Verschil Minitrix - Fleischmann
Verschil Minitrix - Fleischmann
Mannen,
Ik dacht dat ik helemaal debiel werd...ben ik een baan aan het leggen met Minitrix, krijg ik het met geen mogelijkheid passend gemaakt. Neem ik vervolgens Fleischmann en maak ik dezelfde configuratie, klopt het wel !
Is dit een bekend fenomeen ?
Ik kan érg weinig Mintrix baanplannen vinden, en als ik ze probeer na te bouwen, alleen al voor een testbaan, dan klopt er gewoon geen bal meer van...
Is dit bekend bij de "ervaren" spoorder ?
Ik dacht dat ik helemaal debiel werd...ben ik een baan aan het leggen met Minitrix, krijg ik het met geen mogelijkheid passend gemaakt. Neem ik vervolgens Fleischmann en maak ik dezelfde configuratie, klopt het wel !
Is dit een bekend fenomeen ?
Ik kan érg weinig Mintrix baanplannen vinden, en als ik ze probeer na te bouwen, alleen al voor een testbaan, dan klopt er gewoon geen bal meer van...
Is dit bekend bij de "ervaren" spoorder ?
- Bijlagen
-
- Verschil Trix - Fleischmann.jpg (95.37 KiB) 7786 keer bekeken
Re: Verschil Minitrix - Fleischmann
ipv van één stuk van 104 mm, probeer eens 2 stukken van 54 mm.
De wissel is 112 mm lang. Het gebogen spoor zit iets naar binnen, waardoor je minder dan 112 mm nodig hebt, maar o te zien net iets meer dan 104 mm.
Dit soort stukjes zou ik trouwens op maat maken met flexibele rails.
De wissel is 112 mm lang. Het gebogen spoor zit iets naar binnen, waardoor je minder dan 112 mm nodig hebt, maar o te zien net iets meer dan 104 mm.
Dit soort stukjes zou ik trouwens op maat maken met flexibele rails.
Re: Verschil Minitrix - Fleischmann
En de bogen en rechte stukken tussen de ( engelse ) wissels in dan ?
Re: Verschil Minitrix - Fleischmann
Waty ik net beschreef komt tegen de engelsman aan, naast de wissel.
Onder de engelsman moet je een stuk hebben die een enkele mm korter is dan 129.8 mm. Wanneer je 2 x 54.2 + 17.2 neemt = 125.6 mm
Maar dan moet je even afvragen hoe zo'n stukje rail eruit gaat zien. Het zijn steeds raillassen die je ziet. Ik hou daar niet zo van. Vandaar mijn suggestie voor flexibele rail, die je op maat kan maken.
De bogen zelf zijn goed. Je binnen boog wordt alleen te snel ingezet. Heb je de rechte stukken goed, is je boog ook goed.
Onder de engelsman moet je een stuk hebben die een enkele mm korter is dan 129.8 mm. Wanneer je 2 x 54.2 + 17.2 neemt = 125.6 mm
Maar dan moet je even afvragen hoe zo'n stukje rail eruit gaat zien. Het zijn steeds raillassen die je ziet. Ik hou daar niet zo van. Vandaar mijn suggestie voor flexibele rail, die je op maat kan maken.
De bogen zelf zijn goed. Je binnen boog wordt alleen te snel ingezet. Heb je de rechte stukken goed, is je boog ook goed.
Re: Verschil Minitrix - Fleischmann
Even zonder gekheid, als je op deze manier een complete baan moet leggen, is dan Fleischmann geen betere optie dan Trix, of is dit juist de charme, en ga je dan alleen maar met flexrail aan de slag ?
Re: Verschil Minitrix - Fleischmann
Fleischmann is leuk, totdat je je baanplan veranderd en je linker engelsman een rechter moet worden.
Ik zou op andere gronden kiezen. bv bevalt de nep-grind bedding van Fleischmann. Of hoe zien de wissels eruit. Van minitrix vind ik het zwarte geddelte niet mooi, van Fleischmann het grindbed en van Roco (tegenwoordig ook Fleischmann) de grote metalen platen bij de engelse wissels.
En ik vind raillassen niet mooi, dus soldeer het liefst tegen elkaar aan. Minitrix laat zich niet solderen. Fleischmann weet ik niet en roco gaat wel.
En als ik vroeger de keus had gehad was het waarschijnlijk peco geworden.
Ik zou op andere gronden kiezen. bv bevalt de nep-grind bedding van Fleischmann. Of hoe zien de wissels eruit. Van minitrix vind ik het zwarte geddelte niet mooi, van Fleischmann het grindbed en van Roco (tegenwoordig ook Fleischmann) de grote metalen platen bij de engelse wissels.
En ik vind raillassen niet mooi, dus soldeer het liefst tegen elkaar aan. Minitrix laat zich niet solderen. Fleischmann weet ik niet en roco gaat wel.
En als ik vroeger de keus had gehad was het waarschijnlijk peco geworden.
Re: Verschil Minitrix - Fleischmann
Ik waardeer je voors en tegens....maar nou weet ik het helemaal niet meer...hahaha...
Re: Verschil Minitrix - Fleischmann
En weer verlaat een tevreden klant het pand.
Tja, ik kan niet beoordelen hoe rijk je bent of hoe handig. Of hoeveel haast je hebt een keuze te maken. Maar ik zou je willen adviseren een testje te doen met flexibele rails. Verder kan je eens overwegen of je echt de 33,6 mm hart-tot-hart afstand wil die de fabrikanten hanteren of een realistische 25 mm, (in bogen of emplacementen wat hoger). Dan heb je niet zo veel meer aan de standaard tekenprogramma's, maar het verschil is aanzienlijk. Pak maar eens twee stukken rails, leg ze op 25 of 33.6mm en zet op elk een wagen.
(Bij NS is 4 meter standaard. Op Utrecht CS noordzijde is bij de verbouwing 5 meter genomen. Dan zit je op 25 resp 31 mm. Dei 5 meter is volgens mij redelijk uitzonderlijk, dus als je Utrecht CS nu wilt namaken zit je met 33.6 redelijk goed, voor de rest ...)
Tja, ik kan niet beoordelen hoe rijk je bent of hoe handig. Of hoeveel haast je hebt een keuze te maken. Maar ik zou je willen adviseren een testje te doen met flexibele rails. Verder kan je eens overwegen of je echt de 33,6 mm hart-tot-hart afstand wil die de fabrikanten hanteren of een realistische 25 mm, (in bogen of emplacementen wat hoger). Dan heb je niet zo veel meer aan de standaard tekenprogramma's, maar het verschil is aanzienlijk. Pak maar eens twee stukken rails, leg ze op 25 of 33.6mm en zet op elk een wagen.
(Bij NS is 4 meter standaard. Op Utrecht CS noordzijde is bij de verbouwing 5 meter genomen. Dan zit je op 25 resp 31 mm. Dei 5 meter is volgens mij redelijk uitzonderlijk, dus als je Utrecht CS nu wilt namaken zit je met 33.6 redelijk goed, voor de rest ...)
Re: Verschil Minitrix - Fleischmann
Hoi,
Zo te zien teken je in anyrail.
prima programma, maar net als bij vele andere programma`s, krijg je niet alle stukken passend.
Buiten de verschillende soorten rail om, wat afmetingen en boogradius betreft, zal echter ook het teken programma zijn afwijkingen hebben.
Dus, bind je niet vast een kleine afwijkingen bij het tekenen, in werkelijkheid een baantje uitleggen die klopt en past met de standaard leverbare rails, komen in de tekening regelmatig niet goed uit.
Mijn advies, gebruik een tekenprogramma als leidraad, maar ga er niet van uit dat je het dan zo ff in het echie op tafel kunt leggen.
Dan de rail.
Persoonlijk ben ik al lang afgestapt van minitrix, welke in combineerder met destijds de roco rail (nu te koop als de fleischmann zonder vaste bedding).
Ik heb, ondanks de vele diverse maten railstukjes die beschikbaar zijn, altijd lopen worstelen om het passend te krijgen, daarbij altijd plannen moeten aanpassen en nog meer met ruimte moeten woekeren dan we al moeten.
Toen dan ook peco code 55 meer en meer in beeld kwam
en ik eenmaal zo`n wissel en flexrails bekeken had, ben ik volledig om gegaan.
Flex is zo makkelijk aan te passen aan wat je zelf wilt, ipv aan wat de fabrikant van vaste railstukken jou kan bieden.
En peco code 55 is zo`n machtig mooie rail. nooit meer anders voor mij.
mvg
Freddy
Zo te zien teken je in anyrail.
prima programma, maar net als bij vele andere programma`s, krijg je niet alle stukken passend.
Buiten de verschillende soorten rail om, wat afmetingen en boogradius betreft, zal echter ook het teken programma zijn afwijkingen hebben.
Dus, bind je niet vast een kleine afwijkingen bij het tekenen, in werkelijkheid een baantje uitleggen die klopt en past met de standaard leverbare rails, komen in de tekening regelmatig niet goed uit.
Mijn advies, gebruik een tekenprogramma als leidraad, maar ga er niet van uit dat je het dan zo ff in het echie op tafel kunt leggen.
Dan de rail.
Persoonlijk ben ik al lang afgestapt van minitrix, welke in combineerder met destijds de roco rail (nu te koop als de fleischmann zonder vaste bedding).
Ik heb, ondanks de vele diverse maten railstukjes die beschikbaar zijn, altijd lopen worstelen om het passend te krijgen, daarbij altijd plannen moeten aanpassen en nog meer met ruimte moeten woekeren dan we al moeten.
Toen dan ook peco code 55 meer en meer in beeld kwam
en ik eenmaal zo`n wissel en flexrails bekeken had, ben ik volledig om gegaan.
Flex is zo makkelijk aan te passen aan wat je zelf wilt, ipv aan wat de fabrikant van vaste railstukken jou kan bieden.
En peco code 55 is zo`n machtig mooie rail. nooit meer anders voor mij.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo