Weekupdate week 3
De afgelopen 2 weken is er veel gewerkt aan het schaduwstation en de helix aan bredase zijde.
Alle sporen zijn gelegd en er is gestart met het netjes wegwerken van alle bedrading. Helaas heeft Conrad de eerder bestelde electrische componenten nog altijd niet geleverd, dus kon alles nog niet afgewerkt worden.
Veel losse draadjes...
Op de plaats waar straks de blokkaart voor het Dinamo-systeem moet komen, hangen de terugmeldsectie draden geduldig te wachten. Om storing te voorkomen zijn ze buiten alle andere bedrading om geleid in eigen ringbanden.
Om alles goed te kunnen solderen en als later naslagwerk, heb ik voor elke modulebak een overzichtstabel gemaakt. Hierin staan per modulebak: het spoorplan, de verschillende blokken, de verschillende stopsecties en overige bijzonderheden in. Elk spoor / blok is voorzien van een unieke code, evenals elke wissel. Zo is dit later gemakkelijk uit elkaar te houden bij het aansluiten van alle draden. Ook hoop ik zo evt. storingen snel op te kunnen sporen...
Het schaduwstation behorende onder de modulbak 'bocht'. De scenery module die erboven hoort ligt pas ergens in 2016 in de planning, maar voor Lochem moet het schaduwstation gereed zijn en ik heb geen zin om alles straks weer om te moeten gooien qua codering etc. etc.
Qua scenery is er niet veel meer gebeurd. Enkel wat lantaarnpaal bouwpakketjes van Viessmann in elkaar geklikt en het Markenburg bouwwerkje van de vorige keer vastgezet op zijn definitieve plaats..
Het speciaal in wit / blauw uitgebrachte model 'Heistraat 45' van Markenburg op zijn definitieve plaats langs de Parallelweg.
De Viessmann lantaarnpalen langs de Spoorlaan Zuid staan inmiddels...
Verder vandaag met Vera zitten steggelen over het DINAMO-systeem. Bij het startpakket zit 1 TM-44 blokkaart. Deze stuurt max. 4 blokken aan. Alleen al het schaduwstation heeft (incl. opstelsporen) 8 blokken. Zonder de opstelsporen zouden het er 4 zijn. Als Martin's truuk werkt met relaisschakelingen in elk geval...
Voor de rest van de baan hebben we dan nog helemaal niets...
De scenery bakken krijgen allen hun eigen electronica, dus daarvoor komt sowiezo een TM44 extra voor.
Maar in de helix wil ik ook elke omwenteling een blok maken. De helix is dubbelspoors uitgevoerd, dus in totaal komen er zo'n 12 tot 14 blokken in! Dat zouden dus minimaal 3 (!) TM kaarten zijn per helix, hetgeen een kapitaal kost...
Gezien het feit dat DINAMO best betaalbaar is, gok ik dus dat k een denkfout maak... Wie kan me helpen?
Hoe zit het precies met het aantal blokken die 1 kaart aankan? En zou de relaistruuk van Martin ook werken in een helix?
Tot zover,
Groetjes,
Hoontje