lengte ijkspoor
lengte ijkspoor
Hallo, ik heb de vraag ook op het koploper forum gesteld maar op de een of andere manier komt mijn vraag niet op het forum terecht. Daarom stel ik um hier ook maar. Wie kan mij bij benadering vertellen wat de lengtes van een ijkspoor moeten zijn? Dus uitloop, bezetmeld secties en het tussenstuk.
Jos
Jos
Re: lengte ijkspoor
Weet niet hoe dit in Koploper gaat maar in iTrain weet ik het wel.
Uitlopen 30 á 40 cm. bezetmelders 11 cm. en tussenstuk 80 á 100 cm. dus totaal ± 200 cm.
Uitlopen wel voorzien van buffers of schuimplastic(rubber) blokken.
Uitlopen 30 á 40 cm. bezetmelders 11 cm. en tussenstuk 80 á 100 cm. dus totaal ± 200 cm.
Uitlopen wel voorzien van buffers of schuimplastic(rubber) blokken.
-
- Berichten: 349
- Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
- Locatie: Hart van Overijssel
Re: lengte ijkspoor
L.S.
Hoelang het ijkspoor in Koploper is, is niet van belang. Dat vul je in bij de instellingen. Enige lengte (60 cm in N-spoor) is wel nodig.
Wat van belang is bij Koploper, is dat de inrijsectie en uitrijsectie exact even lang zijn. Zeker als je in 2 richtingen meet.
Je krijgt anders lengteverschillen en dus meetverschillen. Ik gebruik inrij- en uitrijsecties van 30 cm.
Wat je aan uitlooplengte nodig hebt, hangt helemaal van de snelheid waarmee locs rijden tijdens het ijken.
Ik werk met een maximumsnelheid van rond e 80 km/h (gemeten in Koploper) en dan heb ik al bijna 1 meter aan uitloop nodig aan beide zijden. Dus als er ICE's gemeten worden met 200 km/h, kun je voorstellen wat er aan uitloop nodig is.
Mijn ijkspoor zit overigens gewoon in mijn baan. De uitloop is bij mij dus niet interessant, want de loc / het treinstel kan letterlijk meters doorrijden.
Groeten,
Barry
Hoelang het ijkspoor in Koploper is, is niet van belang. Dat vul je in bij de instellingen. Enige lengte (60 cm in N-spoor) is wel nodig.
Wat van belang is bij Koploper, is dat de inrijsectie en uitrijsectie exact even lang zijn. Zeker als je in 2 richtingen meet.
Je krijgt anders lengteverschillen en dus meetverschillen. Ik gebruik inrij- en uitrijsecties van 30 cm.
Wat je aan uitlooplengte nodig hebt, hangt helemaal van de snelheid waarmee locs rijden tijdens het ijken.
Ik werk met een maximumsnelheid van rond e 80 km/h (gemeten in Koploper) en dan heb ik al bijna 1 meter aan uitloop nodig aan beide zijden. Dus als er ICE's gemeten worden met 200 km/h, kun je voorstellen wat er aan uitloop nodig is.
Mijn ijkspoor zit overigens gewoon in mijn baan. De uitloop is bij mij dus niet interessant, want de loc / het treinstel kan letterlijk meters doorrijden.
Groeten,
Barry
N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32
Re: lengte ijkspoor
Heren, bedankt voor jullie reactie. Ik ga eea uitproberen. Het gaat mij alleen om wat locjes dus erg lange uitloop heb ik denk ik niet nodig. Ben nu nog bezig met het testen van het schaduwstation en wil straks in de baan ook een stuk als ijkspoor maken. Nu nog maar even los. Nogmaals dank.
Jos
Jos
Re: lengte ijkspoor
Nog een kleine opmerking: de in- en uitrij-sectie moeten niet echt op de mm/cm gelijk zijn, tenminste indien je ijkt op de gemiddelde snelheid van vooruit en achteruit.
Want dan wordt de fout "weggerekend".
Want dan wordt de fout "weggerekend".
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Re: lengte ijkspoor
Grote opmerking, de afstand A1 tot B1 dient gelijk te zijn aan de afstand A2 en B2. Zie verder de documentatie in Koploper bij Locomotieven (snelheid ijken)
Groetjes
Willempie
Groetjes
Willempie
-
- Berichten: 349
- Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
- Locatie: Hart van Overijssel
Re: lengte ijkspoor
@Willempie,
Als A1 tot B1 gelijk is / moet zijn aan A2 tot B2, moeten de inrijsectie en uitrijsectie gelijk zijn. Het tusenstuk wijzigt niet.
Volgens mij hetzelfde, als wat ik al in mijn bericht gezegd heb.
Anders moet je het verschil eens aan mij uitleggen.
Groeten,
Barry
Als A1 tot B1 gelijk is / moet zijn aan A2 tot B2, moeten de inrijsectie en uitrijsectie gelijk zijn. Het tusenstuk wijzigt niet.
Volgens mij hetzelfde, als wat ik al in mijn bericht gezegd heb.
Anders moet je het verschil eens aan mij uitleggen.
Groeten,
Barry
N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32
Re: lengte ijkspoor
Je inrij- en uitrijsecties, dat zijn de uiteinden van het ijkspoor.
Mogen verschillend zijn, er staat niets over in de handleiding van Koploper.
Wel van belang voor de lengte van deze stukken is welke locs of treinstellen je wil meten. Hoe langer hoe meer ruimte dat je nodig hebt.
Daarbinnen heb je aan beide kanten een bezetmelder, die moet je dus gelijk maken, maak die dus 1 railstuk, bv 11 of 22 cm.
Daarbinnen zit nog 1 stuk rails en die maak je een bepaalde lengte, ergens tussen de 60 en 100 cm.
En dat is alles.
Mogen verschillend zijn, er staat niets over in de handleiding van Koploper.
Wel van belang voor de lengte van deze stukken is welke locs of treinstellen je wil meten. Hoe langer hoe meer ruimte dat je nodig hebt.
Daarbinnen heb je aan beide kanten een bezetmelder, die moet je dus gelijk maken, maak die dus 1 railstuk, bv 11 of 22 cm.
Daarbinnen zit nog 1 stuk rails en die maak je een bepaalde lengte, ergens tussen de 60 en 100 cm.
En dat is alles.
Re: lengte ijkspoor
BenQ,,
Ik zal je toch willen aanraden de handleiding of de help bij dit onderwerp eens aandachtig te lezen en tot je door te laten dringen, hetzelfde geldt voor Barry.
Maar stel deze vraag maar even op het forum wat er speciaal voor is, namelijk op het http://www.koploperforum.nl/
Groetjes
Willempie
Ik zal je toch willen aanraden de handleiding of de help bij dit onderwerp eens aandachtig te lezen en tot je door te laten dringen, hetzelfde geldt voor Barry.
Maar stel deze vraag maar even op het forum wat er speciaal voor is, namelijk op het http://www.koploperforum.nl/
Groetjes
Willempie
-
- Berichten: 349
- Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
- Locatie: Hart van Overijssel
Re: lengte ijkspoor
@Willempie,
Inmiddels heb ik een kleine 60 locs geijkt in Koploper en daarbij ontdekte, dat als de inrijsectie en uitrijsectie (te veel) verschillende zijn, er fouten optreden bij het ijken.
Ik heb de helpfile en de handleiding van koploper nog eens er op nageslagen, maar kan niet ontdekken wat er niet goed is aan mijn redenering.
Ik ben nooit te oud om te leren. Daarom aan jou het verzoek om aan te geven, waar ik verkeerd zit in mijn redenering (zonder naar de handleiding te verwijzen).
Groeten,
Barry
Inmiddels heb ik een kleine 60 locs geijkt in Koploper en daarbij ontdekte, dat als de inrijsectie en uitrijsectie (te veel) verschillende zijn, er fouten optreden bij het ijken.
Ik heb de helpfile en de handleiding van koploper nog eens er op nageslagen, maar kan niet ontdekken wat er niet goed is aan mijn redenering.
Ik ben nooit te oud om te leren. Daarom aan jou het verzoek om aan te geven, waar ik verkeerd zit in mijn redenering (zonder naar de handleiding te verwijzen).
Groeten,
Barry
N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32
Re: lengte ijkspoor
Barry, Ben en Willem, jullie zeggen precies hetzelfde, met andere woorden.
Dus hieronder een samenvatting. (zoals de manual van koploper aangeeft!)
Simpel gezegd heb je eigenlijk 5 secties
|---C---[A1]--A--[A2]------D------[B1]--B--[B2]---E---|
Het enige wat van belang is: De Lengte van A en B moeten gelijk zijn!! Dit zijn 2 bezetmelders. Advieslengte: 11-22cm
D tussenstuk lengte is niet cruciaal, advieslengte: 60cm-100cm
C en E zijn uitloopsecties, deze zijn er voor dat de melder A of B minimaal 2 seconden vrij moet zijn nadat de trein gepasseerd is. Dus in andere woorden de trein schiet door. Zoals begrijpelijk: hoe hoger de te ijken snelheid is des te langer deze moeten zijn!
(aangepast zodat de secties A en B overeenkomen met de handleiding van Koploper!)
Dus hieronder een samenvatting. (zoals de manual van koploper aangeeft!)
Simpel gezegd heb je eigenlijk 5 secties
|---C---[A1]--A--[A2]------D------[B1]--B--[B2]---E---|
Het enige wat van belang is: De Lengte van A en B moeten gelijk zijn!! Dit zijn 2 bezetmelders. Advieslengte: 11-22cm
D tussenstuk lengte is niet cruciaal, advieslengte: 60cm-100cm
C en E zijn uitloopsecties, deze zijn er voor dat de melder A of B minimaal 2 seconden vrij moet zijn nadat de trein gepasseerd is. Dus in andere woorden de trein schiet door. Zoals begrijpelijk: hoe hoger de te ijken snelheid is des te langer deze moeten zijn!
(aangepast zodat de secties A en B overeenkomen met de handleiding van Koploper!)
Laatst gewijzigd door FidOo op 26 nov 2013 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: lengte ijkspoor
als aanvulling op fidooooo
Snelheid ijken
Om de snelheden te kunnen ijken is het noodzakelijk dat je ergens op je baan een ijkspoor hebt volgens de onderstaande situatie:
De afstand van A1 tot B1 dient gelijk te zijn aan de afstand van A2 tot B2. Deze afstand, de schaal, en de nummers van beide ijkbezetmelders moet eerst worden vastgelegd in de "instellingen per database" op het tabblad "snelheid »Page 247".
letterlijk gecopieerd uit de handleiding bladzijde 76.
Gents voor degene die geen wimeriaans spreken, gewoon a=doen wat hij adviseerd wordt je nooit dommer van en in 999 van de 1000 gevallen is je situatie nog opgelost ook.
Snelheid ijken
Om de snelheden te kunnen ijken is het noodzakelijk dat je ergens op je baan een ijkspoor hebt volgens de onderstaande situatie:
De afstand van A1 tot B1 dient gelijk te zijn aan de afstand van A2 tot B2. Deze afstand, de schaal, en de nummers van beide ijkbezetmelders moet eerst worden vastgelegd in de "instellingen per database" op het tabblad "snelheid »Page 247".
letterlijk gecopieerd uit de handleiding bladzijde 76.
Gents voor degene die geen wimeriaans spreken, gewoon a=doen wat hij adviseerd wordt je nooit dommer van en in 999 van de 1000 gevallen is je situatie nog opgelost ook.
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: lengte ijkspoor
Als beide delen in lengte verschillen is de berekende snelheid in beide richtingen ook verschillend, want je kan in koploper maar één rijlengte ingeven.Modelspoorbarry schreef:@Willempie,
Inmiddels heb ik een kleine 60 locs geijkt in Koploper en daarbij ontdekte, dat als de inrijsectie en uitrijsectie (te veel) verschillende zijn, er fouten optreden bij het ijken.
Neem je daarvoor echter het gemiddelde van beide rijlengtes ( 2xijklengte + beide detectielengtes en alles gedeeld door 2) en ijk je altijd in twee richtingen, dan is alles ok.
Je ziet de getallen echter wel verspringen: eerste meting bv; 55km, tweede 50km, gemiddelde en door koploper overgenomen 52,5 km
Je kan dan echter niet één richting ijken of heen en terug ijken , het moet het gemiddelde zijn.
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Re: lengte ijkspoor
@Barry, jouw redenering klopt, is conform met wat er in de beschrijving staat.
@Ben en Dentheo, nee zo werkt het niet. Gewoon doen wat Paul schrijft in zijn handleiding en het ijken gaat zoals het hoort. En misschien staat dit niet met zoveel woorden erin, maar met een beetje boeren rekenkunst is dat niet zo moeilijk te begrijpen.
Beide secties moeten gelijk van lengte zijn en bij N-spoor moet de tussenliggende lengte minimaal 70 m zijn. Staat keurig beschreven in de handleiding.
Groetjes
Willlempie
@Ben en Dentheo, nee zo werkt het niet. Gewoon doen wat Paul schrijft in zijn handleiding en het ijken gaat zoals het hoort. En misschien staat dit niet met zoveel woorden erin, maar met een beetje boeren rekenkunst is dat niet zo moeilijk te begrijpen.
Beide secties moeten gelijk van lengte zijn en bij N-spoor moet de tussenliggende lengte minimaal 70 m zijn. Staat keurig beschreven in de handleiding.
Groetjes
Willlempie
Re: lengte ijkspoor
Blijkbaar toch wel, want mijn antwoord was "pure" boeren rekenkunst.Willempie schreef: En misschien staat dit niet met zoveel woorden erin, maar met een beetje boeren rekenkunst is dat niet zo moeilijk te begrijpen.
Waarmee je netjes weg komt, bij een baan die reeds bestaat en waar de bezetmelders in lengte verschillen.
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
-
- Berichten: 349
- Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
- Locatie: Hart van Overijssel
Re: lengte ijkspoor
@Theo,
Helemaal met je eens. KL doet dat fantastisch.
Nog als toelichting op mijn reactie: ik ijk mijn locs maar in 1 richting.
Op mijn baan wordt (nu nog) maar 1 kant opgereden.
Ik merkte inderdaad dat bij in 2-richtingen ijken, er verschil ontstaat als de inrijsectie en uitrijsectie niet gelijk zijn.
Ik rijd met diverse treinstellen en locs in tractie. Als dan het verschil tussen het berekende gemiddelde en de daadwerkelijke snelheid te groot wordt, kan dat problemen opleveren bij tractierijden. Bij mij leek dat het geval. Na ijken in 1-richting, was ik het probleem bij tractierijden kwijt.
En wat de handleiding betreft: die begint reeds ezelsoren te vertonen, zo vaak als dat die gebruikt wordt. Het is bij mij een standaardwerk, dat altijd voor het grijpen staat.
Groeten,
Barry
Helemaal met je eens. KL doet dat fantastisch.
Nog als toelichting op mijn reactie: ik ijk mijn locs maar in 1 richting.
Op mijn baan wordt (nu nog) maar 1 kant opgereden.
Ik merkte inderdaad dat bij in 2-richtingen ijken, er verschil ontstaat als de inrijsectie en uitrijsectie niet gelijk zijn.
Ik rijd met diverse treinstellen en locs in tractie. Als dan het verschil tussen het berekende gemiddelde en de daadwerkelijke snelheid te groot wordt, kan dat problemen opleveren bij tractierijden. Bij mij leek dat het geval. Na ijken in 1-richting, was ik het probleem bij tractierijden kwijt.
En wat de handleiding betreft: die begint reeds ezelsoren te vertonen, zo vaak als dat die gebruikt wordt. Het is bij mij een standaardwerk, dat altijd voor het grijpen staat.
Groeten,
Barry
N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32
Re: lengte ijkspoor
Ik heb een kopstation, ik zou voor en achteruit moet ijken, maar koploper onthoud per stap toch maar één snelheid.
KL maakt geen onderscheid tussen vooruit en achteruit.
En toch rijden vele loks voor en achteruit iets verschillend, daarom ijk ik nu op gemiddelde.
Dan moet de lok per stap wel "heen en weer" maar de verschillen zijn kleiner, het duurt wel langer...
Je zou ook kunnen zeggen: dan zijn beide "verkeerd" en dan heb je nog gelijk ook .
KL maakt geen onderscheid tussen vooruit en achteruit.
En toch rijden vele loks voor en achteruit iets verschillend, daarom ijk ik nu op gemiddelde.
Dan moet de lok per stap wel "heen en weer" maar de verschillen zijn kleiner, het duurt wel langer...
Je zou ook kunnen zeggen: dan zijn beide "verkeerd" en dan heb je nog gelijk ook .
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
-
- Berichten: 349
- Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
- Locatie: Hart van Overijssel
Re: lengte ijkspoor
@Theo,
Je bent een man naar mijn hart.
Geweldige reactie. Kan ik zeer waarderen.
En dat het langer duurt: tijd is datgene, waar ik het meeste van heb.
Ik denk, dat ik eens ga proberen of er verschil is, als ik inderdaad een treinstel heen en weer laten ijken en de andere niet (zelfde type en merk treinstel en allebei met dezelfde decoder).
Weer eens wat uit te zoeken.
Zo blijft de hobby leuk.
Groeten,
Barry
Je bent een man naar mijn hart.
Geweldige reactie. Kan ik zeer waarderen.
En dat het langer duurt: tijd is datgene, waar ik het meeste van heb.
Ik denk, dat ik eens ga proberen of er verschil is, als ik inderdaad een treinstel heen en weer laten ijken en de andere niet (zelfde type en merk treinstel en allebei met dezelfde decoder).
Weer eens wat uit te zoeken.
Zo blijft de hobby leuk.
Groeten,
Barry
N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32
Re: lengte ijkspoor
jottum
een heel politiek antwoord dan.
Ja jullie hebben gelijk, sterker nog feitelijk maakt het het hele ijken geen fluit uit, als je niet precies om een schaal snelheid geef en je bent zelf gelukkkig met hoe een trein optrekt, afremt en met zijn maximale snelheid dan toch prima. Koploper leert remmen dus uiteindelijk ziet het er best wel leuk uit. gewoon zelf even cv tjes invullen, eigenschapjes in koploper even invulllen en tijden maar.
echter
als je net als ik een puriteinse gek bent die wel heel veel waarde hecht aan juiste schaalsnelheid dan zal je helaas maar waar toch moeten doen wat de maker verzonnen heb, ook ik had het verschijnsel voor/ achteruit verschillende snelheden en raar maar waar toen ik een nieuw ijkstuk bouwde met wel identieke secties was dit probleem verholpen en zoals ik wel vaker heb gezegd als je wimeriaans verstaat en je doet wat hij zegt dan klopt het meestal.
Maar het allerbelangrijkste het is jou baan, jij moet er naar kijken en als je tevreden bent met het resultaat dan is dat toch fantastisch want daar doen we het toch allemaal voor en wat voo de een goed is is voor de ander waarschijnlijk niet goed.
begrijp me niet verkeerd heren, het is satire wat ik schrijf en ik val niemand persoonlijk aan
M.
een heel politiek antwoord dan.
Ja jullie hebben gelijk, sterker nog feitelijk maakt het het hele ijken geen fluit uit, als je niet precies om een schaal snelheid geef en je bent zelf gelukkkig met hoe een trein optrekt, afremt en met zijn maximale snelheid dan toch prima. Koploper leert remmen dus uiteindelijk ziet het er best wel leuk uit. gewoon zelf even cv tjes invullen, eigenschapjes in koploper even invulllen en tijden maar.
echter
als je net als ik een puriteinse gek bent die wel heel veel waarde hecht aan juiste schaalsnelheid dan zal je helaas maar waar toch moeten doen wat de maker verzonnen heb, ook ik had het verschijnsel voor/ achteruit verschillende snelheden en raar maar waar toen ik een nieuw ijkstuk bouwde met wel identieke secties was dit probleem verholpen en zoals ik wel vaker heb gezegd als je wimeriaans verstaat en je doet wat hij zegt dan klopt het meestal.
Maar het allerbelangrijkste het is jou baan, jij moet er naar kijken en als je tevreden bent met het resultaat dan is dat toch fantastisch want daar doen we het toch allemaal voor en wat voo de een goed is is voor de ander waarschijnlijk niet goed.
begrijp me niet verkeerd heren, het is satire wat ik schrijf en ik val niemand persoonlijk aan
M.
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: lengte ijkspoor
Ik ijk maar in één richting, mooi zat. Verschil is er in theorie wel aan deze kant, maar in de praktijk was het zo minimaal dat ik het nu gewoon zo doe. Het maakt in de praktijk veel meer verschil of de loc warm is, ingelopen is, lang heeft stilgestaan / frequent rondjes toert / etc etc etc. Op die factoren heb ik geen grip en juist die geven verschillen die (alweer in theorie) op zouden kunnen vallen....maar ook die vallen niet op.
Re: lengte ijkspoor
Sjoef, je vraag was over de lengtes van de secties voor het ijkspoor, ik zou je daarvoor willen verwijzen naar de beschrijving in de handleiding en de helpfile van Koploper daarin legt de maker en de bedenker precies uit hoe het werkt en hoe het moet. Alle variaties daarop zijn misschien leuk of zelfs vermakelijk maar zijn niet in de geest van zoals de maker het heeft bedacht. Zou zeggen doe wat er wordt beschreven, dan heb je de beste resultaten.
Groetjes
Willempie
Groetjes
Willempie
Re: lengte ijkspoor
Wim, ik heb het ijkspoor allang werkend.......andere maken er een "zware", goed bedoelde discussie van omdat ze een andere menig hebben. Zoals je zelf zegt: Alleen de waarheid ligt in het midden.
Jos
Jos