Brussel-Noord anno 1920 - het einde

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3262
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door Michiel »

Ik heb de sporen in het kolenpark gelegd, en voorzien van aansluitdraden. Ik ben me ook aan het documenteren, voor zover er nog info over te vinden is, over de kolenbunkers en laadtoren. Hoe zagen ze er (waarschijnlijk) uit? Ik heb al een paar fragmenten en flarden gevonden, maar het blijft erg summier.
Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door BenQ »

Michiel,
Op Stoomdepot vind je wat foto's.
Heb zelf ook een stoomdepot in de planning zitten maar dat komt eind 2014.
Als je in google zoekt naar afbeelding "Stoomdepot" kom je er wel een stel tegen.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3262
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door Michiel »

Hoi Ben, bedankt voor de suggestie. Maar ik zou graag proberen om de oorspronkelijke kolenlaadtoren te bouwen. Naar de beschrijving dat ik gevonden heb, zou de kolentoren van Merelbeke er erg op kunnen lijken. Zie deze oude foto, op de achtegrond kan je de toren van Merelbeke zien, gebouwd uit staal en baksteen.
Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3262
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door Michiel »

De bak werd op z'n kant gezet. Ik ga weer draadjes solderen. Eerst krijgt elk draadje een eigen koperen schroefje waarop het draadje wordt gesoldeeerd. Daarna krijgt elke railsectie z'n diodeschakeling voor de stroomdetectie. De loodssporen zijn zo al gedaan. Nu nog alle andere railaansluitingen...
Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3262
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door Michiel »

Het elektrisch geknuffel onder de baan is helemaal niet fotogeniek, maar als illustratie van de gedane werken: alle contactschroefjes zijn aangebracht en alle railsecties zijn verbonden met hun schroefjes. De diodeschakelingen zijn gemaakt en op hun plaats gesoldeerd. Ik heb ondertussen de 10 terugmeldmodules besteld. Maar met de pakjesperiode kunnen die wat achter blijven. We zien wel. Volgende stap: alles secties verbinden met de J-K ringleiding. En zo blijven we bezig...
Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

FidOo
Berichten: 5699
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door FidOo »

Tja helaas bij een grote baan komt het vervelende werk ook in veelvoud. Wat een monnikenwerk hoor Michiel!

Maar t ziet er zeer gestructureerd uit!! en das toch wel erg belangrijk bij zo'n formaat baan!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

rudi
Berichten: 78
Lid geworden op: 29 okt 2011 16:19

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door rudi »

@ Michiel

Wat ziet dit er fantastisch uit :) ontzettend veel werk maar als de basis perfect is heb je er straks geen ergernis meer ( in ieder geval minder)
Ben benieuwd naar de rest

Groeten

Rudi


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3262
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door Michiel »

Zo! Alle railsegmenten zijn verbonden met de ringleiding. Nog een paar bengelende draden opbinden, en alles nameten. Dan kan ik proefrijden, analoog om te zien of alle secties correct stroom krijgen. Er zit dus nog schot in de zaak. :D
Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

141
Berichten: 348
Lid geworden op: 18 sep 2013 07:23

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door 141 »

Hallo Michiel,

Je werkt erg netjes! Ik blijf je volgen.

Groet, Clemens


Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach
Gebruikersavatar

JohoMapi
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 868
Lid geworden op: 11 jun 2013 17:48
Contacteer:

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door JohoMapi »

Hallo Michiel,

Wat een fascinerende modelbaan maak je toch. Zelfs onder de spoorbaan ziet het er minutieus afgewerkt uit.
Benieuwd naar je stoomdepot.

Groet,
Maurice


RAILNSCALE Bekijk onze website met 3D-geprinte automodellen, accessoires en gereedschappen: www.railnscale.com
Happy Hobbying!
Facebook: https://www.facebook.com/railnscale/
Instagram: https://www.instagram.com/railnscale/
Youtube: https://www.youtube.com/user/JohoMapi
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4083
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door Ad_M »

Hoi Michiel,

Ziet er zeer verzorgd uit!

Maar er begin nu wel een vraag te branden
Je hebt overal diode bruggen geplaatst, dat gedeelte zie ik ook terug op printjes voor massa detectie

Hoe gaat jij dit dan doen, neem aan dat dit een aansluiting is voor je test doeleinden? (zoals je zelf al schrijft ;) )
Betekend dit dat alles zo weer anders aangesloten gaat worden?
Ga je de elektronica ook zelf bouwen?
(Concreet hoe / wat gaat jou opbouw voor detectie worden?)

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3262
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door Michiel »

Hoi Ad,

elke railsectie is inderdaad uitgerust met een diodeschakeling. Deze dient als stroomdetector en dus bezetmelder. De spanning over deze diodeschakingen worden (later) naar terugmelders gestuurd. De terugmelders hebben dus geen diodeschakeling, maar enkel een optocoupler. Ik heb dus de bezetmelder van de terugmelder gescheiden. Meestal zie je ze samen op 1 print, maar nu niet. De diodeschakelingen onder de baan blijven dus zitten.

Ik hoop met dit concept te kunnen rekenen op een paar voordelen: dunnere bekabeling tussen rail en terugmelder, minder interferentiestoringen en een kortere verbinding tussen ringleiding en rail. Het blijft allemaal vrij theoretisch en eenkennig, maar ik het er vertrouwen in dat het zal werken. Praktijk later zal het uitwijzen.

Als terugmelders ga ik Littfinski RS-O16 gebruiken. Deze zijn vrij voordelig kwa prijs per kanaal. (Indien je S88 feedback gebruikt, is de oplossing van Wim Ros NOG voordeliger ;) )


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3262
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door Michiel »

Vanavond de led-strips onderin de bakken gekleefd, en even aan de 12V gehangen om te zien of ze wel functioneren. Ik hed het misschien beter in omkeerde volgorde gedaan. :roll: :D
Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Raider
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 jan 2012 18:51

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door Raider »

Michiel,

In het tijdschrift 'op de baan' staat een heel artikel over de werkplaats van Brussel Noord, geïllustreerd met afbeeldingen. Misschien heb je er iets aan.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3262
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door Michiel »

Hallo Raider,

Het betreffende artikel is heel interessant met een aantal voor mijn onbekende foto's en een hoop informatie over hoe het depot werkte. Ik heb de bewuste "Op de baan" een tijdje geleden kunnen overnemen van een collega modelbouwer. Geweldig artikel is dat. Raider, bedankt voor de tip! Voor hetzelfde geld wist ik er niets van! ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3262
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door Michiel »

Ik heb twee uur liggen zoeken naar een kortsluiting! :evil: :evil: :evil: Alles bleek goed aangesloten, maar toch een kortsluiting. Het bleek uiteindelijk een haarfijn adertje van een multi-aderige schakeldraad dat overstak naar zijn tegenpool. Na het euvel te hebben verholpen, ben ik begonnen met de analoge rijtest. De eerste ritten ooit in Brussel-Noord depot! 8-) 8-) 8-)

Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4642
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door Hoontje »

Jeej de eerste meters!!! Geweldig Michiel! ben benieuwd naar je vorderingen op het kolendepot gedeelte!

Groetjes,

Hoontje



walter
Berichten: 294
Lid geworden op: 01 okt 2010 19:01

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door walter »

Gefeliciteerd met deze mijlpaal!!!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3262
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door Michiel »

Bedankt mannen. De testritten werden met nieuwsgierigheid ontvangen te Brussel-Noord. Er stond wat volk, maar om te zeggen dat het drummen was? Nee, dat niet. Maar de voornaamste volksfiguren waren er natuurlijk wel. Hoe kon het ook anders! ;D
Afbeelding
Finalemengt, Gemaine, waa zaen gelibereird!
Veu wah zegde da na, Urbanie?
Twie joer in e duseke, Neh?!


(Eindelijk, Gemaine, we zijn bevrijd! Waarom zeg je dat, Urbanie? Twee jaar in een doosje, wat denk je?!)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

kees gorter
Berichten: 1233
Lid geworden op: 11 feb 2011 11:27

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door kees gorter »

Gelukkig zijn de beide dames niet van de honger omgekomen!

Ga zo door!




Kees Gorter


Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3022
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door Ron »

Dat is een mooie sfeervolle foto, michiel.

gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!

Arend

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door Arend »

Beste Michiel,

Inderdaad het is precies wat Ron zegt:het is een prachtige sfeervolle foto!

Gegroet Arend


Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3657
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door Schachbrett »

De beste term is volgens mij Rustiek,het is een super foto met een zeer rustieke uitstraling!


Gr Chris


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7484
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door Krab »

Heerlijk dat Gemaine weer aanwezig is met haar vriendin Michel
Laat ze maar meer langskomen , dat brengt weer leven in de brouwerij :mrgreen:


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3262
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door Michiel »

Vandaag bezig geweest met een transformatorplank. Op deze plank komen de transformatoren (duh!), en de digitale centrale. De plank wordt door een zwaartekrachtklem in positie gehouden. Planning is nooit mijn fort geweest, en ik blijf dus bouwen met de inspiratie van het moment, en op de blunders van gisteren. :D
Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Plaats reactie