Pagina 1 van 3

De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?

Geplaatst: 21 dec 2015 23:50
door anne w
De doelstelling van dit topic is uitgebreid en diep te laten zien hoe de, op dit moment, 19 treinen op mijn baan veilig en mooi gestuurd worden, naast hoe de Raptor dat regelt zit er natuurlijk ook veel algemene digitale, automatiserings en logisch denken “kunde” in die voor alle systemen bruikbaar is.

Ik begin met een aantal overzichtsfoto’s van mijn baan, in de loop van de tijd weten jullie precies hoe de baan er uit ziet, sinds 2007 doe ik verslag van de bouw in http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verder is het wel nuttig/leuk om mijn achtergrond even te beschrijven:

Sinds ik in 1978 mijn carrière als zeeman afsloot en in 1979 begon in de verkoop van scheepsmotoren, ben ik bezig gegaan met de modelspoorhobby.

Ik bouwde op basis van het boekje Märklin Bahn + Landschaft uit 1979 een baan op de zolder van mijn huis een baan, reed de treinen op een impulsbreedband geregelde gelijkspanning en automatiseerde het bedrijf m.b.v. logische poorten (ic’s die logisch schakelen).

Ik heb hier veel van geleerd op het gebied van elektronica en logisch denken, echter kwam ook tot de slotsom dat het systeem heel goed werkte maar niet flexibel genoeg was, deze conclusie kwam op het moment dat de digitale techniek doorgebroken was en dat het hobbyblad van de elektronica hobbyisten, Elektuur, ook een digitaal systeem met de naam Edits ontwikkelde.

In 1988 ben ik verhuisd naar mijn huidige woonplaats, heb ik de inmiddels afgebroken baan weer opgebouwd en ben ik het digitale systeem van Elektuur gaan bouwen, wat me wonderwel goed lukte.

Toen diende zich de vraag aan hoe het bedrijf geautomatiseerd moest worden, op één van de Rail tentoonstellingen in de negentiger jaren in de Brabanthallen in Den Bosch stond een modelspoor-automatiseerder met de naam “Trainbrain” en daarmee ben ik toe in zee gegaan.

Ook dat ging wonderwel goed, alhoewel zich wel een probleem voordeed in het kopstation, wat een wijziging in de Edits centrale nodig had, ik heb tot 2007 goed gereden met de Edits centrale en Trainbrain, maar toen begonnen toch een aantal zaken tegen te werken:

Edits was een pure Märklin “kloon” en begon achter te lopen.

Mijn laptop begon ernstige ouderdomskuren te vertonen.

Op nieuwe computers was het DOS systeem waarop Trainbrain reed, een ondergeschoven kindje geworden.

Inmiddels waren de makers van Trainbrain ook tot de conclusie gekomen dat de diverse fabrikanten van digitale systemen en computers ieder hun eigen weg gingen en dat dat voor hun veel extra werk zou geven, ze hadden dus al besloten om een eigen centrale te ontwikkelen met daarin opgenomen de software voor de automatisering, zodat er van communicatieproblemen tussen software en centrale geen sprake meer kon zijn.

In het voorjaar van 2007 mocht ik één van de eerste Raptors mee naar huis nemen om de werking te gaan testen, sindsdien rijd ik met de Raptor en heb ik veel testwerk voor de makers gedaan.

Wat gebruik ik aan digitale apparatuur?:

Van mijn 19 locomotieven en treinstellen hebben er een aantal Märklin MFX decoders (rijden op Motorola), een aantal hebben Esu V3.0 of V4.0 M4 Lokpilots/Loksounds en er is nog één lok met een Märklin 6090X decoder.

Alles rijdt op Motorola 27 of 28 stappen, afhankelijk van welke decoder het is, sinds een aantal maanden laat ik de Raptor zowel Motorola alswel DCC uitsturen, dit omdat er een collega is die problemen heeft met een Märklin lok als hij Motorola/DCC uitstuurt.

Bij mij kom ik geen problemen tegen, sterker nog, omdat DCC een vollediger signaal uitstuurt met minder pauzes, schakelen mijn wissels beter/krachtiger, één dezer weken zal ik één van mijn loks met een Esu decoder eens met DCC gaan rijden om te kijken of hij nog mooier gaat rijden.

Als booster gebruik ik de Edits booster, daarbij deed zich een aansluit probleem voor, de Edits booster kan niet direct op de digitale data uitgang van de Raptor (en andere centrales) worden aangesloten o.a. wegens een verschil in spanningsniveau.

Dus heb ik een LDT DB2 booster aangeschaft, deze op de Raptor aangesloten en op de railuitgangen van de LDT booster heb ik de Edits booster aangesloten, ook is de ringleiding voor de wissel/schakel/sein decoders aangesloten op de LDT booster, de bediening van deze decoders is dus onafhankelijk van de digitale rijspanning.

De Edits booster kan een stroom leveren van 10A, een beetje veel waardoor het risico van “lassen” bij kortsluitingen bestaat, ik heb dat ondervangen door de uitgang van de Edits booster naar een verdeelpaneel voor 5 secties te brengen, de baan in 5 secties te verdelen en de secties in het verdeelpaneel te voorzien van zelfherstellende zekeringen, alle secties hebben voor de bewaking een ledje en een schakelaar, waarmee ik afzonderlijke secties af kan schakelen, zeer nuttig in het geval dat er iets fout is gegaan, ontsporing of zo.

Afbeelding

De linkerschakelaar is de hoofdschakelaar, hiermee schakel ik de rijstroom af (zit dus tussen de Edits booster en dit verdeelpaneel), de volgende vijf schakelaars schakelen de 5 secties: links, midden, rechts, station en nog toe te wijzen, boven de schakelaars zitten ledjes die aangeven of er spanning op de desbetreffende sectie staat en dus ook of de zelfherstellende zekering niet door een kortsluiting/overbelasting “aan het werk is”.

De vier ledjes rechts zijn van twee optionele software modules in de Raptor, van alle rijwegen heb ik ingegeven hoe lang de langzaamste trein er over doet, mocht een trein er dan langer over doen, wat meestal betekent dat de trein stilstaat door stroomgebrek, gaan die vier ledjes branden en kan ik op het scherm zien welke trein in welke rijweg te laat is, meestal zijn de ledjes uit en staat er in het scherm: geen treinen vertraagd.

In dit geval zijn het de software modules:

43E-1.0 Maximale verlaattijd + extra display.

63E-1.0 Externe verlaat en aankomstsignaal aansluiten.

Hier en daar zullen jullie verwijzingen vinden naar de catalogus waar de standaard en optionele software modules beschreven zijn, zie http://www.raptor-digital.eu/Raptor_Mod ... alogus.pdf

Tot zo ver het eerste stuk, de volgende keer gaat het over de gebruikte digitale componenten.

Groet, Anne W

Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en H

Geplaatst: 22 dec 2015 11:45
door Roadman
Hoi Anne.

Dat je je ervaringen wil delen is prachtig. Maar dit is wel een forum voor "N" - spoor. Jij rijdt zelf HO. Wellicht dat er forummers zijn die nog wat uit je epistel kunnen halen, maar het is niet specifiek jouw doelgroep.

Veel sukses en groetjes,
Fred.

Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en H

Geplaatst: 22 dec 2015 17:41
door anne w
Beste Fred,

Ik heb er over nagedacht, maar omdat de principes hetzelfde zijn voor 3-rail en 2-rail (andere terugmelders) en voor N en H0 en nog groter is alles toepasbaar voor N-Spoorders.

Voorbeeldje: de Edits booster, die ontwikkeld is voor H0 en 3-Rail versterkt ook heel goed DCC is mij inmiddels gebleken.

Voor de zekerheid heb ik ook nog contact opgenomen met H@ns en hij steunt mijn initiatief.

Groet, Anne W

Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en H

Geplaatst: 22 dec 2015 18:25
door Bart51
Wauw, wat een mooie baan en lekker uitgebreid.
Tja, als je de ruimte hebt :o

Van mij mag je blijven posten. Alles over besturing vreet ik op!
Wordt er alleen misselijk van!

Succes en groetjes
Bart

Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en H

Geplaatst: 24 dec 2015 15:59
door anne w
Terugmeldsysteem, ook hier zijn bij mij de zelfbouw producten van Edits in gebruik, in principe niet echt verschillend van die van Märklin en andere merken.

Op dit onderwerp ga ik wat dieper in omdat dit èn het grote verschil is met 2-rail èn het een bron is van veel discussie, storingen, verkeerde meldingen enz.

De computer en het bijbehorende programma zijn hele goede dingen met een paar nadelen: ze kunnen alleen maar uitvoeren wat je ingevoerd hebt, dus doen ook iets bij een verkeerde/valse melding, daarnaast zijn ze kompleet blind, je moet ze alles vertellen.

Een andere zaak die belangrijk is om je te realiseren, is dat elektrische stroom altijd terug moet naar de bron waar het vandaan komt, kijk maar naar je stopcontact, twee gaten en je accu, twee polen.

Een moderne digitale centrale heeft minimaal twee aansluitingen, één voor de digitale stroom en één voor het terugmeldsysteem, beide aansluitingen hebben minimaal één pen voor de toevoer en één voor de afvoer, de laatste wordt “massa” genoemd.

Belangrijk voor het door mij gebruikte terugmeldsysteem met de naam “massa-detectie- systeem” is dat de afvoer van het terugmeldsysteem verbonden is met de afvoer van het digitale systeem, deze centrales en boosters worden dan ook gekenmerkt doordat ze een gemeenschappelijke massa hebben (in het Engels “Common Ground”)

Ik rijd met Märklin K-Rails, daarbij maak je het makkelijkste gebruik van de melders op basis van massadetectie: de terugmeld uitgang van de centrale zet + 5 Volt op één van de aders van de aansluitkabel, in de meldeenheid komt deze spanning via een grote weerstand op een stukje geïsoleerde railstaaf te staan en op één van de ingangen van een IC.

Als op de geïsoleerde railstaaf een niet geïsoleerd (dus een Märklin) wielstel komt, verbindt dit wielstel het geïsoleerde stukje railstaaf met de tegenover liggende “massa” railstaaf, die via, via weer verbonden is met de massa van de centrale.

Bij de centrales/boosters met een gemeenschappelijke massa komt de stroom dan ook weer op de afvoer van het terugmeldsysteem, bij de centrales/boosters die geen gemeenschappelijke massa hebben (de Ecos en het CS dacht ik), moet je de verbinding tussen de twee massa’s één keer zelf maken door een draadje te leggen tussen de massaklem van de eerste terugmeldeenheid en de massa van het digitale systeem.

Dan wordt de spanning na de b.g. grote weerstand 0 Volt en hebben we twee toestanden: geen wielstel: 5 Volt, wel een wielstel: 0 Volt, precies wat een computer nodig heeft, twee unieke toestanden.

Het IC schakelt op die twee toestanden en geeft de toestand door aan een schuifregister IC, de centrale zendt heel erg vaak een bevel aan dit schuifregister om de toestanden van alle IC’s (en dus alle geïsoleerde railstaven) naar de centrale te zenden, dat gebeurt dan ook en daarna zendt de centrale een bevel aan het schuifregister om zich te resetten en begint de cyclus opnieuw.

De nummering van de meldpunten wordt bepaald door de volgorde waarin je de geïsoleerde railstaven (meldrailstaven) hebt aangesloten op de meldeenheid en de volgorde waarin je de meldeenheden hebt aangesloten op de centrale en op elkaar, de nummering begint met het nummer van de desbetreffende meldeenheid gevolgd door het nummer van het meldpunt op die meldeenheid, bij Raptor bijvoorbeeld 2,15 – dit is aansluitpunt 15 van de tweede meldeenheid.

Een meldeenheid invoegen betekent dan ook dat de achterliggende meldeenheden automatisch een hoger meldeenheid nummer krijgen.

Het is een oud en redelijk inflexibel systeem, maar het is technisch ook redelijk eenvoudig systeem, vandaar dat er nog geen echte, betere, opvolgers zijn, het is aan te bevelen om op de één of andere manier bij het invoeren van je baan, ergens een papier te hebben waarop je kunt zien waar welk terugmeldpunt ligt, anders is het steeds zoeken.

Er is een systeem wat de inflexibiliteit wat minder erg maakt, de naam is Loconet, het is toepasbaar op een paar centrales, maar niet op de Raptor.

Het systeem is soms ook storingsgevoelig, de moderne terugmeldeenheden hebben dan ook een aansluitbus (S88-N) voor een bepaald type kabel die ongevoeliger is voor storingsinvloeden die kunnen ontstaan doordat er in de buurt een digitale draad ligt waarin heel veel wisselingen zijn in de stromingsrichting, waardoor wisselende magnetische velden worden opgewekt, die in de draden van het terugmeldsysteem weer een spanning kunnen opwekken wat kan leiden tot een valse melding.

Ook in de centrales wordt zo hier en daar wat gedaan om valse meldingen te elimineren, over het algemeen “leeft” een valse melding maar één cyclus, Raptor zet een melding in een register en wacht af of de melding in de daarop volgende cyclus nog bestaat, zo ja, dan is hij niet vals en wordt hij verwerkt.

Een nadeel van het massa detectie systeem is dat het een voordeel van Märklin wegneemt: de massa van de digitale spanning wordt ter plaatse van de meld railstaven maar gevormd door één railstaaf (normaal heb je bij Märklin alle twee de railstaven als massa), wat kan leiden tot een stotterend rijgedrag of zelfs stoppen van de treinen.

Omdat de digitale spanning heel vaak wisselt tussen een positieve en een negatieve waarde is het zo dat de massa railstaaf heel vaak een hogere waarde heeft als de middencontacten, de digitale stroom loopt dan van de massa railstaaf naar de middencontacten.

Hiervan kunnen we gebruik maken door als de spanning op de massa van het digitale systeem hoger is als op de middencontacten een verbinding te maken tussen de massa van het digitale systeem en de meld railstaaf, dit doen we d.m.v. een diode (een component wat de stroom maar in één richting doorlaat), de lok krijgt in het geval dat hij geen verbinding maakt met de normale massa railstaaf toch een beetje spanning, rijdt iets verder en maakt dan weer verbinding met de normale massa railstaaf.

Hieronder een foto van een Edits terugmeldeenheid en de bijbehorende diodes.

Afbeelding

Ja, jullie zien het goed, bij de terugmeldeenheid loopt een stel dikke kabels, wat het nog erger maakt is dat het de ringleiding is van de digitale rijstroom, maar nee, ik rijd al sinds midden jaren 90 met deze terugmeld eenheden en kabels/draden, maar ik heb nog nooit een valse melding gehad.

Overigens is er een fabrikant die de b.g. diodes in zijn terugmeld eenheden heeft gebouwd

Als bijna laatste het verschil tussen massadetectie systeem, te gebruiken bij Märklin K en C rails en stroom detectie systemen, te gebruiken bij 2-rail en Märklin M rails, eigenlijk bestaan de stroom detectie eenheden uit twee gescheiden eenheden: de detectie eenheid en de registratie eenheid.

De detectie eenheid detecteert of er vanaf het geïsoleerde stuk railstaaf stroom gebruikt wordt door een lok of een lampje of iets anders, als dat zo is dan gaat er in de detectie eenheid een ledje branden, in de registratie eenheid zit een lichtgevoelige cel, die pikt dat licht op en de rest van het systeem registreert dan dat er een lok op de meld railstaaf is.

Uiteindelijk is er dan geen verschil met het massa detectie systeem, de registers worden uitgelezen op dezelfde manier.

Als echt laatste een belangrijke opmerking over het isoleren van een railstaaf d.m.v. zagen, slijpen, knippen e.d., controleer m.b.v. een universeel metertje altijd of het werk wat je gedaan hebt ook het goede resultaat heeft: een oneindig hoge weerstand t.o.v. de tegenoverliggende railstaaf en t.o.v. de beide buur-railstaven, doe deze controle voordat je de geïsoleerde railstaaf aangesloten hebt op de meldeenheid.

Het is een heel lang verhaal geworden, maar omdat er zonder betrouwbaar terugmeldsysteem geen goede automatisering mogelijk is, is het de moeite waard voor jullie om het goed te lezen en voor mij om het te schrijven.

Groet, Anne W

Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en H

Geplaatst: 24 dec 2015 16:54
door Modelspoorbarry
Anne,

Mooi verhaal en zeer interessant.
Toch ben ik van mening, dat dit hier niet thuis hoort:
- het is H0: daar zijn andere fora voor;
- het is Märklin: dus wisselstroom en voor de N-spoorders dus niet of weinig relevant.

Echte liefhebbers van de techniek zullen dit mooi vinden, maar kunnen dit dan ook terug vinden op bijv. 3-rail forum. Als het daar niet staat: een gemiste kans.

Wat mij betreft, mag het hier stoppen met dit draadje.

Groeten,

Barry

Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en H

Geplaatst: 24 dec 2015 17:04
door H@Ns
Hallo,

Het is geen probleem dat dit verslag hier geplaatst wordt. Anne heeft dit in overleg met mij gedaan.
Het geeft vele inzichten die ook voor de n-spoorder van toepassing kunnen zijn.

Succes Anne.

groet,

Hans :D

Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en H

Geplaatst: 24 dec 2015 17:25
door shoven
Anne,

Goed verhaal, en het helpt mij om meer inzicht te krijgen in een aantal dingen. Dat het H0 is maakt natuurlijk geen bal uit, en ik lees nu dingen die ik anders niet zo snel te lezen krijg.
Dus vooral doorgaan, ik ben benieuwd naar het volgende deel.

Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en H

Geplaatst: 25 dec 2015 09:57
door spoor65
En ik sluit mij aan bij de woorden van Steven.


Vind het overigens wel jammer dat enkelen direct roepen, niet onze schaal dus hoort hier niet.

deze mensen lopen op Eurospoor ook alle niet N-spoor banen voorbij, zonder te kijken en er inspiratie van op te doen?

Modelspoor is een prachtige hobby met heel veel facetten in elke schaal,
en de eerste insteek van dit forum is informatief te zijn van en voor elkaar.

Daar is een schaal toch niet van belang.

Top Anne, dat je dit met ons deelt.

mvg

Freddy

Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en H

Geplaatst: 25 dec 2015 10:10
door Modelspoorbarry
L.S.

Ik krijg nu de indruk, dat ik het onderwerp zo ongeveer heb afgeschoten.
Daarnaast zou ik de indruk kunnen krijgen, dat ik alleen maar oog heb voor N-spoor.

Mijn betoog was alleen bedoeld om N-spoor bij N-spoor te houden. Anders gaan allerlei schalen door elkaar lopen en dan is het voor beginners helemaal niet meer te doorgronden. En dat is nu juist een groep, die we proberen te interesseren.
Daarnaast was het in aanvang niet duidelijk, dat dit in overleg met Hans was gegaan. Had verwarring kunnen voorkomen.

Zelf kijk ik zeer regelmatig bij de "buren" en ben mij dan meteen bewust, dat ik goed moet kijken of ik het bij N-spoor kan toepassen.
Maar ja, ik ben dan ook meer van de "actieve haal-plicht", dan van de "passieve brengplicht". ;) ;)

Maar goed, ik zal mij van verder commentaar op deze site onthouden, want een mening geven (en meer heb ik niet gedaan) schijnt soms niet op prijs gesteld te worden.

Groeten,

Barry

Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en H

Geplaatst: 25 dec 2015 11:42
door shoven
Zucht...

Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en H

Geplaatst: 25 dec 2015 14:53
door Adriaan
Waarom nou .....zucht?
Iemand geeft zijn mening, die denk ik terecht is.
Hoe heet dit forum?
Inderdaad.
Barry, blijf gewoon je mening geven.

U allen een mooie dag toegewenst.

Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en H

Geplaatst: 25 dec 2015 17:10
door Willempie
Ik slaak ook een grote ZUCHT, maar dan om een andere rede.

Groetjes

Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en H

Geplaatst: 25 dec 2015 17:29
door Adriaan
Zo Willempie, dat schiet op.

Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en H

Geplaatst: 25 dec 2015 20:33
door maarten
Kan het weer ter zake mannen? In de kerstgedachte graag respect voor elkaars mening. Anne heeft toestemming om dit te posten en daarmee is de kous af.

Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en H

Geplaatst: 25 dec 2015 22:22
door Roadman
Natuurlijk kan het terzake. En inderdaad respect voor ieders mening. Niet eenzijdig dus. ;) En die meningen mag je verkondigen toch. Ik heb, helaas, ook dezelfde ervaring als Barry ondervonden hier. Jammer dat dat ook niet altijd op prijs wordt gesteld.

Is er nu werkelijk zo weinig informatie over de materie die behandelt wordt in de geplaatste artikelen te vinden op het internet dat daar nu een forum, wat handelt over N-spoor, mee te belasten ? Dacht het zelf van niet.

Daarom wat mij betreft. Jammer en.....zucht.

Fred.

Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en H

Geplaatst: 26 dec 2015 01:28
door Willempie
Mijn ZUCHT is er om het feit dat het verhaal vol staat met onwaarheden, en best op veel plaatsen de plank mis slaat, iets wat de onwetende digitale gebruiker volledig op het verkeerde been zet, en het land der fabeltjes alleen maar groter maakt.
Jammer maar dat zien we wel vaker in en bij de berichten van Anne Raptor W.

Groetjes

Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en H

Geplaatst: 26 dec 2015 09:58
door spoor65
Wim,

Dit vind ik dus interessant, want ook daar zit dus de kracht van het forum.

Als er dingen niet goed gaan, of gewoon beter kunnen, zowel in uitvoering als in uitleg,
dan is het zo mooi dat anderen hier verbeterpunten en aanvullingen op kunnen geven.

Nuttig voor zowel de plaatster van het bericht, die daarmee wellicht, indien hij daar zin in heeft, verbeteringen in zijn baan kan maken,
als voor de overige lezers die er van kunnen en/of willen leren.

mvg

Freddy

Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en H

Geplaatst: 26 dec 2015 11:45
door Willempie
Juist en daar heb ik nu juist niet zoveel zin in dat gebeurd op 2 andere plaatsen al.
http://forum.modelspoormagazine.be/inde ... #msg330233
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=59265.0

Groetjes

Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en H

Geplaatst: 26 dec 2015 14:23
door Ad_M
Des te meer reden dat je hier jou onderbouwing geeft Wim :D ;)
Het heeft geen zin om 3 fora af te gaan rennen men het zelfde verhaal, ik zie nu niet zo snel jou reacties op deze fora (neem me dus niet kwalijk als je dat daar nu al wel doet en ik het verkeerd lees)

Wel jammer dat dit verhaal al op o.a. meerdere fora staat en ook dit forum, ondanks de toestemming...
Ik zou het anders vinden dat een H0 baan exclusief hier stond voor info terwijl we zat leden die overgegaan zijn met tegenzin van dit forum omdat ze verleid weden door de "dark side" en hier met tegenzin "weg gingen"

(Sorry, maar kan het niet laten mijn mening hierover achter te laten, ondanks ik geen recht van spreken hierover heb... :? )

Mvg,
Ad

Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en H

Geplaatst: 26 dec 2015 14:33
door Adriaan
Lijkt mij duidelijk.
Dit topic heeft geen meerwaarde gezien bovenstaande reacties.
Maar mag van mij wel doorgaan hoor.
Maar alles is al voorbij gekomen op andere fora.

Maar wat is het vandaag toch een mooie zonnige dag!

Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en H

Geplaatst: 26 dec 2015 14:47
door Hoontje
Heren,

Indien een verhaal al uit de doeken is gedaan op andere fora dan op dit forum, is het zinvoller direct te linken naar deze verhalen en erbij te typen dat je hier een en ander uitlegt, dan hier enkel uitingen van je persoonlijke frustratie te posten. Dat triggert namelijk alleen maar andere persoonlijke reacties en schiet altijd het doel van dit forum voorbij, namelijk elkaar (op een informele, gezellige manier) informeren over mogelijkheden.
Hierbij dus een herhaald, dringend beroep aan ieder om de posts met enkel een frustratie of reactie daarop, tot een absoluut minimum te beperken en dus of inhoudelijk te reageren, of niet te reageren.

Het feit dat dit draadje over een H0 baan gaat, is bekend bij ons moderatoren en het is in overleg geplaatst. We zijn van mening dat de informatie namelijk ook voor N-spoorders nuttig kan zijn. We monitoren natuurlijk wel dat er enkel die informatie gedeeld wordt en niet een discussie ontstaat of H0 danwel N beter is, dat is niet het doel.
Gezien de verwijzingen naar louter ándere fora waar deze informatie voorhanden blijkt te zijn, maakt duidelijk dat dit hier ontbreekt. Dus is het draadje een aanwinst.

Mocht u als lezer een andere mening hebben dan hierboven, dan kunt u contact zoeken met ons moderatoren door een melding te geven op dit bericht mét daarbij een onderbouwing waarin u duidelijk uw standpunt aandraagt.
Dit draadje gaat v.a. nu dus verder waarvoor het bedoeld is.

Tot zover,

Met vriendelijke groet,

Hoontje

Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en H

Geplaatst: 26 dec 2015 16:08
door Willempie
We kunnen natuurlijk alles opnieuw bespreken en uitvinden, maar even zoeken geeft alle informatie die hier zogenaamd besproken wordt.

http://spazioinwind.libero.it/scorzoni/motorola.htm
http://www.skrauss.de/modellbahn/Schienenformat.pdf
http://www.nmra.org/sites/default/files ... 004-07.pdf
http://www.mttm.de/Internals.htm
http://www.opendcc.de/s88/s88_n/s88-timing.html

Maar of het veel bijdraagt voor de gemiddelde modelspoorder betwijfel ik.

Mvg
Wim.

Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en H

Geplaatst: 26 dec 2015 16:34
door Roadman
Blij dat besloten is blijkbaar, door wie dan ook, dat dit draadje mag doorgaan. :)

Door de uitgebreide verwijzing van Wim naar diverse links en zijn reacties daarop lijkt het mij althans, en ik ben niet de enige geloof ik, volkomen onnodig om het "N-Spoor"forum ook nog eens te belasten hiermee. Gezien eerdere reakties op andere fora schijnt e.e.a. ook nog niet zo goed te werken dan wel niet juist omschreven te staan. Tot op heden is dit door de auteur ook niet gecorrigeerd.

Lijkt mij dan nog een reden te meer om het hele Raptor gebeuren en de zeer uitgebreide verhalen verre van mijn "N-spoor"omgeving te houden. ;)

Een goede jaarwisseling gewenst.

Fred

Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en H

Geplaatst: 26 dec 2015 23:01
door anne w
Enkele mede-forummers op andere forums hebben mij er op gewezen, ook middels "plaatjes" van een scoop, dat het Märklin Motorola signaal geen pauze's op 0 Volt kent, dus ik moet hierbij bekennen dat ik een foute interpretatie heb gemaakt van de beschrijving in het Edits boek, waarvoor sorry.

Groet, Anne W