Stroom aansluiting rails

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Ad_M

Stroom aansluiting rails

Bericht door Ad_M »

Goede dag allemaal,

Ik hoop dat het geen vraagje is van de "stichting open deur"
Maar ik vraag mij nu eigenlijk af hoe jullie het "oplossen" qua draden solderen aan de sporen voor de blokken een stroom voorziening op de baan
In mijn / ons geval gebruiken we Piccolo rails, "vroeger" probeerde ik de draden te solderen aan de rail schoentjes
Hierdoor was alles onzichtbaar, en geen draad te zien :D

Maar voor de digitale blokken ben je vaak genoodzaakt zelf je rails op verschillende punten met een dremel achtige tool / rail zaagje te scheiden
Dan heb je vaak niet anders de optie dan bijv. een draadje solderen aan de buitenkant rails van dat blok en deze zo veel mogelijk weg te moffelen in de bedding
Nu vind ik dat wel een oplossing, maar in mijn beleving zou er betere / slimmere oplossingen moeten zijn

Hebben jullie "betere ervaringen" die jullie willen delen om je bedrading onzichtbaar weg te werken?
Concreet, hoe lossen jullie dit o.a. op?

Mvg,
Ad

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Hoontje
Moderator
Contacteer:

Re: Stroom aansluiting rails

Bericht door Hoontje »

Hoi Ad_M,

Persoonlijk heb ik minitrix rails en daar kun je tussen de bielzen de stroomdraden onder de rails solderen = geen zichtbare draad.
Heb even geprobeerd om bedding onder oude fleischmann picolo rails voldoende weg te snijden om dit ook te proberen. Maar dat is een hels karwei (zonder dremel, met scherp mesje!)

Verder heb ik links en rechts ook hier foto's gezien van mensen die ze heel fijn solderen en daarna de rails airbrushen waardoor het eigenlijk niet opvalt.als je de draad vervolgens onder een hoek weg laat lopen, valt deze in de bedding ook niet op.

Groet, Succes,

Hoontje

martinb

Bericht door martinb »

ik soldeer de hele bende gewoon aan de zijkant van de rails (fl profi rails) en na een laagje ballast aan de zijkanten maak ik de draad met een zwarte stift zwart (duh). Moet zo nu en dan toch nog een draad verleggen en ze zijn dat zo onzichtbaar dat ik er naar moet zoeken om ze te vinden...... Onder de schoentjes kan ook, maar is mij teveel werk voor een te weinig resultaat.

Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

BenQ

Bericht door BenQ »

Ik soldeer in de zichtbare gedeelten de draadjes aan de onderkant van de schoentjes, daartoe moet je wel een gat maken in de bedding.
Met een kleine frees maak ik de gaatjes die er al zitten groter, dan de punt van de soldeerbout op het schoentje en na een paar seconden soldeertin er bij.
Als het goed is blijft er een druppel soldeer op het schoentje liggen.
Draad strippen en het uiteinde haaks omzetten, 1 a 1,5 mm, daarna vertinnen en op de druppel zetten met de bout er op.
Als de tin smelt de bout lossen en wachten tot de tin weer gestold is.
In de baan een gat maken van 4 á 6 mm en het draadje doorsteken. Je ziet er niks van.

In de tunnels en onzichtbare gedeelten soldeer ik het draadje aan de zijkant van de rails.

Afbeelding
Aansluiting van de baan in zicht.

Afbeelding
Aansluiting van de baan uit zicht.

Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Frank_N

Bericht door Frank_N »

Aan de schoentjes (rechts te zien), degelijkheid nog niet bewezen.. :? Moet nog ballast in enzo, want dit zit in het zichtbare gedeelte.

Afbeelding

Links de Roco isolators ;)

Groet van Frank

Onderwerp starter
Ad_M

Bericht door Ad_M »

Heren,

Dank jullie wel voor de reacties :D
Het geeft mij toch weer een beeld hoe jullie o.a. dit soort zaken oplossen ;)

Als iemand nog "andere" manieren heeft, wees vrij om deze te delen aub

Mvg,
Ad

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

[Patrick]
Contacteer:

Bericht door [Patrick] »

Ik vond deze manier op youtube een tijdje geleden. Met een beetje ballast en/of onkruid zie je er volgens mij niks meer van. :idea:

http://youtu.be/8QdzJZmgVfw

Goed goan!
Patrick

Modelbaan Löwenstein v2.0 | YouTube | Tijdperk III | Peco 55 | Dinamo TM44 (9x), OC32 (7x), DTC (1x) | iTrain 5.x Plus | Fleischmann, Minitrix
Egal wie gut du fährst, Züge fahren Güter
Lid van MC de Spoorstaaf
Plaats reactie