Een beginneling met basisvragen over N-spoor

Vraag maar raak!
Gebruikersavatar

epocheales denken
Berichten: 738
Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
Locatie: vlakbij Gouda

Re: Een beginneling met basisvragen over N-spoor

Bericht door epocheales denken »

Hoi Joost, Freddy en natuurlijk Roland,

Sorry dat ik even "inbreek" in deze post, maar ik begrijp niet helemaal wat er verkeerd is aan Fleischmann rails met grindbedding. Mijn modelbaan heb ik alle bochten
voorzien van flexrails van voor genoemd merk, je moet even door het diepe (bochten uitzetten, zagen, railverbinders plaatsen) maar daarna wil je niet anders meer.
Wat wel een verbeterpuntje is dat de railbedding te smal is. Maar daar heb ik wat aan gedaan door de originele Fleischmann railgrit er naast te strooien, aardig klusje,
maar rails helemaal zonder bedding is ook een aardige kluif om die natuurgetrouw na te kunnen bootsen.

Hier heb je een paar foto's zoals mijn baan er uit ziet: viewtopic.php?f=14&t=2099

Roland, ben benieuwd wat jouw uiteindelijke keuze wordt, succes :!:

Groet, Hans.


Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/pc-Freiwald Rocomotion
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Janzzen
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 sep 2012 21:08
Locatie: Oude Bildtzijl

Re: Een beginneling met basisvragen over N-spoor

Bericht door Janzzen »

Dag allemaal,

De eerste rails ligt er! na wat aarzelen is het toch de rails mét bedding geworden van Fleischmann.
Ook een locje rijdt rond met wat containers.
Veel stelt het nog niet voor, ik had verwacht wat meer tijd te hebben voor de hobby, maar de arbeid laat dat even niet toe momenteel. Eigenlijk ook wel beter, want áls ik straks tijd heb, dan kunnen er tenminste spulletjes worden gekocht, want ik moet met N-spoor helemaal vanaf de grond af aan beginnen. H0-huisjes zijn iets te groot voor 1:160 :lol:

Vanwege de beperkte ruimte (160x61cm) heb ik besloten twee ovaaltjes te maken met inhaalspoor en aan de achterzijde ruimte voor één of twee sporen in een schaduwstation. Het achterste ovaal komt iets hoger te liggen, daar wil ik iets gaan doen met een bergje, bruggetje, dat soort dingen.

Echt met scenery werken heb ik nog nooit gedaan, dus de afmetingen lenen zich er prima voor om eens te experimenteren. Wellicht een leuk Faller Car System karretje erbij en veel elektronica (LED's, schakelingen etc) want dat vind ik enorm leuk om te doen. Stoplichtjes op kruisingen, 'looplichtjes' in de werkzaamheden maar ook schakelingetjes maken voor automatisch treinbedrijf etc.

Ik dacht aan zoiets:
Afbeelding

Waarbij de 9120 in het midden nog wel veranderd wordt zodat dat spoor ook recht loopt. Klein dorpje, wat rangeeractiviteiten, van alles wat en dus ook van alles om te doen en te knutselen. Ik ben al begonnen met straatlantaarns via nproject.org, erg leuk om te maken en stukke goedkoper dan nieuw aanschaffen.

Hans, ik ga jou draadje zeker volgen, kan ik gelijk een beetje 'de kunst' afkijken en ook het draadje van Jeroen staat in de favorieten om als naslagwerk te gebruiken. Toch wel fantastisch leuk dat iedereen zo bedreven is en ook alles deelt met elkaar. Er is in elk geval genoeg te lezen en te bewonderen hier!

Roland.


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4095
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Een beginneling met basisvragen over N-spoor

Bericht door Ad_M »

Janzzen schreef: Afbeelding

Waarbij de 9120 in het midden nog wel veranderd wordt zodat dat spoor ook recht loopt.

Roland.

Stukkie flex Roland??? :geek:
En kijk even of je langste rijtuigen niet tegen elkaar lopen in de binnen en buiten bochten als ze er tegelijk door gaan
Kan zijn dat deze in deze opstelling elkaar raken?
Bij ons was een 04 voor de driewegwissel te weinig, treinstellen gingen gewoon recht door terwijl deze in een andere stand stond, een 01 loste het op (maar ja..., ruimte...)

Mijn 2 cent

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Plaats reactie