Hallo allemaal,
Ik ben bezig met voorbereiden van digitaliseren va mijn treinbaan.
Nu is het zo dat mijn locomotief Lolo N schaal een decoder NEM 651 nodig heeft.
Ik dus aan het googlen wat zo decoder precies allemaal kan, alleen zie ik iets met frontseinverlichting aan en uit kan schakelen.
Ik zie echter niks over optrekken, afremmen, geluiden etc.
Nu is mijn vraag welke decoder volgens NEM651 ik het beste kan gebruiken voor optimaal plezier, ik wil een Trix mobile station gaan gebruiken.
Groetjes,
Hans
NEM651 decoder
Re: NEM651 decoder
Tja, die zal je ook niet bij de aansluitingen van de nem651 vinden.
Overigens heb je die aansluiting ook helemaal niet nodig als die niet in de locomotief zit, dan is het aansluiten via de draadjes veel gemakkelijker en eenvoudiger.
Optrekken en afremmen zijn instellingen die je in de decoder zelf ingeeft. Geluid is iets wat via een andere aansluiting wordt aangesloten. Je zoekt en kijkt in de verkeerde richting.
Groetjes
Overigens heb je die aansluiting ook helemaal niet nodig als die niet in de locomotief zit, dan is het aansluiten via de draadjes veel gemakkelijker en eenvoudiger.
Optrekken en afremmen zijn instellingen die je in de decoder zelf ingeeft. Geluid is iets wat via een andere aansluiting wordt aangesloten. Je zoekt en kijkt in de verkeerde richting.
Groetjes
Willempie,
Dankje voor toelichting, ik benweer wat wijzer geworden.
Trouwens die lkcomotief heeft al een schnittstelle voor die decoder.
Groetjes,
Hans
Dankje voor toelichting, ik benweer wat wijzer geworden.
Trouwens die lkcomotief heeft al een schnittstelle voor die decoder.
Groetjes,
Hans
Hans, jouw Lolo heeft dus de mogelijkheid tot het inbouwen van een NEM 651-decoder en je wilt Trix MobileStation gaan gebruiken? Dat gaat enkele zaken al duidelijk maken. Een decoder met NEM651-stekkerverbinding maakt inbouwen vrij eenvoudig: dummy-stekker eruit en de decoder erin. MobileStation kan verschillende digitaal-formaten (protocollen) versturen: DCC en het eigen SX1 en SX2 (overigens niet tegelijk dus je kan geen treinen rijden met verschillende protocollen). Er zijn veel meningen over welk protocol en welk merk decoder; laat je niet gek maken! De een vind dit belangrijk en de ander dat, dus je zal daar zelf een keuze in moeten maken. Wel is het zo dat DCC verreweg het meest populair onder modelspoorders is en daarom gemakkelijk verkrijgbaar, ook op het gebied van kennis. Je kan ook voor de zogenaamde multiprotocol-decoders kiezen; die kunnen bijvoorbeeld DCC, Motorola (MM) en/of SX aan. Alle digitaalsystemen kennen een optrek- en remvertraging en bediening van de verlichting (frontseinen en soms ook de sluitseinen, indien aanwezig).
De Lolo is van Minitrix toch? Dan is het verstandig een decoder te nemen met de juiste pootjes. Minitrix heeft in verschillende modellen een nogal lastige decoderbus, waarbij de pootjes van veel decoders te dik zijn of te kort en daardoor slecht of geen contact maken, met alle gevolgen van dien. Minitrix/Rautenhaus/Döhler&Haass maakt de geschikte decoders hiervoor, maar ook Tran maakt een hiervoor geschikte (alléén DCC-)decoder. Geef het artikelnummer van de Lolo even door en maak anders een fotootje van de printplaat, dat maakt veel duidelijk.
De Lolo is van Minitrix toch? Dan is het verstandig een decoder te nemen met de juiste pootjes. Minitrix heeft in verschillende modellen een nogal lastige decoderbus, waarbij de pootjes van veel decoders te dik zijn of te kort en daardoor slecht of geen contact maken, met alle gevolgen van dien. Minitrix/Rautenhaus/Döhler&Haass maakt de geschikte decoders hiervoor, maar ook Tran maakt een hiervoor geschikte (alléén DCC-)decoder. Geef het artikelnummer van de Lolo even door en maak anders een fotootje van de printplaat, dat maakt veel duidelijk.
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
Frank,
Dankjewel, hier man ik wat mee. Ik heb namelijk al fotos van trein onder het onderwerp
Treinbaan Hans grensstation Nederland Duitsland wat wer fe vinden is onder Mkjn baan
De loc komt uit startset van Minitrix en is inderdaad de Lolo.
Trouwens eerst nog sparen voor de mobilestation en decoder
Groetjes,
Hans
Dankjewel, hier man ik wat mee. Ik heb namelijk al fotos van trein onder het onderwerp
Treinbaan Hans grensstation Nederland Duitsland wat wer fe vinden is onder Mkjn baan
De loc komt uit startset van Minitrix en is inderdaad de Lolo.
Trouwens eerst nog sparen voor de mobilestation en decoder
Groetjes,
Hans