Altwied im Westerwald
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: Altwied im Westerwald
Ok Wim, thanks. Dat ga ik dat ook een keer proberen ter zijner tijd.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
-
Onderwerp starter - Berichten: 1163
- Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
- Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)
Re: Altwied im Westerwald
Hallo allemaal,
Inmiddels zijn we 3 maanden verder. Ik ben druk geweest met vakantie, werken in de tuin, maar helaas nauwelijks met het bouwen aan Altwied. Het wordt dus tijd om roest te gaan rijden. Vanwege de langdurige stilstand van de baan heb ik daar maar groot materieel voor aan laten rukken. Een telefoontje naar BW Altenkirchen werd beantwoord met: "we sturen wel een flinke jongen".
En inderdaad, enige tijd later komt er iets aangetuft. Letterlijk zelfs want het blijkt een stoomlok te zijn:

Een 50er zowaar! Met Kabinentender én Witte windleiplaten
Ik had hem eerder dit jaar al willen bestellen, maar toen bleek hij helaas toch niet meer op voorraad. Omdat hij ook niet meer in productie is bij Fleischmann (of een andere fabrikant), moest ik iets anders voor mijn verjaardag vragen. Dat werd dus de Limburger Zigarre. Heel erg naar

Maar goed, nu had H@ns er dus blijkbaar toch nog 1 weten te vinden en kon ik hem niet laten staan. Snel besteld en bij mijn ouders in Nederland laten bezorgen. Toevallig moest ik vorige week voor een zakenreis terug naar het vaderland en kon ik tegelijk ook mijn nieuwste aanwinst ophalen
En inmiddels staat hij in Altwied stoom af te blazen
Is het geen plaatje?

Ik ben er blij mee
Nu maar weer echt aan de slag met de baan. Binnenkort dus weer een echte update.
Groet, Wim
Inmiddels zijn we 3 maanden verder. Ik ben druk geweest met vakantie, werken in de tuin, maar helaas nauwelijks met het bouwen aan Altwied. Het wordt dus tijd om roest te gaan rijden. Vanwege de langdurige stilstand van de baan heb ik daar maar groot materieel voor aan laten rukken. Een telefoontje naar BW Altenkirchen werd beantwoord met: "we sturen wel een flinke jongen".
En inderdaad, enige tijd later komt er iets aangetuft. Letterlijk zelfs want het blijkt een stoomlok te zijn:

Een 50er zowaar! Met Kabinentender én Witte windleiplaten

Ik had hem eerder dit jaar al willen bestellen, maar toen bleek hij helaas toch niet meer op voorraad. Omdat hij ook niet meer in productie is bij Fleischmann (of een andere fabrikant), moest ik iets anders voor mijn verjaardag vragen. Dat werd dus de Limburger Zigarre. Heel erg naar


Maar goed, nu had H@ns er dus blijkbaar toch nog 1 weten te vinden en kon ik hem niet laten staan. Snel besteld en bij mijn ouders in Nederland laten bezorgen. Toevallig moest ik vorige week voor een zakenreis terug naar het vaderland en kon ik tegelijk ook mijn nieuwste aanwinst ophalen

En inmiddels staat hij in Altwied stoom af te blazen


Ik ben er blij mee

Nu maar weer echt aan de slag met de baan. Binnenkort dus weer een echte update.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Altwied im Westerwald
Mooie lok
, fijn dat het weer winter wordt, dan kan er weer gebouwd worden 


Groetjes, Rembrand
Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor
iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus
Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor
iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus
Re: Altwied im Westerwald
Prachtige lok Wim! Staat ook nog op mijn verlanglijstje. Leuk om weer iets te lezen over Altwied. Is de 50Kab erin geslaagd roest en stof te bestrijden?
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
-
Onderwerp starter - Berichten: 1163
- Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
- Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)
Re: Altwied im Westerwald
Jazeker! Zoals op de foto's is te zien, is er in heel Altwied geen korreltje roest meer te vinden...traiNiac schreef:Is de 50Kab erin geslaagd roest en stof te bestrijden?

Alleen op het linkersegment met de vakwerkbrug moet hij nog even aan de slag...

Komend weekend nog wat electra solderen en dan kan ik rondrijden. Ik kan niet wachten om deze jongen met een lange goederentrein te zien rondtuffen

En de rest van mijn treinen staan eigenlijk ook wel te trappelen om eindelijk eens te gaan rijden...
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Altwied im Westerwald
Tja, de datsja kan niet verwaarloosd worden, maar daar kan je weer inspiratie opdoen voor het groen op de baan, dus win-win. En straks zal het buitenseizoen vast over zijn. Een mooie locomotief heb je op de baan gezet daar!
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
-
Onderwerp starter - Berichten: 1163
- Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
- Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)
Re: Altwied im Westerwald
Klopt! Alhoewel ik een hekel heb aan de winter, zeker de Russische... (duurt veel te lang, na 2 weken ben ik de sneeuw al weer zat, maar ja, dan moet je nog 5 maanden...Rem_Brand schreef:Mooie lok, fijn dat het weer winter wordt, dan kan er weer gebouwd worden

Het heeft echter wel voordelen, bv minder afleiding door werkzaamheden in de tuin

Afgelopen weekend heb ik weer een beetje zitten solderen. Geen plaatjes dit keer. Misschien later deze week. Ik wil gaan beginnen met een bedieningspaneeltje.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
Onderwerp starter - Berichten: 1163
- Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
- Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)
Re: Altwied im Westerwald
BR 50 vervolgstory: ik was al een hele tijd op zoek naar een BR 050 met Kabinentender terwijl er geen fabrikant meer was die hem nog maakte. Uiteindelijk heb ik er dan toch 1 weten te bemachtigen (zie voorgaande berichten).
En wat zie ik nu: de Gebroeders F. uit Neurenberg hebben besloten eind dit jaar het model opnieuw gaan uitbrengen....
Goed nieuws natuurlijk (maar te laat voor mij). Had ik iets gemist? Ik heb geen enkele aankondiging gezien. Niet op hun site, niet in de MIBA Messe 2018... Heel apart...
Groet, Wim
En wat zie ik nu: de Gebroeders F. uit Neurenberg hebben besloten eind dit jaar het model opnieuw gaan uitbrengen....
Goed nieuws natuurlijk (maar te laat voor mij). Had ik iets gemist? Ik heb geen enkele aankondiging gezien. Niet op hun site, niet in de MIBA Messe 2018... Heel apart...
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 08 apr 2016 12:37
- Locatie: Rotterdam
Re: Altwied im Westerwald
hi Wim, inderdaad gaat Fleischmann weer een nieuwe oplage van de 50'er produceren. Die wil ik er ook wel bij hebben eigenlijk
. De lok is aangekondigd in de folder 'Winter Neuheiten 2018/2019', volgens mij is dat een nieuwe trend dat fabrikanten ook in de herfst nogmaals nieuwe (of heruitgaven van oudere modellen) aankondigt, vaak terwijl de nieuwtjes van Neurenberg nog niet eens allemaal zijn uitgeleverd.
hier de folder: https://www.mostviertler-modellbahnhof. ... heiten.pdf, volgens mij is de railbus in tijdperk IV ook wel wat voor jou...
De nieuw uit te brengen versie verschilt niet echt veel met die welke je nu hebt, ander bedrijfsnummer en het loopwiel is weer in spaakwiel-uitvoering, de rest is ongewijzigd zo te zien.
Maar ja, wat is er nou mooier dan 1 BR50? Inderdaad, twee BR50'ers
Groet,
Vincent

hier de folder: https://www.mostviertler-modellbahnhof. ... heiten.pdf, volgens mij is de railbus in tijdperk IV ook wel wat voor jou...
De nieuw uit te brengen versie verschilt niet echt veel met die welke je nu hebt, ander bedrijfsnummer en het loopwiel is weer in spaakwiel-uitvoering, de rest is ongewijzigd zo te zien.
Maar ja, wat is er nou mooier dan 1 BR50? Inderdaad, twee BR50'ers

Groet,
Vincent
-
Onderwerp starter - Berichten: 1163
- Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
- Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)
Re: Altwied im Westerwald
Dank je Vincent!
Interessant! Die railbus heb ik al (zowaar een 795 van Fleischmann). En ja, twee 50ers is beter dan 1... Ik ben wel voorstander om niet van elke lok 1 exemplaar te hebben. Liever meerdere loks van elke serie. Zo heb ik bv 4 x BR212 en 3 x BR216. Maar eigenlijk had ik met mezelf afgesproken dat ik helemaal geen stoomtractie op mijn N baantje zou laten rijden. En nu heb ik al een BR 82 en een BR 50...
De 2e 50er wordt het dus niet. Voorlopig dan he
Stiekem ziet die BR 94 er dan ook wel leuk uit. Als ze die nu ook in DB uitvoering uitbrengen... Ze hebben in ieder geval in het Westerwald gereden.
Dan ook nog een BR 93 erbij en ik kan ook in Tp3 voor de dag komen
Iets serieuzer: die PA Behaelter wagens met biercontainers zijn dan wel weer interessant.
Of de ICE1, die heb ik ook nog niet..
Groet, Wim
Interessant! Die railbus heb ik al (zowaar een 795 van Fleischmann). En ja, twee 50ers is beter dan 1... Ik ben wel voorstander om niet van elke lok 1 exemplaar te hebben. Liever meerdere loks van elke serie. Zo heb ik bv 4 x BR212 en 3 x BR216. Maar eigenlijk had ik met mezelf afgesproken dat ik helemaal geen stoomtractie op mijn N baantje zou laten rijden. En nu heb ik al een BR 82 en een BR 50...
De 2e 50er wordt het dus niet. Voorlopig dan he

Stiekem ziet die BR 94 er dan ook wel leuk uit. Als ze die nu ook in DB uitvoering uitbrengen... Ze hebben in ieder geval in het Westerwald gereden.

Iets serieuzer: die PA Behaelter wagens met biercontainers zijn dan wel weer interessant.
Of de ICE1, die heb ik ook nog niet..

Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 08 apr 2016 12:37
- Locatie: Rotterdam
Re: Altwied im Westerwald
Zelf vind ik die biercontainers een tikkeltje te exotisch, heb dan liever deze wagens met de standaard grijze/zilver PA-behälter. Die heb ik al, in de Roco-versie, Fleischmann herkauwt met de bestaande mallen 'nieuwe' modellen. Niet erg in dit geval, prachtig gedetailleerde wagons. Maar wat varianten met andersoortige laadkisten/kleincontainers is wenselijk / lijkt me toch mogelijk.
In mijn verzameling zijn de BR 50 493 (maar dat wist je al uit een ander draadje) en de 050 646-9 opgenomen. De 50 493 heeft al een verouderingskuur ondergaan, zie foto, wellicht ter inspiratie.

Wielen en drijfstangen zijn opnieuw rood gespoten, de lok zelf heeft een dun laagje zijdeglans zwart gekregen om 'm een wat 'vettige' uitstraling te geven en daarna is de loc nog van wat gebruikssporen voorzien.
In mijn verzameling zijn de BR 50 493 (maar dat wist je al uit een ander draadje) en de 050 646-9 opgenomen. De 50 493 heeft al een verouderingskuur ondergaan, zie foto, wellicht ter inspiratie.

Wielen en drijfstangen zijn opnieuw rood gespoten, de lok zelf heeft een dun laagje zijdeglans zwart gekregen om 'm een wat 'vettige' uitstraling te geven en daarna is de loc nog van wat gebruikssporen voorzien.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1163
- Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
- Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)
Re: Altwied im Westerwald
Mooi gedaan Vincent! Het ziet er erg realistisch uit! Het laagje matzwart geeft ook direct een "metal look". Inspirerend 
Wat de containers betreft: ik heb al 6 wagens met elk 3 Efkr containers (grijs/aluminium) van Roco. Die wil ik inzetten voor het vervoer van kunststofkorrels uit de plasticfabriek bij Wesseling (aan de Rijn bij Keulen) naar een locale kunststofverwerkende industrie in mijn Westerwald.
Ter afwisseling wil ik nog wel wat Dikrrgrk &#$%! (ik word gek van die afkortingen...): Dikkie Dik containers voor bier. Eigenlijk zat ik te denken aan Dortmunder Union bier of Bitburger. Dat ligt wat dichter bij het Westerwald in de buurt. Paderborn is dan weer een stukje verder, alhoewel het ook nog wel zou kunnen.
Aan het zijlijntje van mijn zijlijntje (volgt u me nog?) ligt het dorpje Ehlscheid. Dat is een Luftkurort en daar staan dus een paar grote hotels. Omdat frisse lucht dorstig maakt, is daar natuurlijk regelmatig aanvoer van gerstenat nodig. Bieraanvoer met PA containers lijkt me dan wel weer leuk voor de afwisseling. Anders zijn het allemaal gesloten wagens in de goederentrein.
Een paar gewone gesloten containers lijken me dan ook nog wel aardig. Die zijn ook voor veel goederen te gebruiken. Ik heb eerder dit jaar een wagen gekocht met 5 containers, maar dat bleken bij thuiskomst niet 5 losse containers te zijn, maar el-cheepo 5 aan 1 stuk gegoten. Dat was nou net niet de bedoeling....
Groet, Wim

Wat de containers betreft: ik heb al 6 wagens met elk 3 Efkr containers (grijs/aluminium) van Roco. Die wil ik inzetten voor het vervoer van kunststofkorrels uit de plasticfabriek bij Wesseling (aan de Rijn bij Keulen) naar een locale kunststofverwerkende industrie in mijn Westerwald.
Ter afwisseling wil ik nog wel wat Dikrrgrk &#$%! (ik word gek van die afkortingen...): Dikkie Dik containers voor bier. Eigenlijk zat ik te denken aan Dortmunder Union bier of Bitburger. Dat ligt wat dichter bij het Westerwald in de buurt. Paderborn is dan weer een stukje verder, alhoewel het ook nog wel zou kunnen.
Aan het zijlijntje van mijn zijlijntje (volgt u me nog?) ligt het dorpje Ehlscheid. Dat is een Luftkurort en daar staan dus een paar grote hotels. Omdat frisse lucht dorstig maakt, is daar natuurlijk regelmatig aanvoer van gerstenat nodig. Bieraanvoer met PA containers lijkt me dan wel weer leuk voor de afwisseling. Anders zijn het allemaal gesloten wagens in de goederentrein.
Een paar gewone gesloten containers lijken me dan ook nog wel aardig. Die zijn ook voor veel goederen te gebruiken. Ik heb eerder dit jaar een wagen gekocht met 5 containers, maar dat bleken bij thuiskomst niet 5 losse containers te zijn, maar el-cheepo 5 aan 1 stuk gegoten. Dat was nou net niet de bedoeling....
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 08 apr 2016 12:37
- Locatie: Rotterdam
Re: Altwied im Westerwald
Aangezien ik vrijwel een gelijksoortige afwijking heb begrijp ik je volledig!
Hier nog wat documentatie waar jij vast gelukkig van wordt: http://www.thwoditsch.de/kbrf/index.html
En mag ik je dit boek aanbevelen https://shop.vgbahn.info/vgbahn/shop/fr ... _1421.html
Nu stop ik met stalken

Zeker van minitrix, met van die bruine panelen? Ja dat is inderdaad heel slap gedaan, jammer.Ik heb eerder dit jaar een wagen gekocht met 5 containers, maar dat bleken bij thuiskomst niet 5 losse containers te zijn, maar el-cheepo 5 aan 1 stuk gegoten
Hier nog wat documentatie waar jij vast gelukkig van wordt: http://www.thwoditsch.de/kbrf/index.html
En mag ik je dit boek aanbevelen https://shop.vgbahn.info/vgbahn/shop/fr ... _1421.html
Nu stop ik met stalken

-
Onderwerp starter - Berichten: 1163
- Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
- Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)
Re: Altwied im Westerwald
Hallo Vincent,
Het wagentje is inderdaad van Minitrix, met rood-bruine panelen. Op zich een leuk dingetje, maar niet voor detailopnames. Ik zit er over te denken de 5 containers los van elkaar te snijden en dan zelf tussenwandjes te maken. Als ik de wagen dan alleen in een doorgaande goederentrein plaats, valt het niet zo op dat het geen gedetailleerde containers zijn en is er toch de suggestie van 5 losse exemplaren.
De links die je stuurde zijn interessant! Bedankt! Ik kende ze nog niet.
Zelf ben ik in bezit van dit tijdschrift:
https://shop.vgbahn.info/eisenbahn-jour ... _1572.html
Groet, Wim
PS ga gerust door met stalken hoor
Het wagentje is inderdaad van Minitrix, met rood-bruine panelen. Op zich een leuk dingetje, maar niet voor detailopnames. Ik zit er over te denken de 5 containers los van elkaar te snijden en dan zelf tussenwandjes te maken. Als ik de wagen dan alleen in een doorgaande goederentrein plaats, valt het niet zo op dat het geen gedetailleerde containers zijn en is er toch de suggestie van 5 losse exemplaren.
De links die je stuurde zijn interessant! Bedankt! Ik kende ze nog niet.
Zelf ben ik in bezit van dit tijdschrift:
https://shop.vgbahn.info/eisenbahn-jour ... _1572.html
Groet, Wim
PS ga gerust door met stalken hoor

De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
Onderwerp starter - Berichten: 1163
- Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
- Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)
Re: Altwied im Westerwald
Hallo allemaal,
In plaats van flink te bouwen, heb ik natuurlijk weer veel tijd verspild met rondsurfen op het internet. Toevallig kwam ik nog een interessante pagina met foto's van de Oberwesterwaldbahn (Limburg-Altenkirchen) tegen, die ik graag wil delen:
http://www.klauserbeck.de/Kilometrierun ... irchen.htm
Veel foto's waar voor een deel nog de mechanische beveiliging te zien is. Zowel foto's uit 2016-2017 als uit vroegere jaren (80er jaren bv).
Ik vraag me af of er tegenwoordig nog veel armseinen langs het spoor staan. Bij mijn weten is men recentelijk druk bezig geweest met het moderniseren van deze lijn. Ook op de fotos zie ik in 2016 al veel armseinen met witte kruisen, met name rond Westerburg. In 2017 alleen nog lichtseinen. Vergane glorie...
Lichtpuntje (naast dat van de lichtseinen) is natuurlijk wel dat de lijn nog gewoon in gebruik is. Er zijn al zoveel lijntjes stilgelegd, opgeheven, tot fietspad omgetoverd.... Hier rijden tenminste nog treinen
Nu toch maar flink aan de slag zodat er tussen Neuwied en Altenkirchen ook treinen kunnen rijden. In ieder geval zichtbaar in Altwied...
Groet, Wim
In plaats van flink te bouwen, heb ik natuurlijk weer veel tijd verspild met rondsurfen op het internet. Toevallig kwam ik nog een interessante pagina met foto's van de Oberwesterwaldbahn (Limburg-Altenkirchen) tegen, die ik graag wil delen:
http://www.klauserbeck.de/Kilometrierun ... irchen.htm
Veel foto's waar voor een deel nog de mechanische beveiliging te zien is. Zowel foto's uit 2016-2017 als uit vroegere jaren (80er jaren bv).
Ik vraag me af of er tegenwoordig nog veel armseinen langs het spoor staan. Bij mijn weten is men recentelijk druk bezig geweest met het moderniseren van deze lijn. Ook op de fotos zie ik in 2016 al veel armseinen met witte kruisen, met name rond Westerburg. In 2017 alleen nog lichtseinen. Vergane glorie...
Lichtpuntje (naast dat van de lichtseinen) is natuurlijk wel dat de lijn nog gewoon in gebruik is. Er zijn al zoveel lijntjes stilgelegd, opgeheven, tot fietspad omgetoverd.... Hier rijden tenminste nog treinen

Nu toch maar flink aan de slag zodat er tussen Neuwied en Altenkirchen ook treinen kunnen rijden. In ieder geval zichtbaar in Altwied...
Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 05 jan 2019 09:24, 1 keer totaal gewijzigd.
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Altwied im Westerwald
Misschien een beetje off-topic, sorry Wim, maar ik zie de ene keer de armseinen naar het spoor en de ander keer vanaf het spoor gericht.
Hoe zit dat nou, ik neem aan dat de modelseinfabrikanten ook maar seinen naar 1 kant leveren?
Voor de rest leuke site voor inspiratie, Wim
Hoe zit dat nou, ik neem aan dat de modelseinfabrikanten ook maar seinen naar 1 kant leveren?
Voor de rest leuke site voor inspiratie, Wim

-
- Berichten: 5498
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Altwied im Westerwald
De armseinen wijzen in de rijrichting( rode zijde) allemaal naar rechts en worden tenzij dat niet mogelijk is altijd rechts van het spoor geplaatst. Iets anders zie ik op de foto's ook niet terug, wel zijn er veel foto's op die site waar je de seinen vanaf de achterzijde( de zwarte zijde) ziet.
Groetjes Michiel
Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1163
- Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
- Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)
Re: Altwied im Westerwald
Hallo Ronald,Alro schreef:... ik zie de ene keer de armseinen naar het spoor en de ander keer vanaf het spoor gericht.
Hoe zit dat nou, ik neem aan dat de modelseinfabrikanten ook maar seinen naar 1 kant leveren?
ik denk dat je hier seinen bedoelt die naast het andere spoor staan. Zoals Michiel al schreef, staan de seinen in principe rechts van het spoor, en wijst de arm ook naar rechts. Als daar ook een spoor ligt, dan wijst dit sein daar uiteraard naar toe. Maar het geldt niet voor dat spoor

Groet, Wim
PS er zijn allerlei uitzonderingen, maar daar ga ik niet op in

De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Altwied im Westerwald
Aha, rood is de voorkant en zwart is de achterkant
Was me nog niet opgevallen, weer wat geleerd

Was me nog niet opgevallen, weer wat geleerd

-
Onderwerp starter - Berichten: 1163
- Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
- Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)
Re: Altwied im Westerwald
"Kinder, wie die Zeit vergeht!"
Dit citaat van WeWaWe (oprichter van Miba) is wel van toepassing.
Het jaar is al weer bijna ten einde zonder dat er veel is gebeurd op de modelbaan. In Altwied is het (uiteraard) rustig. Alhoewel.... Eigenlijk staat de wereld er op zijn kop! Nou ja, op de zijkant om precies te zijn:

Het moest er natuurlijk een keer van komen. Om goed te kunnen rijden moet de electra eerst op orde zijn. Inmiddels ben ik aan het solderen. Met frisse tegenzin. Maar goed, nu het begin er is, komt de rest ook wel. Eigenlijk valt het best wel mee: totaal 4 wissels, 6 seinen, een overweg en een paar stopsecties.
Ondertussen ben ik ook met wat andere scenery begonnen. Er moeten 2 tunnelportalen op mijn baan komen. De kant en klare modellen van Faller of Noch zijn me veel te groot, dus ik wil ze zelf gaan maken. Dat geeft de baan ook iets unieks.
Stap 1 is het maken van een papieren modelletje om de juiste maat te bepalen. Met behulp van de NEM normen heb ik een tunnelopening op een blad papier getekend en uitgeknipt. Vervolgens even passen met een lok:

Dat is al heel wat beter dan die schuurdeuren van Noch! Ik moet nog even een uitzoeken hoe ik de rest van het portaal ga ontwerpen. Er moeten nog wat versieringen zoals sierrandjes komen. Misschien een klein torentje zoals bij een kasteel. Het portaal van de Loreley tunnel is weer iets te veel van het goede voor zo'n zijlijntje, maar ik kan nog iets met kantelen proberen.
Daarna moet ik gaan kijken wat voor materiaal ik voor de bouw ga gebruiken. Ik heb nog wat muurplaten van Noch liggen. Eventueel kan ik ook alles in gips krassen. Of toch maar XPS schuim?
Groet, Wim
Dit citaat van WeWaWe (oprichter van Miba) is wel van toepassing.
Het jaar is al weer bijna ten einde zonder dat er veel is gebeurd op de modelbaan. In Altwied is het (uiteraard) rustig. Alhoewel.... Eigenlijk staat de wereld er op zijn kop! Nou ja, op de zijkant om precies te zijn:

Het moest er natuurlijk een keer van komen. Om goed te kunnen rijden moet de electra eerst op orde zijn. Inmiddels ben ik aan het solderen. Met frisse tegenzin. Maar goed, nu het begin er is, komt de rest ook wel. Eigenlijk valt het best wel mee: totaal 4 wissels, 6 seinen, een overweg en een paar stopsecties.
Ondertussen ben ik ook met wat andere scenery begonnen. Er moeten 2 tunnelportalen op mijn baan komen. De kant en klare modellen van Faller of Noch zijn me veel te groot, dus ik wil ze zelf gaan maken. Dat geeft de baan ook iets unieks.
Stap 1 is het maken van een papieren modelletje om de juiste maat te bepalen. Met behulp van de NEM normen heb ik een tunnelopening op een blad papier getekend en uitgeknipt. Vervolgens even passen met een lok:

Dat is al heel wat beter dan die schuurdeuren van Noch! Ik moet nog even een uitzoeken hoe ik de rest van het portaal ga ontwerpen. Er moeten nog wat versieringen zoals sierrandjes komen. Misschien een klein torentje zoals bij een kasteel. Het portaal van de Loreley tunnel is weer iets te veel van het goede voor zo'n zijlijntje, maar ik kan nog iets met kantelen proberen.
Daarna moet ik gaan kijken wat voor materiaal ik voor de bouw ga gebruiken. Ik heb nog wat muurplaten van Noch liggen. Eventueel kan ik ook alles in gips krassen. Of toch maar XPS schuim?
Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 05 jan 2019 09:28, 1 keer totaal gewijzigd.
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Altwied im Westerwald
Hi Wim, ook maar weer begonnen zie ik
Je hobby; solderen
Tunnel portalen maken is meer jou ding! Ik lees wat over keuze stres
Als je er eenmaal uit bent en je hebt iets unieks gemaakt, geeft dat wel voldoening.
Succes met het maken van de juiste keuze, groet
Erwin.
Je hobby; solderen

Tunnel portalen maken is meer jou ding! Ik lees wat over keuze stres

Als je er eenmaal uit bent en je hebt iets unieks gemaakt, geeft dat wel voldoening.
Succes met het maken van de juiste keuze, groet
Erwin.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1163
- Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
- Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)
Re: Altwied im Westerwald
Hoi Erwin,
Inderdaad, ik ben liever met die tunnel bezig.
Iets noordelijker in het Westerwald ligt de Marienthaler tunnel (tussen Altenkirchen en Au). Deze heeft ook aardig wat franje. In de volgende link een gratis voorproefje van een Eisenbahn Journal (oude special uit 1992):
https://shop.vgbahn.info/media/pdf/Vors ... 539201.pdf
Op pag 8 is de tunnel te zien. Waarschijnlijk ga ik ook zoiets bouwen. Niet exact, maar in dezelfde stijl. Deze lijn is tenslotte in dezelfde tijd en regio gebouwd als mijn fictieve lijntje.
En op pagina 7 staat het stationsgebouw van Wilsenroth dat ik nog een keer in model wil nabouwen. Maar dan moet ik eerst een degelijk stationsemplacement bouwen, want voor Altwied is het iets teveel van het goede. Mijn haltegebouwtje is daar voldoende.
Groet, Wim
Inderdaad, ik ben liever met die tunnel bezig.
Iets noordelijker in het Westerwald ligt de Marienthaler tunnel (tussen Altenkirchen en Au). Deze heeft ook aardig wat franje. In de volgende link een gratis voorproefje van een Eisenbahn Journal (oude special uit 1992):
https://shop.vgbahn.info/media/pdf/Vors ... 539201.pdf
Op pag 8 is de tunnel te zien. Waarschijnlijk ga ik ook zoiets bouwen. Niet exact, maar in dezelfde stijl. Deze lijn is tenslotte in dezelfde tijd en regio gebouwd als mijn fictieve lijntje.
En op pagina 7 staat het stationsgebouw van Wilsenroth dat ik nog een keer in model wil nabouwen. Maar dan moet ik eerst een degelijk stationsemplacement bouwen, want voor Altwied is het iets teveel van het goede. Mijn haltegebouwtje is daar voldoende.

Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 19 dec 2018 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Altwied im Westerwald
Hi Wim,
Mooie inspiratie deze nostalgische plaatjes.
Als basis voor het tunnelportaal heeft Faller profi wellicht een portaal, dan hoef je hem verder alleen nog op te leuken met torentjes, kantelen etc.
Volgens mij is dit er een (1) die niet zo een enorme opening heeft.
Hieronder een linkje naar onze sponsor
https://www.n-spoorstore.nl/nl/n-spoor/ ... st-blokken.
Succes met de plannen ik blijf je volgen.
Erwin.
Mooie inspiratie deze nostalgische plaatjes.
Als basis voor het tunnelportaal heeft Faller profi wellicht een portaal, dan hoef je hem verder alleen nog op te leuken met torentjes, kantelen etc.
Volgens mij is dit er een (1) die niet zo een enorme opening heeft.
Hieronder een linkje naar onze sponsor

https://www.n-spoorstore.nl/nl/n-spoor/ ... st-blokken.
Succes met de plannen ik blijf je volgen.
Erwin.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1163
- Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
- Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)
Re: Altwied im Westerwald
Hoi Erwin,
Bedankt voor de suggestie! Op het eerste gezicht lijkt dit Faller portaal inderdaad wat kleiner, maar volgens de site is de hoogte van de opening 52 mm. Dat is gelijk aan het portaal van Noch dat ik heb, en dat is toch behoorlijk groot. Ter vergelijking: het papieren sjabloon dat ik gemaakt heb, is slechts 34 mm hoog (boven de spoorstaaf).
Ik denk dat ik in de kerstvakantie eens een poging met XPS schuim ga doen. Ik heb hier nog een plaatje liggen. Ik heb het spul nooit gebruikt, maar eens moet het de 1e keer zijn. En anderen weten er ook erg mooie resultaten mee te bereiken
Groet, Wim
Bedankt voor de suggestie! Op het eerste gezicht lijkt dit Faller portaal inderdaad wat kleiner, maar volgens de site is de hoogte van de opening 52 mm. Dat is gelijk aan het portaal van Noch dat ik heb, en dat is toch behoorlijk groot. Ter vergelijking: het papieren sjabloon dat ik gemaakt heb, is slechts 34 mm hoog (boven de spoorstaaf).
Ik denk dat ik in de kerstvakantie eens een poging met XPS schuim ga doen. Ik heb hier nog een plaatje liggen. Ik heb het spul nooit gebruikt, maar eens moet het de 1e keer zijn. En anderen weten er ook erg mooie resultaten mee te bereiken

Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: Altwied im Westerwald
Dat moet je zeker proberen Wim. Ook ik wat niet tevreden met de bestaande portalen en ben zelf gaan knutselen. XPS leent zich daar heel goed voor.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2