Nieuwe Nano-decoder van ESU

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.

Onderwerp starter
Oscar

Nieuwe Nano-decoder van ESU

Bericht door Oscar »

ESU heeft een nieuwe decoder ontwikkeld die 7x8x2,4mm meet, die gaat overal wel in passen denk ik.
klikkerdeklik

Groet,
Oscar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel

Re: Nieuwe Nano-decoder van ESU

Bericht door Pjotr »

Mooi formaat, maar 2,4 mm is niet echt slank in vergelijking met sommige concurrenten. Meestal is de dikte een beperkende factor bij het achteraf inbouwen in N-spoor locs. Uiteindelijk wel een verbetering ten opzichte van de Lokpilot 4 Micro, zeker met dit aantal versterkte functie-uitgangen.

Groeten,
Pieter

FidOo

Bericht door FidOo »

Als je een je nog een kleinere Decoder zoekt is er nog de Tran dcx77c. Deze is slechts 7x5x1.8mm groot. Alleen is deze geschikt tot 16v.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

robert

Bericht door robert »

hoi,

Hij is er, de nano. Mooi compact, de sticker van esu is groter. Let wel op, hij is maximaal 18 v en de motoruitgang is 0,5 A. De functie uitgangen zijn 100 mA, genoeg voor verlichting loc. Gisteren getest met een multimaus met 18v dc trafo. Baanspanning? (kom er even in Martin Domburg) Werd niet echt warm, getest met een minitrix br 145. Maar ik durf het toch niet echt aan. Weet niet wat de gevolgen zullen zijn op de lange termijn. Martin heeft mij volgend jaar als klant voor een gestabiliseerde voeding. Het is alleen vervelend dat er zoveel startsets zijn verkocht met multimaus en 18 V DC trafo erbij. Voor de fleischmann decoders geen probleem.
Tot zover d Nano

Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."

martindomburg
Elektronica/Commercieel

Bericht door martindomburg »

Esu heeft nog geen gegevens vrijgegeven over de maximale baanspanning van de nano, ik verwacht hem zelf ook binnenkort te hebben :) Ga er zeker mee aan de slag.

Groetjes

robert

Bericht door robert »

Hoi Martin,

Gebruiksaanwijzing : Betriebsspannung 5v bis 18v

Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."

martindomburg
Elektronica/Commercieel

Heb jij die dan? Die staat nog niet op de site van esu . Althans wat ik kan vinden is enkel de manual Standard DCC

robert

Bericht door robert »

Martin,

Ja die heb ik, vrijdag een nano gekocht bij harlaar. Zat een aparte "einbau- und betriebsanleitung" bij, vandaar dat ik de gegevens kan ophoesten. Als je ze wil hebben, even een pm en dan stuur ik een kopie naar je emailadres. En het is niet meer dan een tweezijdig a4 tje ( technische gegevens zijn al bij je)

Met groet Rob

martindomburg
Elektronica/Commercieel

Ja top!!

Er ligt er voor mij ook een paar klaar, die krijg ik in Houten van ze :)

Marksintpancras

Bericht door Marksintpancras »

:lol: top Martin, Ik zie je hem dan wel binnenkomen.

Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

robert

Bericht door robert »

Martin,

Gebruiksaanwijzing naar info add domburgtrainsupport punt nl gestuurd.

Met groet Rob

mikey

Bericht door mikey »

Tran heeft tegenwoordig wel een kleine decoder die tot 18v kan. Namelijk de DCX76z 6,9x6,1x1,7.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier

nspoorkees

Bericht door nspoorkees »

Die gebruiken "we" o.a. in de sikjes van 3dbuilder (fred).

Redskin

Bericht door Redskin »

In algemene zin heb ik erg slechte ervaringen met Tran; die komen er bij mij niet meer in. Daarom ben ik geïnteresseerd in deze nano-decoder van ESU voor inbouw onder het gegoten en erg krappe kapje van dit kleine Arnold locje - :? (Ee 3/3 'Halbschuh').
Afbeelding
Foto: Franz741 spurn.ch

Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

robert

Bericht door robert »

Hoi,

Tran decoders, goed af te regelen, kleine uitvoeringen, goede rijeigenschappen. Waar ze niet tegen kunnen is een te hoge baanspanning! 18 V maximaal en sommige nog minder. Met een standaard geleverde multimuis worden ze bloedheet. Als je dit in de gaten houd, prima decoder(tje)

Met groet Rob

FidOo

Bericht door FidOo »

Frank wat rob zegt. Heb er hier in 2 köfjes zitten (76z) en die rijden prima (zelfs heel goed). Ook mij. Arnold br96 reed uitstekend met een 74z

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Marksintpancras

Bericht door Marksintpancras »

:) een Tran decoder is gewoon een goede decoder, hij doet wat die moet doen. Echter ja, is baanspanning hoger dan zal ik maar zeggen 16 volt dan zou ik deze niet nemen.
Kijk, flipper heeft tegenwoordig ook tran decoder is zijn winkeltje. Dus vraag ik de volgende keer gek doen, en eens een trannentje in een lokje stoppen.
PS, mijn baanspanning is 15 volt.

Last deed ik een Rautenhaus in een Minitrix Br152, dat gaf ook problemen, zelfs Esu decoder gaf problemen met deze motor combi. Hij rijdt nu, maar moet dit nog onderzoeken hoe dit kan.

Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Redskin

Bericht door Redskin »

FidOo schreef:Frank wat rob zegt. Heb er hier in 2 köfjes zitten (76z) en die rijden prima (zelfs heel goed). Ook mij. Arnold br96 reed uitstekend met een 74z
Oké mannen, helder. Maar je zal het vast herkennen: als je eenmaal een paar slechte ervaringen hebt, tob je met zo'n merk niet verder. Zeker niet omdat ik dan zelf juist weer heel goede ervaringen met ESU heb. Hier op het forum hebben we genoeg discussie over goed en slecht gehad en deze voorkeuren beschouw ik met respect en erg persoonlijk.
Ben trouwens zelf nog niet toe aan investeringen tot andere trafo's met een lagere (gelijk-)spanning hoewel ik dat verhaal beslist interessant vind.

Goed we dwalen (weer eens) af :roll: Mijn Ee 3/3 wil ik proberen te voorzien van de ESU nano-decoder uit dit topic.

Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

robert

Bericht door robert »

Hoi,

Nano is een prima ding. Vanmiddag "getest" op mijn decoder tester met standaard Multimaus (18 V DC trafo(tje)) en gewoon goed. Regelt goed, motor weinig herrie. Gewoon weer een goed ESU product.

Met groet Rob

robert

Bericht door robert »

Hoi,

Wordt weer even zoeken in de instellingen. Standaard (geen cv gewijzigd) lust de nano geen maxxon motor. Niet te regelen en rijd maar op een snelheid.

Met groet Rob

robert

Bericht door robert »

Hallo,

Lokprogrammer gepakt, ingesteld op maxxon motor, vergeleken met cv van de micro. Komen overeen, mis alleen wat cv's (51 en 56). Om het kort te zeggen: rijd nog niet goed. Al iemand anders getest? Ervaringen met standaard motor zijn goed. (fleischmann/minitrix)

Met groet Rob

martindomburg
Elektronica/Commercieel

Onthoud wel, de nano is niet gemaakt voor de normale locomotieven. Hij is ontworpen voor de zeer kleine motoren, zoals Kofjes e.d. en uiteraard schaal Z.

Een motor van een zware loc, ja ook maxxon, kunnen wel maar het is er niet voor ontworpen.

groetjes

Redskin

Bericht door Redskin »

Inderdaad effe oppassen met belasting van dit decodertje. Dit is wat ESU er zelf van zegt:

Motorsteuerung
Sie erwarten von einem ESU Decoder zu Recht eine hervorragende Motorsteuerung. Auch unser Winzling macht hier keine Ausnahme. Die Endstufe des LokPilot Nano Standard Decoders liefert bis zu 500mA Dauerstrom und kommt mit allen gebräuchlichen Gleichstrom- und Glockenankermotoren klar; egal ob von ROCO®, Fleischmann®, Tillig®, Piko®, Brawa®, Bemo®, Faulhaber® oder Maxon®.

Die Lastregelung mit 20 kHz PWM- Frequenz sorgt für einen leisen Motorlauf und lässt Ihre Loks langsam auf der Anlage kriechen. Die Lastregelung kann mittels dreier CVs optimal an den von Ihnen verwendeten Motor angepasst werden. Dank Massensimulation fährt Ihre Lok auch bei nur 14 Fahrstufen nicht ruckartig.

Als jouw Maxon onder de half Ampère blijft, zou je die geweldige functie 54 nog kunnen proberen voor de juiste instellingen (CV54=0, F1 indrukken bij minimaal één meter recht spoor -HATSEFLATS! :D )

Frank
(model-)treinliefhebber

martindomburg
Elektronica/Commercieel

500 mA is op papier volgens ESU, ik zou zelf een veilige marge aanhouden van 400 mA. Hij word dan ook minder snel warm.

robert

Bericht door robert »

Ok,

Als reeds eerder geschreven
Getest in een esu decoder tester, zit toch een vrij grote motor in, met 18V dc mulimaus, werd nauwelijks warm.
getest in een minitrix br 145, als een zonnetje (centrale uhlenbrock op "n spanning"
cv 54=0 en dan f1, niet geprobeerd, zal ik kijken of dat er op zit. Het grappige is ook dat bij een micro een boekje zit met 80 pagina's, bij de nano 1 A4'tje en dat bv cv 51 en 56 helemaal niet benoemd worden. Ga nog even kijken op welke frequentie de nano standaard staat, 20 of 40 Hz.
Wordt vervolgd

Met groet Rob

Plaats reactie