Atlas modeltrein baan

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
follow
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 okt 2009 20:19

Atlas modeltrein baan

Bericht door follow »

Geachte mensen,
Ik ben follow en ik ben 17 jaar,
Ik heb absoluut geen verstand van modeltreinbanen maar ik heb net een enorm pakket gekregen van iemand en wil er heel graag aan beginnen.
Ik wilde vragen of er misschien iemand is die me zou kunnen helpen met tips ed het is een hele oude baan van het merk Atlas (ik denk rond 1968 uitgebracht). ik zou morgen eventueel fotos van de spullen kunnen plaatsen en ik hoop dat iemand me wil helpen,
Alvast bedankt follow


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Atlas modeltrein baan

Bericht door Jos »

Hallo follow,

Dat zijn leuke kado's :D
Het merk Atlas zie je hier niet veel meer, maar gelukkig is in N-spoor bijna alles uitwisselbaar.
Het forum is bedoeld om vragen te stellen, dus ga je gang :D
Lees een aantal rubrieken eerst even door, dat zal al veel vragen beantwoorden denk ik.

Groetjes,
Jos



Onderwerp starter
follow
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 okt 2009 20:19

Re: Atlas modeltrein baan

Bericht door follow »

Hallo jos,
Bedankt voor uw snelle reactie,
Ik vond bij beter kijken ook heel veel spullen van fleischmann en ik denk dat ik eerst uit moet zoeken wat alles precies is, het is ook een kleine baan (volgens mij is dat n-spoor als ik het goed begrijp) en een grotere baan, ik weet alleen nog helemaal niets.
dus ik zal morgen op dit forum kijken en naar mijn spullen en als ik er dan nog niet uit kom zal ik het zeker vragen,
Alvast heel erg bedankt!


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Atlas modeltrein baan

Bericht door Jos »

Hallo follow,

Maak anders een foto van het spul en post die hier, kunnen wij je misschien vertellen wat het is.
Foto's mogen hier maximaal 800*600 pixels zijn.

Groetjes,
Jos



Onderwerp starter
follow
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 okt 2009 20:19

Re: Atlas modeltrein baan

Bericht door follow »

hallo jos,
ik ga nu slapen en dan ga ik dat morgen gelijk doen!
Echt ontzettend bedankt, kan nog niks maar wil t wel graag gaan leren :)
groetjes Follow



Onderwerp starter
follow
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 okt 2009 20:19

Re: Atlas modeltrein baan

Bericht door follow »

Beste jos,
T zijn misschien niet de beste foto's maar ik heb vanochtend geprobeert een simpel baantje te maken en de locomotief op de foto hierop te laten rijden. Ik heb de rails op de transformator aangesloten en als ik de locomotief erop zet brand het licht wel in de trein maar de trein zelf rijd dus niet. Ik heb ook geprobeert de kabels om te wisselen ed maar meer dan de lampjes in de locomotief die branden gebeurt er niet. Kunt u me met deze foto's en informatie misschien vertellen waar dat aan kan liggen?
alvast bedankt follow
Bijlagen
2.JPG
2.JPG (62.78 KiB) 2840 keer bekeken
1.JPG
1.JPG (66.58 KiB) 2840 keer bekeken


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Atlas modeltrein baan

Bericht door Jos »

Hallo follow,

Die lok heeft natuurlijk jaren stilgelegen. Het anker van het motortje zal nu zeer waarschijnlijk vastgekleefd zitten.
Je zult het motortje dus even los moeten halen om het goed schoon te maken.
Doe dat ook met de tandwielen, even schoonmaken met wasbenzine, beetje laten draaien en dan opnieuw met een drupje olie smeren.

Groetjes,
Jos



Onderwerp starter
follow
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 okt 2009 20:19

Re: Atlas modeltrein baan

Bericht door follow »

beste jos,
Laten we het erop houden dat ik een dagje lief ben geweest maar dit domme kleine meisje heeft er nu nog minder van gemaakt als voor ik hem schoon ging maken.
Het licht brand nog steeds en de tandwielen en de motor ed heb ik schoongemaakt alleen hij zoemt nu niet eens meer als ik hem op de rails zet. dat deed hij dus wel voor ik hem schoon ging maken... de tandwielen en de motor opzich draaien ook gewoon totdat ik het weer helemaal in elkaar zet, dan draait het niet meer... ik snap er helemaal niks meer van!
maar toch heel erg bedankt follow


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Atlas modeltrein baan

Bericht door Jos »

Hoi follow,

Zo te horen zit er iets tussen 1 van de tandwielen of is er iets me aan de hand. Als je het motortje eruit haalt, kunnen de wielen dan draaien?

Groetjes,
Jos



Onderwerp starter
follow
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 okt 2009 20:19

Re: Atlas modeltrein baan

Bericht door follow »

Ja zodra ik het motortje weer los maak draaien de wielen en de tandwielen ook... en het motortje opzich kan ook rond draaien tot ik die twee dingen weer in elkaar zet dan loopt het ergens op vast...


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Atlas modeltrein baan

Bericht door Jos »

Het motortje heeft waarschijnlijk een wormwiel, kijk of hier geen zichtbare beschadigingen op zitten of iets dat aangekoekt is, kijk naar hetzelfde bij de tandwielen.
Maak anders even een foto van de lok in open toestand waarop de tanswielen goed zichtbaar zijn.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

KroKo
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 sep 2009 09:37
Locatie: Het Reestdal

Re: Atlas modeltrein baan

Bericht door KroKo »

Overigens kun je een aandrijving met een wormwiel niet met de hand ronddraaien.

Groet,

Erik


Begint, eer hij bezint
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Atlas modeltrein baan

Bericht door Jos »

Wel als je motortje er even uithaalt. Laten rijden over de rails en je voelt of er weerstand is, motortje met de hand ronddraaien, visueel tanfwielen en wormwiel controleren.

Groetjes,
Jos



Fladder
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 okt 2009 17:47

Re: Atlas modeltrein baan

Bericht door Fladder »

Heb enig verstand van electronica dus bij mij komen de volgende mogelijkheden nog in me op:
Weerstandje of condensator kapot of anders mogelijkerwijs een kabelbreukje o.i.d.
Motortje wat kapot is.
Wel typerend namelijk dat je eerst nog een zoem geluid hoorde en na het schoonmaken helemaal niets meer.
Je hebt geen handige pa die e.a. ff voor je kan doormeten :?


Jan-Willem

Onderwerp starter
follow
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 okt 2009 20:19

Re: Atlas modeltrein baan

Bericht door follow »

Allereerst allemaal bedankt voor uw reacties, Ik zal van de week (zo snel mogelijk) even kijken wat het nu kan zijn. Ik vind t ook heel gek dat hij eerst wel zoemde...maar ooit zal hij weer rijden..hoop ik..
Echt ontzettend bedankt Follow


Gebruikersavatar

KroKo
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 sep 2009 09:37
Locatie: Het Reestdal

Re: Atlas modeltrein baan

Bericht door KroKo »

@Jos,

Ik begreep uit het verhaal van Follow dat hij het zo probeerde. Dat hij alles wel rond kon draaien totdat hij alles weer in elkaar had gezet. Kan zijn dat ik niet goed gelezen heb.

Erik


Begint, eer hij bezint
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Atlas modeltrein baan

Bericht door Jos »

Erik,

Als ik goed lees is Follow een meisje en dus geen "hij" :)
Het feit dat ze draaien wil niet zeggen dat er geen weerstandspunt kan zijn.
Een andere mogelijkheid is bij het in elkaar zetten het anker van het motortje ergens tegenaan komt en dan niet meer draait.

Groetjes,
Jos



Fladder
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 okt 2009 17:47

Re: Atlas modeltrein baan

Bericht door Fladder »

Jos schreef:Erik,

Als ik goed lees is Follow een meisje en dus geen "hij" :)
Het feit dat ze draaien wil niet zeggen dat er geen weerstandspunt kan zijn.
Een andere mogelijkheid is bij het in elkaar zetten het anker van het motortje ergens tegenaan komt en dan niet meer draait.

Groetjes,
Jos
Maar volgens mij zou je dan nog steeds gezoem van de spoelen moeten horen toch???


Jan-Willem
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Atlas modeltrein baan

Bericht door Jos »

Als ie echt vast zit hoor je niks.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

KroKo
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 sep 2009 09:37
Locatie: Het Reestdal

Re: Atlas modeltrein baan

Bericht door KroKo »

@Jos,

Bij ons in de buurt zeggen ze tegen iedereen hij en hum ;) Vooral de gene die nog in klederdracht lopen. Maar goed, kun je zien hoe goed ik lees of hoe de perceptie is ten aanzien van modelspoorders 8-) .

Het zou heel goed een contact probleem kunnen zijn, misschien een, scherpe, foto van het inwendige?

Groet,

Erik


Begint, eer hij bezint
Plaats reactie