Gbf Unterhaltung-Oben
Geplaatst: 08 apr 2016 16:02
Beste lotgenoten
Na lang meegelezen te hebben op dit forum nu eindelijk maar eens officieel geregistreerd, dus vanaf nu geen ‘gluurbuur’ meer. Er staan een hoop mooie projecten op deze site en wil jullie op deze manier toch ook even laten zien waar ik zelf mee bezig ben. Ik stel mijzelf in dit draadje dus even voor én laat ook alvast zien wat ik aan het bouwen ben.
Toen ik nog haar had en een jeugdige uitstraling begonnen in N-spoor, daarna wat uitstapjes in H0 en H0e (als je het echt weten wilt: o.a. projecten zoals het ‘Handzame Havenbaantje” waarvan ongeveer 150 jaar geleden een uitgebreid verslag heeft gestaan in het Railmagazine, daarna het H0e smalspoortraject ‘Orkhavnbanen’ wat dan weer 130 jaar geleden beschreven werd in datzelfde tijdschrift…). Dat waren allemaal baantjes speciaal gemaakt om er beurzen mee af te gaan. het N-spoor project wat ik hieronder beschrijf is meer bedoeld voor op zolder. Het kan uit elkaar en in delen weer ergens anders worden opgebouwd maar dat is niet de eerste opzet.
Wat bouw ik dan? Een klassiek thema, de Deutsche Bundesbahn in tijdperk III ergens in het Ruhrgebied (denk aan Wuppertal, Duisburg, Essen). De variatie in materieel en treinsamenstellingen, het design uit die periode spreekt me bijzonder aan, in spoorland was de wereld nog in orde zeg maar, die tijd. Om specifiek te zijn, tijdperk IIIb, om nóg preciezer te zijn: voorjaar 1968. Ik was toen 1. Enig toch?
Maar dat heeft er niks mee te maken hoor. In 1968 voerde de DB de zgn computernummering in, en dus kan ik me wat vrijheden veroorloven in het materieel wat ik aanschaf. Zowel een lok met de aanduiding E10 als met het nieuwere nummer 110 kan ik dan inzetten op de modelbaan. Men kon namelijk in die dagen natuurlijk niet van de een op de andere nacht al het materieel voorzien van nieuwe opschriften dus reden in die periode beide serie-aanduidingen langs en door elkaar…
Zijn jullie er nog? Niet afhaken nu, dit zijn nu eenmaal dingen waar ik me hobbymatig graag druk over maak —zucht—. We gaan zo over naar de foto’s. Zo enorm als sommige projecten die op dit forum te zien zijn is de baan niet, maar vult toch een behoorlijk deel van de bovenste verdieping. Het zichtbare gedeelte meet 2,5 meter (bij een diepte van ± 60cm) met aan de achterzijde nog een 50 cm breed gedeelte voor de opstelsporen/het schaduwstation zo u wilt.
Het sporenplan:
Het plan hierboven maakt alles duidelijk lijkt me. Alle sporen die in grijs zijn weergeven horen bij de uitgebreide opstelmogelijkheden voor al het rollend materieel wat één voor één voorbij komt rijden in het voorste, zichtbare, gedeelte van de baan. Eigenlijk is het een 3-sporig ovaaltje. Het ‘schaduwstation’ heeft opstelruimte voor meer dan 12 treinsamenstellingen, enkele sporen zijn verdeeld in 2 stukken zodat korte treinen hier achter elkaar kunnen worden ‘geparkeerd’, ook zijn er twee kopsporen voor treinstellen en/of trek-duwsamenstellingen. De spoorligging is ronduit rommelig, samengesteld uit alles wat ik nog aan (gebruikt) o.a. Roco en Fleischmann-materiaal had liggen, en bovendien zijn de hart-op-hart afstanden van de sporen zo dicht als mogelijk naar elkaar gehaald om veel rails (en dus opstelmogelijkheden) te kunnen leggen op de 50 cm diepe segmenten.
Op de voorgrond ligt ook nog het ‘Güterbahnhof’, een klein emplacement voor het uitrangeren van de wagens naar de verschillende spooraansluitingen aldaar. Aan de rechterzijde verdwijnt het spoor hiervandaan via een tunnel onder de baandam van het daarboven gelegen “Rangierbahnhof Unterhaltung-Ost”. Van dit uitgebreide rangeeremplacement zijn op de modelbaan slechts een paar sporen weergegeven. Bedoeld om een verdwijnpunt te hebben voor het treinverkeer richting schaduwstation. Het spoortje vanaf “Unterhaltung-Oben Gbf [UoGbf]” maakt ook een bocht richting het schaduwstation, met een flinke helling overigens, en komt daar dan op een apart spoor aan.
Kortom, met dit concept kan ik én leuk rangeren én lange treinen voorbij zien trekken. Het probleem is natuurlijk wel dat het allemaal nog lang niet af is. Of is dat bij onze hobby eigenlijk nou juist geen probleem? Nou ja. Hieronder daarom wat impressies van de voorzijde van modelbaan ‘Gbf Unterhaltung-Oben’. Waar dus nog alles aan ontbreekt…. in aanbouw dus.
en ook: https://youtu.be/vuLOJM91IX8
De voortgang van het project (en dan precies in dezelfde chaotische volgorde van hoe ik deze baan bouw) wil ik graag in volgende Posts in dit draadje laten zien, tot later!
Mocht je nou denken; zoiets ik al eens ergens gelezen… dat klopt, veel meer van dit soort geneuzel is ook te lezen op http://www.modelbouwwerk.nl.
Groeten,
Vincent
Na lang meegelezen te hebben op dit forum nu eindelijk maar eens officieel geregistreerd, dus vanaf nu geen ‘gluurbuur’ meer. Er staan een hoop mooie projecten op deze site en wil jullie op deze manier toch ook even laten zien waar ik zelf mee bezig ben. Ik stel mijzelf in dit draadje dus even voor én laat ook alvast zien wat ik aan het bouwen ben.
Toen ik nog haar had en een jeugdige uitstraling begonnen in N-spoor, daarna wat uitstapjes in H0 en H0e (als je het echt weten wilt: o.a. projecten zoals het ‘Handzame Havenbaantje” waarvan ongeveer 150 jaar geleden een uitgebreid verslag heeft gestaan in het Railmagazine, daarna het H0e smalspoortraject ‘Orkhavnbanen’ wat dan weer 130 jaar geleden beschreven werd in datzelfde tijdschrift…). Dat waren allemaal baantjes speciaal gemaakt om er beurzen mee af te gaan. het N-spoor project wat ik hieronder beschrijf is meer bedoeld voor op zolder. Het kan uit elkaar en in delen weer ergens anders worden opgebouwd maar dat is niet de eerste opzet.
Wat bouw ik dan? Een klassiek thema, de Deutsche Bundesbahn in tijdperk III ergens in het Ruhrgebied (denk aan Wuppertal, Duisburg, Essen). De variatie in materieel en treinsamenstellingen, het design uit die periode spreekt me bijzonder aan, in spoorland was de wereld nog in orde zeg maar, die tijd. Om specifiek te zijn, tijdperk IIIb, om nóg preciezer te zijn: voorjaar 1968. Ik was toen 1. Enig toch?
Maar dat heeft er niks mee te maken hoor. In 1968 voerde de DB de zgn computernummering in, en dus kan ik me wat vrijheden veroorloven in het materieel wat ik aanschaf. Zowel een lok met de aanduiding E10 als met het nieuwere nummer 110 kan ik dan inzetten op de modelbaan. Men kon namelijk in die dagen natuurlijk niet van de een op de andere nacht al het materieel voorzien van nieuwe opschriften dus reden in die periode beide serie-aanduidingen langs en door elkaar…
Zijn jullie er nog? Niet afhaken nu, dit zijn nu eenmaal dingen waar ik me hobbymatig graag druk over maak —zucht—. We gaan zo over naar de foto’s. Zo enorm als sommige projecten die op dit forum te zien zijn is de baan niet, maar vult toch een behoorlijk deel van de bovenste verdieping. Het zichtbare gedeelte meet 2,5 meter (bij een diepte van ± 60cm) met aan de achterzijde nog een 50 cm breed gedeelte voor de opstelsporen/het schaduwstation zo u wilt.
Het sporenplan:
Het plan hierboven maakt alles duidelijk lijkt me. Alle sporen die in grijs zijn weergeven horen bij de uitgebreide opstelmogelijkheden voor al het rollend materieel wat één voor één voorbij komt rijden in het voorste, zichtbare, gedeelte van de baan. Eigenlijk is het een 3-sporig ovaaltje. Het ‘schaduwstation’ heeft opstelruimte voor meer dan 12 treinsamenstellingen, enkele sporen zijn verdeeld in 2 stukken zodat korte treinen hier achter elkaar kunnen worden ‘geparkeerd’, ook zijn er twee kopsporen voor treinstellen en/of trek-duwsamenstellingen. De spoorligging is ronduit rommelig, samengesteld uit alles wat ik nog aan (gebruikt) o.a. Roco en Fleischmann-materiaal had liggen, en bovendien zijn de hart-op-hart afstanden van de sporen zo dicht als mogelijk naar elkaar gehaald om veel rails (en dus opstelmogelijkheden) te kunnen leggen op de 50 cm diepe segmenten.
Op de voorgrond ligt ook nog het ‘Güterbahnhof’, een klein emplacement voor het uitrangeren van de wagens naar de verschillende spooraansluitingen aldaar. Aan de rechterzijde verdwijnt het spoor hiervandaan via een tunnel onder de baandam van het daarboven gelegen “Rangierbahnhof Unterhaltung-Ost”. Van dit uitgebreide rangeeremplacement zijn op de modelbaan slechts een paar sporen weergegeven. Bedoeld om een verdwijnpunt te hebben voor het treinverkeer richting schaduwstation. Het spoortje vanaf “Unterhaltung-Oben Gbf [UoGbf]” maakt ook een bocht richting het schaduwstation, met een flinke helling overigens, en komt daar dan op een apart spoor aan.
Kortom, met dit concept kan ik én leuk rangeren én lange treinen voorbij zien trekken. Het probleem is natuurlijk wel dat het allemaal nog lang niet af is. Of is dat bij onze hobby eigenlijk nou juist geen probleem? Nou ja. Hieronder daarom wat impressies van de voorzijde van modelbaan ‘Gbf Unterhaltung-Oben’. Waar dus nog alles aan ontbreekt…. in aanbouw dus.
en ook: https://youtu.be/vuLOJM91IX8
De voortgang van het project (en dan precies in dezelfde chaotische volgorde van hoe ik deze baan bouw) wil ik graag in volgende Posts in dit draadje laten zien, tot later!
Mocht je nou denken; zoiets ik al eens ergens gelezen… dat klopt, veel meer van dit soort geneuzel is ook te lezen op http://www.modelbouwwerk.nl.
Groeten,
Vincent