Ik heb een Minitrix stoomlocje op de kop getikt de 12245 met Nem aansluiting. Volgens mij kan ik daar gewoon een Kuhn N025 in stoppen toch?
Als ik dat doet gaan de lichtjes branden en verder niets. Moet ik nog iets speciaals instellen ? Of is dit lokje slechts voor selectrix bedoeld.
Alle CV waarden voor de Kuhn staan op default. Decoder is prima in een andere loc doet hij het goed.
Analoog ( met de dummy/analoog stekker er in ) rijdt hij perfect.
Minitrix locje met dcc decoder wil niet
-
Re: Minitrix locje met dcc decoder wil niet
Hoi Edwin,
Het klinkt alsof je decoder verkeerd om in de loc zit.
Bij minitrix zit er vaak een groen vierkantje (3x3, 2x2) op de print, dat ook voor problemen kan zorgen.
Maar dan rijdt de loc wel, maar valt hij na een tijdje stil. De oplossing hiervoor is, dat vierkantje gewoon overbruggen.
Maar ik zou eerst proberen om de decoder om te draaien.
Groetjes: Robby
Het klinkt alsof je decoder verkeerd om in de loc zit.
Bij minitrix zit er vaak een groen vierkantje (3x3, 2x2) op de print, dat ook voor problemen kan zorgen.
Maar dan rijdt de loc wel, maar valt hij na een tijdje stil. De oplossing hiervoor is, dat vierkantje gewoon overbruggen.
Maar ik zou eerst proberen om de decoder om te draaien.
Groetjes: Robby
Zal wel weer het beruchte Minitrix-stekkerprobleem zijn... De pootjes van de meeste decoders zijn eigenlijk te dik voor de decodervoetjes van Minitrix. Daardoor wordt het plastic framepje (het zwarte gevalletje van de afbeelding) losgedrukt en maken enkele pootjes geen contact. Duw er maar eens voorzichtig op als de loc op de baan staat met het gas open.
Oplossingen: andere decoder (Döhler & Haass/Minitrix of Tran) of de pootjes vastsolderen.
Andere mogelijkheid is de beruchte 5X5 of 3X3 zijn; een temperatuursensor (PTC/NTC) die wat al te enthousiast werkt. Die moet dan met een draadje overbrugd worden.
Oplossingen: andere decoder (Döhler & Haass/Minitrix of Tran) of de pootjes vastsolderen.
Andere mogelijkheid is de beruchte 5X5 of 3X3 zijn; een temperatuursensor (PTC/NTC) die wat al te enthousiast werkt. Die moet dan met een draadje overbrugd worden.
- Bijlagen
-
- 1.jpg (16.22 KiB) 3548 keer bekeken
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
Nee, die Minitrix connector is gewoon rommel (en eigenlijk niet eens een connector). Ook met een D&H decoder maakt dit lang niet altijd goed contact, weet ik uit ervaring. Gewoon eruit trekken die connector en de pennen van de decoder op de print solderen (en als je soldeerbout dan toch warm is, meteen even dat 3x3 blokje overbruggen). Et voila, een prima rijdende loc.Redskin schreef:De pootjes van de meeste decoders zijn eigenlijk te dik voor de decodervoetjes van Minitrix.
Ze zijn meestal te kort, ze moeten minimaal 5 mm zijn, die van Kuhn zijn maar 3 mm en maken geen goed contact.Redskin schreef:Zal wel weer het beruchte Minitrix-stekkerprobleem zijn... De pootjes van de meeste decoders zijn eigenlijk te dik voor de decodervoetjes van Minitrix. D
Inderdaad. Gewoon shit, dat Minitrix. Maar inderdaad 1 minuut met de bout aan de gang, en hatseklats.
-
Ik heb een Mtx loc waarbij dat aansluitblokje verkeerd om erin is gesoldeerd, je krijgt er dan ook geen decoder in omdat de pennen niet door de daarvoor bestemde gaatjes willen schuiven. En dat aansluitblokje is inderdaad kompleet uitermate teleurstellend van kwaliteit.
Het minitrix "halve" aansluitblokje is NIET gesoldeerd, dat kun je er zo uitwippen, het steekt met twee oortjes door de print.
Andersom erin en bingo.
De draadjes worden tegen de print gedrukt door veertjes in het halve aansluitblokje.
Terwijl het blokje eruit is kun je de veertjes even "naspannen".
Andersom erin en bingo.
De draadjes worden tegen de print gedrukt door veertjes in het halve aansluitblokje.
Terwijl het blokje eruit is kun je de veertjes even "naspannen".
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd