Hornby railmaster en eLink

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.

Onderwerp starter
Peter Ruifrok

Hornby railmaster en eLink

Bericht door Peter Ruifrok »

Sinds kort heb ik weer wat ruimte om met N-spoor aan de gang te gaan. Daartoe mijn oude analoge parade baan van zolder gehaald en afgestoft. Analoog doet die (en de locs) het nu weer pico bello. De baan bestaat uit twee parallelle sporen, links en rechts met elkaar verbonden door een verborgen lus. Het zichtbare gedeelte is ca 2.15 lang en verdwijnt links en rechts in een tunnel. De lussen zijn ieder ca 1.50 m. Totale lengte van dit ingedeukte ovaal (er zijn geen wissels) dus bijna 7.50 m. Omdat ik met meerdere treinen wil rijden (4 stuks, lijkt ambitieus op zo'n kleine baan, maar ik wil het gewoon proberen), die om de beurt op het paradestuk verschijnen, is alleen digitaal een optie. Nu heb ik geen enkele ervaring met digitaal rijden. Na eerst geaarzeld te hebben over een multimaus, realiseerde ik me, dat die wel de locs digitaal kan aansturen, maar dat er geen programmeer mogelijkheid bestaat om er voor te zorgen, dat er een automatisch treinenverloop ontstaat (als trein 1 en 3 over het parade spoor rijden, in tegenovergestelde richting, moeten trein 2 en 4 al vast klaar gezet worden op de verborgen lus, etc). Nu kan ik me vergissen v.w.b. de multimaus mogelijkheden, maar omdat ik ook geen honderden euro's wilde uitgeven en toch een naar verluid eenvoudige programmeer mogelijkheid wilde hebben, ben ik gezwicht voor de in Nederland niet zo gebruikelijke railmaster met eLink van Hornby/Arnold. Onder dit onderwerp wil ik graag mijn ervaringen delen.

De eerste ervaringen waren positief. Ik heb op een avond zonder al te veel problemen de railmaster software en de bijbehorende DCC controller geïnstalleerd.
Alleen de activatie van de aankoop code was wat moeizamer, maar dat lag aan mijn anti-virus programma (McAfee). De bijbehorende handleiding is overigens prima en loste uiteindelijk alle hobbels op. Bovendien heeft Hornby een prima forum over de railmaster op internet.

De railmaster software ziet er prima en heel gebruiksvriendelijk uit, maar de proof of the pudding is in the eating, dus de software zelf kan ik alleen maar testen zodra ik een digitale loc heb. De vier analoge locs worden op dit moment omgebouwd, dus even wachten. Het aanmelden van locs is overigens een fluitje van een cent. Vele zijn al voor geprogrammeerd en zo niet, dan kan het heel eenvoudig handmatig. Wordt vervolgd.....de programmeer rail ligt er klaar voor....

Peter Ruifrok

Windows 11, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC

Onderwerp starter
Peter Ruifrok

Re: Hornby railmaster en eLink

Ik vergeet nog te melden: de installatie vond plaats onder Windows 10.

Windows 11, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC

Onderwerp starter
Peter Ruifrok

Het definiëren van een loc gaat het eenvoudigst vanuit een bibliotheek met 2500 (!) locs. Je krijgt dan meteen de kruissnelheid en rangeer snelheid ingevuld. Je kunt ook een loc kiezen uit de 2500 en de parameters handmatig veranderen. Of zelf de loc benoemen. In hetzelfde scherm geef je het nummer van de DCC (het DCC ID) aan. Als je er voor zorgt dat dit ID gelijk is aan het DCC adres (fabrieksmatig meestal op 3), gaat alles goed. Het DCC adres is eveneens eenvoudig te veranderen via een tweede schermpje, waarin je een loc op de programmeer rail een nieuw adres kunt geven.

Heb je dat gedaan, dan verschijnt rechts op het scherm per gedefinieerde loc een bedienings paneel voor de snelheid, stoppen en andere eventueel ingestelde functies.

Layouts tekenen gaat ook prima. Inclusief seinen, wissels, enzovoorts.

hansman

Bericht door hansman »

Ik werk ook met Railmaster. Ben het nog aan het uittesten.

Vorige week ging mijn pc kapot. Hij wilde niet meer opstarten. Ik kon dus RM niet afmelden en op een andere pc activeren. Dit gaf een probleem.
Ik moest mailen met Hornby GB en het probleem uitleggen. Daarna heeft men mijn oude pc gedeactiveerd en kon ik werken op een nieuwe pc. Ik werkte eerst met XP en nu met Windows 10. Het Hornby Railmaster Forum is hier heel belangrijk in. Er staat veel waardevolle info op.

Het andere probleem wat ik tegenkwam is dat de treinen niet altijd op dezelfde plek stoppen. Hoe langer je rijdt hoe groter het verschil wordt. Dit heeft natuurlijk te maken met het rijden op tijden en niet met terugmelders. Er is een truc om dit te omzeilen, nl. de trein tegen een eindstop te laten rijden en met wielslip enige seconden te wachten. Als je daarna het programma vervolgd is alles weer op tijd. Ik ga dit uitproberen.

Groet, Hans

z21, iPad, multimouse, sprog 3, iTrain, Fleischmann rails en wissels

Happyface

Bericht door Happyface »

Hallo Peter,

Ik hoop dat het je lukt om Railmaster "goed" werkend te krijgen met Windows 10. Forum geeft inderdaad veel handige tips hierover, over zowel de applicatie als installatie met Windows 10. Helaas moet ik ook wel zeggen dat ik mensen erover gesproken heb en mensen ken die het product nadien terug hebben gebracht omdat het niet of niet goed werkte. Oa dat het 1x werkt en daar werd de railmaster niet meer herkent etc...

Succes en ik hoop dat het je lukt, ik hoor dan graag je recensie hierover. Wellicht dat dit andere mensen kan helpen.
Gr Ferry

NS-DB-ÖBB - 160 is precies groot zat - Happyface Railways
Http://www.happyface.be

Onderwerp starter
Peter Ruifrok

Hoi allemaal,

Inmiddels heb ik twee digitale locs terug, er worden er nog twee omgebouwd. Om te beginnen: alles rond programmeren van de loc op de programmeer rail ging prima. CVs kunnen uitgelezen worden en geprogrammeerd. Ik kreeg alleen een waarschuwing, dat de Kuehn N45 niet in de railmaster database voorkomt en dat Hornby graag CV7 en CV 8 (model and make) en de handleiding zou willen hebben. Dat heb ik dus gedaan. Maar alles functioneert zoals het hoort.

Daarna heb ik m'n baan aangesloten, en dat werkt ook zoals het moet. Beide locs op dezelfde baan rijden werkelijk prachtig. Keurige model snelheden. Ik had me niet gerealiseerd hoe mooi digitaal eigenlijk is.

En vervolgens ben ik wat gaan programmeren. Om dat de stappen op tijd zijn, er zijn (nog) geen terugmelders, zal de loc na een poosje rijden iets verder uitkomen dan een eerste keer. Dat zit inherent in railmaster. Maar ik heb het (nog) niet storend gevonden. Misschien dat Hans daar nog iets op vindt.

Problemen zoals Ferry aangeeft ben ik niet tegen gekomen. Zo gauw de activatie code eenmaal herkend is, (en McAfee is hier de werkelijke boosdoener), had ik geen probleem meer. Wel moet je een beetje logisch blijven denken: als je RM opstart zonder de eLink verbonden, dan kan die natuurlijk niet gevonden worden. Dus eerst de eLink aan het electra (en te voren al verbonden met de baan of de programmeer rail) en aansluiten op de juiste poort. En dan pas RM opstarten En als je de eLink per ongeluk even kort sluit, dan is er een veiligheid, die hem even uit doet. Dan is er geen andere optie, dan RM afsluiten en opnieuw opstarten.

Mochten er gebruikers zijn met problemen, dan hoor ik dat graag.

hansman

Bericht door hansman »

Dag allemaal,

Ik heb nog een methode gevonden, op het web, om een trein in RM exact op de goede plek te stoppen. Dat gaat met een stukje geïsoleerde rail, een relais en een wissel als schakelaar. Ik ga dit bouwen en uitproberen en kom hier terug met een beschrijving en foto's.

Je kunt met een natte vinger kortsluiting maken op de rail. Het lampje op de Elink begint dan te knipperen. Ik hoef hem dan niet meer op te starten, hij is direct weer gebruiksklaar.

groet Hans
Laatst gewijzigd door hansman op 06 feb 2016 17:12, 1 keer totaal gewijzigd.

shoven

Bericht door shoven »

Kan Railmaster niet overweg met bezetmelders? Dan ben je overal vanaf, wat je nu allemaal moet doen komt erg omslachtig over.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

hansman

Bericht door hansman »

Nee, RM kan niet overweg met melders en/of baanonderbrekingen. Het is een ander systeem dan gebruikelijk in de modelspoor scene.

shoven

Bericht door shoven »

Hm, dat schiet niet op. Je bent nu aangewezen op allerlei workarounds doordat het op tijd gaat. Maakt je ook afhankelijk van zaken als temperatuur etc. Ik zou er nog eens over nadenken... Ik ben benieuwd of je het een beetje werkbaar krijgt.

Steven

>>> Filmpjes van de baan

hansman

Bericht door hansman »

Steven, over de temperatuur had ik nog niet nagedacht. Je bedoeld denk ik, een warme of koude motor. De omgevingstemperatuur zou ook nog een rol kunnen spelen. Ik duik hier eens in. Tijd zat, 24/7 aan de trein, als mijn vrouw niets anders heeft.

Ik geloof dat ik het draadje van Peter aan het overnemen ben. Dat is absoluut niet de bedoeling.

Hans

Onderwerp starter
Peter Ruifrok

Gaat prima, Steven

Onderwerp starter
Peter Ruifrok

En Hans, geeft helemaal niet. Het is niet "mijn" draadje. Eerder een poging iets meer bekendheid aan dit systeem te geven en ervaringen uit te wisselen.

Onderwerp starter
Peter Ruifrok

Railmaster kent (nog) geen manier om inzicht te krijgen in waar de loc zich precies bevindt op de baan. Er is in de wensen/mogelijke ontwikkelingen wel sprake van, maar het is er nu niet.

Een warm gelopen motor zal altijd iets verder komen in zeg 30 seconden dan een koude. Maar in de praktijk scheelt het geen kilometers. Ik denk niet dat de omgevingstemperatuur veel uitmaakt, we zitten met onze hobby niet buiten :D
Veel is daar niet aan te doen, anders dan eerst je locs even in te laten lopen als het erg precies komt waar gestopt moet worden.
Ben benieuwd naar de oplossing van Hans.

P.S. laten we ons ook realiseren dat het geen systeem is dat 500 euro kost -:)

shoven

Bericht door shoven »

Ok. Zit de winst dan vooral in het nodig hebben van bezetmelders? Dat scheelt wel e.e.a., maar ik ben vooral benieuwd naar waar de voordelen zitten t.o.v. Koploper en iTrain.

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Peter Ruifrok

Wat mij betreft maken we een nieuw draadje met de verschillende voor- en nadelen van de verschillende systemen. En hun prijs? Kan iedereen z'n ervaring mijn zijn/haar systeem een beetje rubriceren. Of bestaat er al zo'n draadje?

shoven

Bericht door shoven »

Peter, daar zijn al meerdere draadjes over. Er is uitgebreid van gedachten gewisseld over de voor- en nadelen van elk systeem en over de kosten van elk systeem.
Als je een paar uurtjes eraan besteedt ben je heel veel wijzer.
Ik heb al aan meerdere van dat soort draadjes bijgedragen, het wordt een herhaling van zetten als we niet oppassen.

Mijn advies: doe je voordeel met wat er al is, en kom hier met de vragen die nog resteren na lezing van al dat moois.

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Peter Ruifrok

Prima, doe ik. Weet je toevallig welke draadjes?

Jeroen

Bericht door Jeroen »

Hoi Peter,

Je hoeft niet meer te zoeken hoor in al die andere draadjes. Wat je moet hebben is gewoon een ECoS met Koploper op een zwarte Dell laptop, verbonden met een blauwe crosscale. Dit en AB-SO-LUUT niks anders. Geen Y-trayn, BMW Z21, Multi Intellimouse of WipDiggerPatt. Of Dinamo, nog zo'n systeem waar je echt niks mee kunt. De fik erin.

Nou, ben je snel klaar toch? Ik heb het denkwerk even voor je gedaan! :geek: :mrgreen:

J.

Afbeelding

shoven

Bericht door shoven »

Peter Ruifrok schreef:Prima, doe ik. Weet je toevallig welke draadjes?
Nee, het zijn er vele. Sleutelwoorden zijn de namen van de verschillende systemen, draadjes met veel bijdragen geven i.h.a. veel informatie hierover.

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Peter Ruifrok

Hoi Jeroen, heb jij toevallig een renteloze lening voor me zonder de verplichting die ooit terug te moeten betalen :D
Ik schat net iets boven de € 1000 :mrgreen:

BenQ

Bericht door BenQ »

Jeroen schreef:Wat je moet hebben is gewoon een ECoS met Koploper op een zwarte Dell laptop, verbonden met een blauwe crosscale.
Wat ook heel goed werkt is Dinamo met een rode Samsung laptop en iTrain. :ugeek:

Jeroen,
Je moet alles wel goed spellen anders komt het niet over. :lol: :lol: :lol:

Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Onderwerp starter
Peter Ruifrok

Inmiddels 3 treinen op m'n baantje rijden. Eerst een voor een achter elkaar rijdend geprogrammeerd (dus start-stop de eerste, enz.), maar nu ook tegelijk (uiteraard achter elkaar, ik heb geen wissels). Het was even mikken met de tijden, maar als de motoren eenmaal een beetje warm gelopen zijn, is de snelheid constant genoeg voor een betrouwbaar verloop. Er rijden nu een Minitrix V200, een Minitrix Krokodil, en de Fleischmann tandrad Edelweiss (wat maakt dat ding toch een herrie). Ik heb ook nog een Fleischmann BR94 om laten bouwen. Dat rijdt digitaal zo prachtig. Op rangeer snelheid ( 16 km/u) zo mooi.

Volgende stap is 4 locs. Dat lijkt me wel het maximaal haalbare.

Onderwerp starter
Peter Ruifrok

Vandaag 4 treinen geprobeerd. Is gelukt, maar daarmee houdt het wel op, op zo'n simpel baantje. Nog niet tegelijk, maar 1 voor 1. De voeding (1 amp) hoeft dus maar 1 trein tegelijk te laten draaien. Bij 3 tegelijk overigens nog niet gemerkt dat "maar" 1 amp een probleem is. Heb het programmeren nu anders gedaan. Railmaster kent een optie, waarbij ieder handmatig uitgevoerd commando automatisch opgeslagen wordt. Een soort recorder zeg maar. Als je je programma afgemaakt hebt, dan kun je handmatig het programma nog wat finetunen, maar je hoeft niet alle commando's meer in te voeren. Dat is dan al gebeurd. Gaat een stuk sneller.

Andre de Ruiter

Bericht door Andre de Ruiter »

Begrijp ik goed dat als een trein om de een of andere reden stopt (ontsporing, contactprobleem) de volgende treinen er zonder pardon op botsen? Lijkt mij niet wenselijk!

Met vriendelijk groeten André.

Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Plaats reactie