiedtalbahn af. De lijn loopt via het dal van de Laubach omhoog naar het dorpje Kurtscheid.
Een verdere aanpassing in mijn alternatieve geschiedenis is dat de lijn tussen Altenkirchen en Neustadt (en verder naar Linz am Rhein) niet is gesloten na WOII. In mijn modelwereld worden alle lijnen in het gebied nog steeds (druk) bereden, met zowel personen- als goederenvervoer.
In het volgende bericht zal ik het baanplan presenteren.
Groet, Wim