Oscar's bouwplaats
Geplaatst: 05 mar 2016 23:10
Omdat ik toch geregeld dingen bouw en daarvan toch wel es wat wil laten zien ben ik dit draadje begonnen.
Mijn gemiddeld bouwtempo ligt vrij laag omdat ik doordeweeks weinig tot geen tijd heb, dus komt het neer op af en toe in de weekenden bouwen.
Op dit moment ben ik bezig een containerkraan voor Jos (Sjoef) in mekaar te plakselen van styreen plaat, dit omdat er wel iets bij het bootje (ook van mijn hand) moest komen om containers te laden en lossen.
De kraan heb ik gebaseerd op de kranen die bij het Alpherium in Alphen aan den Rijn staan, deze staan over de haven heen.
Ik heb geen bouwtekeningen of foto materiaal maar kijk nog al es uit het raam als ik er met de vrachtwagen langs rijdt.
Voor de bouw van dit apparaat gebruik ik weer styreen plaat in diverse diktes en zal eea aangevuld worden met styreen profielen.
Genoeg geouwe.... tijd voor een eerste stukkie bouwverslag.
Voordat ik een plaat styreen aan bonken snij maak ik een papieren voorbeeld, in dit geval voor de poten van deze kraan.
De onderbalk heeft zoals te zien verschillende hartlijnen, dit omdat ik al schuivend tot het (voor mij) meest juiste resultaat wil komen.
Voor mijn idee was dit het juiste, dat ik me daar in kan vergissen zal later blijken;
Daarna een plaat styreen in stroken gesneden en onder de hoeken die ik in gedachten had afgesneden;
De boel aan mekaar geplakt, tussenstand plaatje;
Uiteindelijk krijg je dan dit resultaat als je alles tot een sluitend geheel maakt;
Nadat ik een tweede poot had gemaakt maar es aan de bovenbalk van dit stukkie kraan begonnen.
Na uitvoerig meten in de haven bij Jos kwam het neer op een balk met een maximale lengte van een slordige 52cm.
Nou had ik nog een plaatje styreen liggen van zowat een meter dus leek me dat een prima idee deze voor dat doel te gebruiken.
Dus twee zijkanten en een boven en onderkant gesneden;
Om voldoende stevigheid te krijgen op zo'n eind plastic heb ik een stel spantjes gesneden en op gelijke afstand van elkaar op de bovenbalk geplakt;
De onderkant heb ik er nog even niet opgeplakt omdat ik er nog bij wil kunnen mocht ik nog iets willen aanpassen;
Na twee keer een weekend plakselen kwam ik tot dit voorlopige resultaat....en daar was ik niet gelukkig mee.
De poten van de kraan zijn niet in de juiste verhouding met de rest van de kraan;
Dus na lang wikken en wegen besloten daar wat aan te doen.
In eerste instantie het plan opgevat om de bovenbalk dan maar weer uit elkaar te slopen, maar omdat de kans bestond dat de boel er niet beter/mooier op ging worden toch maar het besluit gemaakt de poten opnieuw te gaan maken.
De weg van de minste weerstand dus....
Dus weer de boel opnieuw uitgemeten en stroken gesneden en aan de plaksessie begonnen;
Even een oude naast een nieuwe poot geparkeerd;
Vervolgens nummertje twee in mekaar gezet en de oude maar richting de prullenbak geworpen;
Een idee voor het formaat;
Een van de poten is anders dan de andere, die heeft bovenop een vierkantig frame en schoren om torsie en beweging op te vangen.
Dus ook dat moest in model meegenomen worden;
De schoren worden gemaakt van buizen, dit is ook bij het origineel het geval.
Hiervoor buisprofielen van Evergreen op maat gemaakt en wat stripjes gesneden en geboord die in de buis moesten komen om de boel aan elkaar te kunnen zetten;
Schoortjes vastgeplakt en met pennen aan elkaar gekoppeld, de poten liggen nu dus onderste boven;
En voor het plaatje even op de bovenbalk gelegd, lijkt me een stuk beter in verhouding dan de exemplaren die nu in de vuilnisbak liggen;
En tot slot een plaatje van de twee poten die even moeten uitharden;
Volgende wat gebeuren moet is een goede verbinding tussen de poten en bovenbalk, daar moet ruimte tussen zitten omdat de loopkat over de bovenkant van de balk moet rollen.
Daar heb ik al eea voor uitgedacht maar moet dat eerst even in werkelijkheid omzetten.
Verder moet ik ook nog onderstellen uitdenken en bouwen want de kraan moet wel over rails kunnen rijden.
En er moeten natuurlijk wel containers mee geladen en gelost kunnen worden, dus een hijsframe moet er ook nog komen.....
Hopelijk binnenkort meer.
Groet,
Oscar
Mijn gemiddeld bouwtempo ligt vrij laag omdat ik doordeweeks weinig tot geen tijd heb, dus komt het neer op af en toe in de weekenden bouwen.
Op dit moment ben ik bezig een containerkraan voor Jos (Sjoef) in mekaar te plakselen van styreen plaat, dit omdat er wel iets bij het bootje (ook van mijn hand) moest komen om containers te laden en lossen.
De kraan heb ik gebaseerd op de kranen die bij het Alpherium in Alphen aan den Rijn staan, deze staan over de haven heen.
Ik heb geen bouwtekeningen of foto materiaal maar kijk nog al es uit het raam als ik er met de vrachtwagen langs rijdt.
Voor de bouw van dit apparaat gebruik ik weer styreen plaat in diverse diktes en zal eea aangevuld worden met styreen profielen.
Genoeg geouwe.... tijd voor een eerste stukkie bouwverslag.
Voordat ik een plaat styreen aan bonken snij maak ik een papieren voorbeeld, in dit geval voor de poten van deze kraan.
De onderbalk heeft zoals te zien verschillende hartlijnen, dit omdat ik al schuivend tot het (voor mij) meest juiste resultaat wil komen.
Voor mijn idee was dit het juiste, dat ik me daar in kan vergissen zal later blijken;
Daarna een plaat styreen in stroken gesneden en onder de hoeken die ik in gedachten had afgesneden;
De boel aan mekaar geplakt, tussenstand plaatje;
Uiteindelijk krijg je dan dit resultaat als je alles tot een sluitend geheel maakt;
Nadat ik een tweede poot had gemaakt maar es aan de bovenbalk van dit stukkie kraan begonnen.
Na uitvoerig meten in de haven bij Jos kwam het neer op een balk met een maximale lengte van een slordige 52cm.
Nou had ik nog een plaatje styreen liggen van zowat een meter dus leek me dat een prima idee deze voor dat doel te gebruiken.
Dus twee zijkanten en een boven en onderkant gesneden;
Om voldoende stevigheid te krijgen op zo'n eind plastic heb ik een stel spantjes gesneden en op gelijke afstand van elkaar op de bovenbalk geplakt;
De onderkant heb ik er nog even niet opgeplakt omdat ik er nog bij wil kunnen mocht ik nog iets willen aanpassen;
Na twee keer een weekend plakselen kwam ik tot dit voorlopige resultaat....en daar was ik niet gelukkig mee.
De poten van de kraan zijn niet in de juiste verhouding met de rest van de kraan;
Dus na lang wikken en wegen besloten daar wat aan te doen.
In eerste instantie het plan opgevat om de bovenbalk dan maar weer uit elkaar te slopen, maar omdat de kans bestond dat de boel er niet beter/mooier op ging worden toch maar het besluit gemaakt de poten opnieuw te gaan maken.
De weg van de minste weerstand dus....
Dus weer de boel opnieuw uitgemeten en stroken gesneden en aan de plaksessie begonnen;
Even een oude naast een nieuwe poot geparkeerd;
Vervolgens nummertje twee in mekaar gezet en de oude maar richting de prullenbak geworpen;
Een idee voor het formaat;
Een van de poten is anders dan de andere, die heeft bovenop een vierkantig frame en schoren om torsie en beweging op te vangen.
Dus ook dat moest in model meegenomen worden;
De schoren worden gemaakt van buizen, dit is ook bij het origineel het geval.
Hiervoor buisprofielen van Evergreen op maat gemaakt en wat stripjes gesneden en geboord die in de buis moesten komen om de boel aan elkaar te kunnen zetten;
Schoortjes vastgeplakt en met pennen aan elkaar gekoppeld, de poten liggen nu dus onderste boven;
En voor het plaatje even op de bovenbalk gelegd, lijkt me een stuk beter in verhouding dan de exemplaren die nu in de vuilnisbak liggen;
En tot slot een plaatje van de twee poten die even moeten uitharden;
Volgende wat gebeuren moet is een goede verbinding tussen de poten en bovenbalk, daar moet ruimte tussen zitten omdat de loopkat over de bovenkant van de balk moet rollen.
Daar heb ik al eea voor uitgedacht maar moet dat eerst even in werkelijkheid omzetten.
Verder moet ik ook nog onderstellen uitdenken en bouwen want de kraan moet wel over rails kunnen rijden.
En er moeten natuurlijk wel containers mee geladen en gelost kunnen worden, dus een hijsframe moet er ook nog komen.....
Hopelijk binnenkort meer.
Groet,
Oscar