Ik heb mijn homepage pagina's geupdate
http://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Wat is er veranderd? Heel veel ten opzichte van de vorige keer.
De menustructuur is uitgebreid met meer topics.
De pagina over het baanplan is gewijzigd in opzet, enkele bezoekers dachten dat mijn eerste tekening de laatste versie was. Dat is als het goed is nu verholpen.
De bovenste laag/toplaag/hoofdbaan is gewijzigd. Linksonder is een vee afhandeling erbij gekomen. De paradebaan is gewijzigd en deze wijziging ook hier doorgevoerd. In het deel achter het station heb ik de wagonreparatieloods naar een korter spoor verplaatst. Kan nu twee reizigerstreinen als reserve opstellen. Ik heb nu twee versies online staan. De oude opzet met drie aanloop sporen voor de goederen afhandeling en een nieuwe opzet met twee aanloop sporen voor de goederen afhandeling. Het wisselcomplex is daarmee eenvoudiger geworden. Er is dan ook meer ruimte voor een weg tussen de arcade en het goederenspoor. Nadeel is dan wel dat het uitloopspoor over een afbuigend wissel gaat. Moet daar nog goed over nadenken, het is de toplaag, dus ik heb nog wel even de tijd voordat ik daar mee ga beginnen.
Als laatste item is een wat ouder baan ontwerp opgenomen met een tram op basis van de feldbahn van Busch. Maurice is daarmee bezig en ik ben zeer benieuwd naar zijn vorderingen voor het rijdend materiaal. Ik heb voor SCARM een feldbahn bibliotheek gemaakt, het is niet eenvoudig om een goed rondje te maken met het nu beschikbare materiaal. Er zit dus een recht in met variabele lengte die niet in het assortiment voorkomt. Dat is dus gewoon de zaag in een stukje recht zetten. In de gegeven opzet kan ik drie tot vier trammetjes laten rijden. Ook het railplan is nog niet in beton gegoten.
In de tussenlaag met de helixen heb ik een deel van de rechter helix uitgebouwd met vier sporen. Op dit halve ovaaltje kunnen nu vier treinen elkaar tegelijkertijd passeren mits ze niet allemaal uit dezelfde richting komen. In het paradespoor heb ik twee wissels uitgenomen en er een engelsman voor teruggezet. Daarmee wordt de lengte van het paradespoor iets langer.
In het schaduwstation heb ik extra opstelsporen kunnen toevoegen. Een deel is iets anders neergelegd met als resultaat een extra spoor. In het goederen deel heb ik 5 extra opstelsporen kunnen toevoegen. De ruimte tussen de wisselstraten is iets groter om de wisselaandrijvingen weg te kunnen werken.
Als ik het voor elkaar krijg om mijn deur om te zetten, het is een metalen kozijn, gaat rechtsonder op de toplaag en de tussenlaag op de schop. Ik heb nu nog geen idee hoe het kozijn is bevestigd, hoe dat heel uit elkaar te halen en ook weer heel terug te zetten, alleen dan zo dat de deur de hal in draait in plaats van de kamer.
Het onderdeel materiaal heeft een menu gekregen met drie ingangen, locomotieven, rijtuigen en goederen wagons. Het deel met locomotieven is nu gevuld met de nodige modellen. Er wordt in het kort wat historie gegeven, de belangrijkste gegevens, een tekening, verkrijgbaarheid als model en de prestatietabel. Met deze tabel is het eenvoudig om een realistische sleep voor op de modelbaan te berekenen.
De menu onderdelen rijtuigen en goederenwagons heeft wel een vulling, maar nog niet zoals te zien is bij locomotieven. Gisteren heb ik beslag weten te leggen op een grote partij tekeningen van goederenwagons. Op rail 2014 (wat een mooie beurs was dat!) heb ik een boek gescoord over rijtuigen, dus er zit wat schot in het bron materiaal. Blijft erg lastig om gegevens boven water te krijgen van het rijdend materiaal.
Mijn "Merkbuch für die Fahrzeuge der Reichsbahn" is inmiddels losbladig, maar wat wil je, het boekje is 90 jaar oud.
Kan iemand mij helpen aan de uitgave van 1938? of de uitgaven van Deutsche BundesBahn van 1953? Ik kan dan de prestatietabellen van de modernere stoommachines vullen.
Het plaatje van de testbaan heb ik geupdate, het is nu duidelijker zichtbaar dat het ingeklapt een soort koffer wordt. Wellicht dat ik ermee naar beurzen ga, moet dat nog overwegen. De poten zitten aan de binnenkant, de scenery zit aan de buitenkant. Dus de hoogte van de scenery wordt bepaald door de hoogte van je deksel. Enigste nadeel is dat de tafel niet zo hoog is, maar met een paar kratjes is dat volgens mij op te lossen. Ingeklapt is het nog hanteerbaar en in bijna elke auto te vervoeren. Uitgeklapt heb je best wel een flinke baan met genoeg mogelijkheden om iets te demonstreren.
Dat was het zo ongeveer wel.
Groeten,
Joop
59180303140127