geautomatiseerde DCC sturing, wat kopen?

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

geautomatiseerde DCC sturing, wat kopen?

Bericht door Saraan »

Afbeelding
Mijn volgende modelbaan zou uit een 5-tal luiken bestaan. Elk luik zal afzonderlijk gebouwd worden, maar uiteindelijk zouden alle luiken samen als een geheel bestuurd worden moeten kunnen worden. Ik ga enkel per PC geautomatiseerd rijden (met Koploper), geen manuele besturing per handset. Ik wens een zo toegankelijk en goedkoop mogelijk digitaal model te hanteren. Een algemeen schema van zo'n model heb ik hierboven geschetst.

Maar nu, de praktische invulling, ik verkies DCC, maar welke systeem gebruik ik als in- en uitgangsbus? Welke boosters, welke interfaces naar computer (USB). Wat zijn in deze opstelling de betere keuzes? Heb ik nog een centrale nodig? Op het moment heb ik een Lenz LZV100, maar wens geen RS-feedback meer te gebruiken. Is mijn LEnz centrale nog bruikbaar, of schaf ik beter meteen een ander aan?

En! hoe verbind ik hierbij nog een programmeerspoor dat per JMRI bruikbaar is?

groetjes,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

Wim Ros

Re: geautomatiseerde DCC sturing, wat kopen?

Bericht door Wim Ros »

Wat is er dan mis met de RS feedback van het Lenz systeem?

Mvg
Wim.



Onderwerp starter
Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: geautomatiseerde DCC sturing, wat kopen?

Bericht door Saraan »

Hallo Wim,

technisch is er niets mis met de RS-bus, maar er zijn maar 2 constructeurs van bezetmeldmodules met RS naar mijn weten: Lenz en Littfinski. De prijs is er dus ook naar. Ik zou toch een iets meer "standaard" feedback systeem verkiezen. Dat zou de prijs voor mijn geplande baan significant kunnen drukken. Of ben ik mis?

groeten,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

Wim Ros

Re: geautomatiseerde DCC sturing, wat kopen?

Bericht door Wim Ros »

De vraag is natuurlijk, hoeveel van die RS modules heb je reeds, en hoeveel heb je er nodig. Want eigenlijk heb je nu gewoon een perfect systeem, waarom dit dan wegdoen en veranderen?

De RS-16-O kost als bouwpakket € 45,00
Met een kleine aanpassing maak je hier een module van met stroomdetectie voor minder dan € 50,--
De s88 met 16 stroomdetecties in dezelfde orde van grote.
Een Loconet 63340 met 8 aansluitingen kost je € 65,00

Dus waar jij je winst of besparing wil halen is me nog niet geheel duidelijk.

Mvg
Wim.



Onderwerp starter
Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: geautomatiseerde DCC sturing, wat kopen?

Bericht door Saraan »

Hoi Wim,

Ik heb maar 9 modules met 8 bezeldmelders, 72 in totaal dus. Dat is maar een klein deel van wat uiteindelijk het hele project zou nodig hebben (ruwe schatting: +300). Maar als je denkt dat dit systeem van Lenz technisch perfect is, ga ik eens onderzoeken hoe ik de kost per bezetmelder kan drukken. Met mijn Littfinski RS8 ligt dat op ongeveer 6,70 euro. Mij lijkt dat erg veel.

groetjes,

P.S. ik zie je bericht nu pas: Die RS16-O is enkel een terugmelder, zonder bezetmelding. Ik zal eens uitzoeken hoe ik die stroombezetmelder kan "activeren". Dat zou super zijn.


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

Wim Ros

Re: geautomatiseerde DCC sturing, wat kopen?

Bericht door Wim Ros »

Hoe dat moet staat al 10 jaar lang op mijn site.

Mvg
Wim.



Onderwerp starter
Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: geautomatiseerde DCC sturing, wat kopen?

Bericht door Saraan »

Wim Ros schreef:Hoe dat moet staat al 10 jaar lang op mijn site
En ik heb het vandaag pas gevonden. Enorm bedankt!

groetjes,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

Onderwerp starter
Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: geautomatiseerde DCC sturing, wat kopen?

Bericht door Saraan »

Dit zou dus het bedradingsmodel zijn voor mijn volgende baan. Per luik (segment) is er een booster en trafo die de locale digitale en analoge lijnen voeden. Enkel op 1 segement is de booster de eigenlijke centrale. De XpressNet, RS-feedback lijn en de CDE booster-slave lijn lopen door via connectors naar de naastliggende segmenten. Op het segment met de centrale bevind zich ook een programmeerspoor. Voorop elk segment is de mogelijkheid om XpressNet toestellen aan te sluiten (handsets, computerinterface,...). Elk segment is uitgerust met een noodstop waarmee de digitale spanning van de volledige baan gehaald wordt. Een hoofdschakelaar per segment dient om de volledige spanning van de baan te halen. Lijkt dit in orde? Ben ik misschien nog iets vergeten?
Afbeelding


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: geautomatiseerde DCC sturing, wat kopen?

Bericht door Jos »

Saraan schreef:Ben ik misschien nog iets vergeten?
Ehhhhhh, rails? :oops: :oops: :oops:

Groetjes,
Jos



Wim Ros

Re: geautomatiseerde DCC sturing, wat kopen?

Bericht door Wim Ros »

Nu geloof ik toch echt niet dat de LZV100 op de 230V wordt aangesloten. Verder lijkt mij die schakelaar gewoon overbodig.

Mvg
Wim.



Onderwerp starter
Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: geautomatiseerde DCC sturing, wat kopen?

Bericht door Saraan »

Voor de volledigheid hoort er inderdaad nog een transformator toegevoegd te worden om de boosters (of centrale) te voeden. Dat leek me evident, maar je opmerking is terecht.

Die hoofdschakelaar ga ik wel plaatsen, want ik ben het hier beu om steeds die 3 stekkers in en uit te trekken tussen bouwen, testen, meten en rijden. 1 schakelaar is een stuk handiger.

Maar ik apprecieer het dat je mijn dradenplan hebt bekeken. ;)
groetjes,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

Wim Ros

Re: geautomatiseerde DCC sturing, wat kopen?

Bericht door Wim Ros »

Bij iedere diy bouwmarkt verkopen ze verdeeldozen met schakelaar, stuk handiger :roll:

Afbeelding

Mvg
Wim.



Onderwerp starter
Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: geautomatiseerde DCC sturing, wat kopen?

Bericht door Saraan »

Inderdaad, en nog met een extra zekering in het blok, en je hebt wat ik getekend hebt: "fuse box + main switch". 8-)

groetjes,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: geautomatiseerde DCC sturing, wat kopen?

Bericht door martinb »

Maar nu, de praktische invulling, ik verkies DCC, maar welke systeem gebruik ik als in- en uitgangsbus? Welke boosters, welke interfaces naar computer (USB). Wat zijn in deze opstelling de betere keuzes? Heb ik nog een centrale nodig? Op het moment heb ik een Lenz LZV100, maar wens geen RS-feedback meer te gebruiken. Is mijn LEnz centrale nog bruikbaar, of schaf ik beter meteen een ander aan?


Om terug te komen op de vraag zoals bovenstaand wordt gesteld wil ik mij ook graag aansluiten bij wat Wim al heeft aangedragen:
Wat is er dan mis met de RS feedback van het Lenz systeem?
Mijn ervaringen met de RS bus zijn louter positief te noemen, nooit gedoe, werkt altijd, fouten maken mag, kortsluitingen worden allemaal overleefd. En ja.. als je alles koopt is het wat duurder, maar met een beetje zelfbouw (of niet) heb je een mega stabiel systeem. (Iets was ik van een aantal andere zeer populaire andere systemen op basis van de s88 absoluut niet kan zeggen, wat een drama soms..)


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

Onderwerp starter
Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: geautomatiseerde DCC sturing, wat kopen?

Bericht door Saraan »

Ik kan je ervaring met RS-terugmelding alleen maar bijstaan. Ik heb er geen ook enkel probleem mee. Technisch is het pico-bello in orde. En nu, door middel van de tip van Wim, de prijs per eenheid bezetmelder gehalveerd is, ben ik weer helemaal gelukkig. Ik ga door met RS! (en Lenz) :)

groetjes,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: geautomatiseerde DCC sturing, wat kopen?

Bericht door martinb »

-
Bijlagen
clapsmiley.gif
clapsmiley.gif (4.37 KiB) 3701 keer bekeken


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

KroKo
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 sep 2009 09:37
Locatie: Het Reestdal

Re: geautomatiseerde DCC sturing, wat kopen?

Bericht door KroKo »

Saraan schreef:.....maar wens geen RS-feedback meer te gebruiken........
Saraan schreef:Ik ga door met RS! (en Lenz) :)
Je laat je wel snel oml*llen ;)
Saraan schreef:...Ben ik misschien nog iets vergeten?
Een externe connector op de Xpressnet-bus voor het aansluiten van een locmaus?????

Groet,

Erik


Begint, eer hij bezint

Onderwerp starter
Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: geautomatiseerde DCC sturing, wat kopen?

Bericht door Saraan »

Hallo Erik,

ik laat me snel ompraten, omdat mijn ervaring met RS goed is, maar de prijs van de beschikbare modules vrij hoog lag. Maar dat probleem is nu opgelost. Ik ben omgepraat en gelukkig...

En, die externe connector staat vooraan op het plan, voor de aansluiting van een lokmous of andere compatibele handset. Dat dat zit snor! ;)

groetjes,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Plaats reactie