Hallo allemaal, bedankt voor alle leuke reacties.
Inmiddels ben ik al weer een module opgeschoven en ben ik druk bezig om de dubbele kruiswissel werkend te krijgen (twee kruiswissels die twee driewegwissels delen zoals utrecht CS spoor 9 & 10).
Voor het aansluiten heb ik wederom voor elke wissel één relais gereserveerd. Omdat alle wissels met de voet naar een blok liggen kunnen ze bij het blok blijven horen, daarom worden slechts twee wisselcontacten van de vier gebruikt (spoor 3a is een apart blok en spoor 3 b is een apart blok). Voor de oplettende elektronicus, ja je hebt gelijk ik had het dus met vier relais minder afgekunt, Maar ik wil niet afwijken van de standaard relais aansluiting. Dus dan maar liever een paar contacten niet gebruiken, beter wat overlaten voor als het evt nog een keer anders moet.
Dus elk wissel een apart relais. Daarnaast heeft elke kruis mogelijkheid één relais. Dus dat is in het geval van dit dubbele kruiswissel weer vier relais er bij. Elk kruis wissel heeft vier puntstukjes, los van de wisselpuntstukken die via het wissel relais al worden geschakeld.
Deze extra puntstukjes in de kruising worden dus alleen gebruikt bij het kruisen en niet bij rechtdoor rijden, dat maakt het weer makkelijker. Toch zijn bij de verschillende kruismogelijkheden de polarisatie van deze punstukjes anders, maar het zit nog ingewikkelder. Bij de verschillende kruismogelijkheden heb je ook te maken met andere blokken! Bij het kruisenn mag een puntstuk natuurlijk niet de plus of min van een blok krijgen waar de trein eigenlijk niet overheen rijdt.
Het lijkt dus even heel ingewikkeld maar als je het even goed uit denkt valt het best mee. Deze vier puntstukjes sluit je aan op vier de geschakelde contacten van het relais. De breek-contacten gebruik je niet, alleen op de maak-contacten ( maak is bij mij altijd afbuigend, dus kruisen in dit geval). Met "maak- contacten" bedoel ik de contacten die verbonden worden met de geschakelde contacten als het relais op spanning staat.
Op de maak contacten ga je gewoon de draden aansluiten die in die specifieke kruismogelijkheid naar de plus of min van het afkomstige of opvolgende blok gaan, zodat deze bij kruisen worden verbonden met de puntstukjes. Ik heb zelf "afkomstige" of "opvolgende" blok gekozen op basis van wat het dichtste bij het relais voorkwam zodat de draden niet onnodig lang worden.
Uiteindelijk heb ik dus vier "Kruis" relais die gelijktijdig schakelen met de bijbehorende wissel relais. Het is niet mogelijk twee kruis relais tegelijk te activeren die elkaar kruisen, dan krijg je sluiting op de puntstukjes! Maak dit dus onmogelijk door bijvoorbeeld een extra relais die één van de twee relais breekt/deactiveerd als hij zelf wordt geactiveerd.
Ik kan wel een schema gaan uploaden, maar het belangrijkste is dat je snapt hoe het is bedacht

ik hoop dat ik het zo duidelijk heb verwoord.

Heel belangrijk is het tekeningetje rechts op de onderkant van de baan, zodat je even goed aangeeft welk relais bij welke kruismogelijkheid hoort, welke wissel relais daar dan bij horen en dat je goed kunt zien welk puntstuk nummer plus of min moet krijgen van welk blok. Dit is veel te lastig omdit in je kop voor je te zien, dus even uitschrijven is dan echt noodzakelijk om fouten te voorkomen ( op papier kan dit natuurlijk ook).