Pagina 1 van 32
Mühlegraben: het afscheid
Geplaatst: 07 dec 2009 07:24
door evo
Hallo allemaal,
Eindelijk ben ik dan begonnen met de bouw van mijn baan. Het baanplan kun je hier vinden:
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=907.
Na de bouw van de tafel ben ik begonnen met het schaduwstation. De ruwbouw hiervan is klaar, maar ik wacht nog op een paar stukken rail en een keerlusmodule om het af te maken. Ondertussen ga ik verder met de grondplaat van de voorste module.
De baan wordt een gemengde constructie: open frame in de "bergen" en het platte stuk vooraan krijgt een vaste grondplaat. Hiervoor maak ik een sandwich van 3mm triplex en piepschuim, licht maar toch stijf en erg goedkoop.
Bij het leggen van de rails heb ik met een paar verschillende methoden geexperimenteerd om te kijken wat het handigste gaat en wat de geluidsproductie is:
- 1 mm dik schuim dubbelzijdig tape
- een druppel secondenlijm elke 5e biels
De secondenlijm vind ik veruit het gemakkelijkste gaan, maar ik verwachtte veel rijgeluid. Er bleek echter geen enkel verschil in rijgeluid te zijn tussen de 4 methoden (bij korte testritjes met een 012 met lange pass. wagon). Daarom heb ik besloten verder te gaan met secondenlijm.
Hieronder staan wat fotos van hoe het er nu bijstaat.
Groeten,
Edwin
Re: De bouw van Molensloot
Geplaatst: 07 dec 2009 11:03
door Rob Fongers
Hallo Edwin,
Ziet er goed uit!!, zal wel een aardbeving overleven
.
Ja wat je geluid betreft, Je wissel aandrijving zal de overhand gaan voeren. Ik zie PL-10's liggen, en neem aan dat je die op het triplex monteer want het piepschuim is denk ik wel wat slapjes vanwege de hoge kracht die uit gevoerd wordt door de aandrijving.
Ik heb in mijn eerste gedeelte ook kurk gebruikt en dat wordt teniet gedaan door o.a. ballasten, heb zelfs de indruk dat het geluid versterkt wordt. hoe e.e.a. komt maakt me niet uit maar het is nou eenmaal zo. In de Helixen in het nieuwe gedeelte heb ik de rails verlijmd. De Ene met Bison Tix de andere met witte houtlijm. Voor beide geldt dat ik geen verschil hoor. Het gehele schaduwstation is geschroefd en dat geeft eigenlijk het minste geluid. Is misschien ook een optie voor jouw, want als ik het goed zie heb je Peco rail. Bij de bouwmarkt 200 stuks voor 2,99
Grtzz Rob
Re: De bouw van Molensloot
Geplaatst: 07 dec 2009 11:32
door Saraan
Ik heb ook geen goede ervaring met dunne stroken kurk als accoustisch isolatiemateriaal. De kurk slorpt de houtlijm op en wordt keihard. Maar met een syntetisch, niet-absorberend isolatimateriaal is de geluidsisolatie wel beduidend beter. Jammer dat dat de isolatiematten dat ik gebruik, zich door geen enkel lijm goed laat hechten. Dus ook ik ben nog op zoek naar de ideale isolerende ondergrond.
Ik heb ook geprobeerd om secondenlijm op hout (MDF) te gebruiken, maar dat hechtte voor geen meter! Vreemd dat het bij jouw wel lukt. Maar voor de rest ziet het er werkelijk erg verzorgd en solide uit. Doe vooral zo voort, want je werkt erg inspirerend.
groetjes,
Re: De bouw van Molensloot
Geplaatst: 07 dec 2009 13:50
door shoven
Ik lijm mijn rails (Flm Piccolo) vast met boekbinderslijm. Hecht prima en is zo nodig vrij eenvoudig met een mes weer los te halen. Droogt ook snel.
Die ruwbouw ziet er uit alsof er een bom op moet kunnen vallen zonder schade. Flink zwaar uitgevoerd. Bij mij ligt de baan deels op 6mm MDF en deels op multiplex.
Hou er rekening mee dat die PL-10's een pestherrie maken.
Re: De bouw van Molensloot
Geplaatst: 07 dec 2009 21:29
door evo
Bedankt voor de reacties.
Het ziet er vrij robuust uit, maar het is vrij licht uitgevoerd, het is slechts 3mm triplex met aan de rand een strookje vuren (10 mm breed, 20 mm hoog) voor de stijfheid. Alleen op grote oppervlakken heb ik er 20 mm piepschuim onder gelijmd. Laag gewicht is nog steeds mijn doel.
Michiel,
secondelijm op MDF werkt niet zo goed omdat er een was-achtig laagje op de MDF zit. Als je het een beetje schuurt, gaat het wat beter.
Lijmen van schuim achtig materiaal op PP (polypropyleen) basis, bv EPP gaat niet. Schuim op basis van polystyreen en polyurethaan natuurlijk wel, bv met witte houtlijm of PUR (bruis) lijm.
Rob, Steven,
Ik heb 2 PL10's op de plaat gemonteerd, alle anderen hangen onder de wissels met de gebogen lipjes. Ze zijn inderdaad niet stil, maar ik wil nog gaan proberen ze wat stiller te maken, door een klein stukje rubber tegen elke spoel aan te lijmen. Ook vond ik dat het lawaai acceptabel is als je ze zo kort mogelijk aanstuurt. Ik weet niet of de pulslengte in te stellen is in wisseldecoders, maar dat kan helpen.
Groeten,
Edwin
Re: De bouw van Molensloot
Geplaatst: 07 dec 2009 22:03
door Rob Fongers
evo schreef:Bedankt voor de reacties.
Ze zijn inderdaad niet stil, maar ik wil nog gaan proberen ze wat stiller te maken, door een klein stukje rubber tegen elke spoel aan te lijmen. Ook vond ik dat het lawaai acceptabel is als je ze zo kort mogelijk aanstuurt. Ik weet niet of de pulslengte in te stellen is in wisseldecoders, maar dat kan helpen.
Groeten,
Edwin
Ik heb dan wel PL-10's maar Seep's en heb daar verschillende dingen geprobeerd echter zonder resultaat. Je moet de aandrijving volledig isoleren van de baan en dat is technisch gezien wel mogelijk maar denk dat de knip je gauw van dat idee afhelpt
Maar goed de wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Enn vraagje welke decoders gebruik je?
Grtzz Rob
Re: De bouw van Molensloot
Geplaatst: 08 dec 2009 03:10
door evo
R Fongers schreef:
Maar goed de wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Enn vraagje welke decoders gebruik je?
Grtzz Rob
Rob,
Ik heb nog geen decoders gekocht, alleen met een schakelaar geexpermenteerd. Eerlijk gezegd weet ik nog niet welke kant ik op ga met de wissels. DCC is wel mooi, maar ik vind een paneel met schakelaars en LEDjes ook wel wat hebben. Ik heb (voorlopig) geen plannen voor Koploper oid.
Uhlenbrock heeft wel een loconet systeem met modulair schakelpaneel, maar ik vrees dat dat behoorlijk in de papieren gaat lopen.
Maar voor elke wissel eerst een code in moeten typen vind ik in ieder geval ook niks.
Goed, voorlopig eerst maar effe verder bouwen...
Groeten,
Edwin
Re: De bouw van Molensloot
Geplaatst: 08 dec 2009 17:32
door Jos
Ziet er vakkundig en solide uit Edwin! Top hoor.
Groetjes,
Jos
Re: De bouw van Molensloot
Geplaatst: 16 dec 2009 11:57
door evo
Even een korte update, zodat het niet lijkt dat ik niks doe
Alle (Peco code 80) rails voor het schaduwstation liggen vast en ik ben bezig de electro hiervoor aan te leggen, inclusief een keerlusmodule van Wim Ros. De helft van mijn doos code 80 flex rails is er doorheen...
Ondertussen ben ik begonnen met het station niveau, de bodemplaat die de gehele voorste module bedekt ligt er en ik heb alle (Peco code 55) wissels besteld. Een doos code 55 flex heb ik al binnen, dat spul is een stuk stijver dan code 80, binnenkort eens kijken of dat gemakkelijker of moeilijker legt.
Vandaag heb ik op het werk het station met links en rechts de bochten op 1:1 uitgeprint, zodat ik gelijk rails kan gaan leggen als de wissels binnen komen. Het schaduwstation heb ik met de hand getekend, omdat het rechttoe-rechtaan was, maar met de ruime bochten is de 1:1 tekening wel handig denk ik.
Ook moet ik nog steeds mijn huiswerk doen over de wisseldecoders....
Goed, geen foto's deze keer, maar e.e.a. ligt niet stil.
Groeten,
Edwin
Re: De bouw van Molensloot
Geplaatst: 16 dec 2009 19:31
door spoor65
Edwin,
Een prachtige bouwwerk maak je er van, ziet er goed uit. ga je draadje zeker volgen, als alles zo netjes gaat worden, mogen we nog wat verwachten van jouw baan.
Ik kijk dan ook zeker uit naar jouw verdere ontwikkelingen, foto`s en beschrijving.
Rob,
Je hebt het over wisselaandrijving Seep`s, Om eerlijk te zijn, mij niet bekend, zou je daar wat meer over kunnen vertellen?
En/of eventueel een link geven waar meer info te vinden is.
Mvg
Freddy
Re: De bouw van Molensloot
Geplaatst: 17 dec 2009 11:18
door evo
spoor65 schreef:
Je hebt het over wisselaandrijving Seep`s, Om eerlijk te zijn, mij niet bekend, zou je daar wat meer over kunnen vertellen?
En/of eventueel een link geven waar meer info te vinden is.
Freddy,
Ik vond toevallig dit:
http://www.railway-models.co.uk/767_1_1384008.html, het interessante is (t.o.v. PL10), dat er al een schakelaar in geintegreerd is om het middenpunt te schakelen.
Groeten,
Edwin
Re: De bouw van Molensloot
Geplaatst: 17 dec 2009 11:39
door Rob Fongers
Edwin,
Ja dat zijn ze, Je hebt de PM 1, PM 2 en PM 4
PM 1 en 4 hebben een switch voor bijvb hartstuk of signaal schakeling de PM 4 heeft nog een extra kontakt, hoe dat werkt weet ik niet, ze hebben het over self latching wat dat ook moge betekenen.
PM 2 is indentiek aan de PM 1 met dat verschil dat de switch er niet op zit.
De switch, schakelaar, is gewoon een metalen strip welke 2 punten met elkaar verbindt en meeschuift als de wissel geschakeld wordt. en daardoor een het andere punt schakelt of doorverbindt.
Voor de Seep's en de Peco's geldt dat ze veel stroom nodig hebben om de wissels om te zetten en dit eigenlijk niet door een decoder gedaan kan worden daar het vermogen te beperkt is. Ik heb het zelfs met een Lens LS150 geprobeerd maar het is mij niet gelukt. Daarom heb ik een schakeling met mono stabiel relais tussen de decoder en de Seeps gemaakt om deze te schakelen. Het probleem van het schakelen is dat de veer in de Peco wissels zo sterk is om de wisseltong aan de rail te houden.
Een goed alternatief is om servo's te gebruiken wat een mooi en natuurgetrouw omzetten van de wissel mogelijk maakt. De veer wordt dan verwijderd uit de wissel en dan is er ook geen vermogen meer nodig om deze om te zetten.
Grtzz Rob
Edit = onderstreept
Re: De bouw van Molensloot
Geplaatst: 17 dec 2009 13:22
door evo
Rob,
Bedankt voor je verhaal, ik heb een paar vragen/opmerkingen:
PM 1 en 4 hebben een switch voor bijvb hartstuk of signaal schakeling de PM 4 heeft nog een extra kontakt, hoe dat werkt weet ik niet, ze hebben het over self latching wat dat ook moge betekenen.
Self latching betekent dat er een veertje in zit, zodat ze blijven staan in de laatst geschakelde toestand. Als je deze gebruikt, moet je het veertje uit de wissel halen.
Ik heb het zelfs met een Lens LS150 geprobeerd maar het is mij niet gelukt. Daarom heb ik een schakeling met mono stabiel relais tussen de decoder en de Seeps gemaakt om deze te schakelen. Het probleem van het schakelen is dat de veer in de Peco wissels zo sterk is om de wisseltong aan de rail te houden.
Ik heb wat research gedaan en was tot the conclusie gekomen dat de LS150 een van de weinige (betaalbare) decoders is die het aan zou moeten kunnen, de LS150 manual zegt: "High current provision to support Peco and Atlas switch machines", elders staat 3A, veel anderen hebben een max stroom van 1A. Had jouw voeding wel voldoende vermogen om de PL10 te schakelen? Waren de draden dik genoeg? Ik heb nl. berichten op het internet gevonden van mensen die geen probleem hadden met LS150-PL10.
Een goed alternatief is om servo's te gebruiken wat een mooi en natuurgetrouw omzetten van de wissel mogelijk maakt. De veer wordt dan verwijderd uit de wissel en dan is er ook geen vermogen meer nodig om deze om te zetten.
Dit is ongetwijfeld waar, maar gaat aardig in de papieren lopen vrees ik.
Na wat verder zoeken zit ik eraan te denken om de MERG kits 51 en 52 te gaan proberen (
http://www.merg.org.uk/resources/dcc.htm). Als het niks wordt, heb ik in ieder geval niet te veel uitgegeven
Ook vind ik dit interessant, omdat er een encoder is waarmee je een schakelpaneel kunt maken.
Groeten,
Edwin
Re: De bouw van Molensloot
Geplaatst: 17 dec 2009 14:35
door Rob Fongers
evo schreef:
Ik heb wat research gedaan en was tot the conclusie gekomen dat de LS150 een van de weinige (betaalbare) decoders is die het aan zou moeten kunnen, de LS150 manual zegt: "High current provision to support Peco and Atlas switch machines", elders staat 3A, veel anderen hebben een max stroom van 1A. Had jouw voeding wel voldoende vermogen om de PL10 te schakelen? Waren de draden dik genoeg? Ik heb nl. berichten op het internet gevonden van mensen die geen probleem hadden met LS150-PL10.
Ik heb dus een LS150 in huis gehad en het is mij dus niet gelukt, niet met de PL-10W. In dezelfde proefopstelling had ik dus ook een Roco en een LDT geprobeerd die dus in rook opging. De prijs van de relais liggen onder de € 1,-/st
De externe voeding was 22V 10A dus daar lag het niet aan. Dezelfde voeding wordt nu gebruikt om de seeps dmv stuurrelais te schakelen met maar 16V. En de draden was ook niet het probleem, had 0,5mm2 gebruikt en nu nog maar 0,14mm2
Dit is ongetwijfeld waar, maar gaat aardig in de papieren lopen vrees ik.
Hier staat een opsomming van mijn kosten
Na wat verder zoeken zit ik eraan te denken om de MERG kits 51 en 52 te gaan proberen (
http://www.merg.org.uk/resources/dcc.htm). Als het niks wordt, heb ik in ieder geval niet te veel uitgegeven
Ook vind ik dit interessant, omdat er een encoder is waarmee je een schakelpaneel kunt maken.
Heb het niet gelezen maar dat zal zeker zo zijn.
Grtzz Rob
Re: De bouw van Molensloot
Geplaatst: 20 dec 2009 03:44
door evo
Hoi Allemaal,
Hier is weer een kleine update van waar ik mee bezig ben geweest. Niet erg veel, want ik zit op code 55 wissels en wissel decoders te wachten. Ondertussen ben ik maar verder gegaan met de tafel bouwen, zodat ik in ieder geval meteen rails kan gaan leggen als het spul binnen komt. Het geplotte station ligt op z'n plek en geeft een idee hoe het eruit ziet met de lange sporen, grote kromming en kleine afstand tussen de sporen (hartafstand 25mm).
Hieronder wat foto's.
Groeten,
Edwin
Re: De bouw van Molensloot
Geplaatst: 10 jan 2010 09:43
door evo
Hier is weer een klein voortgangsrapport. Ik heb redelijk wat spullen binnen gekregen, dus weer flink aan de slag. Ik heb het eerste stukje code 55 (zichtbare) rails gelegd. Dit ging erg goed. Ik vind 55 gemakkelijker werken dan 80. Ik leg het nog steeds met secondenlijm vast, dit is tijdelijk, want met ballasten komt het definitief vast te liggen.
Ik heb alle wissels van het schaduwstation met PL10 spoelen uitgerust die ik met MERG decoders aanstuur. Deze hebben een ingebouwde CDU en kunnen zelfs 2 PL10's tegelijk aan. Op de foto is ook de keerlusmodule te zien.
Ondertussen heb ik ook mijn eerste loks omgebouwd naar digitaal, een oude Minitrix BR01 en een BR64. Ze rijden goed, maar voor beide moet ik de verlichting nog naar LEDs ombouwen. De BR64 heeft geen anti slipbandjes en is vrij licht, dus kan maar 2-3 wagons de 2% helling opslepen. Ik ga nog kijken of ik er wat lood in kan doen. Het volgende project is het digitaal maken van een BR85 die ik een tijdje geleden op Ebay gescoord heb. De vorige eigenaar is enthousiast aan het verouderen geweest. Ik ben niet kapot van het resultaat, maar laat het voorlopig even zo.
Dat was het weer voorlopig.
Groeten,
Edwin
Re: De bouw van Molensloot
Geplaatst: 10 jan 2010 10:28
door Jacob
Goed bezig Edwin dat ziet er erg netjes uit ga zo door zou ik zeggen.
Re: De bouw van Molensloot
Geplaatst: 14 feb 2010 09:17
door evo
Ik ben niet de snelste, maar eindelijk is er weer wat te melden. Ik heb het station liggen inclusief de wissels aan de linkerkant. Ik ben nu bijna toe aan het leggen van de lange tunnel naar de paradebaan, de ondergrond voor de 2e verdielping ligt er al. Hier zijn wat fotos van de vooruitgang.
Groeten,
Edwin
Re: De bouw van Molensloot
Geplaatst: 14 feb 2010 11:07
door heilko
ongelooflijk hoe netjes je alles uitwerkt,ziet er echt geweldig uit.volg je baan met grote interesse.
mvg heilko
Re: De bouw van Molensloot
Geplaatst: 14 feb 2010 11:10
door henry
dat ziet er gelikt uit edwin
groetjes henry
Re: De bouw van Molensloot
Geplaatst: 14 feb 2010 13:08
door Jos
Prachtig hoor Edwin.
Groetjes,
Jos
Re: De bouw van Molensloot
Geplaatst: 14 feb 2010 21:45
door spoor65
Edwin,
Ik kan mij dus alleen maar aansluiten bij de laatste 3 sprekers, ziet er prima uit.
Trouwens die MERG decoders Is daar ergens info over te vinden?
en heb je daarbij de veertjes in de wissels laten zitten of er uit gehaald?
Heb namelijk zelf nog een paar PL10w liggen, misschien dus op deze manier toch nog ergens te gebruiken. al was het maar op een plak die toch niet al te veel bereden word.
Mvg
Freddy
Re: De bouw van Molensloot
Geplaatst: 14 feb 2010 22:06
door evo
Bedankt voor de complimenten. Ik ga proberen de snelheid er een beetje in te houden, zodat ik snel aan de scenery kan beginnen, want daar verwacht ik dat ik nog veel moet leren...
Freddy, de MERG kits kun je vinden op:
http://www.merg.org.uk/kits.htm
Het enige nadeel is dat je lid moet zijn van de club, maar dit is niet duur. De kits zijn goedkoop (10 Pond voor een 4 wissel decoder), goed van kwaliteit en snel in elkaar te zetten. Ze hebben ook een encoder waarmee je dus een bedieningspaneel kunt maken, dit ga ik ook gebruiken.
Ik heb de veertjes niet uit de wissels gehaald, de klap van de PL10 is hard genoeg, zelfs op 0.1 sec (dit is instelbaar).
Groeten,
Edwin
Re: De bouw van Molensloot
Geplaatst: 14 feb 2010 22:09
door henry
Re: De bouw van Molensloot
Geplaatst: 14 feb 2010 22:19
door evo
Dat ligt eraan wat je bedoelt met "werkt". Het heeft niets met geluidsisolatie te maken. Ik gebruik het piepschuim om voor de stijfheid. Ik gebruik overal alleen maar 3mm triplex. Dit is vrij flexibel en dan zou ik veel ondersteuning nodig hebben. Daarom lijm ik er overal 20mm piepschuim onder. Op sommige plaatsen waar dit nog te flexibel is, lijm ik er nog een kleine strook 3mm triplex onder, dan kun je grotere overspanningen maken.
Het geheel is lichter en/of stijver dan dikker multiplex. En het is ook goedkoper: het piepschuim is bouwafval en ik had wat binnendeuren over van een verbouwing, in elke deur zitten 2 grote platen 3mm triplex, maar zelfs als je het moet kopen is het niet duur.
Groeten,
Edwin