Aalsmeer in N
Geplaatst: 15 mar 2016 09:40
Hierbij praat ik jullie even bij over het project van mijn schoonvader. Het is zo'n bijzonder project dat ik het jullie niet wil onthouden!
Je weet wel hoe het gaat, vroeger modeltreinen gehad, weggedaan. Schoonzoon (ik dus) heeft ze ook en besmet hem weer.
Hij woonde er in de buurt, dus de keuze was snel gemaakt: Aalsmeer! En niet "gebaseerd op" maar écht werkelijk op schaal!
Om het geheel op de zolder te laten passen, moest er wel gewerkt worden in Spoor N, en als tijdperk neemt hij omstreeks 1910-1920, toen het viaduct er nét stond. Alles, maar dan ook alles moet dus gemaakt worden! Er is inmiddels veel gebeurd. Mijn schoonvader is verhuist en de baan staat nu in een ruimte die groter is waardoor hij de baan kan verlengen. Het emplacement was op schaal, maar het spoor naar de brug toe moest voorheen geknepen worden. In deze ruimte hoeft dat niet meer en kan werkelijk de hele baan op schaal gemaakt worden!
Ik ben van de electronica, dus neem dat stukje op me. Mijn schoonvader doet in principe de rest.
Baanplan:
We zijn begonnen met het baanplan. Deze bleek 100keer veranderd te zijn, dus hebben een mooie uitgekozen in het juiste tijdperk en houden daar aan vast. Het is de tekening die toevallig ook nog de meeste sporen heeft!
Aalsmeer is een kopstation, dus een rondje rijden gaat niet. We hebben bedacht dat we een schaduwstation bouwen: een trein kan vanaf het station drie kanten op: Hoofddorp, Uithoorn en Amstelveen. Als hij bijv. naar Hoofddorp vertrekt, verdwijnt hij op gegeven moment in de achtergrond en komt terecht op het schaduwstation. Vanuit het schaduwstation kunnen we de trein naar een andere bestemming sturen. Bijv. Amstelveen of Uithoorn. Ook kunnen we hem terugsturen zodat hij weer via Hoofddorp binnenkomt.
Lokje omrijden op Aalsmeer, en weer naar het schaduwstation via A'veen, Uithoorn of Hoofddorp.
Een echte blikvanger was natuurlijk de Aalsmeerderbrug. Deze moest dan ook op de baan, wat ook inhield dat halte Lijnbaan gebouwd moet worden.
Het plan is compleet. Nu maar bouwen!
Mijn schoonvader heeft gekozen voor modulebakken. Zo kan hij er ooit mee naar beurzen als hij dat zou willen.
Uiteraard beginnen we bij het schaduwstation.
Het materieel is van mij, om te testen!
Er zijn drie sporen waar de treinen uit de richtingen Uithoorn, Amstelveen en Hoofddorp binnen kunnen komen.
Ook zijn er nog twee sporen waar extra materieel kan staan, zodat er wat afgewisseld kan worden.
Vanaf elk spoor kan er in elke richting gereden worden. Elke richting heeft een eigen stroomkring, het schaduwstation en het station zelf hebben ook een eigen stroomkring.
Hier zijn duidelijk de spanten te zien waar de eigenlijke baan op komt te liggen.
Het enige dat niet op schaal kon: de bocht naar Hoofddorp toe (richting Aalsmeerderbrug) moest iets krapper gelegd worden (onderste op de foto). De spoorlengte is echter wel hetzelfde gebleven. Het bovenste spoor is die naar Amstelveen: zodra de bocht begint rijdt de trein de achtergrond in, want het moet lijken of hij gewoon rechtdoor naar Bovenkerk (Amstelveen) rijdt.
Hier het gedeelte waar de Aalsmeerderbrug komt te liggen. De bocht achterin is een loze bak, waar geen scenery op komt.
Het is als het ware een overgangsbak of koppelbak, want eigenlijk moet alles daar rechtdoor lopen. Op een beurs kan dit ook, en passen de bakken gewoon aan elkaar. Hier thuis moet hij vanwege de ruimte even de hoek om. Dat is dus zo opgelost.
De brug is wederom voor de fun. De eigenlijke brug gaat gebouwd worden.
De platen voor de bovenkant erop gelegd. Het meeste is allemaal weiland. De toekomstige spoordijk naar de brug toe is al te herkennen. Achterin bij de lamp de "geknepen" bocht. De lamp staat op de plek van de lokloods.
Iets passender materieel. Deze moeten verbouwd worden om de "Haarlemmermeertjes" en Bello te creëren.
De achterste rijd achter de toekomstige achterwand om over een paar centimeter uit de bocht vanuit Uithoorn te komen.
De voorste rijdt naar Amstelveen.
Dit is ook precies de plek waar het viaduct zou moeten komen.
Het emplacement van Aalsmeer. Achterin de kolenhaven.
Papieren model van het stationsgebouw. Deze fungeert als mal om het daadwerkelijke station van styreen te bouwen.
Het controlebord in aanbouw. Linksonder het schaduwstation. Jaja, het rijdt allemaal analoog.
Aalsmeerderbrug
De aalsmeerderbrug ging over de ringvaart de Haarlemmermeer in. De brug bestond uit een beweegbaar deel (draaibrug) en een vast deel.
Het beweegbare deel overspande het water, terwijl het vaste deel boven de dijk hing en verbond de spoordijk met de beweegbare brug. Onder het vaste deel kon men de molenweg bereiken.
Het vaste deel is al gemaakt van styreen. Deze overspant ongeveer 32cm. Het beweegbare gedeelte is iets korter: ongeveer 28cm, maar deze wordt later nog gebouwd.
De Aalsmeerderbrug in aanbouw. De boutekening heb ik op schaal uitgeprint. Deze fungeert als mal voor het styreen.
Een zijkant al af...
Zo lijkt het er een beetje op...
En hier is hij af:
Nu deze af is (op het spuiten na) is er begonnen aan het beweegbare deel:
Na de verhuizing
Hier de baan in de nieuwe ruimte. De baan kan verlengt worden en daardoor compleet op schaal nagemaakt worden.
Op de foto is duidelijk te zien waar er een modulebak tussen moet. Het tracé van het spoor naar de brug zal wijzigen: deze loopt nu recht en klopt niet met de werkelijkheid. Er komt een lichte boog in wat het reëler maakt maar het geheel ook een mooiere uitstraling geeft.
Hier is alle extra ruimte zichtbaar: vanaf het emplacement rechts, tegen de klok in zien we rechtsboven de eerste opening. Hier komt een modulebak achter waarop de bocht realistischer gelegd kan worden. Achterin in het midden is extra ruimte ontstaan om halte Lijnbaan en de overweg over de Oosteinderweg nog mooier te creëren. De spoordijk naar de brug (volgende 'gat') over de ringvaart kan ook verlengt worden zodat deze meer voldoet aan de schaal. Op het einde van de baan, linksonderin de foto (waar de doos staat) wordt de dijk in de Haarlemmermeer verlengt en kan de (verborgen) keerlus ook beter en minder stijl aangelegd worden.
Hier een overzicht van het emplacement. Aan deze modulebakken hoefden we niets te doen: deze zijn op schaal.
Gezien vanaf de kolenhaven
Gezien vanaf de lokloods
De brug zit bij het maken van deze foto's nog in een verhuisdoos. Deze zal voorlopig nog niet op de baan komen omdat er naast de toe te voegen modulebakken en het herinrichten van de bestaande bakken moeten ook de wisselaandrijvingen nog anders aangelegd worden (Zie hieronder). Wel wil ik een eerder gestelde vraag beantwoorden: na enig rekenwerk bleek dat er zo'n 60 uur nodig was om de brug te bouwen!
Wisselaandrijvingen
De wisselaandrijvingen bleken onbetrouwbaar te zijn en de wissels kwamen soms niet om. Zodra de aandrijving aan het wissel zelf was gemonteerd werkte het pas eigenlijk...
Elk wissel er dus uit, gat maken in het hout en de aandrijving direct op het wissel er weer in...
Onderkant van de constructie van de Peco aandrijving zoals die wél werkte... De relais die erbij hangen zijn voor het ompolen van het hart.
Aan de bovenkant zou het storten van balast het gat moeten verbergen!
De verdere plannen
Verder moeten alle bebouwen nog gemaakt gaan worden. Het stationsgebouw is er alleen nog in papier en met dank aan een mede-spoorder heb ik vele bouwtekeningen weten te krijgen. Zo hebben we de mandenloods, de goederenloods, de lokloods en het seinhuis van hem gekregen.
De goederenloods hebben we van lasergesneden papier liggen (door Markenburg) en is klaar om gebouwd te worden.
Dat dus later allemaal. Het eerst wat er gaat gebeuren is het bouwen van meer modulebakken en het verleggen van het tracé.
Wordt vervolgt!
Je weet wel hoe het gaat, vroeger modeltreinen gehad, weggedaan. Schoonzoon (ik dus) heeft ze ook en besmet hem weer.
Hij woonde er in de buurt, dus de keuze was snel gemaakt: Aalsmeer! En niet "gebaseerd op" maar écht werkelijk op schaal!
Om het geheel op de zolder te laten passen, moest er wel gewerkt worden in Spoor N, en als tijdperk neemt hij omstreeks 1910-1920, toen het viaduct er nét stond. Alles, maar dan ook alles moet dus gemaakt worden! Er is inmiddels veel gebeurd. Mijn schoonvader is verhuist en de baan staat nu in een ruimte die groter is waardoor hij de baan kan verlengen. Het emplacement was op schaal, maar het spoor naar de brug toe moest voorheen geknepen worden. In deze ruimte hoeft dat niet meer en kan werkelijk de hele baan op schaal gemaakt worden!
Ik ben van de electronica, dus neem dat stukje op me. Mijn schoonvader doet in principe de rest.
Baanplan:
We zijn begonnen met het baanplan. Deze bleek 100keer veranderd te zijn, dus hebben een mooie uitgekozen in het juiste tijdperk en houden daar aan vast. Het is de tekening die toevallig ook nog de meeste sporen heeft!
Aalsmeer is een kopstation, dus een rondje rijden gaat niet. We hebben bedacht dat we een schaduwstation bouwen: een trein kan vanaf het station drie kanten op: Hoofddorp, Uithoorn en Amstelveen. Als hij bijv. naar Hoofddorp vertrekt, verdwijnt hij op gegeven moment in de achtergrond en komt terecht op het schaduwstation. Vanuit het schaduwstation kunnen we de trein naar een andere bestemming sturen. Bijv. Amstelveen of Uithoorn. Ook kunnen we hem terugsturen zodat hij weer via Hoofddorp binnenkomt.
Lokje omrijden op Aalsmeer, en weer naar het schaduwstation via A'veen, Uithoorn of Hoofddorp.
Een echte blikvanger was natuurlijk de Aalsmeerderbrug. Deze moest dan ook op de baan, wat ook inhield dat halte Lijnbaan gebouwd moet worden.
Het plan is compleet. Nu maar bouwen!
Mijn schoonvader heeft gekozen voor modulebakken. Zo kan hij er ooit mee naar beurzen als hij dat zou willen.
Uiteraard beginnen we bij het schaduwstation.
Het materieel is van mij, om te testen!
Er zijn drie sporen waar de treinen uit de richtingen Uithoorn, Amstelveen en Hoofddorp binnen kunnen komen.
Ook zijn er nog twee sporen waar extra materieel kan staan, zodat er wat afgewisseld kan worden.
Vanaf elk spoor kan er in elke richting gereden worden. Elke richting heeft een eigen stroomkring, het schaduwstation en het station zelf hebben ook een eigen stroomkring.
Hier zijn duidelijk de spanten te zien waar de eigenlijke baan op komt te liggen.
Het enige dat niet op schaal kon: de bocht naar Hoofddorp toe (richting Aalsmeerderbrug) moest iets krapper gelegd worden (onderste op de foto). De spoorlengte is echter wel hetzelfde gebleven. Het bovenste spoor is die naar Amstelveen: zodra de bocht begint rijdt de trein de achtergrond in, want het moet lijken of hij gewoon rechtdoor naar Bovenkerk (Amstelveen) rijdt.
Hier het gedeelte waar de Aalsmeerderbrug komt te liggen. De bocht achterin is een loze bak, waar geen scenery op komt.
Het is als het ware een overgangsbak of koppelbak, want eigenlijk moet alles daar rechtdoor lopen. Op een beurs kan dit ook, en passen de bakken gewoon aan elkaar. Hier thuis moet hij vanwege de ruimte even de hoek om. Dat is dus zo opgelost.
De brug is wederom voor de fun. De eigenlijke brug gaat gebouwd worden.
De platen voor de bovenkant erop gelegd. Het meeste is allemaal weiland. De toekomstige spoordijk naar de brug toe is al te herkennen. Achterin bij de lamp de "geknepen" bocht. De lamp staat op de plek van de lokloods.
Iets passender materieel. Deze moeten verbouwd worden om de "Haarlemmermeertjes" en Bello te creëren.
De achterste rijd achter de toekomstige achterwand om over een paar centimeter uit de bocht vanuit Uithoorn te komen.
De voorste rijdt naar Amstelveen.
Dit is ook precies de plek waar het viaduct zou moeten komen.
Het emplacement van Aalsmeer. Achterin de kolenhaven.
Papieren model van het stationsgebouw. Deze fungeert als mal om het daadwerkelijke station van styreen te bouwen.
Het controlebord in aanbouw. Linksonder het schaduwstation. Jaja, het rijdt allemaal analoog.
Aalsmeerderbrug
De aalsmeerderbrug ging over de ringvaart de Haarlemmermeer in. De brug bestond uit een beweegbaar deel (draaibrug) en een vast deel.
Het beweegbare deel overspande het water, terwijl het vaste deel boven de dijk hing en verbond de spoordijk met de beweegbare brug. Onder het vaste deel kon men de molenweg bereiken.
Het vaste deel is al gemaakt van styreen. Deze overspant ongeveer 32cm. Het beweegbare gedeelte is iets korter: ongeveer 28cm, maar deze wordt later nog gebouwd.
De Aalsmeerderbrug in aanbouw. De boutekening heb ik op schaal uitgeprint. Deze fungeert als mal voor het styreen.
Een zijkant al af...
Zo lijkt het er een beetje op...
En hier is hij af:
Nu deze af is (op het spuiten na) is er begonnen aan het beweegbare deel:
Na de verhuizing
Hier de baan in de nieuwe ruimte. De baan kan verlengt worden en daardoor compleet op schaal nagemaakt worden.
Op de foto is duidelijk te zien waar er een modulebak tussen moet. Het tracé van het spoor naar de brug zal wijzigen: deze loopt nu recht en klopt niet met de werkelijkheid. Er komt een lichte boog in wat het reëler maakt maar het geheel ook een mooiere uitstraling geeft.
Hier is alle extra ruimte zichtbaar: vanaf het emplacement rechts, tegen de klok in zien we rechtsboven de eerste opening. Hier komt een modulebak achter waarop de bocht realistischer gelegd kan worden. Achterin in het midden is extra ruimte ontstaan om halte Lijnbaan en de overweg over de Oosteinderweg nog mooier te creëren. De spoordijk naar de brug (volgende 'gat') over de ringvaart kan ook verlengt worden zodat deze meer voldoet aan de schaal. Op het einde van de baan, linksonderin de foto (waar de doos staat) wordt de dijk in de Haarlemmermeer verlengt en kan de (verborgen) keerlus ook beter en minder stijl aangelegd worden.
Hier een overzicht van het emplacement. Aan deze modulebakken hoefden we niets te doen: deze zijn op schaal.
Gezien vanaf de kolenhaven
Gezien vanaf de lokloods
De brug zit bij het maken van deze foto's nog in een verhuisdoos. Deze zal voorlopig nog niet op de baan komen omdat er naast de toe te voegen modulebakken en het herinrichten van de bestaande bakken moeten ook de wisselaandrijvingen nog anders aangelegd worden (Zie hieronder). Wel wil ik een eerder gestelde vraag beantwoorden: na enig rekenwerk bleek dat er zo'n 60 uur nodig was om de brug te bouwen!
Wisselaandrijvingen
De wisselaandrijvingen bleken onbetrouwbaar te zijn en de wissels kwamen soms niet om. Zodra de aandrijving aan het wissel zelf was gemonteerd werkte het pas eigenlijk...
Elk wissel er dus uit, gat maken in het hout en de aandrijving direct op het wissel er weer in...
Onderkant van de constructie van de Peco aandrijving zoals die wél werkte... De relais die erbij hangen zijn voor het ompolen van het hart.
Aan de bovenkant zou het storten van balast het gat moeten verbergen!
De verdere plannen
Verder moeten alle bebouwen nog gemaakt gaan worden. Het stationsgebouw is er alleen nog in papier en met dank aan een mede-spoorder heb ik vele bouwtekeningen weten te krijgen. Zo hebben we de mandenloods, de goederenloods, de lokloods en het seinhuis van hem gekregen.
De goederenloods hebben we van lasergesneden papier liggen (door Markenburg) en is klaar om gebouwd te worden.
Dat dus later allemaal. Het eerst wat er gaat gebeuren is het bouwen van meer modulebakken en het verleggen van het tracé.
Wordt vervolgt!