Toch Digitaal
Toch Digitaal
Beste medespoorders, (antwoorden graag in Jip en Janneketaal )
Ik heb besloten om toch digitaal te gaan rijden, ik had van H0 nog een digitale startset liggen, deze heb ik geruild tegen een Fleischmann N startset, ovaaltje met wisselstraat. Nu heb ik de digitale aansturing van de Piko behouden omdat de persoon met wie ik ruilde de aansturing van Fleischmann wilde houden.
Na de spullen getest te hebben blijkt het allemaal te lopen, gewoon met de afstandsbediening van Piko!
Maar nu wil ik dus een testbaan gaan maken, met segmenten en blokken. Kan iemand mij vertellen wat ik nodig heb, Ik wil met Itrain of koploper gaan rijden, er komen wat wissels in die digitaal aangestuurd gaan worden, de sleep zal bestaan uit 1 loc en 3 wagonnetjes op de testbaan dan (en misschien wel 2 om ook dat te leren)
Graag tips en de eventuele benodigdheden, zoals welke module uiteraard komt er een topic op mijn baan, de modulebak is al klaar!
Als noot wil ik aangeven dat ik een echte noob ben, dus ik ga fouten maken, domme vragen stellen (ik bedoel daarmee wat voor een ervaren modelspoorder normaal is, is dat nu nog niet voor mij), ik zal van mijn vorderingen foto's plaatsen, niet zo snel als andere hier want ik ben ook druk met andere zaken, maar wel steeds als er iets te melden valt. Ik zal ook feedback geven over de tips die me zijn gegeven.
Kortom ik hoop op jullie hulp
Groet
John
Ik heb besloten om toch digitaal te gaan rijden, ik had van H0 nog een digitale startset liggen, deze heb ik geruild tegen een Fleischmann N startset, ovaaltje met wisselstraat. Nu heb ik de digitale aansturing van de Piko behouden omdat de persoon met wie ik ruilde de aansturing van Fleischmann wilde houden.
Na de spullen getest te hebben blijkt het allemaal te lopen, gewoon met de afstandsbediening van Piko!
Maar nu wil ik dus een testbaan gaan maken, met segmenten en blokken. Kan iemand mij vertellen wat ik nodig heb, Ik wil met Itrain of koploper gaan rijden, er komen wat wissels in die digitaal aangestuurd gaan worden, de sleep zal bestaan uit 1 loc en 3 wagonnetjes op de testbaan dan (en misschien wel 2 om ook dat te leren)
Graag tips en de eventuele benodigdheden, zoals welke module uiteraard komt er een topic op mijn baan, de modulebak is al klaar!
Als noot wil ik aangeven dat ik een echte noob ben, dus ik ga fouten maken, domme vragen stellen (ik bedoel daarmee wat voor een ervaren modelspoorder normaal is, is dat nu nog niet voor mij), ik zal van mijn vorderingen foto's plaatsen, niet zo snel als andere hier want ik ben ook druk met andere zaken, maar wel steeds als er iets te melden valt. Ik zal ook feedback geven over de tips die me zijn gegeven.
Kortom ik hoop op jullie hulp
Groet
John
#durftevragen
-
- Elektronica/Commercieel
Re: Toch Digitaal
Hoi John
Gewoon vragen en elke RTFM of Google antwoord negeren!!!! Domme vragen bestaan niet alleen domme antwoorden.
Voor je testbaantje moet je eerst nagaan of je centrale aansluiting heeft voor een bezetmelders en accessoires aan kan sturen. Alsmede geschikt is voor computer aansturing.
Heb je wat meer info over je centrale? Type welicht foto
Zo ja, dan heb je bezetmeld decoders nodig. Hiermee voorde je de baan van stroomdetectie. Voor je wissels maak je gebruik van wisseldecoders.
Als je centrale nog niet geschikt is hiervoor dan zal je een andere centrale aan moeten schaffen. Dan heb je wel weer een paar nieuwe keuzes te maken. Maar dat is nu niet van belang.
Groetjes
Gewoon vragen en elke RTFM of Google antwoord negeren!!!! Domme vragen bestaan niet alleen domme antwoorden.
Voor je testbaantje moet je eerst nagaan of je centrale aansluiting heeft voor een bezetmelders en accessoires aan kan sturen. Alsmede geschikt is voor computer aansturing.
Heb je wat meer info over je centrale? Type welicht foto
Zo ja, dan heb je bezetmeld decoders nodig. Hiermee voorde je de baan van stroomdetectie. Voor je wissels maak je gebruik van wisseldecoders.
Als je centrale nog niet geschikt is hiervoor dan zal je een andere centrale aan moeten schaffen. Dan heb je wel weer een paar nieuwe keuzes te maken. Maar dat is nu niet van belang.
Groetjes
Martin dit is waar ik momenteel mee aanstuur. Ik begrijp heel goed dat ik andere spullen nodig heb maar geen idee wat en dat is dus de vraag.
#durftevragen
En voor de basics voor wat betreft digitaal en terugmeldingen heeft martinb een goed verhaal geschreven op nproject.org. En dat in jip&janneke-taal.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
-
Inderdaad. Aanrader om eens te lezen.
Verder is er morgen Houten Digitaal of wacht even tot mei en kom langs op Station N Spoor. Daar zijn dan een heleboel digitale modelbanen en vertegenwoordigers hiervan.
Dan kan je verschillende systemen bekijken. Als je hier de vraag gaat stellen welk systeem je moet hebben.....
Er zijn gewoon legio wegen die naar Rome lijden hierin. Ik hou zelf daarbij een diagram aan met een paar vragen:
Vraag 1
Wil je handbediend of computer gestuurd?
Handbediend: lekker beginnen net een muisje, of kies voor de EcoS 2
Computer gestuurd : ga door naar vraag 2
Vraag 2
Wil je enkel digitale locs (puur dcc) of digitaal en analoog (hybride)
Puur dcc: ga door naar vraag 3
Hybride: Dinamo
Vraag 3:
Wil je handbediening? Is af te raden bij automatisch rijden overigens maar wel mogelijk.
Ja: Kijk voor een Intellibox
Nee: De nieuwe Digikeijs DR5000 is een goede keuze.
3 vragen om jezelf simpel een goede richting in te sturen.
Ga je voor puur DCC en dus ook naar vraag 3 dan heb je naast de centrale ook bezetmelders en wissel en sein decoders aan moeten schaffen. Kijk hiervoor eens bij Rosoft of Digikeijs. Goede kwaliteit weinig geld.
Bij Dinamo zit alles in 1 systeem verworven.
Dus zo zie je dat er legio wegen zijn om te bewandelen. Maar welke voor jou geschikt is kan alleen jij bepalen door vragen te stellen en op beuren te kijken of bij mensen langs te gaan.
De informatie welke je nodig hebt en zoekt komt dan vanzelf.
Groetjes
Verder is er morgen Houten Digitaal of wacht even tot mei en kom langs op Station N Spoor. Daar zijn dan een heleboel digitale modelbanen en vertegenwoordigers hiervan.
Dan kan je verschillende systemen bekijken. Als je hier de vraag gaat stellen welk systeem je moet hebben.....
Er zijn gewoon legio wegen die naar Rome lijden hierin. Ik hou zelf daarbij een diagram aan met een paar vragen:
Vraag 1
Wil je handbediend of computer gestuurd?
Handbediend: lekker beginnen net een muisje, of kies voor de EcoS 2
Computer gestuurd : ga door naar vraag 2
Vraag 2
Wil je enkel digitale locs (puur dcc) of digitaal en analoog (hybride)
Puur dcc: ga door naar vraag 3
Hybride: Dinamo
Vraag 3:
Wil je handbediening? Is af te raden bij automatisch rijden overigens maar wel mogelijk.
Ja: Kijk voor een Intellibox
Nee: De nieuwe Digikeijs DR5000 is een goede keuze.
3 vragen om jezelf simpel een goede richting in te sturen.
Ga je voor puur DCC en dus ook naar vraag 3 dan heb je naast de centrale ook bezetmelders en wissel en sein decoders aan moeten schaffen. Kijk hiervoor eens bij Rosoft of Digikeijs. Goede kwaliteit weinig geld.
Bij Dinamo zit alles in 1 systeem verworven.
Dus zo zie je dat er legio wegen zijn om te bewandelen. Maar welke voor jou geschikt is kan alleen jij bepalen door vragen te stellen en op beuren te kijken of bij mensen langs te gaan.
De informatie welke je nodig hebt en zoekt komt dan vanzelf.
Groetjes
John,
helaas heb je de multimaus niet overgenomen, daar had je meer aan gehad.
Hier even een link naar de set die jij hebt met wat info: http://www.anw-modeltreinen.nl/piko/pro ... 5011-2.htm
met andere woorden.. deze set is leuk voor rondje op de tafel, maar computersturing is zo ver ik kan zien geen optie.
Wat heb je nu dus nodig hebt is:
Centrale die aan de PC kan (flm z21/Z21, Multimaus met interface, o.i.d.)
Bezetmelders afhankelijk van je centrale S88 of loconet
Wisseldecoders (magneet of servo)
Computer met software.
helaas heb je de multimaus niet overgenomen, daar had je meer aan gehad.
Hier even een link naar de set die jij hebt met wat info: http://www.anw-modeltreinen.nl/piko/pro ... 5011-2.htm
met andere woorden.. deze set is leuk voor rondje op de tafel, maar computersturing is zo ver ik kan zien geen optie.
Wat heb je nu dus nodig hebt is:
Centrale die aan de PC kan (flm z21/Z21, Multimaus met interface, o.i.d.)
Bezetmelders afhankelijk van je centrale S88 of loconet
Wisseldecoders (magneet of servo)
Computer met software.
Beste John,
Een heel vervelend bericht voor je, met het op de foto getoonde spullen, kun je eigenlijk helemaal niets, in ieder geval niets op het gebied van automatiseren.
Een betere keus was een echt startsetje van Fleischmann of Roco, met daarin en Multi-Maus.
Wat je nu hebt is een startsetje van PIKO.
Je kunt zeggen de verkeerde keus.
Groetjes
Om te automatiseren misschien niet geschikt, maar dat wil niet zeggen dat het meteen waardeloos is. Het is bijvoorbeeld prima voor een eenvoudig kerstbaantje bij de kerstboom of in de vensterbank.
Groeten,
Maarten
Maarten
Ik snap het, maar wat jullie misschien niet begrepen was dat er voor geen keuze was ik heb deze uit mijn oude piko set gehaald omdat de persoon met wie ik ruilde de Z21 wilde behouden. Ik weet heel goed dat ik opnieuw moet beginnen, en dat was ook mijn vraag, wat moet ik aanschaffen. Die vraag is min of meer beantwoord.
Ik ga morgen naar Houten en volgende week naar Zutphen, puur om te kijken snuffelen en foto's te maken.
Uiteraard zal ik proberen mij over mijn verlegenheid heen te zetten en ook kijken of ik een gesprek durf aan te gaan.
Uiteraard ben ik van plan om ook op station N spoor langs te komen maar tegen die tijd wil ik al wel met mijn testbaan aan het testen zijn!!!
Iedereen bedankt voor de input, Martin bedankt voor je 1 2 3 waarschijnlijk 3 zo als ik het nu lees.
Groet John
ps is er iemand van hier morgen in houten?
Ik ga morgen naar Houten en volgende week naar Zutphen, puur om te kijken snuffelen en foto's te maken.
Uiteraard zal ik proberen mij over mijn verlegenheid heen te zetten en ook kijken of ik een gesprek durf aan te gaan.
Uiteraard ben ik van plan om ook op station N spoor langs te komen maar tegen die tijd wil ik al wel met mijn testbaan aan het testen zijn!!!
Iedereen bedankt voor de input, Martin bedankt voor je 1 2 3 waarschijnlijk 3 zo als ik het nu lees.
Groet John
ps is er iemand van hier morgen in houten?
#durftevragen
Ja hoor, ik denk zelfs een behoorlijk groot aantal forumleden.John M schreef:is is er iemand van hier morgen in houten?
Groeten,
Maarten
Maarten
-
Helemaal top man. Doe vooral rustig aan zodat je geen overhaaste beslissingen neemt. Laat je ook goed informeren.
Mvg
Mvg
-
- Moderator
- Contacteer:
Kom langs bij de stand van 9mm spoor. Daar sta ik ook, kunnen we wellicht ff kletsen. Mocht je moeite met aanspreken hebben, wat ik me goed voor kan stellen, begin dan met denken: ze weten dat ik kom en bijten niet.
Vragen kan altijd, we kunnen dan eens kijken of je bij Rosoft, digikeijs of met dinamo geholpen bent. In elk geval is er genoeg informatie te vinden.
En modeltrein liefhebbers bij elkaar... geen enkele schaamte of verlegenheid is nodig, we zijn allemaal gepassioneerde hobbyisten.
Groetjes
Hoontje
Vragen kan altijd, we kunnen dan eens kijken of je bij Rosoft, digikeijs of met dinamo geholpen bent. In elk geval is er genoeg informatie te vinden.
En modeltrein liefhebbers bij elkaar... geen enkele schaamte of verlegenheid is nodig, we zijn allemaal gepassioneerde hobbyisten.
Groetjes
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
Ik ga zeker op zoek naar de stand, als ik lef heb meld ik me anders zie je waarschijnlijk een heel stil iemand voorbij glippen!
#durftevragen
-
- Moderator
- Contacteer:
Hal 2, rij 19, de gang achter de oranje winkel v. N-spoorstore.nl.
Groetjes
Hoontje
Groetjes
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Ik ben geweest, je info kwam te laat, ik heb in de hal aan de linker kant gezocht bij de banen. Heb ik je verkeerd begrepen. Heb wel info van Rosoft verder heb ik niks gekocht ja een derde hand en 3 rollen draad.
Volgende week ga ik naar Zutphen misschien zie ik daar iemand van het forum.
PS wat was het druk zeg niet normaal, ik was er rond kwart over 10 en toen was er al bijna geen parkeerplek meer.
Volgende week ga ik naar Zutphen misschien zie ik daar iemand van het forum.
PS wat was het druk zeg niet normaal, ik was er rond kwart over 10 en toen was er al bijna geen parkeerplek meer.
#durftevragen
-
- Moderator
- Contacteer:
Geen probleem. Blij te horen dat je in elk geval de Rosoft informatie hebt gevonden
Het was inderdaad druk!
in zutphen ben ik zelf niet aanwezig, maar veel andere forumleden wel
Veel plezier daar!
Groetjes,
Hoontje
Het was inderdaad druk!
in zutphen ben ik zelf niet aanwezig, maar veel andere forumleden wel
Veel plezier daar!
Groetjes,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Nog een belangrijke vraag
Wat is het voordeel van Itrain tov koploper en andersom? Mijn testbaan is bijna klaar ex de aansluitingen, foto's volgen.
grt
John
Wat is het voordeel van Itrain tov koploper en andersom? Mijn testbaan is bijna klaar ex de aansluitingen, foto's volgen.
grt
John
#durftevragen
-
Hoi John,
Dat is een vraag met een vrijwel onmogelijk antwoord. Als je dat op een forum probeert te zoeken dan eindigd dat vaak in een discussie tussen koploper aanhangers en iTrain aanhangers. Waarom? Dat heeft iets te maken met haantjes en veren, bier en chips.
In de grote lijnen doen ze allebei wat ze moeten doen, ieder op een andere wijze. En het is aan de gebruiker welke wijze hun het meeste aantrekt.
Ik zou zeggen, downlaod beide programma's en vergelijk ze voor hunzelf. Je kan ook naar workshops gaan om de programma's in werking te zien. Ik geef binnenkort een verzorgde dag uitleg over iTrain. Volgens mij zijn er ook avonden over koploper maar dat weet ik niet zeker. Anders zijn er vast leden hier die je koploper willen demonstreren.
Daarnaast heb je ook nog RocRail, Traincontroller en DecoderPro
groetjes
Dat is een vraag met een vrijwel onmogelijk antwoord. Als je dat op een forum probeert te zoeken dan eindigd dat vaak in een discussie tussen koploper aanhangers en iTrain aanhangers. Waarom? Dat heeft iets te maken met haantjes en veren, bier en chips.
In de grote lijnen doen ze allebei wat ze moeten doen, ieder op een andere wijze. En het is aan de gebruiker welke wijze hun het meeste aantrekt.
Ik zou zeggen, downlaod beide programma's en vergelijk ze voor hunzelf. Je kan ook naar workshops gaan om de programma's in werking te zien. Ik geef binnenkort een verzorgde dag uitleg over iTrain. Volgens mij zijn er ook avonden over koploper maar dat weet ik niet zeker. Anders zijn er vast leden hier die je koploper willen demonstreren.
Daarnaast heb je ook nog RocRail, Traincontroller en DecoderPro
groetjes
En John,
Koploper is geheel gratis. Kost niets en is zo te downloaden. Bij alle andere programma's moet je toch (flink) in de beurs tasten om alles te kunnen krijgen wat Koploper allemaal gratis doet.
Is toch wel een puntje wat niet onvermeld mag blijven toch Martin ?( )
Groetjes,
Fred.
Koploper is geheel gratis. Kost niets en is zo te downloaden. Bij alle andere programma's moet je toch (flink) in de beurs tasten om alles te kunnen krijgen wat Koploper allemaal gratis doet.
Groetjes,
Fred.
Gewoon proberen wat je bevalt. Bij de meeste programma's mag je een proefversie proberen.
Volgens mij zijn Koploper en Rocrail gratis, de rest is volgens mij betaald, maar of er veel prijsverschil tussen zit weet ik niet. Wat ik wel weet is dat de mogelijkheden die de programma's bieden verschillen, het is dan ook handig om een lijstje te hebben van wat je wilt dat het programma kan en vervolgens te checken of dat ook echt kan met programma X of Y. Bijvoorbeeld treinroutes, rangeren, koppelen enzovoorts.
Volgens mij zijn Koploper en Rocrail gratis, de rest is volgens mij betaald, maar of er veel prijsverschil tussen zit weet ik niet. Wat ik wel weet is dat de mogelijkheden die de programma's bieden verschillen, het is dan ook handig om een lijstje te hebben van wat je wilt dat het programma kan en vervolgens te checken of dat ook echt kan met programma X of Y. Bijvoorbeeld treinroutes, rangeren, koppelen enzovoorts.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
-
Ligt aan de waarde die je aan geld stelt ten opzichte van iets wat de gehele baan bestuurd. Koop een loc en je bent het ook kwijt.Roadman schreef:En John,
Groetjes,
Fred.
Dus ja, mag vermeld maar is in het verhaal welke software je het beste kan gebruiken onrelevant en niet objectief. Hopelijk is dat niet de enige reden waarom je voor een bepaalde software moet kiezen, al zal zoiets wel zwaar wegen in de beslissing. Bij die keuze speelt het totaalpakket en je onderbuik gevoel is mijn bescheiden mening.
Ik weet dat iTrain inderdaad proeflicenties geeft voor een aantal weken. Dit kan in overleg met Xander bepaald worden. Of TC dat heeft weet ik niet, daar hebben we hier andere specialisten voor. Maar wat hierboven word geschreven klopt als een huis:
- Vergelijk
- Probeer
- Luister naar je onderbuik
Zo werkt een boel in het leven
Groetjes
Integendeel, de prijs is zeker objectief want de prijs is het enige "meetbare".martindomburg schreef:
Dus ja, mag vermeld maar is in het verhaal welke software je het beste kan gebruiken onrelevant en niet objectief.
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Nou het gaat niet om geld maar meer om ervaring, ik zal bovengestelde zeker doen, ik kijk even naar de proefsessies en ook naar wat ik nou persoonlijk wil. Ik heb met Martin al een afspraak dat ik dit jaar een keer bij hem ga kijken. Dus dan zie ik Itrain aan het werk, verder kijk ik hier nog even rond. Bedankt voor alle antwoorden en je weet zoveel mensen zoveel meningen.
Grt
John
Grt
John
#durftevragen
Idd vooral kijken,
uitproberen',
en je gevoel.
Zoals Martin al zei.
Alle systemen doen waar ze voor gemaakt zijn.
Alle systemen hebben voor- en tegenstanders.
Elk systeem heeft zijn eigen manier van benadering, het èèn ligt je gewoon beter dan het ander.
misschien nog een belangrijk punt om aan te denken.
Hoeveel support kun je krijgen.
Koploper en Itrain hebben hier verweg de meeste gebruikers.
Beide hebben ook een eigen forum.
persoonlijk zou mijn keus dus uit die 2 zijn, omdat je dan de meeste feedback kunt vinden.
mvg
Freddy
uitproberen',
en je gevoel.
Zoals Martin al zei.
Alle systemen doen waar ze voor gemaakt zijn.
Alle systemen hebben voor- en tegenstanders.
Elk systeem heeft zijn eigen manier van benadering, het èèn ligt je gewoon beter dan het ander.
misschien nog een belangrijk punt om aan te denken.
Hoeveel support kun je krijgen.
Koploper en Itrain hebben hier verweg de meeste gebruikers.
Beide hebben ook een eigen forum.
persoonlijk zou mijn keus dus uit die 2 zijn, omdat je dan de meeste feedback kunt vinden.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Er zijn ook nog wat Duitse pakketten (bijv WinDigipet waar Bob Vermeulen mee rijdt) die ook een uitgebreide gebruikersgemeenschap hebben, maar dan vooral over de grens.
De prijs kan een ding zijn (maar waar heb je het over op de totaalprijs van je baan?) maar belangrijker lijkt met dat het pakket+digitale systeem kan wat jij wilt. En als je betaalt mag je ook meer verwachten van de leverancier.
En wat wil je zelf doen? Wil je je uitgebreid verdiepen in allerlei mogelijkheden of ben je meer van kant-en-klaar uit het pakje? Ook dat scheelt.
Zelf heb ik het zo simpel mogelijk gehouden en een DCC systeem gekozen met Koploper. Daar is veel voor te krijgen, en je bent niet van 1 leverancier afhankelijk.
De prijs kan een ding zijn (maar waar heb je het over op de totaalprijs van je baan?) maar belangrijker lijkt met dat het pakket+digitale systeem kan wat jij wilt. En als je betaalt mag je ook meer verwachten van de leverancier.
En wat wil je zelf doen? Wil je je uitgebreid verdiepen in allerlei mogelijkheden of ben je meer van kant-en-klaar uit het pakje? Ook dat scheelt.
Zelf heb ik het zo simpel mogelijk gehouden en een DCC systeem gekozen met Koploper. Daar is veel voor te krijgen, en je bent niet van 1 leverancier afhankelijk.
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan