Spanning centrale

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
shoven

Spanning centrale

Bericht door shoven »

Ik vraag me even af hoe het zit met de spanning van de digitale centrale, in mijn geval de Multimaus.

De centrale is aangesloten op de bekende manier. Op een van de twee takken van het DCC-signaal zit een splitsing.
De ringleiding bestaat uit 3 takken voor DCC. 2 takken (bruin en blauw) komt direct uit de centrale, een tak (geel) is identiek aan het signaal op blauw, alleen zit er een diodeschakeling tussen. Bruin en geel gaan naar de rails, blauw naar de bezetmelders.
Als ik met de multimeter de stroom/signaal sterkte meet, meet ik op de rails (waar bruin en geel op aangesloten zitten) een spanning van plm. 19V. Op blauw (gedetecteerde secties) meet ik 20,3V.

Dit roept bij mij een paar vragen op:
  • 19V vind ik nogal hoog, kunnen alle decoders hier wel tegen?
  • Er vindt nagenoeg geen spanningsval plaats over de bezetmelder-printen (spanning ringleiding = spanning gedetecteerde secties), kent iemand dat?
  • Het verschil 19V vs 20,3V kan dat leiden tot problemen?
Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Andre de Ruiter

Re: Spanning centrale

Bericht door Andre de Ruiter »

Steven,

Heb je direct met de multimeter gemeten of via een diodebrug?

Met vriendelijk groeten André.

Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)

EdwinB

Re: Spanning centrale

Bericht door EdwinB »

Steven,

Voordat ik een intellibox ging gebruiken maakte ik gebruik een zelfbouwsysteem met Mrdirect en een losse booster. Op mijn rails stond veelal 21/22v ik heb dat jaren zonder problemen gebruikt met diverse decoders.

Wat is het verschil als je de diodeschakeling er tussen uithaald? Je wil niet teveel spanningsverschil hebben anders kunnen je bezetmeldingen wat onbetrouwbaar worden. Ik heb overigens ook een verschil maar rij er lekker mee, geen enkel probleem.

Hier nog een linkje bij de buren over hetzelfde onderwerp: LINK

Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zugeheim2
Plaats reactie