Hoi,
Mijn trein (Arnold HN2101) staat na ca. 10 meter rijden plotseling stil. Ik heb navraag gedaan bij de winkel waar ik hem gekocht heb (Trains 160 uit Frankrijk). Zij zeggen dat ik een condensator moet verwijderen.
Condensator in het onderstaande plaatje: dat gele component met de cijfers 224 erop. Klopt het wat ze zeggen? (voordat ik de boel onherstelbaar sloop...)
Condensator verwijderen?
-
Onderwerp starter - Berichten: 407
Condensator verwijderen?
Groet,
Tim
Nieuwe baan (2024 - nu)
ALSACE 160 viewtopic.php?t=18232
Oude baan (2015 - 2017):
Miniatuur Elzas: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8054
Tim
Nieuwe baan (2024 - nu)
Oude baan (2015 - 2017):
Re: Condensator verwijderen?
Inderdaad, die gele puist met het nummer 224 (220 000pF, of 220nF) is een condensator, en een behoorlijk dikke.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Dat is toch raar? Een digitaal voorbereide loc zo te zien met nem stekker en dan handmatig nog dingen er uit slopen.....
Ik heb er niet zo veel verstand van maar is dat normaal? Ik zie ook een groene beveiliging geloof ik zitten en die moeten bij minitrixjes er juist uit of overbrugd worden omdat de temperatuur beveiliging daarop aanklikt.
Dus laat de experts op dit forum je verder helpen voordat je gaat slopen....
Ik heb er niet zo veel verstand van maar is dat normaal? Ik zie ook een groene beveiliging geloof ik zitten en die moeten bij minitrixjes er juist uit of overbrugd worden omdat de temperatuur beveiliging daarop aanklikt.
Dus laat de experts op dit forum je verder helpen voordat je gaat slopen....
Kan me niet voorstellen dat de condensator er door de fabriek is ingezet, lijkt wel of iemand met een gasbrander is bezig geweest.
Neem anders contact op met Martin Domburg, vermoed dat hij je verder kan helpen aangezien hij veel van dit soort klusjes opknapt.
Succes en hopelijk snel weer veel plezier van dit treinstel.
Succes en hopelijk snel weer veel plezier van dit treinstel.
NS-DB-ÖBB - 160 is precies groot zat - Happyface Railways
Http://www.happyface.be
Http://www.happyface.be
Inderdaad zou het de thermische beveiliging kunnen zijn die het probleem veroorzaakt. Dit is een SMD-componentje met de opdruk 3X3 of 5X5.
Op Edwin's vraag: fabrikanten moeten zich houden aan reglementen voor ontstoring. Vandaar het toepassen van een smoorspoel en condensator, al lijken deze hier wel erg uit de kluiten gewassen Ik zie trouwens soldeertin van die dikke condensator zelfs over het ondergelegen SMD-componentje (misschien wel de 3X3?) liggen.
Als ik de foto van de printplaat zo zie, vraag ik me af of er wellicht meer aan de hand is... Dit komt niet zo uit de fabriek. Iemand met vast en zeker goede bedoelingen maar zonder de juiste handigheid en gereedschappen??
Op Edwin's vraag: fabrikanten moeten zich houden aan reglementen voor ontstoring. Vandaar het toepassen van een smoorspoel en condensator, al lijken deze hier wel erg uit de kluiten gewassen Ik zie trouwens soldeertin van die dikke condensator zelfs over het ondergelegen SMD-componentje (misschien wel de 3X3?) liggen.
Als ik de foto van de printplaat zo zie, vraag ik me af of er wellicht meer aan de hand is... Dit komt niet zo uit de fabriek. Iemand met vast en zeker goede bedoelingen maar zonder de juiste handigheid en gereedschappen??
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
de tip van Guus...
alle zooi er zoveel mogelijk uit.
Condensatoren er gewoon uit solderen.
Spoeltjes er ook uit, maar de verbindingen even kortsluiten.
Diodes er ook uit, of de draden naar de lampjes achter de diode aansluiten. De decoder beslist wel wel lampje moet branden.
Groet,
Guus
alle zooi er zoveel mogelijk uit.
Condensatoren er gewoon uit solderen.
Spoeltjes er ook uit, maar de verbindingen even kortsluiten.
Diodes er ook uit, of de draden naar de lampjes achter de diode aansluiten. De decoder beslist wel wel lampje moet branden.
Groet,
Guus
-
Onderwerp starter - Berichten: 407
Mensen,
De pukkel is er uit. Heb ff de boel met draadjes doorverbonden en hoppa: de trein blijft nu als maar doorrijden
Dank allen voor tips en meedenken!
De pukkel is er uit. Heb ff de boel met draadjes doorverbonden en hoppa: de trein blijft nu als maar doorrijden
Dank allen voor tips en meedenken!
Groet,
Tim
Nieuwe baan (2024 - nu)
Oude baan (2015 - 2017):
Tim
Nieuwe baan (2024 - nu)
Oude baan (2015 - 2017):