weekupdate week 51 + 52:
Wederom een 'veel tekst' update.
De vele werkdagen hebben bouwen nagenoeg onmogelijk gemaakt. Waar ik vandaag een heuse hobbydag had gepland, vroeg mijn huishouden aandacht. Aangezien morgen de schoonouders over de vloer komen, moest e.e.a. echt opgeruimd worden.
Gelukkig was er wél tijd om naar de plaatselijke houtzagerij te gaan... Zoals jullie weten zijn we (Vera en ik) al een paar weken een kast / ombouw aan het ontwerpen en via internet hadden we offertes voor hout etc. opgevraagd. Blijk ik gewoon bijna in mijn achtertuin een houtzagerij te hebben staan; verbonden aan de plaatselijke ijzerwaren / bouwmaterialengigant... <schaam>
Maar goed, het hout voor de beide helixxen is binnen evenals de grondplaat voor het schaduwstation. Helaas is deze laatste 4 cm. korter dan besteld. Slechts 118 cm ipv de benodigde 122cm... Wellicht komt dat stiekem goed uit, aangezien mijn schaduwstation een soort schuifbak / lade moet worden met een aantal sporen. De te korte 4 cm is dus wellicht een 'zegening' waarin de schuifarmen voor de lade komen. afgedekt met een latje om de sporen richting de beide helixxen over te laten steken. Het gebruik van een schuifsysteem heb ik in het klein gezien in Lochem op het diorama Caerwyn Parc.
Ik ga een poging wagen e.e.a. in het groot te realiseren. Zo krijg ik een schaduwstation met veel sporen en een betrekkelijke lengte van ongeveer 110cm per trein. Als ik alles met wissels etc. over moet laten lopen, heb ik amper mogelijkheden om tot een dergelijke lengte te komen.
Daarnaast is dit plan beter aan te sluiten voor de nabije toekomst waarbij meerdere modulebakken geschakeld worden. Onder elke modulebak zit een 'schaduwstationbak' met sporen. Op de kopse kanten van de baan volgt een helix die leidt naar een wisselstraat om alle sporen aan te doen.
De beide bakken staan inmiddels op schragen tegen de muur en de meubels in huis zijn wat verschoven. Zo hebben we een beter idee hoe een en ander eruit komt te zien. De kast voor alle modulebakken wordt gebouwd als er genoeg financiën voor handen zijn; eerst Dinamo en rails! De missie "
Op naar Lochem 2014" is nog altijd: enkele modulebakken tonen én het geheel rijdend te hebben! En net voor het nieuwe jaar zijn dus de eerste stappen gezet. De komende 9 maanden staan dus vooral in het teken van de missie, i.p.v. het bouwen aan de modulebakken. Uiteraard wordt er tussen beide afgewisseld en blijf ik proberen wekelijks te updaten.
Zoals ik al zei, een lap tekst! De eerste stappen zijn in elk geval gezet en missie Lochem 2014 is gestart!
Als laatste nog enkele foto's van verschillende kleine bouwdingentjes en andere zaken.
Voor nu een goed uiteinde en een zalig en gelukkig nieuwjaar!
Groetjes,
Vera en Alwin
De modules op schragen en erachter de houten panelen voor de beide helixen.
Een van de huisjes met Franse kap voor aan de parallelweg (modulebak 1 Station Gilze-Rijen)
Ook dit huisje is uit de Markenburg serie (Heistraat 45). Nu zijn de draden voor de ledjes wél weggewerkt. Helaas was ik weer niet zo slim om in dit huisje een interieur aan te leggen... Ga je echt dichtbij kijken, zie je de draden aan de muren gekleefd zitten...
De geplande helixen, aangesloten aan modulebak 1 Station Gilze-Rijen.