De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
Geplaatst: 21 dec 2015 23:50
De doelstelling van dit topic is uitgebreid en diep te laten zien hoe de, op dit moment, 19 treinen op mijn baan veilig en mooi gestuurd worden, naast hoe de Raptor dat regelt zit er natuurlijk ook veel algemene digitale, automatiserings en logisch denken “kunde” in die voor alle systemen bruikbaar is.
Ik begin met een aantal overzichtsfoto’s van mijn baan, in de loop van de tijd weten jullie precies hoe de baan er uit ziet, sinds 2007 doe ik verslag van de bouw in http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0.
Verder is het wel nuttig/leuk om mijn achtergrond even te beschrijven:
Sinds ik in 1978 mijn carrière als zeeman afsloot en in 1979 begon in de verkoop van scheepsmotoren, ben ik bezig gegaan met de modelspoorhobby.
Ik bouwde op basis van het boekje Märklin Bahn + Landschaft uit 1979 een baan op de zolder van mijn huis een baan, reed de treinen op een impulsbreedband geregelde gelijkspanning en automatiseerde het bedrijf m.b.v. logische poorten (ic’s die logisch schakelen).
Ik heb hier veel van geleerd op het gebied van elektronica en logisch denken, echter kwam ook tot de slotsom dat het systeem heel goed werkte maar niet flexibel genoeg was, deze conclusie kwam op het moment dat de digitale techniek doorgebroken was en dat het hobbyblad van de elektronica hobbyisten, Elektuur, ook een digitaal systeem met de naam Edits ontwikkelde.
In 1988 ben ik verhuisd naar mijn huidige woonplaats, heb ik de inmiddels afgebroken baan weer opgebouwd en ben ik het digitale systeem van Elektuur gaan bouwen, wat me wonderwel goed lukte.
Toen diende zich de vraag aan hoe het bedrijf geautomatiseerd moest worden, op één van de Rail tentoonstellingen in de negentiger jaren in de Brabanthallen in Den Bosch stond een modelspoor-automatiseerder met de naam “Trainbrain” en daarmee ben ik toe in zee gegaan.
Ook dat ging wonderwel goed, alhoewel zich wel een probleem voordeed in het kopstation, wat een wijziging in de Edits centrale nodig had, ik heb tot 2007 goed gereden met de Edits centrale en Trainbrain, maar toen begonnen toch een aantal zaken tegen te werken:
Edits was een pure Märklin “kloon” en begon achter te lopen.
Mijn laptop begon ernstige ouderdomskuren te vertonen.
Op nieuwe computers was het DOS systeem waarop Trainbrain reed, een ondergeschoven kindje geworden.
Inmiddels waren de makers van Trainbrain ook tot de conclusie gekomen dat de diverse fabrikanten van digitale systemen en computers ieder hun eigen weg gingen en dat dat voor hun veel extra werk zou geven, ze hadden dus al besloten om een eigen centrale te ontwikkelen met daarin opgenomen de software voor de automatisering, zodat er van communicatieproblemen tussen software en centrale geen sprake meer kon zijn.
In het voorjaar van 2007 mocht ik één van de eerste Raptors mee naar huis nemen om de werking te gaan testen, sindsdien rijd ik met de Raptor en heb ik veel testwerk voor de makers gedaan.
Wat gebruik ik aan digitale apparatuur?:
Van mijn 19 locomotieven en treinstellen hebben er een aantal Märklin MFX decoders (rijden op Motorola), een aantal hebben Esu V3.0 of V4.0 M4 Lokpilots/Loksounds en er is nog één lok met een Märklin 6090X decoder.
Alles rijdt op Motorola 27 of 28 stappen, afhankelijk van welke decoder het is, sinds een aantal maanden laat ik de Raptor zowel Motorola alswel DCC uitsturen, dit omdat er een collega is die problemen heeft met een Märklin lok als hij Motorola/DCC uitstuurt.
Bij mij kom ik geen problemen tegen, sterker nog, omdat DCC een vollediger signaal uitstuurt met minder pauzes, schakelen mijn wissels beter/krachtiger, één dezer weken zal ik één van mijn loks met een Esu decoder eens met DCC gaan rijden om te kijken of hij nog mooier gaat rijden.
Als booster gebruik ik de Edits booster, daarbij deed zich een aansluit probleem voor, de Edits booster kan niet direct op de digitale data uitgang van de Raptor (en andere centrales) worden aangesloten o.a. wegens een verschil in spanningsniveau.
Dus heb ik een LDT DB2 booster aangeschaft, deze op de Raptor aangesloten en op de railuitgangen van de LDT booster heb ik de Edits booster aangesloten, ook is de ringleiding voor de wissel/schakel/sein decoders aangesloten op de LDT booster, de bediening van deze decoders is dus onafhankelijk van de digitale rijspanning.
De Edits booster kan een stroom leveren van 10A, een beetje veel waardoor het risico van “lassen” bij kortsluitingen bestaat, ik heb dat ondervangen door de uitgang van de Edits booster naar een verdeelpaneel voor 5 secties te brengen, de baan in 5 secties te verdelen en de secties in het verdeelpaneel te voorzien van zelfherstellende zekeringen, alle secties hebben voor de bewaking een ledje en een schakelaar, waarmee ik afzonderlijke secties af kan schakelen, zeer nuttig in het geval dat er iets fout is gegaan, ontsporing of zo.
De linkerschakelaar is de hoofdschakelaar, hiermee schakel ik de rijstroom af (zit dus tussen de Edits booster en dit verdeelpaneel), de volgende vijf schakelaars schakelen de 5 secties: links, midden, rechts, station en nog toe te wijzen, boven de schakelaars zitten ledjes die aangeven of er spanning op de desbetreffende sectie staat en dus ook of de zelfherstellende zekering niet door een kortsluiting/overbelasting “aan het werk is”.
De vier ledjes rechts zijn van twee optionele software modules in de Raptor, van alle rijwegen heb ik ingegeven hoe lang de langzaamste trein er over doet, mocht een trein er dan langer over doen, wat meestal betekent dat de trein stilstaat door stroomgebrek, gaan die vier ledjes branden en kan ik op het scherm zien welke trein in welke rijweg te laat is, meestal zijn de ledjes uit en staat er in het scherm: geen treinen vertraagd.
In dit geval zijn het de software modules:
43E-1.0 Maximale verlaattijd + extra display.
63E-1.0 Externe verlaat en aankomstsignaal aansluiten.
Hier en daar zullen jullie verwijzingen vinden naar de catalogus waar de standaard en optionele software modules beschreven zijn, zie http://www.raptor-digital.eu/Raptor_Mod ... alogus.pdf
Tot zo ver het eerste stuk, de volgende keer gaat het over de gebruikte digitale componenten.
Groet, Anne W
Ik begin met een aantal overzichtsfoto’s van mijn baan, in de loop van de tijd weten jullie precies hoe de baan er uit ziet, sinds 2007 doe ik verslag van de bouw in http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0.
Verder is het wel nuttig/leuk om mijn achtergrond even te beschrijven:
Sinds ik in 1978 mijn carrière als zeeman afsloot en in 1979 begon in de verkoop van scheepsmotoren, ben ik bezig gegaan met de modelspoorhobby.
Ik bouwde op basis van het boekje Märklin Bahn + Landschaft uit 1979 een baan op de zolder van mijn huis een baan, reed de treinen op een impulsbreedband geregelde gelijkspanning en automatiseerde het bedrijf m.b.v. logische poorten (ic’s die logisch schakelen).
Ik heb hier veel van geleerd op het gebied van elektronica en logisch denken, echter kwam ook tot de slotsom dat het systeem heel goed werkte maar niet flexibel genoeg was, deze conclusie kwam op het moment dat de digitale techniek doorgebroken was en dat het hobbyblad van de elektronica hobbyisten, Elektuur, ook een digitaal systeem met de naam Edits ontwikkelde.
In 1988 ben ik verhuisd naar mijn huidige woonplaats, heb ik de inmiddels afgebroken baan weer opgebouwd en ben ik het digitale systeem van Elektuur gaan bouwen, wat me wonderwel goed lukte.
Toen diende zich de vraag aan hoe het bedrijf geautomatiseerd moest worden, op één van de Rail tentoonstellingen in de negentiger jaren in de Brabanthallen in Den Bosch stond een modelspoor-automatiseerder met de naam “Trainbrain” en daarmee ben ik toe in zee gegaan.
Ook dat ging wonderwel goed, alhoewel zich wel een probleem voordeed in het kopstation, wat een wijziging in de Edits centrale nodig had, ik heb tot 2007 goed gereden met de Edits centrale en Trainbrain, maar toen begonnen toch een aantal zaken tegen te werken:
Edits was een pure Märklin “kloon” en begon achter te lopen.
Mijn laptop begon ernstige ouderdomskuren te vertonen.
Op nieuwe computers was het DOS systeem waarop Trainbrain reed, een ondergeschoven kindje geworden.
Inmiddels waren de makers van Trainbrain ook tot de conclusie gekomen dat de diverse fabrikanten van digitale systemen en computers ieder hun eigen weg gingen en dat dat voor hun veel extra werk zou geven, ze hadden dus al besloten om een eigen centrale te ontwikkelen met daarin opgenomen de software voor de automatisering, zodat er van communicatieproblemen tussen software en centrale geen sprake meer kon zijn.
In het voorjaar van 2007 mocht ik één van de eerste Raptors mee naar huis nemen om de werking te gaan testen, sindsdien rijd ik met de Raptor en heb ik veel testwerk voor de makers gedaan.
Wat gebruik ik aan digitale apparatuur?:
Van mijn 19 locomotieven en treinstellen hebben er een aantal Märklin MFX decoders (rijden op Motorola), een aantal hebben Esu V3.0 of V4.0 M4 Lokpilots/Loksounds en er is nog één lok met een Märklin 6090X decoder.
Alles rijdt op Motorola 27 of 28 stappen, afhankelijk van welke decoder het is, sinds een aantal maanden laat ik de Raptor zowel Motorola alswel DCC uitsturen, dit omdat er een collega is die problemen heeft met een Märklin lok als hij Motorola/DCC uitstuurt.
Bij mij kom ik geen problemen tegen, sterker nog, omdat DCC een vollediger signaal uitstuurt met minder pauzes, schakelen mijn wissels beter/krachtiger, één dezer weken zal ik één van mijn loks met een Esu decoder eens met DCC gaan rijden om te kijken of hij nog mooier gaat rijden.
Als booster gebruik ik de Edits booster, daarbij deed zich een aansluit probleem voor, de Edits booster kan niet direct op de digitale data uitgang van de Raptor (en andere centrales) worden aangesloten o.a. wegens een verschil in spanningsniveau.
Dus heb ik een LDT DB2 booster aangeschaft, deze op de Raptor aangesloten en op de railuitgangen van de LDT booster heb ik de Edits booster aangesloten, ook is de ringleiding voor de wissel/schakel/sein decoders aangesloten op de LDT booster, de bediening van deze decoders is dus onafhankelijk van de digitale rijspanning.
De Edits booster kan een stroom leveren van 10A, een beetje veel waardoor het risico van “lassen” bij kortsluitingen bestaat, ik heb dat ondervangen door de uitgang van de Edits booster naar een verdeelpaneel voor 5 secties te brengen, de baan in 5 secties te verdelen en de secties in het verdeelpaneel te voorzien van zelfherstellende zekeringen, alle secties hebben voor de bewaking een ledje en een schakelaar, waarmee ik afzonderlijke secties af kan schakelen, zeer nuttig in het geval dat er iets fout is gegaan, ontsporing of zo.
De linkerschakelaar is de hoofdschakelaar, hiermee schakel ik de rijstroom af (zit dus tussen de Edits booster en dit verdeelpaneel), de volgende vijf schakelaars schakelen de 5 secties: links, midden, rechts, station en nog toe te wijzen, boven de schakelaars zitten ledjes die aangeven of er spanning op de desbetreffende sectie staat en dus ook of de zelfherstellende zekering niet door een kortsluiting/overbelasting “aan het werk is”.
De vier ledjes rechts zijn van twee optionele software modules in de Raptor, van alle rijwegen heb ik ingegeven hoe lang de langzaamste trein er over doet, mocht een trein er dan langer over doen, wat meestal betekent dat de trein stilstaat door stroomgebrek, gaan die vier ledjes branden en kan ik op het scherm zien welke trein in welke rijweg te laat is, meestal zijn de ledjes uit en staat er in het scherm: geen treinen vertraagd.
In dit geval zijn het de software modules:
43E-1.0 Maximale verlaattijd + extra display.
63E-1.0 Externe verlaat en aankomstsignaal aansluiten.
Hier en daar zullen jullie verwijzingen vinden naar de catalogus waar de standaard en optionele software modules beschreven zijn, zie http://www.raptor-digital.eu/Raptor_Mod ... alogus.pdf
Tot zo ver het eerste stuk, de volgende keer gaat het over de gebruikte digitale componenten.
Groet, Anne W