minitrix ICE ombouwen

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Oneofmany

minitrix ICE ombouwen

Bericht door Oneofmany »

Geachte lezers,

Ik heb de volgende uitdaging :) ik wil trainen met locs ombouwen dus ik heb een projectie uitgezocht onder mijn niet digitaal trein goed.

Ik wil een ICE1 van minitrix ombouwen.
In de motor wagen wil ik een decoder voor motor en verlichting (smd leds).
In de stuur stand wil ik een decoder voor de verlichting (smd leds).

Ik gebruik een multimaus voor de mogelijke baan en heb een sprog2 om te programmeren.

Nu komt de vraag :)
Wat raden jullie mij aan voor de decoders ? Merk/type/Groote

Bedankt voor de hulp.

Tanks Fred

martindomburg
Elektronica/Commercieel

Re: minitrix ICE ombouwen

Bericht door martindomburg »

Hoi Fred

Absoluut de Kuehn N45. Di et wat die moet doen, is goed te begrijpen voor elke beginnerben is tevens betaalbaar.

Wil je meer kunnen instellen en net wat mooiere rijeigenschappen dan adviseer ik de ESU LokPilot micro v4.0. Die is wel bijna 10 euro duurder maar dan heb je wel net wat meer. Is wel een decoder voor gevorderden om te begrijpen.

Voor programmeren gebruik ik overigens SPROG-DCC

Groetjes

nspoorkees

Bericht door nspoorkees »

Let op, de kuehn N45 ondesteund geen volledige consist via cv21/22... voor een stam wil je dat misschien wel. Even over nadenken!

talent

Bericht door talent »

Gezien een ander draadje hier van een tijdje terug en mijn eigen ervaringen, zou ik zeker niet voor een Kuehn N45 kiezen. Veel locs laten zich hiermee niet mooi regelen. Een Kuehn N025 is daar al beter in (en goedkoper), maar als je ze vergelijkt met D&H, ESU en Tran dan rijden locs met een Kühn decoder echt wel heel veel minder mooi.

Tran zou ik zelf ook niet voor kiezen, in verband met de maximale railspanning van 18 V. Er zijn gewoon best wel wat centrales en boosters die een hogere spanning geven en dan heb ik liever een decoder met wat meer marge. De rij-eigenschappen van Tran zijn overigens wel subliem.

ESU (LokPilot Micro 4) heb ik alleen in mijn twee Flirt treinstellen van Liliput zitten en daarin bevallen ze mij super. Wel wat duurder en dikker dan sommige andere decoders, en helaas maar twee (versterkte) uitgangen voor verlichting.

Mijn favoriete decoder op dit moment is de D&H DH10C. Redelijk geprijsd, vier functie-uitgangen, mooie rij-eigenschappen, lekker dun (en dus meestal zo onder de kap van een loc te plaatsen) en net als de Kuehn decoders goed te begrijpen. Wat mij betreft echt een aanrader.

Maar dat is mijn mening...

martindomburg
Elektronica/Commercieel

Hier kan ik me helaas niet in vinden :D . Maar zo zie je gewoon dat er zoveel smaken zoveel meningen zijn.

Daarom is een vraag als "wat raadt je aan" erg overschat.

My 2 cents: zelf ervaren is de beste leerschool

talent

Bericht door talent »

Martin,

Niet om hier een hele discussie over te starten (zoals je al schrijft: zoveel smaken zoveel meningen), maar ik ben wel benieuwd wat jij "mis" vindt met een DH10C. Ik ben altijd wel geïnteresseerd in de argumenten van anderen om voor de ene of de andere oplossing te kiezen.

En wat de Kuehn N45 (en in mindere mate de Kuehn N025) betreft: hoe krijg jij daar een mooie regeling mee? Ik heb zelf een aantal locs met die decoder, maar als ik daarvoor een snelheidsmeting doe in iTrain (of Koploper) dan is dat geen mooie vloeiende lijn. De ene stap springt de snelheid omhoog, en de andere stap gebeurt er bijna niets (of neemt de snelheid zelfs af).

De overgang tussen de stappen ziet er als je naar de trein kijkt ook niet vloeiend uit; de trein gaat met een rukje sneller rijden. Maar als jij wel enthousiast bent over deze decoders, krijg ik het gevoel dat ik iets fout doe. Misschien toch een instelling waar ik 'ns naar moet kijken?

Ik zou hier op zich wel graag een oplossing voor hebben, want ik heb toch best veel locs met een Kuehn decoder.

Groeten, Marcel

Onderwerp starter
Oneofmany

Bericht door Oneofmany »

Oke ga mijn licht even bij de besproken decoders opsteken :) mocht iemand nog een goeie weten post gerust.

Verder praten over de besproken decoders lijkt me geen probleem zo lang we er wijzer van worden ;)

Bedankt voor de reacties tot zo ver 8-)

Thanks Fred

martindomburg
Elektronica/Commercieel

talent schreef:Martin,

Niet om hier een hele discussie over te starten (zoals je al schrijft: zoveel smaken zoveel meningen), maar ik ben wel benieuwd wat jij "mis" vindt met een DH10C. Ik ben altijd wel geïnteresseerd in de argumenten van anderen om voor de ene of de andere oplossing te kiezen.

En wat de Kuehn N45 (en in mindere mate de Kuehn N025) betreft: hoe krijg jij daar een mooie regeling mee? Ik heb zelf een aantal locs met die decoder, maar als ik daarvoor een snelheidsmeting doe in iTrain (of Koploper) dan is dat geen mooie vloeiende lijn. De ene stap springt de snelheid omhoog, en de andere stap gebeurt er bijna niets (of neemt de snelheid zelfs af).

De overgang tussen de stappen ziet er als je naar de trein kijkt ook niet vloeiend uit; de trein gaat met een rukje sneller rijden. Maar als jij wel enthousiast bent over deze decoders, krijg ik het gevoel dat ik iets fout doe. Misschien toch een instelling waar ik 'ns naar moet kijken?

Ik zou hier op zich wel graag een oplossing voor hebben, want ik heb toch best veel locs met een Kuehn decoder.

Groeten, Marcel
Hoi Marcel,

Natuurlijk kan ik mijn mening hierin toelichten. Ik baseer dit door mijn ervaringen met de ombouw en gebruik van deze decoders. Imo zijn er maar 3 echt goede decoders: Kuehn, ESU en Rautenhaus. De rest doet het voor mij gewoon net niet, niet dat ze slecht zijn maar ook hierin is het enorm wat je smaak wenst.

Allereerst de D&H. Zijn geen verkeerde decoder, ze zijn immers de uitvinders van Selectrix en doen in Duitsland goede zaken. Maar ga je echter kijken naar de decoder zelf dan heeft deze echt heel weinig instel mogelijkheden. Dan nog maar te zwijgen over de slecht ingestelde interne buffer. Elke onderbreking stopt de loc, iets wat met een CV aan te passen is maar door D&H wordt geblokkeerd. Als je voor D&H kiest neem dan Rautenhaus, dat zijn dezelfde decoders maar met eigen software. Die geven veel meer instellingen vrij van de decoder dan D&H zelf doet. Inclusief de tijd die de decoder zonder spanning moet overbruggen.

Dan de Kuehn.
Is gewoon een uitstekende decoder. Alle functies die je wensen kan zijn in simpele basis aanwezig. Je hebt dan voor net iets meer dan 25 euro een goede decoder die voor het basis DCC werk zeer geschikt is. Goede garantie, bijna altijd vervanging bij defect. Goede kortsluitbeveiliging!

Wat jij benoemt met de rijeigenschappen is deels waar, maar deels onwaar. Je kan de motorfrequentie met CV9 in 3 stappen instellen en met CV53 en CV54 stel je de P en I in van de lastregeling. Daarmee kan je bijna elke loc goed en strak laten rijden.

Ik zeg bijna want doordat de instelmogelijkheden beperkt zijn (om het gebruikersgemak te dienen) loop je soms tegen de beperking aan van de decoder. En dan komt mijns inziens ESU om de hoek kijken.

De ESU LP4 is weliswaar meer dan 35 euro, maar heeft een enorme moeglijkheid aan instellingen om een loc stil en strak af te regelen. Een absolute favoriet als het gaat om mooi rangeren en langzaam rijden. Maar nadeel van ESU, concept gebaseerd op D&H, dus hierbij is vaker een LocBuffer vereist dan met een Kuehn.

Tran ben ik het helemaal met je eens, frutdecoder. Maar wel mooie techniek, alleen veel te beperkt.

Dus kortom:

Simpel rijwerk (Wat 95% van de locs op een modelbaan doen, in beeld komen, keer stoppen en weer verdwijnen) is de Kuehn uitstekend geschikt
Als beginnersdecoder is de Kuehn perfect

Geavanceerd rijden (Mooie langzame rangeerbewegingen, strakke motoreigenschappen) de ESU LokPilot V4.0

Wanner je DCC/SX wilt rijden kies dan of voor ESU of voor Rautenhaus.

Groetjes

P.s.: De Kuehn N25 mist de F3/F4 functie en heeft een slechte kortsluitbeveiliging bij een vastlopende motor.

talent

Bericht door talent »

Hoi Martin,

Bedankt voor je toelichting.

Dat de DH10C weinig instelmogelijkheden heeft klopt wel, maar ik vind dat juist een voordeel: de loc rijdt perfect zonder iets in te stellen. Alleen nog even de functieuitgangen naar wens configureren (waarvoor deze decoder wel een paar handige mogelijkheden heeft) en klaar. Van stoppende locs heb ik met deze decoder (gelukkig) nog geen last gehad. Wel met een Uhlenbrock en een Fleischmann decoder (wat volgens mij echt prut is).

Met de Kuehn N45 heb ik dan denk ik gewoon pech gehad. Ik heb deze decoder in 4 verschillende Fleischmann locs geprobeerd, en in geen van allen kreeg ik een mooi rijgedrag (zie hier). Zelfs niet na heel uitgebreid proberen met verschillende waarden in CV9, CV53 en CV54. Met een DH10C er in reden deze locs direct perfect. Overigens vind ik dat de Kuehn ook net wat onhandige beperkingen heeft in de instellingen van de functies (maar dat is een kwestie van smaak).

Welke instellingen gebruik jij voor de Kuehn N45 in Fleischmann locs (met de standaard 3-polige motor)?

De ESU is inderdaad geweldig, maar helaas heeft die maar twee functie-uitgangen. Dat is voor mij in veel gevallen gewoon te weinig (met apart schakelbare front- en sluitverlichting).

Groeten, Marcel

nspoorkees

Bericht door nspoorkees »

De DH10C heeft juist véél meer instellingsmogelijkheden, zeker mbt motoraansturing (superieur aan de kuehn, terwijl die ook al niet slecht is), maar ook overige zaken, in vergelijking tot de N45... ben een beetje verbaasd?

Persoonlijk vind ik hem mbt functiemapping en verlichting wel lastiger, dat gaat simpeler en duidelijker met de N45.

martindomburg
Elektronica/Commercieel

Hoi

Ik vergelijk de D&H ook meer met de Rautenhaus. Die is zeker de moeite waard. Heeft eigen software in de decoder die meer mogelijk maakt met de D&H decoder. Kijk maar eens op http://www.rokon.info

Marcel: voor de kuehn gebruik ik vaak cv53= 1 en cv54=12

Maar je hebt gelijk, soms wil de kuehn niet mooi regelen op bepaalde locs. Maar zoals de gezegde "alle waarde naar zijn geld" waarheid is, stap ik dan vaak door naar de ESU.

Fleischmann decoderen zijn op zich best ok. Zolang je hem gebruikt in een 5-polige motor.

Uhlenbrock is mijns inziens rommel :mrgreen:

Groetjes

talent

Bericht door talent »

Zijn we het in ieder geval eens over Uhlenbrock :lol:

Verder (gelukkig) geen verrassende nieuwe argumenten gelezen. Ik zal de Kuehn N45 die ik nog heb eens proberen met CV53=1 en CV54=12. Maar zoals ook blijkt uit de reactie van nspoorkees: ieder zijn eigen smaak en voorkeuren.

Groeten, Marcel

Marksintpancras

Bericht door Marksintpancras »

Ben sinds begin dit jaar gestart met digitaliseren van tijdens materiaal, voor de Esu decoder gekozen, echter bij toeval eens een kuehn N45 ingebouwd, deze heb ik hetzelfde kunnen inregelen als de Esu, merk heel weinig verschil, heb ook decoders van Tram en fleischmann en minitrix in loks zitten, deze zijn zo gekocht. Echter de rijeigenschappen zijn een stuk minder.

Esu staat bij de grootste modeltreinwinkel van Noord-holland te boek als de betere decoder, echter verkopen ze geen kuehn, door M@rtin echter gewezen op de goedkopige alternatief van Esu, en geen spijt van gekregen.

Ben wel mee eens dat smaken verschillen en dat de verschillen zitten in kleine details die als normale consument lastig te merken is.

Met vriendelijke groet,
Mark

Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Plaats reactie