keerlus

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Peter Ruifrok

keerlus

Bericht door Peter Ruifrok »

Deze vraag is waarschijnlijk al honderd keer gesteld, maar waar o waar vind ik het antwoord -:)
Kan ik in digitaal ongestraft een keerlus leggen? Ik heb een beetje een idee wat voor blokspanning er op de rails staat (een beetje als AC maar dan geen sinus, maar blokjes) maar ik krijg in mijn hoofd niet rond, of dat betekent dat ik een keerlus mag leggen

Windows 11, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC

Ad_M

Re: keerlus

Bericht door Ad_M »

Hoi Peter,

Kan alleen maar zeggen dat Wim (Hier bekend onder Willempie) hiervoor perfecte spullen levert om een keerlus te maken
Geen aandelen of andere gunsten, maar gewoon willen helpen
Lees dit eens: http://www.rosoft.info/xTreme-Keerlus.html

Mvg,
Ad

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

shoven

Bericht door shoven »

Het antwoord is dus ja. Ik heb hier ook een xTreme keerlus van Wim in de baan liggen, er komen er nog een paar bij, ze werken perfect.

(En ook hier geen aandelen bij onze brompot... :mrgreen: )

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Marcvane86
Contacteer:

Bericht door Marcvane86 »

Nu we hier het toch over de keerlus hebben. Ik begrijp dat deze schakelt op het moment van kortsluiten tussen de 2 rails delen door het wieltje. Dit gaat zo snel met ompolen dat de centrale niets merkt en de boel dus door rijd. Is de kortsluiting niet slecht voor de loks?
En hoe zit het met een sound lok, hoor je die stotteren of gaat die ook gewoon door.
ik moet/wil in de toekomst namelijk ook een lus gaan aanleggen en ook ik heb de voorkeur van de xtreme van Wim.

Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!

https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/

Andre de Ruiter

Bericht door Andre de Ruiter »

Steven het antwoord moet zijn nee, je kunt niet zonder voorzieningen een keerlus leggen. Al's je dat doet krijg je sluiting. Je moet enige voorzieningen treffen waarbij de extreme keerlus van Rosoft een uitstekende oplossing is. Je moet er rekening mee houden dat de keerlus een vijftal blokken moet kunnen bevatten waarvan er een langer moet zijn dan je langste trein.

Met vriendelijk groeten André.

Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)

spoor65

Bericht door spoor65 »

Dus het JA van Steven klopt gewoon, aangezien hij daar al bij zet dat hij daarvoor de xTreme keerlus van Wim in gebruik heeft.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Ad_M

Bericht door Ad_M »

Even voor de overdreven duidelijkheid, DCC / digitaal is dus GEEN wissel spanning zoals Analoog Marklin voert
Waar je dus ongestraft een keerlus kan maken zonder voorzieningen te treffen

Hier moet je met digitaal wel voldoen aan de gelijkstroom regels, echter zit er hier (even vrij vertaald voor ik afgeschoten wordt door de "experts") een soort blok bloksignaal door vermengt

Alle opmerkingen hier geplaatst zijn geldig en een aanvulling op elkaar :D

@Marcvane86
Ook een sound lok gaat hier zonder problemen door heen en als het schadelijk zou zijn, dan had de maker allang een probleem gehad ;)
En "onze Brompot" staat, zo ver ik het ervaar, voor kwaliteit en service

Mvg,
Ad

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Marcvane86
Contacteer:

Daar heb je gelijk in ad. Zocht alleen even de ervaring van jullie mede-spoorders.

Groet marc,

Mijn Test Baan
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.

shoven

Bericht door shoven »

spoor65 schreef:Dus het JA van Steven klopt gewoon, aangezien hij daar al bij zet dat hij daarvoor de xTreme keerlus van Wim in gebruik heeft.

mvg

Freddy
Klopt.

En de service van Wim is inderdaad prima. Ik had eens een printje bij hem gekocht waarop een transistor ontbrak. Ik heb het gemeld en een half uur later stond Wim die bij mij thuis erin te solderen... (OK, hij woont maar 10km hier vandaan dus kan niet bij iedereen, maar geeft toch een idee van de service... 8-) )

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

EdwinB

Bericht door EdwinB »

Ik heb ook twee Xtreme keerlussen dus er is ervaring zat in dit forum. Het mooie is dat de module een aantal bezetmelders in zich heeft....komt er een trein dan wordt deze gedetecteerd en hopla de module schakelt keurig de digitale spanning juist.....aan het einde van de lus weer detectie en hopla ..klik.
Perfecte dingen en niks met kortsluiting ( daar zijn al zoveel discussies over geweest in diverse treinfora.... ;) )

Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zugeheim2

Onderwerp starter
Peter Ruifrok

Bericht door Peter Ruifrok »

Mijn dank voor alle reacties. Een duidelijk antwoord!

Windows 11, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC

sjoef

Bericht door sjoef »

Niet alleen rosoft heeft een keerlus module maar ook digikeijs.......(heb ik ook geen aandelen van) Die heb ik en werkt perfect. Wordt geleverd met een duidelijke beschrijving.

Jos

Jeroen

Bericht door Jeroen »

Marcvane86 schreef:Nu we hier het toch over de keerlus hebben. Ik begrijp dat deze schakelt op het moment van kortsluiten tussen de 2 rails delen door het wieltje. Dit gaat zo snel met ompolen dat de centrale niets merkt en de boel dus door rijd. Is de kortsluiting niet slecht voor de loks?
En hoe zit het met een sound lok, hoor je die stotteren of gaat die ook gewoon door.
ik moet/wil in de toekomst namelijk ook een lus gaan aanleggen en ook ik heb de voorkeur van de xtreme van Wim.
Ik weet niet of ik je bericht helemaal perfect begrijp, maar de Xtrm-lus van Ros schakelt juist niet vanwege de kortsluiting-detectie-sneller-dan-de-centrale. Het gaat op basis van bezetmeldingen (die je goed kunt gebruiken als blokdetectie) en daar schakelt de centrale mee. Hij schakelt als het ware voor de trein uit. Trekkend, duwend, of van welke kant de lus in maakt geen reet uit.

Ook hier enkel sublieme ervaringen hiermee. En nee, ook hier geen aandelen. Je krijgt goed spul voor een goede prijs met ultiem support en no-nonsense.

J.

Afbeelding

Andre de Ruiter

Bericht door Andre de Ruiter »

Ter verduidelijking. De xTreme keerlus van Rosoft werkt als volgt:

De keerlus bestaat uit de blokken 1,2,3,4,5. Blok 3 is langer dan de langste trein op de baan, blokken 1,2 en 4,5 mogen korter zijn.
De blokken 2,3 en 4 zijn volledig gescheiden, dwz beide railstaven zijn geïsoleerd, van de rest van de baan incl.blokken 1 en 5.
Blokken 1 en 5 zijn tegengesteld gepolariseerd.

Als een trein blok 1 binnen rijdt worden blokken 2,3 en 4 gepolariseerd als blok 1.
De trein rijdt via 2 en 3 naar 4. Op het moment van bereiken van blok 4 worden blokken 2, 3 en 4 gepolariseerd als blok 5. De trein kan zijn weg vervolgen zonder sluiting te veroorzaken.

Als een trein van 5 naar 1 rijdt treedt hetzelfde mechanisme (in omgekeerde richting) in werking,

Persoonlijk vindt ik deze oplossing eleganter dan de oplossingen, die met kortsluitdetectie werken. Hoewel ik moet toegeven geen ervaring te hebben met dit soort oplossingen.

Met vriendelijk groeten André.

Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)

Willempie
Elektronica/Commercieel

Bericht door Willempie »

Andre,

Kleine correctie, de xTreme keerlus vormt een blok. En dat blok is verdeeld in 5 MELD secties.
Sectie A en E hebben een vaste polariteit en de secties BCD polen om. Waarbij de trein nooit langer mag zijn als sectie C.

Secties A+B vormen te samen een meldsectie richting de terug/bezetmelder.
Secties D+E vormen te samen een meldsectie richting de terug/bezetmelder.
C is de middensectie richting de terug/bezetmelder, die hoef je niet te gebruiken als je blokken maakt mbv 2 melders per blok.

Mvg
Wim.

Marcvane86
Contacteer:

Kijk nu is het helemaal duidelijk. Bedankt voor deze heldere uitleg. Het product is dus nog beter dan ik dacht.

En nee ik heb ook geen aandelen hahah

Groet marc,

Mijn Test Baan
Spoorbaan Janbaas

Plaats reactie