Ter Apel en omgeving

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Ter Apel en omgeving

Bericht door Nthusiast »

Mede N-spoorders,

Ik zal mij eerst even voorstellen. Mijn naam is Gustaaf en ik ben op dit moment woonachtig in Hong Kong. Zo’n 20 jaar geleden ben ik begonnen met n-spoor door middel van de bekende minitrix start set met de 1127 en drie plan-e rijtuigen. In die 20 jaar heb ik gewerkt aan vier verschillende banen, maar sinds ik in Hong Kong woon heb ik voor het eerst een aparte kamer voor de treinen. Ik werk inmiddels zo’n vijf jaar aan deze baan en in die tijd heb ik ook regelmatig het forum bezocht voor de laatste nieuwtjes, de expertise en de inspirate van het bekijken van de mooie banen die andere bouwen. Eerder kon ik niet direct het forum bezoeken vanuit Hong Kong, maar dat lijkt tegenwoordig niet zo'n probleem meer te zijn. Vandaar dat het mij tijd leek mijn eigen bouwwerk te laten zien om wat inspiratie terug te geven, of misschien wel te laten zien hoe het juist niet moet...

Mijn favoriete tijdperk is de jaren negentig van de NS en de DB. In Nederland reden er toen nog een groot aantal verschillende locomotieven en treinstellen en zelfs post werd nog vervoerd per spoor. In Duitsland had men net een nieuw kleurstelling ingevoerd met orient rode locomotieven en rode witte, blauw witte, mint groen witte en oranje witte rijtuigen. Ik houd me niet heel strikt aan het tijdperk, maar nieuwe prive bedrijven komen hier niet langs. Die lijken zo vaak van kleurstelling te veranderen dat het ‘tijdperk’ van een locomotief misschien maar in maanden kan worden geteld.

Persoonlijk vind ik het mooiste een realistisch lange trein door een stad of landschap te zien rijden, vandaar dat in mijn baan ontwerp er veel aandacht is voor het station en lange trajecten en minder voor rangeren. Als basis voor mijn station heb ik gekozen voor Ter Apel, maar dan een fictieve versie waarin Ter Apel een redelijke grote stad is. Het ligt aan de Intercity spoorlijn van Groningen naar Almelo en ten Noorden van het station is de aansluiting op het spoor naar Bremen, Hamburg en Berlijn. Er zijn ook twee kleinere station, Ter Apel West en Laude, waar tussen treinen heen en weer pendelen.

Afbeelding

Afbeelding

Het station heeft zes stationsporen, waarvan vier een A en een B spoor hebben. Het idee daarachtig was dat kortere stoptreinen elkaar zouden kunnen passeren, maar in Koploper is mij dat nog niet gelukt om dat goed te laten werken, op de pendel treinen na. Er zijn ook twee schaduwstation met ieder vijf sporen.

Afbeelding

Afbeelding

Na deze inleiding zal ik in het vervolg de vorderingen van de baan laten zien.


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper

EdwinB
Berichten: 583
Lid geworden op: 09 okt 2011 10:36
Locatie: Den Helder

Re: Ter Apel en omgeving

Bericht door EdwinB »

Gustaaf,

Mooi idee en plan..ik ga je zeker volgen...:D


Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zugeheim2

Ipio
Berichten: 466
Lid geworden op: 01 sep 2008 21:08
Locatie: Heemskerk

Re: Ter Apel en omgeving

Bericht door Ipio »

Gustaaf,

Een sporenplan met mooie bogen in zicht en lange slingerende rechte banen, fantastisch is dit.
Persoonlijk vindt ik wel jammer, dat je aan beide kanten van het station via de wisselstraten niet alle station sporen kan bereiken,
dat geeft wel meer de realiteit weer en de speel mogelijkheden.
Het lijkt veel op mijn baan lange slingerende sporen en ruime bogen, alleen een groot kopstation.

Veel succes met je baan,
Marc


Met Vriendelijke Groeten,
Marco

Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Re: Ter Apel en omgeving

Bericht door Nthusiast »

Hi Marc,

Zoals vast vaker gebeurt bij het ontwerpen van een treinbaan was het een compromis tussen de lengte van de perronsporen en de hoeveelheid wissels aan beide kanten van het station. Het idee was dat de doorgaande treinen gebruik kunnen maken van sporen 3 en 4. De treinen uit Duitsland komen vanaf de linkerkant het station binnen en kunnen kopmaken op sporen 1 en 2 (de zuidelijkste sporen van het station) en eventueel spoor 5, en de pendeltreinen maken gebruik van spoor 6. Op zich werkt het allemaal wel, en met de lengte van het perron ben ik tevreden, maar ik ben het met je eens dat de hoeveelheid mogelijkheden toch wel beperkt is. Zo had er minimaal een mogelijkheid moeten zijn om vanaf spoor 5 en 6 de hoofdbaan op te rijden aan de rechterkant van het station. Ook zou het handig geweest zijn als sporen 3 en 4 beide kanten op gebruikt konden worden, want het wil wel eens voorkomen dat treinen moeten wachten om het station binnen te rijden terwijl er wel sporen vrij zijn. Maar dat neem ik weer mee voor mijn volgende baan.

Aangezien het ook mijn eerste digitale baan is, snap ik nu ook dat de hoeveelheid en de plaatsing van de bezetmelders in een station ook een behoorlijk verschil maken voor de realiteit en mogelijkheden van het station. Ook dat zal ik de volgende keer net ietsjes anders aanpakken.


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper

olaf04
Berichten: 515
Lid geworden op: 15 jan 2012 16:05

Re: Ter Apel en omgeving

Bericht door olaf04 »

ziet er goed uit!


Groet Olaf
Modelspoor is leuk!
mijn nieuwe baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10711

Pino
Berichten: 75
Lid geworden op: 09 mei 2015 14:04

Re: Ter Apel en omgeving

Bericht door Pino »

Mooi plan, mooie lengtes, ik hou daar ook wel van :) jaloers op de ruimte... wou dat ik dat had. Maar ik heb ook wat vragen. Ik zie dat je op 2 plekken hele lange aparte sporen maakt naar 2 rangeerterreinen, echter die sporen liggen strak langs de doorgaande sporen. Dat is een beetje vreemd... waarom zou je die goederentreinen niet over het hoofdspoor laten lopen maar parallel er langs?

Als je daar toch een apart spoor voor wil houden, wat ik me kan voorstellen, trek hem dan ' los' van het hoofdspoor en leg hem iets verderop, dan wordt het een soort aparte goederen- of havenlijn. Dit geldt voor de rode en groene sporen. Het groene spoor zou ik denk ik meteen van het hoofdspoor aftakken bij het industrieterrein ipv vanaf het station laten lopen...

Daarnaast snap ik het stukje blauw niet; dit is een uithaalspoor voor het rangeerterrein A? Ook die loopt dan weer een heel stuk parallel met de hoofdbaan. Of mis ik iets en gaat dat spoor nog ergens heen?

Het rangeerterrein A kun je speelser en leuker maken door het wat groter te maken, met iets meer lengtes.

Laatste, het is duidelijk een NL baan, maar ik zie veel sporen in tunnels verdwijnen; hoe ga je dat oplossen? Met bergen? ZIjn er veel bergen in Ter Apel? :mrgreen:
Bijlagen
Current Track Lay Out - Upper Layer.jpg
Current Track Lay Out - Upper Layer.jpg (82.21 KiB) 18593 keer bekeken


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Re: Ter Apel en omgeving

Bericht door Nthusiast »

@Pino:

Bedankt voor de gedetailleerde analyse van het baan ontwerp. Heeft op dit moment niet zo heel veel zin om iets in mijn ontwerp te veranderen, want alle sporen liggen er inmiddels al. Maar altijd goed om erover na te blijven denken, want dit is zeker niet mijn laatste baan.

Ik kan je wel wat meer details geven waarom ik het ooit zo bedacht had. Het groene en rode spoor gaan niet zoals je zei naar een rangeerterrein, maar naar twee kleine stationnetjes. Het ene is in een dorpje (Laude) en het andere een tweede station in Ter Apel (West). Het idee was dat de pendeltreinen heen en weer konden rijden zonder de intercity’s over the hoofdbaan in de weg te zitten, vandaar de aparte sporen. Nog beter zou inderdaad geweest zijn om deze sporen apart te laten lopen van de hoofdbaan zodat het lijkt alsof deze sporen in een totaal andere richting gaan dan de hoofdbaan, maar qua ruimte kon ik dat niet goed inpassen. Het blauwe spoor is inderdaad een uithaalspoor voor rangeerterrein A. Het is de enige manier voor een goederentrein die van de linkerkant komt om het rangeerterrein te bereiken. De trein kan dan achteruit rijden wagonnen op te pikken of weg te zetten. Ook kan dit spoor gebruikt worden om te rangeren zonder dat de hoofdbaan bezet wordt. Dit rangeerterrein en ook de aansluitingen op de hoofdbaan had inderdaad wat eleganter gekund, maar in de praktijk maakt het niet heel veel uit. Ik rangeer vrij weinig, en gebruik het terrein vooral als opstelterrein.

En bergen in de buurt van Ter Apel? In werkelijkheid heb je de Drentse heuvelrug, maar qua hoogte stelt dat niet al te veel voor. Maar goed, als in mijn fictieve wereld Ter Apel groot genoeg is dat het een zes sporig station heeft, dan kan ik er ook wel een aantal heuveltjes bij bedenken om de sporen te laten verdwijnen :D . Ik heb geprobeerd dat wel redelijk subtiel te doen, alsof de sporen ondergronds gaan vanwege de stad of dorp dat er anders last van zou hebben bijvoorbeeld.


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Re: Ter Apel en omgeving

Bericht door Nthusiast »

@ Edwin en Olaf, bedankt voor jullie complimenten. En hier is het vervolg:

De bouw van de baan begon met het schaduw station aan de noordkant (in het ontwerp). Het idee was om daar een tijdelijk rondje van te maken zodat alles getest kon worden en het is natuurlijk goed voor het moraal om de eerste treinen te kunnen zien rijden. Ik had hiervoor hout nodig, maar helaas hebben ze in Hong Kong geen Doe-Het-Zelf zaken zoals de Gamma of Praxis. Het hoort niet echt in de cultuur om iets zelf te doen als je er ook iemand voor in kunt huren om het voor je te laten doen. Maar er zijn wel bouwmarkten voor de professionals en die wilden ook best wat aan mij verkopen en zelfs ook afleveren beneden bij ons appartementen complex. Daar moest ik zelf wel eerst met de hand de 8x4 ft platen door zagen anders konden die niet in de lift. Ook waren de balken nogal krom en dat heeft nog een paar onbedoelde hoogte verschillen in de treinbaan opgeleverd. Andere dingen, zoals draad, is ook best te verkrijgen als je maar weet waar. Vaak is er een bepaalde straat waar elke winkel hetzelfde verkoopt. Handig, want dan kun je direkt prijzen enzo vergelijken. Maar dan moet je wel weten waar die bepaalde straat is en zulke dingen staan niet op het internet of tenminste niet in het engels.

Dan de eerste foto’s want die zeggen immers meer. Het framework voor het schaduw station wordt op de juiste hoogte gehouden door balken die er bovenuit steken zodat daar later de volgende lagen van de baan opgebouwd kunnen worden. Ik ben in de hoek begonnen als referentie punt en heb vervolgens langs de muren verder gebouwd. Daarbij bleek dat de muren ook niet overal helemaal recht waren...

Afbeelding

Met de eerste platen op het frame begint het al meer op een treintafel te lijken. De helling links onder in de foto gaat naar het volgende niveau, maar was voor het testen op dezelfde hoogte gelegd als de rest van het schaduwstation zodat de treinen 1 voor 1 een rondje konden rijden.

Afbeelding

Een overzicht foto van het schaduwstation met de vijf sporen, allen lang genoeg voor de langste trein. Ook heb ik kleine randjes aangebracht aan alle zijkanten zodat de kans dat een trein op de grond zou vallen hopelijk nul is. Ooit is mijn 1127 aan een mouw blijven hangen en vervolgens op zijn pantograven geland een kleine meter lager. Er zat niet eens een krasje op en rijdt (inmiddels digitaal) nog altijd zonder problemen zijn rondjes.

Afbeelding

Een close-up van de control center, de welbekende Twin-Center en een kleine laptop met Koploper. Inmiddels heb ik er ook een Uhlenbrock IRIS bij. Niet alleen handig als ik zelf een trein wil bedienen maar ook handig als emergency stop knop. De wissel decoder voor de wissel in het schaduw station lag tijdens het testen nog op de baan. Inmiddels hangt ie onder de baan zodat ik er nog steeds bij kan als dat moet. De krapste bocht die ik heb aangehouden is net iets groter dan R2. Dat bleek achteraf toch te klein. De draaistellen van een aantal Roco TEN slaaprijtuigen raken het plastic van de kap en daardoor wordt de wrijving wel heel erg groot en kan een locomotief maximaal drie a vier rijtuigen trekken. Dus dat moet bij een volgende baan ook anders.

Afbeelding

En een line-up van de drie koplopers in verschillende kleuren in het nog onoverdekte schaduwstation.

Afbeelding


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper

olaf04
Berichten: 515
Lid geworden op: 15 jan 2012 16:05

Re: Ter Apel en omgeving

Bericht door olaf04 »

daar blijven dus al die koplopers. :D


Groet Olaf
Modelspoor is leuk!
mijn nieuwe baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10711

garco
Berichten: 254
Lid geworden op: 01 apr 2013 20:36

Re: Ter Apel en omgeving

Bericht door garco »

Grappig, een Nederlandse baan in Hong Kong.
Leuk plan!


Gr. Tjarco
-------------------------------------------------------------------
Scandinavisch N-spoor -- bezig met overstap naar SNCF
https://www.flickr.com/photos/192132982@N05/
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Re: Ter Apel en omgeving

Bericht door Nthusiast »

@ Garco: Bedankt! En toch zijn mijn treinen niet de eerste NS treinen in n-spoor in Hong Kong. Toen ik voor het eerst opzoek ging naar modelbouw winkels vond ik tot mijn stomme verbazing een Arnold NS motorpost in een zaak die toch vooral auto’s en bouwpakketen verkocht. De motorpost stond er vast al een tijdje want er zat een laagje stof op het doosje terwijl die in een vitrinekast zat. Ik denk dat de verkoper blij was dat hij ervan af was..... en ik was zeker blij met de aanwinst.

@ Olaf: Sorry. Maar er is er maar eentje ooit in Nederland geweest, dus misschien ben ik niet de enige die verantwoordelijk is voor het verdwijnen van koplopers... Het is wel mijn favoriete trein. Ik zou graag zien dat Minitrix nog een keer een geel/blauwe vier delige koploper uitbrengt (voor de renovatie). Ik denk dan dat dat niet heel moeilijk kan zijn want de mal hebben ze al gebruikt voor de Olympische koplopers, dus zou het alleen maar een kleurvariant zijn. Ben ik de enige die hier interesse voor heeft?

En nog een andere vraag over de Minitrix koplopers. Nadat ik ze geijkt had in Koploper (software) heb ik er twee aan elkaar gekoppeld en die hebben zo een behoorlijk lange tijd hun rondjes gereden. Tot op een gegeven moment er eentje niet verder reed. Wat bleek, een tandwiel was zover afgesleten dat de motor het niet meer voor elkaar kreeg om het tandwiel te laten draaien. Ik neem aan dat dit gekomen is doordat er toch een klein snelheidsverschil zat tussen de 2 koplopers. Heeft iemand anders hier ervaring mee?


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Re: Ter Apel en omgeving

Bericht door Nthusiast »

Nadat het schaduw station aan de noordkant gereed was, was het schaduw station aan de zuidkant aan de beurt. Het zijn weer vijf sporen, allemaal lang genoeg voor de langste trein. In dit geval is het grootste gedeelte van het station aangelegd met Peco rails met ‘betonnen’ bielzen. Ik had daar ook een doos van gekocht, maar omdat er (nog) geen wissels met ‘betonnen’ bielzen verkrijgbaar zijn kon ik die maar gedeeltelijk gebruiken voor de sporen die in het zicht liggen. Het door elkaar leggen van wissels met houten bielzen en sporen met betonnen bielzen vind ik zelf niet heel erg mooi. De wisseldecoder lag weer tijdelijk op de baan, maar die hangt er inmiddels onder. In beide schaduwstations is in het inrij of het uitrij spoor een extreme keerlus ingebouwd, zodat de treinen rijdend op het hoofdspoor zonder kortsluiting van het ene spoor naar het andere kunnen rijden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op dit moment stonden de twee schaduw stations nog los van elkaar. Om treinen rond te kunnen laten rijden moesten ook de twee hellingen naar niveau -1 gebouwd worden en er een tijdelijke verbinding op niveau -1 gemaakt worden tussen de twee schaduw stations. De hellingen hebben een maximale hoek van 2.7 a 2.8 procent.

De helling van het noorder schaduw station naar niveau -1:

Afbeelding

De helling van het zuider schaduw station naar niveau -1:

Afbeelding

En een overzicht van beide schaduw stations met in het midden de tijdelijke connectie die op zijn plaats wordt gehouden door middel van de rode klemmen:

Afbeelding

En toen konden de treinen weer rondrijden en het rondje dat gereden kon worden was met een factor 3 gegroeid. Een kort filmpje met de eerste treinen die arriveren en weer weg gaan uit het tweede schaduw station:

https://www.youtube.com/watch?v=KKbCu1Wd8ss


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2932
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Ter Apel en omgeving

Bericht door Maurits71 »

;) the joy of living in Chinezen land. het is allemaal net wat anders.

maar baantje rijdt top toch en leuk om te zien dat je stapje voor stapje verder komt


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: Ter Apel en omgeving

Bericht door marco »

Ziet er veelbelovend uit dit draadje !!


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Re: Ter Apel en omgeving

Bericht door Nthusiast »

Na een paar weken in Nederland te zijn geweest voor werk en vakantie ben ik weer terug in Hong Kong. En met mij zijn meegekomen een Piko 2200, een setje postwagons en een gerepareerde StarTrain 1300. Ik heb ze alleen nog niet uitgeprobeerd want op dit moment rijden mijn Duitse treinen over de baan.

Ook weer tijd om het volgende hoofdstuk aan de bouw van de baan toe te voegen. Na de 2 schaduwstations was het de beurt aan de twee verbindingslussen die de treinen, nadat ze uit de schaduwstations gekomen zijn, van niveau -1 naar niveau 0 (het niveau van Station Ter Apel) brengen. Als eerste is hier de noorderlijke verbindingslus. De ICE 1 is net uit de tunnel gekomen die naar het zuidelijke schaduw station leidt. Het spoor loopt hier in een flauwe bocht naar links en horizontaal en zal daarna weer verdwijnen in een tunnel en door een 180 graden bocht gaan. Na die bocht gaat het spoor langzaam omhoog om vervolgens op het spoor achter de ICE weer te voorschijn te komen. Met de 135 graden bocht zal het spoor het station Ter Apel binnen gaan. Omdat deze sporen in het zicht zullen komen te liggen is het hout onder de sporen tijdelijk grijs geschilderd. Daar komt uiteraard later ballast overheen.

Afbeelding

Een overzicht van de noordelijke verbindingslus. De flauwe bochten in de sporen net voor de 180 graden bocht zijn aangebracht zodat de diameter van de 180 graden bocht zo groot mogelijk is, maar de sporen voor dat ze bij de bocht aankomen niet precies langs de rand van de houten plaat lopen. Er zou dan geen scenery meer tussen de rand en de sporen kunnen en dat vind ik niet zo mooi, daarbij is de kans dat een trein op de grond komt bij een ongeluk ook weer net iets kleiner. Achteraf bleek toch dat de diameter van de 180graden binnenbocht niet groot genoeg was. De Roco TEN slaaprijtuigen die ik later gekocht heb kunnen er niet door zonder dat de flensen van de wielen het plastic van de kap raken.

Afbeelding

De zuiderlijke verbindingslus, die het noordelijke schaduwstation verbindt met niveau 0, heeft een soortgelijke lay-out als de noordelijke, maar is wat langer. Nadat de trein uit het schaduwstation komt, in dit geval de 1855 met een IC aan de haak die over het verkeerde spoor rijdt, maakt het spoor een flauwe rechterbocht. Er is daarna een stuk rechte baan voordat er ook een 180 graden bocht is en vervolgens een helling naar niveau 0. Het einde van de helling is zichtbaar in de achtergrond.

Afbeelding

De 180 graden bocht van de zuiderlijke verbindingslus die precies boven de 180 graden bocht van het zuiderlijke schaduwstation ligt. De ondersteuning van het niveau +1 zijn ook al zichtbaar. Hier zal later het dorpje (en stationnetje) Laude komen te liggen zodat de scherpe bocht niet meer in het zicht ligt.

Afbeelding

Om de treinen weer rond te laten rijden heb ik een tweede tijdelijke verbinding gebouwd, maar in dit geval op niveau 0. Het rondje dat nu gereden kon worden, nadat er sporen gelegd waren op de tijdelijk verbinding, was ongeveer met een factor 2 gegroeid.

Afbeelding


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2932
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Ter Apel en omgeving

Bericht door Maurits71 »

Thanks for the update., zo wat is stap 3 ?

gr.

M.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4653
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Ter Apel en omgeving

Bericht door Hoontje »

Zo hier worden even (letterlijk) meters gemaakt! :o Ben heel benieuwd naar het verdere verloop. Blijf je volgen!

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Re: Ter Apel en omgeving

Bericht door Nthusiast »

@ Maurits

De volgende stap is de tafel in het midden van de kamer waarop het grote station ligt en de bovenste verdiepingen aan de zijkanten waar de 2 kleine kopstationnetjes liggen. Het lijkt er alleen op dat ik tijdens die periode niet heel veel foto's heb gemaakt, te druk met lekker bouwen neem ik aan. Maar zal kijken wat ik er over kan vertellen aan de hand van de foto's die ik wel heb....


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper

Ronuitsittard
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 jul 2015 11:00
Locatie: Sittard

Re: Ter Apel en omgeving

Bericht door Ronuitsittard »

Dat ziet er goed uit Gustaaf


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3903
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Ter Apel en omgeving

Bericht door Jeroen »

Strak werk zeg! Dat belooft veel goeds zo.

Enne....die NL treinen lekker vergeten en gassen met die Duitse treinen! :geek:

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Ter Apel en omgeving

Bericht door Michiel »

Heel mooi sporenverloop. Het oogt lekker! Knap en strak gebouwd. Ik ben benieuwd naar het vervolg.

Toch een kleine opmerking, de vreemde slinger in het spoor links-voor, zou je die beter niet netjes wegwerken tot een flauwe wijdse boog over de hele lengte van de muur?
Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Re: Ter Apel en omgeving

Bericht door Nthusiast »

@ Jeroen

Bedankt. En ik ben altijd al geinteresseerd geweest in de Duitse treinen. Veel variatie (ook al in de periode voor de privatisering van het spoor) en veel mooie locomotieven. Maar op een gegeven moment ga ik dan toch weer die gele treinen door het groene landschap missen....

@ Michiel

Die vreemde slinger was inderdaad niet gepland, maar dat kwam zo uit omdat de ondersteuning van de volgende verdieping verder van de muur staat dan gepland. Daar moest het spoor dus omheen. Op zich maakte het niet zoveel uit, want de 180 graden bocht is er niet scherper door geworden. Overigens ligt die slinger ook niet in het zicht. De sporen zijn pas weer zichtbaar vanaf de tweede ondersteuning die zichtbaar is langs de muur. Ik ben dus erg enthousiast geweest met het verven onder de sporen in de tunnel....


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Ter Apel en omgeving

Bericht door BenQ »

Gustaaf,
Ga je de binnenkant van de tunnel nog stukadoren ? :lol:
Begin ziet er goed uit.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Re: Ter Apel en omgeving

Bericht door Nthusiast »

Hey Ben,

Nee dat is wel een beetje te veel van het goede voor iets wat later toch niet te zien is. Maar in 1 van de tunnels heb ik wel inmiddels al een stuk zwart papier geplaatst. Het is zo'n 15cm lang en daardoor kun je niet meer direkt het hout zien dat erachter zit. Vooral op foto's vind ik dat er een stuk beter uit zien.

Afbeelding


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Ter Apel en omgeving

Bericht door BenQ »

Gustaaf,
Klopt, heb ik ook gedaan aan de linkerkant bij de drie tunnelingangen.
Mooie ingang trouwens, met wat gras eromheen. :)


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Plaats reactie