Modelbaan Moustiers V2 landschap planning
Modelbaan Moustiers V2 landschap planning
Modelbaan Moustiers nieuwe poging
Hallo, na vele jaren heb ik het baanplan van modelbaan Moustiers terug boven gehaald om dit aan te passen aan de nieuwe situatie.
Door omstandigheden is het niet meer mogelijk voor mij om onder de baan te werken of te bukken dus moest het schaduwstation een nieuwe plaats krijgen. Het originele plan is dus naar de prullenbak verwezen en we starten volledig opnieuw.
De opzet is om in segmenten of modules te werken die ik gemakkelijk kan verplaatsen loskoppelen en die nog hanteerbaar zijn om op de zijkant te leggen om onderaan te kunnen werken.
Ik heb wel de luxe van een grote ruimte ter beschikking te hebben om de baan op te bouwen. Er is maar een beperking opgelegd door het vrouwtje, nl. de ruimte voor het raam moet vrij blijven (gearceerde deel). Nog een beperking, de doorgangen zouden zeker 70 - 90cm moeten blijven. (toekomst gericht denken noemen ze dat dan)
De modelbouw kamer
Enkele foto’s van de ruimte :
Nu de baan zelf:
Het is geen bestaande situatie maar een fantasieland in de bergen met een zuiders tintje. Inspiratie heb ik gehaald bij de lijn Nice – Dinge (trains des pignes) dat is wel een smalspoorlijn maar aangezien het hier over fantasiebaan is de spoorbreedte niet van belang. Vooral het station Puget-Theniers lijkt me leuk om in model te bouwen.
Google maps link :https://www.google.be/maps/preview#!dat ... !1e3&fid=7
De franse club Association des Modélistes Ferroviaires de Nice heeft reeds een modelbaan gemaakt van dit station waar enkele mooie foto’s van de modelbaan te vinden zijn: http://amfn.nice.free.fr/c32.htm
Voor de besturing ga ik gebruik maken van dinamo en koploper.
Gedeeltelijk automatisch en gedeeltelijk manueel rijden.
(mijn huidige systeem bestaat uit 1x RM51 , 2 x TM-H , 1x OM16 , 1 x OM32 en 1 x OC32)
De hoofdzaak van de baan is een zo realistisch mogelijk railplan. De nadruk zal vooral liggen in het landschap en uiteraard moet er ook een realistisch treinverkeer mogelijk zijn. Buiten het station zal het sporenplan voornamelijk uit een simpele enkelsporige lijn bestaan met een kleine aftakking naar een steengroeve.
Het thema situeert zich in de huidige periode zodat er zowel nieuw materiaal als stoomtreinen van de museumlijn kunnen rijden .
De baan wordt opgebouwd met 3 modules van 120 x 80 cm (langs beide zijden bereikbaar), 1 module van 60 x 120 cm en 1 module van 60 x 150 cm
Baanplan
3d weergave
In bijlage het plan in pdf formaat voor een betere weergave en tevens de winrail bestanden.
Alle opmerkingen op het baanplan zijn welkom.
Dirk
Hallo, na vele jaren heb ik het baanplan van modelbaan Moustiers terug boven gehaald om dit aan te passen aan de nieuwe situatie.
Door omstandigheden is het niet meer mogelijk voor mij om onder de baan te werken of te bukken dus moest het schaduwstation een nieuwe plaats krijgen. Het originele plan is dus naar de prullenbak verwezen en we starten volledig opnieuw.
De opzet is om in segmenten of modules te werken die ik gemakkelijk kan verplaatsen loskoppelen en die nog hanteerbaar zijn om op de zijkant te leggen om onderaan te kunnen werken.
Ik heb wel de luxe van een grote ruimte ter beschikking te hebben om de baan op te bouwen. Er is maar een beperking opgelegd door het vrouwtje, nl. de ruimte voor het raam moet vrij blijven (gearceerde deel). Nog een beperking, de doorgangen zouden zeker 70 - 90cm moeten blijven. (toekomst gericht denken noemen ze dat dan)
De modelbouw kamer
Enkele foto’s van de ruimte :
Nu de baan zelf:
Het is geen bestaande situatie maar een fantasieland in de bergen met een zuiders tintje. Inspiratie heb ik gehaald bij de lijn Nice – Dinge (trains des pignes) dat is wel een smalspoorlijn maar aangezien het hier over fantasiebaan is de spoorbreedte niet van belang. Vooral het station Puget-Theniers lijkt me leuk om in model te bouwen.
Google maps link :https://www.google.be/maps/preview#!dat ... !1e3&fid=7
De franse club Association des Modélistes Ferroviaires de Nice heeft reeds een modelbaan gemaakt van dit station waar enkele mooie foto’s van de modelbaan te vinden zijn: http://amfn.nice.free.fr/c32.htm
Voor de besturing ga ik gebruik maken van dinamo en koploper.
Gedeeltelijk automatisch en gedeeltelijk manueel rijden.
(mijn huidige systeem bestaat uit 1x RM51 , 2 x TM-H , 1x OM16 , 1 x OM32 en 1 x OC32)
De hoofdzaak van de baan is een zo realistisch mogelijk railplan. De nadruk zal vooral liggen in het landschap en uiteraard moet er ook een realistisch treinverkeer mogelijk zijn. Buiten het station zal het sporenplan voornamelijk uit een simpele enkelsporige lijn bestaan met een kleine aftakking naar een steengroeve.
Het thema situeert zich in de huidige periode zodat er zowel nieuw materiaal als stoomtreinen van de museumlijn kunnen rijden .
De baan wordt opgebouwd met 3 modules van 120 x 80 cm (langs beide zijden bereikbaar), 1 module van 60 x 120 cm en 1 module van 60 x 150 cm
Baanplan
3d weergave
In bijlage het plan in pdf formaat voor een betere weergave en tevens de winrail bestanden.
Alle opmerkingen op het baanplan zijn welkom.
Dirk
- Bijlagen
-
- winrail en pdf.zip
- (52.25 KiB) 293 keer gedownload
Laatst gewijzigd door DirkH op 08 nov 2013 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Mvgr. Dirk
______________________________________________________________________
Modelbaan moustiers. een fantasie baan ergens in het zuiden tussen de lavendel velden.
Peco code 55 , dinamo , koploper
______________________________________________________________________
Modelbaan moustiers. een fantasie baan ergens in het zuiden tussen de lavendel velden.
Peco code 55 , dinamo , koploper
Re: Modelbaan Moustiers V2 graag commentaar en opmerkingen
Hallo Dirk,
welkom terug van weggeweest. Ik herinner me nog je plannen van een paar jaren geleden, maar toen werd het stil. Blij dat je terug bent!
Het algemeen concept van het plan vind ik perfect: Frans exotisch, wijn, enkelsporig zijlijntje, riviertje, landelijk, ruimte... schitterend! Het enige dat jammer vind is dat je in zo'n natuurlijke, organische omgeving van natuur, rivier, bomen en wijngaarden, een kaarsrecht station plant, strak evenwijdig met de baanrand. Ik zou je station (het grote station bovenaan) in een heel wijdse boog laten lopen, waarbij de boog na rechter tunnelingang aansluit met de bijna haakse bocht links; een heel langrechte boog waar je station in ligt.
Voor de rest zijn er nog een paar details, maar dat is voor later, voor wanneer je algemeen concept vast ligt.
Succes met de verdere planning.
welkom terug van weggeweest. Ik herinner me nog je plannen van een paar jaren geleden, maar toen werd het stil. Blij dat je terug bent!
Het algemeen concept van het plan vind ik perfect: Frans exotisch, wijn, enkelsporig zijlijntje, riviertje, landelijk, ruimte... schitterend! Het enige dat jammer vind is dat je in zo'n natuurlijke, organische omgeving van natuur, rivier, bomen en wijngaarden, een kaarsrecht station plant, strak evenwijdig met de baanrand. Ik zou je station (het grote station bovenaan) in een heel wijdse boog laten lopen, waarbij de boog na rechter tunnelingang aansluit met de bijna haakse bocht links; een heel langrechte boog waar je station in ligt.
Voor de rest zijn er nog een paar details, maar dat is voor later, voor wanneer je algemeen concept vast ligt.
Succes met de verdere planning.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Modelbaan Moustiers V2 graag commentaar en opmerkingen
Mooi plan!
Zo'n bochtstation oogt inderdaad mooi. Maar als je een realistische baan wilt hebben, dan moet er wel een goede reden zijn om het station in een bocht te leggen, zeker wanneer er een eindje verderop een mooie rechte lap grond beschikbaar is. Dus daar zou je met je scenery dan rekening mee moeten houden.
Zo'n bochtstation oogt inderdaad mooi. Maar als je een realistische baan wilt hebben, dan moet er wel een goede reden zijn om het station in een bocht te leggen, zeker wanneer er een eindje verderop een mooie rechte lap grond beschikbaar is. Dus daar zou je met je scenery dan rekening mee moeten houden.
Re: Modelbaan Moustiers V2 graag commentaar en opmerkingen
Ik vind het een zeer geslaagd ontwerp! zeker het zichtbare deel! Je kunt je hier goed op uitleven qua scenery.
Misschien kun je nog een 2e schaduwstation kwijt op de kortere poot. Het is altijd prettig om meer opstelsporen te hebben.
En Paul B... Ik zie geen station in een bocht. Die is kaarsrecht
Misschien kun je nog een 2e schaduwstation kwijt op de kortere poot. Het is altijd prettig om meer opstelsporen te hebben.
En Paul B... Ik zie geen station in een bocht. Die is kaarsrecht
Re: Modelbaan Moustiers V2 graag commentaar en opmerkingen
Joost, Paul bedoelt: "Als je je statio in een bocht wilt leggen, dan moet je van tevoren eerst een goede reden hiervoor verzinnen". Dit sloeg op de eerdere opmerking van Michiel.
Overigens ben ik zelf van mening dat je op modelspoor helemaal geen goeie reden hoeft te hebben. Alle verderop gelegen plekken waren gewoon niet geschikt om een stationsgebouw op te plaatsen. Drijfzand of zo
Overigens ben ik zelf van mening dat je op modelspoor helemaal geen goeie reden hoeft te hebben. Alle verderop gelegen plekken waren gewoon niet geschikt om een stationsgebouw op te plaatsen. Drijfzand of zo
Re: Modelbaan Moustiers V2 graag commentaar en opmerkingen
Hoi Michiel en Paul,
Een station in een bocht leggen is natuurlijk mooier voor de modelbaan daar heb je gelijk in. Als je naar het voorbeeld ziet is het station volledig recht is buiten de linkse inrijsporen die licht buigen. Zie onderstaande foto.
http://static.panoramio.com/photos/orig ... 745091.jpg
Ik heb al eerder een poging gedaan om het station in een grote boog te ontwerpen maar loop telkens vast.
Hieronder nog een poging maar uiteindelijk kom ik dan links in de problemen met de aansluiting die niet zo mooi verloopt.
De scenery kan gemakkelijk aangepast worden door de rivier ook in een bocht te leggen waardoor het station de loop van de rivier moet volgen, dat is niet het probleem,
In het gedeelte met de opstelsporen, goederenloods enz.. kan je niet zomaar een bocht in gaan leggen. Als je een voorstel kan doen , altijd welkom maar ik kom er voor het ogenblik niet uit.
Misschien een andere optie is van het station te behouden zoals het is maar dan niet parallel aan de module kant legen maar onder een hoek.
Dirk
Een station in een bocht leggen is natuurlijk mooier voor de modelbaan daar heb je gelijk in. Als je naar het voorbeeld ziet is het station volledig recht is buiten de linkse inrijsporen die licht buigen. Zie onderstaande foto.
http://static.panoramio.com/photos/orig ... 745091.jpg
Ik heb al eerder een poging gedaan om het station in een grote boog te ontwerpen maar loop telkens vast.
Hieronder nog een poging maar uiteindelijk kom ik dan links in de problemen met de aansluiting die niet zo mooi verloopt.
De scenery kan gemakkelijk aangepast worden door de rivier ook in een bocht te leggen waardoor het station de loop van de rivier moet volgen, dat is niet het probleem,
In het gedeelte met de opstelsporen, goederenloods enz.. kan je niet zomaar een bocht in gaan leggen. Als je een voorstel kan doen , altijd welkom maar ik kom er voor het ogenblik niet uit.
Misschien een andere optie is van het station te behouden zoals het is maar dan niet parallel aan de module kant legen maar onder een hoek.
Dirk
Mvgr. Dirk
______________________________________________________________________
Modelbaan moustiers. een fantasie baan ergens in het zuiden tussen de lavendel velden.
Peco code 55 , dinamo , koploper
______________________________________________________________________
Modelbaan moustiers. een fantasie baan ergens in het zuiden tussen de lavendel velden.
Peco code 55 , dinamo , koploper
Re: Modelbaan Moustiers V2 graag commentaar en opmerkingen
Het bovenste voorstel met gebogen sporen draagt mijn voorkeur weg, maar ik kan met beide voorstellen leven. Ze zien er beide veel leuker uit dan in je origineel ontwerp. Het voorstel om je schaduw-opstelsporen te maximaliseren, daar sta ik ook helemaal achter.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Modelbaan Moustiers V2 graag commentaar en opmerkingen
Hallo Dirk,
Ik vind het een heel geslaagd plan, maar ik ben het ook eens met de opmerking van Michiel. Een alternatief voor het station in een bocht, is het schuin leggen van het rechte station, dit geeft een gelijksoortig resultaat.
Het enige wat ik zou veranderen is de krappe bocht linksboven, deze zou ik (veel) ruimer maken zodat hij helemaal door de hoek loopt, dit werkt ook goed met een schuin station. Om dan ruimte te sparen voor je station, kun je de eerste wissel al in de bocht leggen.
Ik vind het een heel geslaagd plan, maar ik ben het ook eens met de opmerking van Michiel. Een alternatief voor het station in een bocht, is het schuin leggen van het rechte station, dit geeft een gelijksoortig resultaat.
Het enige wat ik zou veranderen is de krappe bocht linksboven, deze zou ik (veel) ruimer maken zodat hij helemaal door de hoek loopt, dit werkt ook goed met een schuin station. Om dan ruimte te sparen voor je station, kun je de eerste wissel al in de bocht leggen.
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Re: Modelbaan Moustiers V2 graag commentaar en opmerkingen
Hoi allemaal,
Allereerst bedankt voor het meedenken, ik heb geprobeerd van de verschillende opmerkingen te verwerken.
resultaat 2 versies :
1) station in een volledige boog, extra opstelspoor op linkse modules, bocht links aan het station aangepast door de steengroeve onder een andere hoek te zetten.
in 3d, de gebouwen enz zijn nog niet aangepast dus daar moet je even overkijken.
2) station recht maar in een hoek tov de module bak, bocht links aangepast door steengroeve op te schuiven.
in 3d
Voor het bouwen uit technisch oogpunt zou ik voor de rechte (2) versie gaan, bij het uittekenen van de gebogen versie zijn er veel kleine bogen nodig om het plan een beetje te laten ogen en ik vrees dat bij het leggen van de sporen dit wel eens voor problemen zou kunnen zorgen. Ook krijg ik dan 2 vrij moeilijke module overgangen vlak bij een wissel tov maar een bij de rechte versie.
Nu moet ik eerlijk toegeven op het 3D zicht lijkt mij de gebogen versie wel mooier.
Dirk
Allereerst bedankt voor het meedenken, ik heb geprobeerd van de verschillende opmerkingen te verwerken.
resultaat 2 versies :
1) station in een volledige boog, extra opstelspoor op linkse modules, bocht links aan het station aangepast door de steengroeve onder een andere hoek te zetten.
in 3d, de gebouwen enz zijn nog niet aangepast dus daar moet je even overkijken.
2) station recht maar in een hoek tov de module bak, bocht links aangepast door steengroeve op te schuiven.
in 3d
Voor het bouwen uit technisch oogpunt zou ik voor de rechte (2) versie gaan, bij het uittekenen van de gebogen versie zijn er veel kleine bogen nodig om het plan een beetje te laten ogen en ik vrees dat bij het leggen van de sporen dit wel eens voor problemen zou kunnen zorgen. Ook krijg ik dan 2 vrij moeilijke module overgangen vlak bij een wissel tov maar een bij de rechte versie.
Nu moet ik eerlijk toegeven op het 3D zicht lijkt mij de gebogen versie wel mooier.
Dirk
Mvgr. Dirk
______________________________________________________________________
Modelbaan moustiers. een fantasie baan ergens in het zuiden tussen de lavendel velden.
Peco code 55 , dinamo , koploper
______________________________________________________________________
Modelbaan moustiers. een fantasie baan ergens in het zuiden tussen de lavendel velden.
Peco code 55 , dinamo , koploper
Re: Modelbaan Moustiers V2 graag commentaar en opmerkingen
Hoi allemaal,
ik vraag mij af of onderstaande module overgang wel op een degelijke manier kan uitgevoerd worden.
Dit lijkt mij niet zo eenvoudig om dit op een stabiele manier uit te voeren. Nu is het wel zo dat het niet de bedoeling is om de baan elke dag af te breken en op te bouwen, het bouwen in de modules is meer voor het hanteerbaar houden van de baan.
Dirk
ik vraag mij af of onderstaande module overgang wel op een degelijke manier kan uitgevoerd worden.
Dit lijkt mij niet zo eenvoudig om dit op een stabiele manier uit te voeren. Nu is het wel zo dat het niet de bedoeling is om de baan elke dag af te breken en op te bouwen, het bouwen in de modules is meer voor het hanteerbaar houden van de baan.
Dirk
Mvgr. Dirk
______________________________________________________________________
Modelbaan moustiers. een fantasie baan ergens in het zuiden tussen de lavendel velden.
Peco code 55 , dinamo , koploper
______________________________________________________________________
Modelbaan moustiers. een fantasie baan ergens in het zuiden tussen de lavendel velden.
Peco code 55 , dinamo , koploper
Re: Modelbaan Moustiers V2 graag commentaar en opmerkingen
Geen enkel probleem!
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Modelbaan Moustiers V2 graag commentaar en opmerkingen
Hoi allemaal,
Ik heb nu twee versies van het baanplan, een met het station in een boog en een met het station in een rechte lijn schuin tov de module bak. Zie twee berichten terug. Voor welke versie zouden jullie gaan.
De rechte versie is volgens mij gemakkelijker te bouwen maar de gebogen versie lijkt me ook wel leuk. Ik kan maar niet beslissen.
Als er nog opmerkingen zijn dan hoor ik die graag.
Dirk
Ik heb nu twee versies van het baanplan, een met het station in een boog en een met het station in een rechte lijn schuin tov de module bak. Zie twee berichten terug. Voor welke versie zouden jullie gaan.
De rechte versie is volgens mij gemakkelijker te bouwen maar de gebogen versie lijkt me ook wel leuk. Ik kan maar niet beslissen.
Als er nog opmerkingen zijn dan hoor ik die graag.
Dirk
Mvgr. Dirk
______________________________________________________________________
Modelbaan moustiers. een fantasie baan ergens in het zuiden tussen de lavendel velden.
Peco code 55 , dinamo , koploper
______________________________________________________________________
Modelbaan moustiers. een fantasie baan ergens in het zuiden tussen de lavendel velden.
Peco code 55 , dinamo , koploper
Re: Modelbaan Moustiers V2 graag commentaar en opmerkingen
Dirk, geen idee welk tijdperk je rijdt, maar gezien de rust in het onwerp, is het wellicht iets om een 'oud buurtlijntje' bovenaan te laten lopen als contrast en 'verassing als ie op duikt' tegen de drukkere baan beneden. Zo voeg je een stukje geschiedenis in.
Smalle weg uit het verleden heeft plaatsgemaakt voor de 'provinciale weg' die nu naar het stadje loopt, desondanks is het oude lijntje niet gesloopt en wordt door een stichting (ik verzin zo maar iets..) in stand gehouden, en op gezette tijden beweegt zich een bescheiden treintje, of iets toeristisch, zich parallel aan de weg.. kan zo in 'Rail Away'..
voorlopig nog geen baan, want helaas geen baan..
-
- Berichten: 1094
- Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Re: Modelbaan Moustiers V2 graag commentaar en opmerkingen
Als ik de ruimte in je kamer bekijk met daarbij de baan dan komt er bij mij de vraag boven borrelen waarom de breedte beperkt is tot 80cm. Je kunt er aan twee kanten bij, waarom niet een meter? Je krijgt dan ruimte voor grotere bogen en het schuin leggen van het stations emplacement kan dan makkelijker. Het zijstuk zou volgens mij ook 70 of 80 cm kunnen worden met alweer het voordeel van grotere bogen.
Gezien de opzet denk ik dat je voor een nevenlijn gaat, daar rijden over het algemeen tenderlocomotieven, waarom dan een draaischijf?
Groeten,
Joop
Gezien de opzet denk ik dat je voor een nevenlijn gaat, daar rijden over het algemeen tenderlocomotieven, waarom dan een draaischijf?
Groeten,
Joop
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Re: Modelbaan Moustiers V2 graag commentaar en opmerkingen
Hoi alllemaal,
nog wat verduidelijking over het plan en de opzet van de baan
De bedoeling is om te rijden in het huidige tijdperk. Echter idem zoals nu gebeurt in het station van Puget-Theniers wordt dezelfde lijn gebruikt om historische ritten te organiseren en is het station het depot van de museumlijn. De draaischijf is nog een restant van vroeger maar wordt nog sporadisch gebruikt. Info over de lijn kan je in onderstaande link vinden.
http://www.gecp.asso.fr/train-vapeur.html of even zoeken in google naar "trains des pignes".
Ik probeer een realistisch landschap te realiseren dus overdreven sporen op de baan komen er niet.
@joop : ik heb bewust gekozen voor modules van 120 op max 80 cm omdat door lichamelijke beperkingen zo al moeilijk genoeg zal zijn om deze te hanteren. Onder de baan werken is geen optie , dus voor de wisselaandrijvingen enz te monteren moet ik de modules op de zijkant kunnen zetten. Dat is ook de reden om met een nieuw baan plan te starten en niet meer met verschillende niveaus te werken zoals ik eerst gepland had zie mijn vorig baanplan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.ph ... 7&start=10. Ik heb natuurlijk de luxe van een grote kamer ter beschikking te hebben maar ik probeer tevens al een beetje rekening te houden met de toekomst. Alle doorgangen groot genoeg laten om eventueel met een rolstoel door te kunnen.
@Raymond63 : Aangezien ik reeds de nodige nostalgie heb ingebouwd door de museumlijn en absoluut wil vermijden van met klimspiralen enz. te werken, is een extra lijntje niet mogelijk. In de huidige opzet zou ik dan om boven het schaduwstation uit te komen ongeveer 15 cm moeten stijgen, bij een max stijging van 3 cm / meter dus 5 meter en die plaats is er nu eenmaal niet. Een andere optie zou een pendelbaantje bovenaan zijn maar ik vrees dat het realisme verloren gaat.
Ondertussen het landschap nog wat verder aan het inplannen geweest
Het plan :
3d weergave :
Hieronder een foto van hoe ongeveer het links dorpje er zal uitzien met de rivier door het dorp, hierdoor kan ik die mooi laten verdwijnen in de achtergrond. Door enkele opeenvolgende watervalletjes toe te voegen kan ik boven de sporen van het schaduwstation uitkomen.
Aan de rechterzijde maak ik gebruik van een brug om de rivier te laten overgaan in de achtergrond.
Dirk
nog wat verduidelijking over het plan en de opzet van de baan
De bedoeling is om te rijden in het huidige tijdperk. Echter idem zoals nu gebeurt in het station van Puget-Theniers wordt dezelfde lijn gebruikt om historische ritten te organiseren en is het station het depot van de museumlijn. De draaischijf is nog een restant van vroeger maar wordt nog sporadisch gebruikt. Info over de lijn kan je in onderstaande link vinden.
http://www.gecp.asso.fr/train-vapeur.html of even zoeken in google naar "trains des pignes".
Ik probeer een realistisch landschap te realiseren dus overdreven sporen op de baan komen er niet.
@joop : ik heb bewust gekozen voor modules van 120 op max 80 cm omdat door lichamelijke beperkingen zo al moeilijk genoeg zal zijn om deze te hanteren. Onder de baan werken is geen optie , dus voor de wisselaandrijvingen enz te monteren moet ik de modules op de zijkant kunnen zetten. Dat is ook de reden om met een nieuw baan plan te starten en niet meer met verschillende niveaus te werken zoals ik eerst gepland had zie mijn vorig baanplan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.ph ... 7&start=10. Ik heb natuurlijk de luxe van een grote kamer ter beschikking te hebben maar ik probeer tevens al een beetje rekening te houden met de toekomst. Alle doorgangen groot genoeg laten om eventueel met een rolstoel door te kunnen.
@Raymond63 : Aangezien ik reeds de nodige nostalgie heb ingebouwd door de museumlijn en absoluut wil vermijden van met klimspiralen enz. te werken, is een extra lijntje niet mogelijk. In de huidige opzet zou ik dan om boven het schaduwstation uit te komen ongeveer 15 cm moeten stijgen, bij een max stijging van 3 cm / meter dus 5 meter en die plaats is er nu eenmaal niet. Een andere optie zou een pendelbaantje bovenaan zijn maar ik vrees dat het realisme verloren gaat.
Ondertussen het landschap nog wat verder aan het inplannen geweest
Het plan :
3d weergave :
Hieronder een foto van hoe ongeveer het links dorpje er zal uitzien met de rivier door het dorp, hierdoor kan ik die mooi laten verdwijnen in de achtergrond. Door enkele opeenvolgende watervalletjes toe te voegen kan ik boven de sporen van het schaduwstation uitkomen.
Aan de rechterzijde maak ik gebruik van een brug om de rivier te laten overgaan in de achtergrond.
Dirk
Mvgr. Dirk
______________________________________________________________________
Modelbaan moustiers. een fantasie baan ergens in het zuiden tussen de lavendel velden.
Peco code 55 , dinamo , koploper
______________________________________________________________________
Modelbaan moustiers. een fantasie baan ergens in het zuiden tussen de lavendel velden.
Peco code 55 , dinamo , koploper
Re: Modelbaan Moustiers V2 graag commentaar en opmerkingen
Dat is een mooi stukkie landschap op die foto
Mvg,
Ad
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
-
- Berichten: 1094
- Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Re: Modelbaan Moustiers V2 graag commentaar en opmerkingen
Ik begrijp het Dirk, mag ik dan nog een suggestie doen? De optie om je baan te kantelen voor een betere bereikbaarheid, tweezijdig denk ik dan, is een hele goede, maar heeft wel gevolgen voor je ontwerp.
Het eerste punt is dat je een scharnier "systeem" moet hebben waarop een deel kan kantelen. Dat betekent dat de rails koud tegen elkaar moet liggen op een "breuk" lijn. Als ik met dat idee naar je plan kijk denk ik dat je een minimale aanpassing moet doen in je station, wil je het niet erg ingewikkeld maken. Het lijkt me iets makkelijker als je alle wissels op het deel met de draaischijf zet. Het hele station schuift dan gewoon tien centimeter naar links. Aan het beeld veranderd dan maar weinig, maar het is even iets simpeler om de delen ook na dat alles is gebouwd toch bij een reparatie eenvoudig omhoog te klappen zodat je eventueel vanaf een rolstoel er toch bij kunt komen. Als je dat doet moet het spoor naar de draaischijf iets ingekort worden zodat het hele draaschijf gebeuren op dezelfde plaat blijft liggen. Ik kijk dus hoe ik zo min mogelijk railverbindingen kan maken zonder dat je plan wezenlijk wordt aangetast.
Dit nu zo overziend denk ik dat het nog een hele uitdaging voor je gaat worden en zo te zien heb je de lat voor jezelf behoorlijk hoog gelegd. Alles overziend heb ik diep respect voor je ambitie.
Groeten,
Joop
Het eerste punt is dat je een scharnier "systeem" moet hebben waarop een deel kan kantelen. Dat betekent dat de rails koud tegen elkaar moet liggen op een "breuk" lijn. Als ik met dat idee naar je plan kijk denk ik dat je een minimale aanpassing moet doen in je station, wil je het niet erg ingewikkeld maken. Het lijkt me iets makkelijker als je alle wissels op het deel met de draaischijf zet. Het hele station schuift dan gewoon tien centimeter naar links. Aan het beeld veranderd dan maar weinig, maar het is even iets simpeler om de delen ook na dat alles is gebouwd toch bij een reparatie eenvoudig omhoog te klappen zodat je eventueel vanaf een rolstoel er toch bij kunt komen. Als je dat doet moet het spoor naar de draaischijf iets ingekort worden zodat het hele draaschijf gebeuren op dezelfde plaat blijft liggen. Ik kijk dus hoe ik zo min mogelijk railverbindingen kan maken zonder dat je plan wezenlijk wordt aangetast.
Dit nu zo overziend denk ik dat het nog een hele uitdaging voor je gaat worden en zo te zien heb je de lat voor jezelf behoorlijk hoog gelegd. Alles overziend heb ik diep respect voor je ambitie.
Groeten,
Joop
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Re: Modelbaan Moustiers V2 graag commentaar en opmerkingen
Hoi Joop,
ik heb zelf ook aan die problemen met de module overgangen zitten denken. Nu is het zo dat ik voor het ogenblik nog steeds te been ben en ik wel de nodige hulp kan inroepen om een modulebak op de kant te zetten als dat nodig moest blijken. Een scharniersysteem had ik niet voorzien gewoon de bak ertussen uit nemen en op de zijkant op schragen plaatsen om er aan te werken. De elektrische verbindingen ga ik gewoon aan de achterkant maken zodat ik niet onder de baan moet om een module los te koppelen.
Om het probleem met de module overgangen eenvoudiger te maken is een optie misschien om de module 1 (rechtse) 100 cm te maken en de module 2 (midelste) 140 cm, dan zit de volledige wisselstraat en de draaischijf op 1 module. Dan heb ik aan de linkerkant 3 sporen op de overgang en aan de rechterzijde 4 sporen. Het schaduwstation aan de achterzijde ga ik voorzien over een lengte van 10 cm van een verschuifbaar systeem om zo eventueel aanpassingen te doen om de sporen te laten overeenkomen. Dit om het werken van het hout over de diepte van 80 cm te kunnen compenseren.
ik heb zelf ook aan die problemen met de module overgangen zitten denken. Nu is het zo dat ik voor het ogenblik nog steeds te been ben en ik wel de nodige hulp kan inroepen om een modulebak op de kant te zetten als dat nodig moest blijken. Een scharniersysteem had ik niet voorzien gewoon de bak ertussen uit nemen en op de zijkant op schragen plaatsen om er aan te werken. De elektrische verbindingen ga ik gewoon aan de achterkant maken zodat ik niet onder de baan moet om een module los te koppelen.
Om het probleem met de module overgangen eenvoudiger te maken is een optie misschien om de module 1 (rechtse) 100 cm te maken en de module 2 (midelste) 140 cm, dan zit de volledige wisselstraat en de draaischijf op 1 module. Dan heb ik aan de linkerkant 3 sporen op de overgang en aan de rechterzijde 4 sporen. Het schaduwstation aan de achterzijde ga ik voorzien over een lengte van 10 cm van een verschuifbaar systeem om zo eventueel aanpassingen te doen om de sporen te laten overeenkomen. Dit om het werken van het hout over de diepte van 80 cm te kunnen compenseren.
Mvgr. Dirk
______________________________________________________________________
Modelbaan moustiers. een fantasie baan ergens in het zuiden tussen de lavendel velden.
Peco code 55 , dinamo , koploper
______________________________________________________________________
Modelbaan moustiers. een fantasie baan ergens in het zuiden tussen de lavendel velden.
Peco code 55 , dinamo , koploper
Re: Modelbaan Moustiers V2 graag commentaar en opmerkingen
Hoi allemaal,
Ondertussen ben ik verder aan het plannen geweest en met het invullen van het landschap heb ik gemerkt dat de steengroeve die eerst gepland was het volledige beeld van de baan verstoord. Daarom is het baanplan aangepast.
De linkse kant van de baan gaat er dan ongeveer zo uit zien :
Ondertussen is de vorige baan voor het grootste gedeelte afgebroken en is de werkruimte verplaatst.
Om alles nogmaals te controleren ben ik gestart met een schaalmodel van de baan te maken om te kijken of de afmetingen en vormgeving voldoet.
Verder ben ik gestart met het uittekenen van de onderbouw.
Dirk
Ondertussen ben ik verder aan het plannen geweest en met het invullen van het landschap heb ik gemerkt dat de steengroeve die eerst gepland was het volledige beeld van de baan verstoord. Daarom is het baanplan aangepast.
De linkse kant van de baan gaat er dan ongeveer zo uit zien :
Ondertussen is de vorige baan voor het grootste gedeelte afgebroken en is de werkruimte verplaatst.
Om alles nogmaals te controleren ben ik gestart met een schaalmodel van de baan te maken om te kijken of de afmetingen en vormgeving voldoet.
Verder ben ik gestart met het uittekenen van de onderbouw.
Dirk
Mvgr. Dirk
______________________________________________________________________
Modelbaan moustiers. een fantasie baan ergens in het zuiden tussen de lavendel velden.
Peco code 55 , dinamo , koploper
______________________________________________________________________
Modelbaan moustiers. een fantasie baan ergens in het zuiden tussen de lavendel velden.
Peco code 55 , dinamo , koploper
Re: Modelbaan Moustiers V2 graag commentaar en opmerkingen
Dirk, het plan ziet er goed uit! Alles is goed doordacht!
Dat schaalmodel is erg praktisch! Vooral handig met dat schuim ook.
Waar heb je dat vandaan als ik zo vrij mag zijn?
Dat schaalmodel is erg praktisch! Vooral handig met dat schuim ook.
Waar heb je dat vandaan als ik zo vrij mag zijn?
Re: Modelbaan Moustiers V2 Landschapsplanning
Hoi Joost,
Dat schuim zijn gewoon styrodur isolatieplaten van 2 cm dikte uit de Hubo of Gamma. Die zijn gemakkelijk te snijden zonder de vervelende bolletjes van de normale isolatieplaat.
Het idee voor dat schaalmodel heb ik uit het boek van Gerard ... ,ik weet de naam nu niet meer, maar in elk geval bij het bouwen van de vorige testbaan Zie http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.ph ... 80&start=0, heb ik ondervonden dat het landschap niet altijd juist in te plannen is. Zo had ik te weinig ruimte om de geplande weg tussen het station en het dorp op een natuurlijke manier te laten lopen.
Ik heb het plan uitgeprint op schaal 1/5 vanuit wintrack en ben dan stukjes beginnen te snijden.
Een van de dingen die ik nu al opmerk is dat ik de baan 5 cm breder ga maken om de hellingen naast de rivier minder stijl te maken.
Ik wil namelijk boven het schaduwstation 15 cm ruimte houden om gemakkelijk aan de wagon te kunnen bij een eventuele ontsporing.
Als ik nu zie wordt de helling langs de rivier te stijl tov de andere vlakke oever met het station.
De bedoeling is van ongeveer dit landschap na te bouwen voor de rivier :
Dirk
Dat schuim zijn gewoon styrodur isolatieplaten van 2 cm dikte uit de Hubo of Gamma. Die zijn gemakkelijk te snijden zonder de vervelende bolletjes van de normale isolatieplaat.
Het idee voor dat schaalmodel heb ik uit het boek van Gerard ... ,ik weet de naam nu niet meer, maar in elk geval bij het bouwen van de vorige testbaan Zie http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.ph ... 80&start=0, heb ik ondervonden dat het landschap niet altijd juist in te plannen is. Zo had ik te weinig ruimte om de geplande weg tussen het station en het dorp op een natuurlijke manier te laten lopen.
Ik heb het plan uitgeprint op schaal 1/5 vanuit wintrack en ben dan stukjes beginnen te snijden.
Een van de dingen die ik nu al opmerk is dat ik de baan 5 cm breder ga maken om de hellingen naast de rivier minder stijl te maken.
Ik wil namelijk boven het schaduwstation 15 cm ruimte houden om gemakkelijk aan de wagon te kunnen bij een eventuele ontsporing.
Als ik nu zie wordt de helling langs de rivier te stijl tov de andere vlakke oever met het station.
De bedoeling is van ongeveer dit landschap na te bouwen voor de rivier :
Dirk
Mvgr. Dirk
______________________________________________________________________
Modelbaan moustiers. een fantasie baan ergens in het zuiden tussen de lavendel velden.
Peco code 55 , dinamo , koploper
______________________________________________________________________
Modelbaan moustiers. een fantasie baan ergens in het zuiden tussen de lavendel velden.
Peco code 55 , dinamo , koploper
Re: Modelbaan Moustiers V2 landschap planning
Hoi Martin,
Bedankt voor de tip, ik heb je pagina's al meerdere malen bekeken en er handige tips uitgehaald.
Bedankt voor de tip, ik heb je pagina's al meerdere malen bekeken en er handige tips uitgehaald.
Mvgr. Dirk
______________________________________________________________________
Modelbaan moustiers. een fantasie baan ergens in het zuiden tussen de lavendel velden.
Peco code 55 , dinamo , koploper
______________________________________________________________________
Modelbaan moustiers. een fantasie baan ergens in het zuiden tussen de lavendel velden.
Peco code 55 , dinamo , koploper
Re: Modelbaan Moustiers V2 landschap planning
Ondanks een klein ongelukje,( ik en scherpe messen gaat blijkbaar niet zo goed samen. )
nog een beetje verder aan het model gewerkt. de baan is nu 85 cm diep ipv de originele 80 cm en dit geeft een beter resultaat.
Nu maar verder hopelijk zonder ongelukken het laatste deel snijden.
nog een beetje verder aan het model gewerkt. de baan is nu 85 cm diep ipv de originele 80 cm en dit geeft een beter resultaat.
Nu maar verder hopelijk zonder ongelukken het laatste deel snijden.
Mvgr. Dirk
______________________________________________________________________
Modelbaan moustiers. een fantasie baan ergens in het zuiden tussen de lavendel velden.
Peco code 55 , dinamo , koploper
______________________________________________________________________
Modelbaan moustiers. een fantasie baan ergens in het zuiden tussen de lavendel velden.
Peco code 55 , dinamo , koploper
Re: Modelbaan Moustiers V2 landschap planning
Dat heb ik ook altijd, werken met een mes, dan wil het mes altijd een vinger laten bloeden.
Bij de Praxis hebben ze dat schuim ook, heet dan XPS en is 4 cm dik.
Bij de Praxis hebben ze dat schuim ook, heet dan XPS en is 4 cm dik.