DR 4024 servo decoder & spanning
-
Onderwerp starter - Berichten: 134
DR 4024 servo decoder & spanning
Al uren te stoeien en kom er niet uit. Ik gebruik een EcOS icm een Digirails 4024 voor de servo wisselbesturing. Met geen mogelijkheid krijg ik de CV's aangepast van de DR 4024. Niet POM, niet programmeer spoor, niet met DCC en niet met Motorola. Kan het te maken hebben met de spanning (ik gebruik om te testen mijn EcOS voor voeding en aansturing), het zouden nogal energie slurpers zijn. De EcOS voeding staat op zijn laagst omdat maar een meter spoor heb liggen en de eerst decoder vanwege over verhitting is af gefikt. Tevens krijg ik met een polarisatie stuk wat erbij hoort kortsluiting als het aangesloten is zoals het volgens de tekeningen zou moeten. Maak ik een fout met de + en -? O is de min en de B de plus op mijn EcOS neem ik aan? Het gekke vind ik ook dat op tekening van Digirails de drade van de voeding en aansturing net andersom zitten. Toeval of niet? Kortom hier staat het raam al op een kier..... Iemand met ervaring, heb een foto van hoe het aangesloten is? Of kan iemand zeggen wat ik beter moet doen? Alvast bedankt.
Groeten,
Maarten
Wie niet probeert zal geen fouten maken!
Maarten
Re: DR 4024 servo decoder & spanning
Heb je een aparte travo 12-18V dc of ac liggen sluit die eens aan op de power aansluiting en je ecos dcc signaal alleen op de signal aansluiting van de dr4024. Ik heb dat zo aangesloten en dat werkt prima.
-
- Elektronica/Commercieel
Maarten,
Hoe heb jij de voeding van de EcoS gebruikt hiervoor? De adapter open geknipt? Als je het hebt over de baanspanning dan gaat dat inderdaad niet lukken omdat deze zich gedraagt als een wisselspanning.
Voor de decoders kan je het beste een stabiele geschakelde voeding gebruiken van 12 VDC. het initialiseren van de decoders vergt veel van de voeding. Een geschakelde voeding houdt de voltage gelijk ook als de belasting toeneemt.
Op de DR4024 sluit je aan: 2 draden vanaf het spoor (A en B) en een Voedingsspanning van 12VDC
De rijspanning van de EcoS kan je het beste afregelen op 15 V, Vreemd dat je decoder uitgefikt is, door overspanning? De meesten gaan pas roken boven de 23-24V. Ik vrees dat daar wat anders gebeurd is. het kan zijn dat er een sluiting in het spoor is opgetreden die de booster niet heeft herkent als kortsluiting. is me al eens gebeurt met de EcoS van de club.
Groetjes
Hoe heb jij de voeding van de EcoS gebruikt hiervoor? De adapter open geknipt? Als je het hebt over de baanspanning dan gaat dat inderdaad niet lukken omdat deze zich gedraagt als een wisselspanning.
Voor de decoders kan je het beste een stabiele geschakelde voeding gebruiken van 12 VDC. het initialiseren van de decoders vergt veel van de voeding. Een geschakelde voeding houdt de voltage gelijk ook als de belasting toeneemt.
Op de DR4024 sluit je aan: 2 draden vanaf het spoor (A en B) en een Voedingsspanning van 12VDC
De rijspanning van de EcoS kan je het beste afregelen op 15 V, Vreemd dat je decoder uitgefikt is, door overspanning? De meesten gaan pas roken boven de 23-24V. Ik vrees dat daar wat anders gebeurd is. het kan zijn dat er een sluiting in het spoor is opgetreden die de booster niet heeft herkent als kortsluiting. is me al eens gebeurt met de EcoS van de club.
Groetjes
Meen je dat nu werkelijk.martindomburg schreef:Maarten,
Voor de decoders kan je het beste een stabiele geschakelde voeding gebruiken van 12 VDC. het initialiseren van de decoders vergt veel van de voeding.
Op de desbetreffende decoder zit een bruggelijkrichter met daar achter een Elco, zodat van de aangeboden Wisselspanning netjes een gelijkspanning gemaakt kan worden.
En ik kan je verklappen dat de bruggelijkrichter veel vrolijker wordt van een wisselspanning, bied je namelijk een gelijkspanning aan dan belast je de gelijkrichter enkelzijdig en dat vind hij helemaal niet prettig.
Gewoon een wisselspanning gebruiken van ongeveer 12V 3A. minimaal 2A.
De aansluiting van de digitale zijde, is galvanisch gescheiden van de rest. Komt niet verder dan het aansturen van een opto-coupler.
De decoder fikt alleen uit als hij verkeerd wordt aangesloten. Maar ook dat is iets wat bijna niet lukt.
Groetjes
-
Jazeker Wim,
Om de simpele reden dat je met een gelijkspanning voeding van 12VDC meer kan dan enkel de decoderen voeden. Wat dacht je van relais, leds en andere scenery artikelen.
Een wisselspanning trafo is veeel duurder en je kan er uiteindelijk minder mee dan met een gelijkspanningsvoeding.
My 2 cents
Om de simpele reden dat je met een gelijkspanning voeding van 12VDC meer kan dan enkel de decoderen voeden. Wat dacht je van relais, leds en andere scenery artikelen.
Een wisselspanning trafo is veeel duurder en je kan er uiteindelijk minder mee dan met een gelijkspanningsvoeding.
My 2 cents
DR4024 maakt intern een spanning van 5V voor het aansturen van de Micro-processor en voor het aansturen van de relais voor b.v. de puntstukschakeling.
En gebruik gewoon een wisselspanning. Daar zijn de decoders op en voor ontworpen.
Groetjes
En gebruik gewoon een wisselspanning. Daar zijn de decoders op en voor ontworpen.
Groetjes
-
Kan je jouw keuze voor AC toelichten Wim. Dek dat de lezers dat wel interessant zullen vinden.
Digikeijs geeft aan dat de voeding geschied middels 12-18V AC of DC
Met het zicht op de kosten is een DC voeding goedkoper en beter toepasbaar in de rest van de modelbaan.
Ik snap je technische beredenering, echter praktisch gezien niet.
Maar ook hierin verschillen de smaken. Hier bij ons op de clubbaan werken ze perfect op de DC spanning.
Groetjes
Digikeijs geeft aan dat de voeding geschied middels 12-18V AC of DC
Met het zicht op de kosten is een DC voeding goedkoper en beter toepasbaar in de rest van de modelbaan.
Ik snap je technische beredenering, echter praktisch gezien niet.
Maar ook hierin verschillen de smaken. Hier bij ons op de clubbaan werken ze perfect op de DC spanning.
Groetjes
Maakt mij verder niet uit alleen de ontwerper van de decoder is een andere mening toegedaan, ondanks wat er in de manual staat.
DC kan maar AC heeft de voorkeur en is beter. En als jij van je voorraad DC voedingen af moet snap ik je advies helemaal.
Groetjes
DC kan maar AC heeft de voorkeur en is beter. En als jij van je voorraad DC voedingen af moet snap ik je advies helemaal.
Groetjes
-
Onderwerp starter - Berichten: 134
Willem en Martin bedankt voor jullie bijdrage. Ik weet in ieder geval dat ik een voeding nodig heb. Dat ga ik is proberen, zo werkt het niet en heb ik er helemaal niks aan.
Het is even wennen maar gaat zeker goedkomen! Bij anderen werkt het ook, dus zal het mij toch ook wel lukken?
Het is even wennen maar gaat zeker goedkomen! Bij anderen werkt het ook, dus zal het mij toch ook wel lukken?
Groeten,
Maarten
Maarten
-
Absoluut Maarten, door gewoon wat de handleiding verteld en het komt goed